AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Vi er litt uenige her hjemme om samsoving er ok eller om vi skal prøve å få ungen til å sove i egen seng. 1 år gammel. Dritvanskelig, men må bare stå i det? Et argument i mot samsoving er at vi aldri kan låne bort barnet til besteforeldre hvis hen ikke godtar å sove i egen seng. Så da lurer jeg på hvordan dere gjør det, dere som samsover "langtids". Må det samsoves på overnatting? Eller bare venter dere med overnatting til ungen er mye eldre? Eller hva gjør dere? Anonymkode: 59526...c92
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Venter med overnatting til barnet er klart og trygg på å sove alene et fremmed sted. Nå driver vi ikke 100% samsoving da. Vi har lagt barna i engen seng, så har de kommet inn til oss når de våker om natten. Eldstemann var klar rundt 2,5 år, yngste er 4,5 og fortsatt ikke klar. Det kommer når det kommer, vi har ikke dårlig tid. Besteforeldrene passer og legger når vi f.eks er på fest, og vi kommer hjem på kvelden og tar over. Anonymkode: 4a6d1...248
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Vi har latt barnet selv bestemme om det vil overnatte hos mormor/tante osv. Da var barnet 3 år, og sov på samme rom/seng som dem. Anonymkode: 1803e...958
Gjest Albbas Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Barnevakten samsover med barna. Gjelder både mine foreldre og min søster. 😊 Femåringen samsover jo ikke med oss lenger, men vil alltid sove med mormor eller tante når de passer. 😅
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Ville uansett ikke sendt 1-åringen min på overnatting, vil helst vente til hun nærmer seg 2 år. Hun sover i egen seng. Dersom barnet deres ikke er klart til å sove i egen seng, er det vel hvertfall ikke klart til å sove borte? Hvorfor «hoppe» over et steg? Anonymkode: d5a75...22e 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ville uansett ikke sendt 1-åringen min på overnatting, vil helst vente til hun nærmer seg 2 år. Hun sover i egen seng. Dersom barnet deres ikke er klart til å sove i egen seng, er det vel hvertfall ikke klart til å sove borte? Hvorfor «hoppe» over et steg? Anonymkode: d5a75...22e Nei, burde presisert det kanskje, det er ikke snakk om overnatting helt ennå. Men på sikt. Er mannen min som er redd for at samsovingen skal umuliggjøre overnatting etterhvert. Anonymkode: 59526...c92
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Vi har samsovet med alle barna, og gjør det fremdeles med yngste, som snart fyller 2. Eldste fyller 12. Overnatting har vært null problem, men det har også vært viktig for oss at barna selv skal være klare for overnatting og ønske det. Yngste er en tøffing og nektet å bli hjem fra farfar og farmor da hun var 20 måneder. Men hun triller farfar rundt lillefingeren, så han sover sammen med henne i dobbeltsenga på gjesterommet. 😍 Anonymkode: 3e44c...648 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har samsovet med alle barna, og gjør det fremdeles med yngste, som snart fyller 2. Eldste fyller 12. Overnatting har vært null problem, men det har også vært viktig for oss at barna selv skal være klare for overnatting og ønske det. Yngste er en tøffing og nektet å bli hjem fra farfar og farmor da hun var 20 måneder. Men hun triller farfar rundt lillefingeren, så han sover sammen med henne i dobbeltsenga på gjesterommet. 😍 Anonymkode: 3e44c...648 Samsover med en 12 åring? Er dette trolling? Bittelitt kvalmt. Anonymkode: 02903...afd 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Kan vel samsove med besteforeldre og vel. Anonymkode: 9d4e2...dcc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Samsover med en 12 åring? Er dette trolling? Bittelitt kvalmt. Anonymkode: 02903...afd 2 åringen Anonymkode: 56872...411 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Samsover med en 12 åring? Er dette trolling? Bittelitt kvalmt. Anonymkode: 02903...afd Hvor står det at de samsover med en 12åring? Hun skriver at de har samsovet med alle barna, og gjør det fortsatt med det yngste barnet, som er snart 2 år. Anonymkode: 28e84...a11 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #12 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samsover med en 12 åring? Er dette trolling? Bittelitt kvalmt. Anonymkode: 02903...afd Som andre har påpekt er det ikke det jeg skriver, nei. Men når det er sagt, vi sover sammen med 12-åringen når vi besøker familie på hytta, der er det rom med seks soveplasser hver. Om du synes det er kvalm er det deg der er noe galt med. Anonymkode: 3e44c...648 7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #13 Skrevet 11. februar 2022 Samsov med min frem til 2 år. Sov helt fint i reiseseng på rommet til besteforeldre på overnatting fra ca 10 mnd 🙂 Anonymkode: 28846...c51
Heln Skrevet 11. februar 2022 #14 Skrevet 11. februar 2022 Vi samsover ikke, men når han er hos besteforeldre så sover han i samme seng som dem
Gjest Dævendøtte Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi er litt uenige her hjemme om samsoving er ok eller om vi skal prøve å få ungen til å sove i egen seng. 1 år gammel. Dritvanskelig, men må bare stå i det? Et argument i mot samsoving er at vi aldri kan låne bort barnet til besteforeldre hvis hen ikke godtar å sove i egen seng. Så da lurer jeg på hvordan dere gjør det, dere som samsover "langtids". Må det samsoves på overnatting? Eller bare venter dere med overnatting til ungen er mye eldre? Eller hva gjør dere? Anonymkode: 59526...c92 Jeg samsover med barnebarn når de er hos meg ❤️ Sover ikke så veldig godt, men det er verdt det. Barnebarna sover godt da
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 Min er 15 måneder og samsover med besteforeldre om han er på overnatting. I dag skal han for første gang på overnatting til tante, de skal også sove sammen. Alle synes bare det er koselig. Jeg er jo ikke sikker på om han er "klar", men vi er mye med de så han kjenner de veldig godt. Han veldig urolig og vi må samsove med han fra han legger seg i 18:30 tiden. Han er derfor på overnatting for å avlaste oss og gi oss litt foreldretid. Anonymkode: 6f1fa...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min er 15 måneder og samsover med besteforeldre om han er på overnatting. I dag skal han for første gang på overnatting til tante, de skal også sove sammen. Alle synes bare det er koselig. Jeg er jo ikke sikker på om han er "klar", men vi er mye med de så han kjenner de veldig godt. Han veldig urolig og vi må samsove med han fra han legger seg i 18:30 tiden. Han er derfor på overnatting for å avlaste oss og gi oss litt foreldretid. Anonymkode: 6f1fa...aa4 Høres fint ut I vårt tilfelle så er jeg rimelig sikker på at svigermor og mannen ikke ønsker å samsove. Gjesterommet er i en annen etasje, faktisk. Og svigermor har sagt at hun ikke ønsker overnattingsbesøk av barnet før hun er grei å legge og helst sover igjennom natta. Søskenbarna til barnet vårt har alltid vært veldig greie med sovingen så det er kjipt å være de som ikke får det til 😕 ts Anonymkode: 59526...c92
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Høres fint ut I vårt tilfelle så er jeg rimelig sikker på at svigermor og mannen ikke ønsker å samsove. Gjesterommet er i en annen etasje, faktisk. Og svigermor har sagt at hun ikke ønsker overnattingsbesøk av barnet før hun er grei å legge og helst sover igjennom natta. Søskenbarna til barnet vårt har alltid vært veldig greie med sovingen så det er kjipt å være de som ikke får det til 😕 ts Anonymkode: 59526...c92 Jeg tenker at det er ikke noe å få til. Barn har forskjellige behov, og personlig så tenker jeg at man får ta det deretter. Guttungen her i hus er 7mnd men har sagt tydelig ifra at her blir det ikke noe overnatting før han er klar for det selv. Vi samsover og kommer til å gjøre det så lenge som nødvendig. Nå sover han forsåvidt første delen av natta i sin seng også kommer han over i våres når han våkner sånn rundt 23-01. Ikke kjenner jeg noen voksne mennesker som fortsatt sover med foreldrene sine heller. Anonymkode: b2f7e...3ae 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Høres fint ut I vårt tilfelle så er jeg rimelig sikker på at svigermor og mannen ikke ønsker å samsove. Gjesterommet er i en annen etasje, faktisk. Og svigermor har sagt at hun ikke ønsker overnattingsbesøk av barnet før hun er grei å legge og helst sover igjennom natta. Søskenbarna til barnet vårt har alltid vært veldig greie med sovingen så det er kjipt å være de som ikke får det til 😕 ts Anonymkode: 59526...c92 Å så dumt. Det er jo fantastisk god hjelp med overnattingsbesøk spesielt når legging og soving ikke går som smurt. Vi har prøvd alt med vår sønn, men det virker som han trenger mye nærhet, selv på natten. Han har vært sånn helt siden han ble født. Det har vært veldig slitsomt og hjelp på dag- og nattestid har kommet godt med. Han sover litt bedre etter vi sluttet med nattamming. Da var det pappaen som måtte samsove. Han hadde ikke kjempelyst for han vet hvor slitsomt det kan være, men han kunne ikke si noe; det er jo hans sønn like mye som min og jeg har tross alt tatt det verste perioden. Dette med soving er nok ikke noe vi ikke får til. Noen sliter med amming, noen sliter med fast føde andre med motorisk utvikling. Mye er genetisk og kommer ikke av at foreldrene gjør noe feil. Jeg prøver å være positiv og tenke: - Samsoving er helt naturlig, det er nok slik vi er skapt til å sove med våre barn - Vi blir veldig knyttet til barnet vårt, og han til oss Anonymkode: 6f1fa...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 Legger ungen i egen seng men ligger der med henne til hun sovner. Stort sett sover hun gjennom natten (etter hun fylte 3 år). Våkner av og til og sover da videre med oss. På overnatting har hun lagt seg uten problemer, men om hun våkner samsover hun med bestemor/tante resten av natta, ikke noe problem for de heldigvis. Anonymkode: d0f18...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå