Gå til innhold

Hvorfor har ikke unge folk sine hjem "sjel"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man besøker bestemor eller andre gamle, så er hjemmet fullt av "sjel". Det er koselig og man føler seg varm i hjertet av å være i hjemmet.

Yngre folk sine hjem er nesten uten unntak helt uten sjel. De er sterile og kalde.

Hvorfor har det blitt sånn?

Anonymkode: be857...dbe

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

:klo: Hus har ikke "sjel" (ei heller har folk, men det er noe annet). Hus har vegger, vinduer og gulv. 

Dersom du mener at du, personlig, føler deg mer hjemme i husene til eldre mennesker så er nok det bare fordi du er mer lik eldre mennesker. Dette skjer med alder - manglende evne til omstilling. Men det er anbefalt å likevel forsøke venne seg til nye ting for å opprettholde god livskvalitet.

Anonymkode: 9136b...93f

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når man besøker bestemor eller andre gamle, så er hjemmet fullt av "sjel". Det er koselig og man føler seg varm i hjertet av å være i hjemmet.

Yngre folk sine hjem er nesten uten unntak helt uten sjel. De er sterile og kalde.

Interiørtrender er en forklaring. Uten å vite eksakt hva du legger i et bestemorhjem, så er jeg ganske sikker på at det ikke er en stil jeg ville likt, selv om jeg ikke kan kalle meg selv "yngre folk".

Et annet element er at bestemor gjerne har samlet møbler og gjenstander gjennom et helt liv og mange ulike interiørtrender. Unge folk har nødvendigvis ikke rukker å gjøre det enda. Det kan godt tenkes at bestemors hjem ikke fremsto fullt så koselig og varmt da hun va 23...

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet

Liker ikke rot.

Anonymkode: 38875...7a8

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Jdz said:

Interiørtrender er en forklaring. Uten å vite eksakt hva du legger i et bestemorhjem, så er jeg ganske sikker på at det ikke er en stil jeg ville likt, selv om jeg ikke kan kalle meg selv "yngre folk".

Et annet element er at bestemor gjerne har samlet møbler og gjenstander gjennom et helt liv og mange ulike interiørtrender. Unge folk har nødvendigvis ikke rukker å gjøre det enda. Det kan godt tenkes at bestemors hjem ikke fremsto fullt så koselig og varmt da hun va 23...

Skulle til å skrive akkurat dette, så quoter og gir en tommel! 😄👍🏼

Anonymkode: 0c4ac...087

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Liker ikke rot.

Anonymkode: 38875...7a8

Det trenger ikke være rot fordi om man har et hjem med sjel. Selv skjønner jeg ikke at noen orker å bo i disse kalde, sterile hjemmene som er så moderne i dag. Særlig grøsser jeg når jeg ser hjem uten gardiner og husene som bygges ser ut som noen stygge kasser. Nei takk.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Moten nå er jo at unge etteraper beste- og oldeforeldrene. Det er blant de middelaldrende du finner minimalisme, mangel på farger og ingen særegenheter. 

Anonymkode: d037e...34d

• Liker 6
Skrevet

Sjel er ut. Nå er det pen overflate som gjelder.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være at sjel er litt mere individuelt, og at mennesker har forandret seg siden bestemorgenerasjonen?

Anonymkode: 1719f...883

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er en kombinasjon av minimalisme og mindre bruk av tekstiler. Et hus uten gardiner, gulvtepper, puter og andre tekstiler fremstår kaldt og ukoselig.

Minimalisme og ønske om å følge moten gjør at mange hjem er like, og man kan ikke skille de fra hverandre. Jeg har en gammeldags stil, og får kommentarer fra mange av de som er innom om at vi har det veldig koselig. 

Anonymkode: 639df...0cb

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Mindre ting -> mindre rot. Lettere å holde rent. 

Også er det så unødvendig å eie så mye. 

• Liker 4
Skrevet

Har ikke råd. Et hjem med "sjel" koster 6 millioner minimum her jeg bor...

Anonymkode: 7606b...690

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet (endret)

De gidder vel ikke å vaske og støvsuge så ofte. Synes at det er finere med gardiner, tepper og bilder på veggene og ting i vinduskarmene, hvis ikke blir det så kaldt. :(

Endret av Ghostface
Skrevet
Adrenalina1 skrev (40 minutter siden):

Det trenger ikke være rot fordi om man har et hjem med sjel. Selv skjønner jeg ikke at noen orker å bo i disse kalde, sterile hjemmene som er så moderne i dag. Særlig grøsser jeg når jeg ser hjem uten gardiner og husene som bygges ser ut som noen stygge kasser. Nei takk.

Og jeg synes helt motsatt. Jeg fatter ikke at folk drar så mye ræl inn i hjemmene sine.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg tror det er en kombinasjon av minimalisme og mindre bruk av tekstiler. Et hus uten gardiner, gulvtepper, puter og andre tekstiler fremstår kaldt og ukoselig.

Minimalisme og ønske om å følge moten gjør at mange hjem er like, og man kan ikke skille de fra hverandre. Jeg har en gammeldags stil, og får kommentarer fra mange av de som er innom om at vi har det veldig koselig. 

Anonymkode: 639df...0cb

Man kan ikke skille bestemorhjem fra hverandre, ikke egentlig. De er ganske så like i sin overfyltbarhet, mønstermiks og krimskramsorama. 

Anonymkode: 778a5...53b

• Liker 5
Skrevet

Vi har ikke råd til det som gir hus/leilighet "sjel". Vi jobber oss i hjel og føler at "sjelen" er død uansett, så pass dine egne saker. 

Anonymkode: 381d6...346

• Hjerte 2
Skrevet

Tja, det er nok mange årsaker til dette. Jeg tror personlig de eldre har levd gjennom vanskeligere tider enn de unge nå, og har et annet forhold til "ting" som følge av det. For mange av den eldre generasjonen er det ikke bare å kvitte seg med noe.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Fordi vi ikke eier egne hjem…? Det begrenser ganske mye. Gid vi også fikk servert en sånn gullgruve :) 

Anonymkode: d2fe0...447

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Der det er hjerterom, er det husrom. Jeg tror ikke det er interøret som gjør et hus til et hjem, det er menneskene, selv om familiebilder på veggene og stygg pynt laget av barnebarn hjelper på 😊 Når menneskene er borte, er det egentlig bare ting igjen.

Anonymkode: a1ff5...ff9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...