Gå til innhold

Ferdig med isolasjon, føler meg bra, men har positiv test

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk positiv koronatest på mandag og er ferdig med de 4 isolasjonsdagene i morgen. Jeg har hatt minimalt med symptom, litt småsliten i hodet Innimellom og litt tett nese, ingen feber. God allmenntilstand og form. Har vært det samme hele perioden og ikke utviklet seg noe, men føler meg frisk og normal, litt som man gjør på en litt sliten dag bare.
så jeg skal avslutte isolasjon i morgen. Men har fortatt positiv test. Hadde aldri tenkt meg om to ganger til vanlig, eller hvis jeg ikke visste at jeg var positiv. så frisk og normal føler jeg meg. Det er jo sagt at man ikke skal teste seg ut av isolasjon, har man ingen feber kan man leve normalt igjen etter 4 dager, ja til og med om man har andre symptomer igjen.  Men samtidig så sier de jo at hvis hurtigtester er positive så er man sannsynligvis smittsom. Så jeg er jo dum som tok en test, siden de sier at det skal man ikke- og heller ikke bry seg om. Men blir jo helt paranoid for at jeg vil smitte noen. Samtidig så er det helt feil å bli hjemme lenger fra jobb osv når jeg Ikke er syk. 
har noen erfaring med å ha smitta noen etter isolasjonen?

Anonymkode: 8cfa1...c2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan man gjøre ifølge de som har peiling på korona/smitte, men for å få samfunnet til å gå rundt har de kortet ned isolasjon til 4 dager.

Du tester positivt i opptil 14 dager etter at du fikk symptomer og opptil 6 måneder med pcr test fikk jeg fortalt av koronasykepleier

Anonymkode: afba4...1c4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Alle MÅ da ha fått med seg nå at viruset sitter i kroppen og kan gi utslag på testen LENGE etter at man har vært smittet?!?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan man gjøre ifølge de som har peiling på korona/smitte, men for å få samfunnet til å gå rundt har de kortet ned isolasjon til 4 dager.

Du tester positivt i opptil 14 dager etter at du fikk symptomer og opptil 6 måneder med pcr test fikk jeg fortalt av koronasykepleier

Anonymkode: afba4...1c4

Ja leser jo det, og skjønner at isolasjonen er kortet ned av praktiske årsaker, pluss selvsagt for sånne som meg som er mer enn i form til å jobbe osv, ikke burde tvinges til isolasjon. 
spørsmålet er jo hvorvidt man er smitteførende selv om viruset finnes/påvises i luftveiene. De sier jo på den ene siden at man er mest smittsom rett før og de første dagene. Samtidig så sier de at en «hurtigtest er en bra indikasjon på om man er Smittsom». Så det er jo vanskelig å forholde seg til. Burde jo aldri testa meg, men reglene er jo «ikke test deg, du kan ikke stole på test uti forløpet, lev som normalt hvis du er feberfri». Så jeg tenker jo det er helt innafor å gjøre det, men jeg kjenner jo på det personlig overfor de jeg evt møter

Skrevet
Teatrica skrev (Akkurat nå):

Alle MÅ da ha fått med seg nå at viruset sitter i kroppen og kan gi utslag på testen LENGE etter at man har vært smittet?!?

Ja har fått med meg det. Men spørsmålet er jo OM MAN ER SMITTSOM så lenge det gir utslag på hurtigtesten 

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja har fått med meg det. Men spørsmålet er jo OM MAN ER SMITTSOM så lenge det gir utslag på hurtigtesten 

Er det gått 4 dager og du ikke har feber skal du returnere til normalen. 

Om du er smittsom eller ei bryr ingen seg om. 

Anonymkode: e73b6...2e1

• Liker 7
Skrevet

Du kan få positiv hurtigtest i 3 måneder etter isolasjon. Så har du råd til å holde deg hjemme så lenge får du bare gjøre det. Eller bare gjøre som helsepersonell sier.

Du kan bevege deg fritt etter 4 dager. Løpet av 2022 vil isolasjonskravet være borte. Da er korona som en forkjølelse og alle må ta sine egne valg.

Anonymkode: 93242...d35

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du er jo ikke det - fire dager er isolasjonstiden. Er du symptomfri da, er det ikke noe mer å tenke over!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja du er smittsom, men kan likevel leve som normalt. Ville ikke oppsøkt noen i risikogrupper og holdt god avstand. 

En hurtigtest og en PCR-test skiller seg fra hverandre på spesielt ett område. Hurtigtesten viser om du har virusproteiner i luftveiene, mens en PCR-test kan finne arvemateriale fra viruset.

En hurtigtest er 90 prosent sikker på å vise om du er smittsom eller ikke, altså om det finnes aktive viruspartikler i kroppen din.

Anonymkode: 8ef07...0b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja du er smittsom, men kan likevel leve som normalt. Ville ikke oppsøkt noen i risikogrupper og holdt god avstand. 

En hurtigtest og en PCR-test skiller seg fra hverandre på spesielt ett område. Hurtigtesten viser om du har virusproteiner i luftveiene, mens en PCR-test kan finne arvemateriale fra viruset.

En hurtigtest er 90 prosent sikker på å vise om du er smittsom eller ikke, altså om det finnes aktive viruspartikler i kroppen din.

Ja det er jo nettopp dette jeg mener.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det gått 4 dager og du ikke har feber skal du returnere til normalen. 

Om du er smittsom eller ei bryr ingen seg om. 

Anonymkode: e73b6...2e1

Nei skjønner jo at «ingen bryr seg», men jeg bryr meg jo personlig ift de jeg skal møte

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jo nettopp dette jeg mener.

Det er jo for en grunn at den gamle isolasjonstiden var 10 døgn, 4 dager er kun økonomisk bestemt for å hindre et skyhøyt sykefravær. Men helsemyndighetene burde kommunisert i klartekst at man ikke må oppsøke risikogrupper etter kun 4 døgn. 
Er mange som ikke ønsker smitte så er jo greit å bruke litt sunn fornuft i påfølgende dager etter man slipper ut av isolasjon også tenker jeg. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo for en grunn at den gamle isolasjonstiden var 10 døgn, 4 dager er kun økonomisk bestemt for å hindre et skyhøyt sykefravær. Men helsemyndighetene burde kommunisert i klartekst at man ikke må oppsøke risikogrupper etter kun 4 døgn. 
Er mange som ikke ønsker smitte så er jo greit å bruke litt sunn fornuft i påfølgende dager etter man slipper ut av isolasjon også tenker jeg. 

Ja helt klart. Men samtidig så er det jo noe med å forholde Seg til reglene og ikle tvinge seg i isolasjon lenger enn man må. Kan hvertfall gjøre nødvendige ting syns jeg.

og er jo også rart at man ikke må være helt symptomfri eller helt «frisk», hvorfor er feber en så viktig indikator? Har jo ikke hatt feber i det hele tatt. Og formen er ca lik nå som i starten. Den har liksom bare aldri blitt ordentlig dårlig eller sykdomsaktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja helt klart. Men samtidig så er det jo noe med å forholde Seg til reglene og ikle tvinge seg i isolasjon lenger enn man må. Kan hvertfall gjøre nødvendige ting syns jeg.

og er jo også rart at man ikke må være helt symptomfri eller helt «frisk», hvorfor er feber en så viktig indikator? Har jo ikke hatt feber i det hele tatt. Og formen er ca lik nå som i starten. Den har liksom bare aldri blitt ordentlig dårlig eller sykdomsaktig. 

Tror det er her man skal bruke sunn fornuft dersom man ikke ønsker å smitte andre. Du kan jo leve som normalt, men jeg ville ikke gått på besøk til risikogrupper eller andre  for den sakens skyld. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du kan få positiv hurtigtest i 3 måneder etter isolasjon. Så har du råd til å holde deg hjemme så lenge får du bare gjøre det. Eller bare gjøre som helsepersonell sier.

Du kan bevege deg fritt etter 4 dager. Løpet av 2022 vil isolasjonskravet være borte. Da er korona som en forkjølelse og alle må ta sine egne valg.

Anonymkode: 93242...d35

Du blander med pcr test, den kan finne arvemateriale fra viruset i lang tid, hurtigtester derimot påviser aktive viruspartikler.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Sønnen min hadde positive hurtigtester hele uken og vi andre positive pcr. Men han fikk negativ pcr test 5 dager etter sykdomsdebut. Merkelig.

Anonymkode: 61a4c...411

Skrevet

Du regnes som smittet, men ikke smittsom lengre.

Skrevet

Seneste studiene om smittsomheten til omikron viser du er smittsom opptil 10 dager etter positiv test, og mest smittsom dag 3-6. Den grensa norge har satt på 4 dager er uforstålig.

Både barnet mitt og mannen min testet negativt på hurtigtest på dag 10 (vi tok hurtigtest hver dag for å følge med), så det stemte ganske så bra utifra hva studiene sier om smittsomheten til omikron. Dag 8 fortsatt sterk strek, så svakere dag 9 og helt borte dag 10.

Har du utslag på hurtigtest så er du smittsom siden hurtgtest er et ganske ufølsomt verktøy som påviser levede virus. Du må ha ganske store mengder hele virus for at det gir utslag

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest havrekaffe
Skrevet
14 minutter siden, Sermina said:

Seneste studiene om smittsomheten til omikron viser du er smittsom opptil 10 dager etter positiv test, og mest smittsom dag 3-6. Den grensa norge har satt på 4 dager er uforstålig.

Både barnet mitt og mannen min testet negativt på hurtigtest på dag 10 (vi tok hurtigtest hver dag for å følge med), så det stemte ganske så bra utifra hva studiene sier om smittsomheten til omikron. Dag 8 fortsatt sterk strek, så svakere dag 9 og helt borte dag 10.

Har du utslag på hurtigtest så er du smittsom siden hurtgtest er et ganske ufølsomt verktøy som påviser levede virus. Du må ha ganske store mengder hele virus for at det gir utslag

Synes også den grensen virker kort.

På FHI så skriver de minimum 4 dager og 24 timer feberfri forutfort for opphevelse av isolasjon. De skriver også at det er ok med noen symptomer på covid etter at man er blitt "frisk" igjen. Hadde synes det var mer komfortablet med for eksempel 7 dager.

• Opprett ny...