AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Vi har to hunder, og fikk baby for tre uker siden. Den ene hunden vår tar baby veldig fint og bryr seg lite, lukter litt på baby innimellom og tar det veldig fint. Men den andre vi har viser veldig tegn på sjalusi. Om noen (hvem som helst) koser med baby, så prøver hunden å komme mellom babyen og den som koser med babyen. Hunden klarer ikke lenger å slå seg til ro, og går rundt konstant. Legger seg ned i to min, og opp og går igjen, eller er på vakt virker det som. Vi har prøvd å kose med hunden samtidig som vi er med baby, og har prøvd å involvere hun. Roser når hun lukter på baby, og prøver å gi hun oppmerksomhet. Det er jo begrenset for hvor vidt vi klarer å gi like mye oppmerksomhet til baby og hunden. Noen tips? Virker som at hunden ikke trives og bare er stresset, noe som gjør veldig vondt. Blir også sliten av det selv, for hun piper mye etter oppmerksomhet og generelt piper mye.. Mosjon, matvaner osv er ikke endret på. De har fått mer mosjon enn tidligere nå som vi går tur med barnevogn. Anonymkode: 82c6f...0fe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har to hunder, og fikk baby for tre uker siden. Den ene hunden vår tar baby veldig fint og bryr seg lite, lukter litt på baby innimellom og tar det veldig fint. Men den andre vi har viser veldig tegn på sjalusi. Om noen (hvem som helst) koser med baby, så prøver hunden å komme mellom babyen og den som koser med babyen. Hunden klarer ikke lenger å slå seg til ro, og går rundt konstant. Legger seg ned i to min, og opp og går igjen, eller er på vakt virker det som. Vi har prøvd å kose med hunden samtidig som vi er med baby, og har prøvd å involvere hun. Roser når hun lukter på baby, og prøver å gi hun oppmerksomhet. Det er jo begrenset for hvor vidt vi klarer å gi like mye oppmerksomhet til baby og hunden. Noen tips? Virker som at hunden ikke trives og bare er stresset, noe som gjør veldig vondt. Blir også sliten av det selv, for hun piper mye etter oppmerksomhet og generelt piper mye.. Mosjon, matvaner osv er ikke endret på. De har fått mer mosjon enn tidligere nå som vi går tur med barnevogn. Anonymkode: 82c6f...0fe Hunden er forresten rett over ett år. Anonymkode: 82c6f...0fe
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Hvilen rase er hunden? Ting som størrelse og egenskaper er relevant for hvordan man skal gå frem Anonymkode: 700cc...f02 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Hvorfor fikk dere hund rett før du ble gravid? Dette ender vel med den klassiske annonsen på Finn.no med «hund på 1 år omplasseres fordi vi er dumme og skaffet oss hund uten å tenke over det og så fikk vi baby og da må vi gi bort hunden». Anonymkode: 67315...c45 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor fikk dere hund rett før du ble gravid? Dette ender vel med den klassiske annonsen på Finn.no med «hund på 1 år omplasseres fordi vi er dumme og skaffet oss hund uten å tenke over det og så fikk vi baby og da må vi gi bort hunden». Anonymkode: 67315...c45 Ofte så går det bra med hund og baby, men dette kan man ikke styre. Det er ikke din sak, og absolutt ikke det jeg ba om hjelp for. Hadde vi skulle lagt ut hunden så hadde jeg ikke bedt om råd Anonymkode: 82c6f...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvilen rase er hunden? Ting som størrelse og egenskaper er relevant for hvordan man skal gå frem Anonymkode: 700cc...f02 Det er en liten hunderase Anonymkode: 82c6f...0fe
sirenas Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor fikk dere hund rett før du ble gravid? Dette ender vel med den klassiske annonsen på Finn.no med «hund på 1 år omplasseres fordi vi er dumme og skaffet oss hund uten å tenke over det og så fikk vi baby og da må vi gi bort hunden». Anonymkode: 67315...c45 Dust 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Jeg ville nok prøvd å være helt naturlig med det hele en stund til. Høres jo ut som dere håndterer situasjonen godt! Kan tenkes at det bare er en overgangsfase, og at det blir bedre når hun skjønner at baby er en del av flokken? Anonymkode: 296cf...1f6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Her hadde jeg vært tydelig overfor hunden og hatt klare regler og forventninger. Aldri gi oppmerksomhet ved piping/lyd eller annen stress adferd, ignorer eller lær hunden hva den kan gjøre istedenfor å vær streng på det. F.eks jeg har 2 hunder og den eldste vil alltid «trenge seg på» for å få kos, lek, trening osv. Hun har vært enebarn i 5 år, plutselig nå må hun dele på alt som tidligere har vært bare hennes og det skaper stress. Det mest fredelige i hus her er at ingenting tilhører hundene, jeg bestemmer over alt og hvem som får hva. I mitt tilfelle så favoriserer jeg den eldste litt med vilje, hun får mat osv først fordi hun er eldst. Men når det er minstemann sin tur til f.eks trening/lek så blir den eldste sendt til sengen sin eller i verste fall bur hvis hun ikke klarer å styre seg. Nå har ikke jeg barn, men når jeg en dag får det så ville jeg hjernevasket hundene fra dag 1 om at baby tilhører meg, de må være rolige og vise respekt hvis de vil være i nærheten. Hvis jeg er konsekvent å viser hundene hva jeg forventer av dem, hva som er lov/ikke lov og gir dem masse ros å belønning for å ta riktige avgjørelser så har de ingen grunn til å være stressa. Forsåvidt så tror jeg ikke hunder føler sjalusi på samme måte som oss. Hvis hunden din ser deg som en ressurs eller er vandt med å få all oppmerksomheten så gjør den kanskje det som skjer nå fordi den er vandt med å være «center of attention». Men for babyen sin skyld så hadde jeg endret mønsteret, hunden får ikke lenger kos og oppmerksomhet ved å presse seg mellom. Hvis den kan være rolig på avstand, ligge i sengen sin eller lukte forsiktig på baby så hadde jeg gitt mye ros og belønning for det. En hund som er stressa, ikke respekterer eller vet hva som er riktig oppførsel rundt baby eller barn kan gjøre stor skade både med vilje eller uhell. Anonymkode: a5c05...4aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #10 Skrevet 11. februar 2022 Kan anbefale Instagramkontoen dogmeets_baby. Mange gode tips til introduksjon og hvordan lese hunden. Har dere mulighet til å skjerme de fra hverandre? Anonymkode: d7cda...7af
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #11 Skrevet 11. februar 2022 Sikker på at hund er sjalu overfor babyen og ikke overbeskyttende ovenfor babyen? (Ikke at det er bedre men det endrer jo kanskje fremgangsmåte) Her er en facebook gruppe med 160 000 medlemmer, bare personer med atferdsutdanning som er godkjent kan svare. Sett flere der inne som har lagt ut klipp av barnet med hunden og fått masse gode tips. https://www.facebook.com/groups/463000877973680/?ref=share Anonymkode: 9b6e2...599
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #12 Skrevet 12. februar 2022 Stakkars hunden. Anonymkode: d521f...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå