Gå til innhold

Hvordan tror du boligmarkedet vil utvikle seg de neste åra?  

20 stemmer

1. 1. Hvordan tror du boligmarkedet vil utvikle seg de neste åra?

• Skyter i været
      0
    • Jevnt og trutt oppover
      10
    • Prisøkningen stopper opp
      8
    • En viss prisnedgang
      1
    • Krakk
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen holder på å kikke på boliger om dagen, men jeg er litt usikker på boligmarkedet. Det har jo steget noe utrolig de siste åra, og en singel person med gjennomsnittlig inntekt får jo knapt kjøpt seg noe i dag... Ser på det som et slags varskotegn.

Vet jo at på lang sikt lønner det seg å kjøpe, men det hadde vært kjipt å gå inn helt på toppen. Så, hva tror dere folkens?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på å skulle bo i boligen i "årevis" er det greit å gå inn nå.. For selv etter et fall vil det jo gå opp igjen på sikt.

Problemet er om du har for kort horisont på kjøpet.. Slik at du kan være "i minus" på det tidspunktet du helst ville selge..

Do I make sense?

Bare spør mer om du vil høre mer om min tankegang.. :)

Skrevet

Skjønner hva du mener, Gjest, men hvis det skulle komme en nedgang i nær fremtid, så er det jo (mye) penger å spare på å vente litt.

Skrevet

Jo, da Crule.. Det KAN VÆRE en del penger å spare på en evt nedgang. Problemet er at vi (jeg er på den jeg også..) er nok mange som er tilbakeholdne for tida. Såpass mange at det i seg selv kan medføre en rask oppgang dersom det først kommer en nedgang.

Og skulle det nå aldri kommen en nedgang sitter jo vi "venterene" her med sjegget i postkassa, da.. og kaster penger ut vinduet på elendige leiekåker i stedet for å kunne bruke tiden på å pleie og hygge oss i vårt egetkjøpte hjem.

Men selv synes jeg markedet er så latterlig høyt nå at jeg velger å se det ann.. For en "bo i for alltid" enebolig har vi jo uansett ikke sjangs til å få lov til å kjøpe med dagens priser.. Så da havner vi på en leilighet el som vi "må" flytte fra når vi får barn som når en viss alder.. Og da hr vi igjen den risikoen med at vi kan måtte selge den med tap..

Eh.. ja.. Så var vi rundt igjen, da.. ;)

Tror vi er på omtrent samme spor du og jeg, Cruel.. Så det er bare å si i fra om du får en genial tanke.. så skal jeg gjøre det samme.. :)

Skrevet

Jeg tror prisoppgangen vil fortsette, men ikke med 10-15% i året. Kanskje 2-3% frem til rentestigningene starter - så omtrent ikke noe frem til nytt rentenivå på ca 5% er nådd og sentralbanken spår at rentene blir faste. Så vil det nok stige litt igjen, men ikke så mye som nå.

Skal du vente på utflating/nedgang, må du nok regne med å vente i minst 3-5 år, og innen den tid har du brukt opp masse penger på å leie.

Og om du er i markedet, kan det være greit å vite at mesteparten av prisstigningen kommer i første halvår. Dvs. at om vi er inne i en normalperiode, noe jeg tror vi er, kommer en prisstigning på 3-5 prosent fra jul og frem mot sommeren. Sånn sett kan det være lurt å gjøre noe på denne siden av nyttår om dere bestemmer dere for å kjøpe.

Skrevet

Ja, renteoppgangen bekymrer meg. Den er jo forventet, og burde således være priset inn i markedet, men det virker alltid som det er en del folk som ikke følger med.

I tillegg bygges det jo tusenvis av nye boliger her i Oslo, rart om ikke det får noen virkning.

Skrevet

Det butter alltid litt i markedet rett rundt en renteoppgang, men det er ikke noe som tyder på at den blir så stor at den på sikt vil gi lavere priser. Sannsynligvis vil den bare periodisk gi et tregere marked. Siden du ikke skal selge, er det ikke noe du trenger å bekymre deg for.

Nybyggene påvirker nybyggmarkedet, og tildels også totalmarkedet. Så langt medfører det at en del prosjekterte nybygg ikke blir påbegynt. De må forsvare byggekostnadene, og dersom de ikke er sikre på det starter de ikke opp. Det er lite sannsynlig at de vil gi en nedgang i priser på brukte boliger, men de kan nok påvirke slik at utflatingen i priser vil komme raskere enn ellers.

Skrevet

Kan jo også være spennende å følge med fra nå og mot jul - da det er litt lavsesong. :sjenert:

Men jeg tror at boligprisene vil flate ut litt, de går nok neppe NED noe særlig.

Tror jeg da.

Men er spennende å følge med...

Foreløpig velger jeg å leie en bra og rimelig leilighet i påvente av at drømmeleiligheten dukker opp til en akseptabel pris.

For å låne nå blir for dyrt for meg.

Et tips; Skandiabanken låner ut ca 70% over 40 år!

;)

Skrevet
Skal du vente på utflating/nedgang, må du nok regne med å vente i minst 3-5 år, og innen den tid har du brukt opp masse penger på å leie.

Det spørst jo, da.. Vi bor nå (leier) i en 2 roms leilighet. Skal vi først kjøpe oss noe vil vi ha minst 3 soverom. Den boligen vi vil kjøpe oss er altså vesentlig dyrere enn den vi når leier.. Og vi sparer nå penger på å leie denne i forhold til å bo i eid større bolig..

Så du kan ikke si det fult så enklet som at "det lønner seg å eie".. for det gjør ikke det under alle forutsetninger.. (i alle fall ikke under våre forutsetninger)

Skrevet

Nei, det er klart at om det er akseptabelt å bo mindre når man leier enn når man eier, blir det slik. Men om du hadde kjøpt en leilighet tilsvarende den du leier nå, og bodd der i 3-5 år, kan det jo hende det ville lønt seg i forhold til å leie den? Så er du inne på eiendomsmarkedet, og får glede av evt. prisøkninger, samtidig som du betaler inn på eget lån i stedet for på andres.

Skrevet

Kan ikke skjønne at prisene kan gå mye ned, i alle fall. Sammenligner vi med resten av Europa er det fremdeles ikke så dyrt i Norge i forhold til lønnsnivået. Og vi har råd til å eie boligene selv, i motsetning til mange andre.

Men det kan stoppe opp, hvis renta øker, såklart... Men jeg er optimistisk (har nettopp kjøpt bolig og har endel lån, så jeg MÅ være optimist ;: )

Skrevet
Nei, det er klart at om det er akseptabelt å bo mindre når man leier enn når man eier, blir det slik.

Ja, for oss i vår situasjon (bor smått nå men har planer om familieforøkelse på sikt) lønner det seg å leie nå en periode.

Men om du hadde kjøpt en leilighet tilsvarende den du leier nå, og bodd der i 3-5 år, kan det jo hende det ville lønt seg i forhold til å leie den?

Det kan hende.. Men selv ikke det er sikker med en evt utflating. Og vi har nok bare 2-3 års horisont på å bo så smått som vi gjør nå.. så derfor er det uaktuelt for å oss å kjøpe nå.

Så er du inne på eiendomsmarkedet, og får glede av evt. prisøkninger, samtidig som du betaler inn på eget lån i stedet for på andres.

Jo, men som sagt krever dette en viss tidshorisont på kjøpet. Og selv med en "god" tidshorisont kan man godt komme dårligere ut med kjøp enn med leie om man er uheldig med renter, prisutvikling ol

Dessuten har man stor frihet som leier. Kommer det bråkete naboer kan man flytte på få mnd varsel ol

Vi drømmer om å kjøpe bolig og mener (som de fleste andre) at det er bra på sikt.

Men først må vi få fast jobb til meg (kan jo hende vi må flytte pga jobb til meg..), komme oss så "opp" at vi klarer å kjøpe en bolig vi faktisk har lyst på og så tror jeg faktisk ikke at dette er det beste tidspunktet å kjøpe på.. (men det er det jo, som denne tråden godt viser, mange ulike meninger om)

Skrevet

Hei igjen! Ser også de mange fordelene med å leie - spesielt i en livssituasjon som du beskriver nå. Ikke minst at man ikke er bundet opp til noe. Leide selv inntil for 4 år siden, da jeg (endelig) kom meg inn på eie-markedet. Da var det også oppgangstider og spørsmål om når man nådde toppen. Siden da har vi hatt en prisøkning på huset vårt på nesten 50%. Med utbygging i det siste, er verdien på huset vårt mer enn doblet fra da vi kjøpte.

Men det er jo ingen garantier for at det skal fortsette slik.

Og toroms leiligheter sentralt, har noen av de aller høyeste kvadratmeterprisene, man får mer areal pr. krone om man går opp i størrelse. Så det er ikke uklokt å vente.

Setter du opp et regnestykke med utflating - dvs. 0 i prisvekst - og renteøkning opp mot 5% vil det kanskje/kanskje ikke lønne seg å kjøpe i et 2-3 års perspektiv, i forhold til å betale de 5-6000 kronene i måneden til noen andre.

Dersom du feks betaler 6 000 i måneden, blir det i løpet av 3 år 216 000 som du har betalt uten å sitte igjen med noe som helst.

På en toromsleilighet uten prisstigning, innkjøpt til f.eks. 1,5 mill, og med 5% i rente hvert år fra og med nå, vil du ha betalt omtrent det samme i renter på lånet.

Dvs. at om renten er noe under 5% deler av tiden (f.eks. nå som den er under 4%), og ikke over 5% på noe tidspunkt i perioden, eller dersom dere får en ørliten prisstigning, på f.eks. 1%, vil dere ha tjent på å eie fremfor å leie.

Uansett ser det ut som om det er livssituasjonen deres og ikke isolert sett økonomien som er avgjørende for dere, og det syns jeg er en helt ok vurdering. Ikke la dere presse av at andre mener dere bør kjøpe, det er viktig å etablere seg i et tempo man føler seg komfortabel med. :)

Skrevet

Bare en ting til; man sitter jo ikke igjen med "ingenting" for de pengene man betaler til en utleier. Man betaler jo renter for å bo i egen bolig også. Og spare (som man gjør ved å betale ned på lånet) kan man jo gjøre ved å sette til sides penger på konto el fond el i stedet.

Og når det gjelder eie må man også regne inn kjøpsomkostninger (melerhonorar, tinglysningsavgift, dokumentavgift osv). På langsiktige kjøpe blir jo ikke disse store pr år, men bor man der bare 2-3-4 år blir det ganske betydelige summer.

Ellers er jeg helt enig i det du sier om at rent økonomiske vurderinger ikke er det eneste som spiller inn. Har man ikke fast jobb, må føles det f.eks veldig bra å vite at man kan flytte på relativt kort varsel osv.

Skrevet

Jeg mener man sitter igjen med ikkeno når man betaler pengene i leie. Men jeg er enig i at det ikke er mer verdi i betalte renter (bortsett fra at du får fradrag i skatten da) enn i betalt husleie. Først når du beveger deg inn på betaling av avdrag, får du spareeffekt.

Når du kjøper må du betale omkostninger ja. Meglerhonorar betaler jo selger, men om du skal omsette innen 2-3 år, vil du jo få med dem også. Tinglysningen er ikke ille, men dokavgiften kan vippe regnskapet slik det ser ut for dere.

Uansett - dersom man skal inn i boligmarkedet, tror jeg ikke man tjener på å vente i form av at prisene blir lavere. Men at dere i deres situasjon godt kan vente litt, det er jeg enig i. ;)

Skrevet

Jeg tror prisøkningen vil stoppe opp etterhvert. Jeg bor på et lite tettsted utenfor Stavanger hvor det ikke har vært så dyrt å bo, og der har prisene steget noe helt vanvittig i det siste i forhold til før. Men, i Stavanger har prisene holdt seg litt mer. Det viser vel at markedet blir metta av altfor dyre priser og en er nødt for å stoppe opp prisøkningen etterhvert. Jeg er ikke ekspert på dette. Kjøpte leilighet for 3 år siden og den har jeg allerede tjent en del på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...