AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Dere som har fått lån via husbanken og ikke hatt egenkapial, hvor mye fikk dere? Anonymkode: a3531...0a2
Gjest Melise__87 Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 (endret) . Endret 11. februar 2022 av Melise__87 ...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Egenkapital er ikke et krav. Gjeld, lån, betjeningsevne og livssituasjon spiller en rolle. Så hva andre har fått er totalt irrelevant for deg. Jeg og søskenbarnet mitt søkte samme år. Jeg fikk i Januar og hun i November. Begge er ufør, enslig og uten barn. Litt forskjell på gjeld og lån (hun hadde billån og forbrukslån, jeg hadde ingenting), ingen av oss hadde noe oppsparte midler eller BSU. Hun fikk 1,8 og jeg fikk 2,4. Anonymkode: 0dd45...e0c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Melise__87 skrev (9 minutter siden): Vi fikk ikke lån I husbanken når vi søkte, men vi fikk lån på 1,8 i vanlig bank uten egenkapital eller kausjonist 🙂 Og derfor fikk dere ikke i husbanken!! Anonymkode: e5512...1e2 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Melise__87 skrev (28 minutter siden): Vi fikk ikke lån I husbanken når vi søkte, men vi fikk lån på 1,8 i vanlig bank uten egenkapital eller kausjonist 🙂 Husbanken har strenge kriterier for hvem som får. Du får ikke om du kan få i vanlig bank. Hvorfor søkte du i utgangspunktet? Anonymkode: 0dd45...e0c 1
Gjest Melise__87 Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Endret 11. februar 2022 av Melise__87
Gjest Melise__87 Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Endret 10. februar 2022 av Melise__87
altflyter Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Melise__87 skrev (8 minutter siden): Vi er begge ufør, så vi kunne få i husbanken, men bare hvis vi ventet i 3-4 år, for i løpet av den tiden kunne vi ha fått til å spare opp til egenkapital i følge de, noe som vi ikke hadde mulighet til. Og sparte vi til egenkapital så skulle de innvilge. Hvis husbanken mente dere kunne spare egenkapital på få år så er dere faktisk ikke i målgruppen. Det er jo hele poenget. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Enslig, ufør alenemor til to (jeg har fysisk funksjonshemning, derfor litt spesielle behov til bolig), fikk totalt 3,4, hvor 2,9 var lån og 500.000 var tilskudd. Anonymkode: a1c63...220
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Melise__87 skrev (16 minutter siden): Vi er begge ufør, vi søkte i husbanken først. Fikk beskjed om at vi kunne få lån fra de om 3-4 år for da hadde vi spart opp nok egenkapital ifølge de. Men vi orket ikke vente så lenge derfor så tok vi en sjanse å hørte med vanlig bank. Vi er i gruppen for egentlig få fra husbanken 😉 Nei dere var ikke i målgruppen Anonymkode: e5512...1e2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Kan jeg spør I hvilken bank dere fikk lån i uten egenkapital? Jeg har ei venninne (enslig, 100% ufør (men har begynt å klare å jobbe 50%) med 2 små barn på heltid). Akkurat nå er hun i en situasjon hvor hun leier, men så skal husverten selge leiligheten. Hun vil nå prøve å kjøpe den så de slipper å flytte og han vil ha 2 mil for den. Hun har søkt startlån men ingen banker hun har snakket med godtar dette uansett som egenkapital og sier hun ikke får noe lån hvis hun ikke klarer å spare opp en liten sum. Men som hun da sier, hvis det hadde vært tilfelle at hun kunne spart opp noe, så hadde hun jo ikke fått startlån heller. Tips? Anonymkode: 35dac...37f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Melise__87 skrev (24 minutter siden): Vi er begge ufør, vi søkte i husbanken først. Fikk beskjed om at vi kunne få lån fra de om 3-4 år for da hadde vi spart opp nok egenkapital ifølge de, problemet er at vi hadde ikke mulighet til å spare til egenkapital, da vi lever fra mmd til mnd pga medisiner, og det vi betalte i husleie kunne vi fint betalt i lån. Vi er i gruppen for egentlig å få fra husbanken 😉 Som AB over sier, dere er ikke i målgruppen, så derfor fikk dere avslag. Det kreves absolutt ingen egenkapital what so ever for å få startlån. Jeg hadde 1000 kr på sparekonto. Jeg fikk full lån, ingen tilskudd. Det sto i vedtaket at jeg kunne betjene hele lånet på 2,4, derfor ingen tilskudd. Minstesats ufør. Ingen egenkapital, ingen kausjonist. Jeg hadde absolutt ingenting. Så du har nok misforstått. For det er ingen krav til noe som helst av egenkapital. Om de mener du er i stand til å spare, så kan du det om du legger godviljen til. For i søknaden så skal du skrive opp hele budsjettet ditt, forbruk, regninger og absolutt alt. Inkludert medisiner. Du må også legge ved dokumentasjon på absolutt alt som går inn og ut. Kan du spare på kort tid, når det ikke er snakk om spesiell situasjon, slik som for eksempel ved behov for spesialtilpasset bolig. Så sier det seg selv at du får avslag og du er ikke målgruppen. Jeg tviler sterkt på at de sa at du kan få fra de om noen år, for om du kan spare opp egenkapital så kan du søke i vanlig bank. Anonymkode: 0dd45...e0c 1
Egenskap Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 dere som fikk lån i vanlig bank uten egenkapital, dere prøver å si dere fikk startlån som var en slags egenkapital ovenfor banken? hvor lang behandlingstid var det i kommunen?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Egenskap skrev (3 minutter siden): dere som fikk lån i vanlig bank uten egenkapital, dere prøver å si dere fikk startlån som var en slags egenkapital ovenfor banken? hvor lang behandlingstid var det i kommunen? Behandlingstiden på startlån varierer fra kommune til kommune. Da jeg søkte så var det 8 måneder. Det er lenge, i min kommune ligger det normalt på 6 mnd. Var lengre behandlingstid på grunn av stor pågang. Så har du bankens behandlingstid oppå der igjen, så ting tar tid. Det er ikke bare å søke startlån bare fordi du mangler egenkapital. Det er ikke det ordningen er for. Du må fylle andre kriterier også. Anonymkode: 0dd45...e0c
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #15 Skrevet 14. februar 2022 Fikk i sparebanken, dog hadde vel 5% EK. Fikk lån på 2, 45mill, EK på 150k. Ikke så ille mtp at jeg endelig kom meg alene på boligmarkedet Anonymkode: 2ac91...a77
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #16 Skrevet 15. februar 2022 Vi fikk startlån til EK og resten av lånet i vanlig bank. Anonymkode: 34884...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå