AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Er 70,-/t for fulltidsjobb innafor? Anonymkode: c146e...b29
Morten1 Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Det må være en eller annen form for gulrot for å ansette lærlinger, så jeg mener NEI 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Nei. Altfor mange ubrukelige lærlinger der ute. Anonymkode: d3484...bbf 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Nei, de på det som betalt utdanning i stedet for lavtlønnet arbeid. Dessuten stiger lærlingelønna hvert halvår. Anonymkode: 37523...905 11
Forundret.. Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er 70,-/t for fulltidsjobb innafor? Anonymkode: c146e...b29 Hvilken lærling jobb er det?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Ja. Bedre at flere sikter seg inn på yrkesfag (da vi trenger de), framfor å få mange som tar høyere utdanning, for så å falle fra. Med flere som tar yrkesfag, trenger minker også behovet for importert arbeidskraft. Noe som igjen gangner norsk økonomi i lengden. Anonymkode: 57f08...4ac
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Bedre at flere sikter seg inn på yrkesfag (da vi trenger de), framfor å få mange som tar høyere utdanning, for så å falle fra. Med flere som tar yrkesfag, minker også behovet for importert arbeidskraft. Noe som igjen gangner norsk økonomi i lengden. Anonymkode: 57f08...4ac Fikk visst ikke visket ut alt før jeg skrev på nytt. Anonymkode: 57f08...4ac
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Bedre at flere sikter seg inn på yrkesfag (da vi trenger de), framfor å få mange som tar høyere utdanning, for så å falle fra. Med flere som tar yrkesfag, trenger minker også behovet for importert arbeidskraft. Noe som igjen gangner norsk økonomi i lengden. Anonymkode: 57f08...4ac Nytter ikke ned flere lærlinger hvis ikke bedriftene ønsker å ta de inn. Det er vel allerede slik at det er mangel på lærebedrifter, om lærlingelønna økes vil det nok ikke bli lettere å få bedrifter til å ta inn lærlingene. Anonymkode: 37523...905 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 I utgangspunktet mener jeg at den ikke bør øke, for det vil gjøre det enda vanskeligere for bedriftene å ta inn lærlinger. På en annen side har både jeg og flere andre som var lærlinger i bedriften jeg jobber i opplevd å bli utnyttet som billig arbeidskraft. Det var utilsiktet fra bedriften sin side, og et resultat av elendig lærlingoppfølging. I løpet av de to årene jeg var lærling, jobbet jeg helt selvstendig i i hvert fall ett år til sammen, som om jeg var fagarbeider. Da føltes det litt ugreit å bare ha halvparten av lønna til en fagarbeider, men det er ikke godt å si hva man skulle gjort med den situasjonen. Anonymkode: aa868...d53
Gjest loveli Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er 70,-/t for fulltidsjobb innafor? Anonymkode: c146e...b29 Absolutt ikke. Lærlinger kunne egentlig levd på lån og stipend slik som alle andre som tar utdannelse ved høyskole og universitet. Og så kunne de hatt en tilleggsjobb hvis de ville tjene penger. Man skulle heller gjort noe med hele ordningen, slik at man ikke ble brukt som gratis arbeidskraft uten rettigheter etter endt utdannelse. Og at man ble fulgt opp ordentlig. Endret 10. februar 2022 av loveli
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Nei, jeg arbeider i en bedrift med flere lærlinger og det er dyrt å ha de. I vår bedrift er det en fast ansatt som må følge opp lærlingen, og jeg vil tro de bruker i snitt rundt 5-7 timer i uken, den ansatte skal selvfølgelig ha full lønn for dette. Anonymkode: 767e2...361 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, jeg arbeider i en bedrift med flere lærlinger og det er dyrt å ha de. I vår bedrift er det en fast ansatt som må følge opp lærlingen, og jeg vil tro de bruker i snitt rundt 5-7 timer i uken, den ansatte skal selvfølgelig ha full lønn for dette. Anonymkode: 767e2...361 Men er det ikke fortsatt sånn at bedriften får rundt 70 000 i året per lærling med ungdomsrett? Anonymkode: aa868...d53
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Studenter som er i praksis eller som skriver oppgave for bedrifter jobber jo for 0 kr/timen. Mange studenter har også ubetalte internships ved siden av studiene. Syns virkelig ikke lærlingelønn er noe å klage over!! Det er FÅ i verden som får betalt for utdanning, det er jo luksus. Anonymkode: 45afd...d49 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det ikke fortsatt sånn at bedriften får rundt 70 000 i året per lærling med ungdomsrett? Anonymkode: aa868...d53 Nei, bedrifter kan søke om støtte dersom lærlinger har spesielle utfordringer som medfører at man må bruke mer tid på de. F.eks ADHD eller lære og skrivevansker. Anonymkode: 767e2...361 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I utgangspunktet mener jeg at den ikke bør øke, for det vil gjøre det enda vanskeligere for bedriftene å ta inn lærlinger. På en annen side har både jeg og flere andre som var lærlinger i bedriften jeg jobber i opplevd å bli utnyttet som billig arbeidskraft. Det var utilsiktet fra bedriften sin side, og et resultat av elendig lærlingoppfølging. I løpet av de to årene jeg var lærling, jobbet jeg helt selvstendig i i hvert fall ett år til sammen, som om jeg var fagarbeider. Da føltes det litt ugreit å bare ha halvparten av lønna til en fagarbeider, men det er ikke godt å si hva man skulle gjort med den situasjonen. Anonymkode: aa868...d53 Enig i at det er et reelt problem. Burde absolutt stilles strengere krav til lærlingoppfølging. Anonymkode: dc77d...915 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er 70,-/t for fulltidsjobb innafor? Anonymkode: c146e...b29 Trodde man nå hadde 50% av lærlinglønn første året og øker jevnt etter det. Anonymkode: ce885...76d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trodde man nå hadde 50% av lærlinglønn første året og øker jevnt etter det. Anonymkode: ce885...76d 50% av startlønn til en fagarbeider mener jeg. Jeg hadde det når jeg var lærling for noen år siden. Anonymkode: ce885...76d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 Her er lønnen til en lærling i elektrikerfaget, så at alle får 70kr timen er ikke helt sant. Om man bor for seg selv får man også stipend. Jeg tror det er viktig å huske på at man faktisk fortsatt er under opplæring. Jobber en lærling overtid skal den ha hjelpearbeiderlønn pluss overtidstillegg, så for mange er det mulig å tjene litt ut over lærlinglønn. Anonymkode: 122ec...4cc 3
Angelheart2 Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er lønnen til en lærling i elektrikerfaget, så at alle får 70kr timen er ikke helt sant. Om man bor for seg selv får man også stipend. Jeg tror det er viktig å huske på at man faktisk fortsatt er under opplæring. Jobber en lærling overtid skal den ha hjelpearbeiderlønn pluss overtidstillegg, så for mange er det mulig å tjene litt ut over lærlinglønn. Anonymkode: 122ec...4cc Dette stemmer godt med min oppfatning også. Har en i familien som er elektrikerlærling nå og han har utbetalt nesten 20.000,- pr mnd. Det er ikke uvanlig med overtid og han kan egentlig jobbe så mye som han ønsker. I tillegg får han veldig god oppfølging og lønn de dagene han er på skolen for å ta teori. Siden han bor hjemme har han nå på under ett år klart å spare seg opp over 100.000,- som kommer veldig godt med når han etter hvert har tenkt seg å gå videre på skole etter bestått fagprøve. Jeg syns lærlingeordningen er helt genial. Ungdommene lærer et fag og kan gå rett ut i jobb som fagarbeider samtidig som de har mulighet til å ta høyere utdanning uten å måtte ta opp et stort studielån. Som 20-åring har de allerede masse arbeidserfaring på CV og er (for de fleste fag) veldig attraktive i arbeidsmarkedet. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå