Gå til innhold

Til dere med kraftig husstøvmiddallergi: Hvordan er deres rengjøringsrutiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært allergisk i mange år, men har opplevd en kraftig forverring i det siste.  Rutinene jeg har hatt til nå er åpenbart ikke gode nok lenger, og noe må forandres.

Hvordan er dine rengjøringsrutiner?

Anonymkode: e4fb1...0fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kuttet ned på antall tepper og gardiner, det genererer MYE støv. Robotstøvsugeren går ofte. Går over med håndstøvsuger et par ganger i uken i kriker og kroker roboten ikke kommer tll. Spesielt på soverom er jeg nøye med håndstøvsugeren. Tilbringer tross alt 7-8t i senga hver natt så må ha det støvfritt der. 

Støvsuger sofa og puter jevnlig. Og har ikke lenger 3-4 tepper i sofaen (støv!!)

Skifter sengetøy 1 gang i uken & vasker dyner & puter jevnlig. 

Er i prosessen med å redusere antall pyntedill. Mer ting, mer støv. Støvallergien har gjort at jeg faktisk bruker mindre tid på rengjøring & støvtørking så ryddeprosessen har vært vinn-vinn.

Anonymkode: dc2f3...085

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det var greit å lese om rutinene dine :)

Det du beskriver er omtrent det samme som jeg har gjort til nå, men som ikke er tilstrekkelig lenger.

Gardiner må jeg ha, men disse støvsuges annenhver uke, og vaskes annenhver uke.  Persiennene støvsuges hver uke.
Tepper har jeg ikke.
Sofa og madrasser støvsuges hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er midden som gjør at du er så allergisk? 

Det er visst mindre midd i senger generelt enn man har trodd: https://www.tv2.no/a/9833829/

Jeg trodde jeg var ekstremt allergisk mot midd før, men en gang bodde jeg med mugg så det var det jeg ble kjempedårlig av, og så var jeg kjempeallergisk hver gang jeg var hjemme på besøk og sov på pikerommet og ble helt fin etter å ha våtvasket veggene. Jeg har også husstøvallergi skal sies, så tydeligvis reagerer jeg mer på det enn midd.

Anonymkode: 65a7a...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvtepper, gardiner og slikt er ikke noe problem. Men tekstiler som har vært i kontakt med hud (næring til midd) er det som virkelig kan trigge allergien min. 

Topp kvalitet på støvsuger, har nå Dyson v15 med alle munnstykker til ulike tekstiler. 

Ytterjakker, blazere, skjerf og annet som ikke vaskes henges ut, og ristes, når det er kuldegrader.

Hodeputer vaskes annenhver måned, dyner ved sesongbytte. Ved sesongbytte plukker vi også senga fra hverandre og støvsuger alle sider av alle madrasser. Støvsuger overflater seng ved bytte av sengetøy, hver uke. 

Sofaer støvsuges jevnlig, og alt av pledd får en tur i maskinen innimellom. 

Klær legges aldri tilbake i skapet etter bruk.

Anonymkode: 30723...dea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 9.49):

Er du sikker på at det er midden som gjør at du er så allergisk? 

Det er visst mindre midd i senger generelt enn man har trodd: https://www.tv2.no/a/9833829/

Jeg trodde jeg var ekstremt allergisk mot midd før, men en gang bodde jeg med mugg så det var det jeg ble kjempedårlig av, og så var jeg kjempeallergisk hver gang jeg var hjemme på besøk og sov på pikerommet og ble helt fin etter å ha våtvasket veggene. Jeg har også husstøvallergi skal sies, så tydeligvis reagerer jeg mer på det enn midd.

Takk for at du deler din erfaring.

Jeg har påvist allergi mot blant annet husstøvmidd, så jeg regner med at det er det som er grunnen til forverringen.
Mugg har vi ikke i huset, og tak og vegger er nylig vasket.

Men husstøvallergi har jeg ikke hørt om før.  At støv kan irritere luftveiene vet jeg selvsagt, men ikke at det kan utløse allergi.  Kan du fortelle meg mer om dette?  :) 
(Kun av nysgjerrighet fordi jeg liker å lære nye ting.  Tiltakene mot husstøvallergi må jo nødvendigvis være de samme som mot husstøvmiddallergi, så konsekvensene vil jo være de samme )

AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 9.54):

Gulvtepper, gardiner og slikt er ikke noe problem. Men tekstiler som har vært i kontakt med hud (næring til midd) er det som virkelig kan trigge allergien min. 

Topp kvalitet på støvsuger, har nå Dyson v15 med alle munnstykker til ulike tekstiler. 

Ytterjakker, blazere, skjerf og annet som ikke vaskes henges ut, og ristes, når det er kuldegrader.

Hodeputer vaskes annenhver måned, dyner ved sesongbytte. Ved sesongbytte plukker vi også senga fra hverandre og støvsuger alle sider av alle madrasser. Støvsuger overflater seng ved bytte av sengetøy, hver uke. 

Sofaer støvsuges jevnlig, og alt av pledd får en tur i maskinen innimellom. 

Klær legges aldri tilbake i skapet etter bruk.

Takk for at du deler din erfaring.  Jeg skal se på om andre rutiner med klær kan hjelpe.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men husstøvallergi har jeg ikke hørt om før.  At støv kan irritere luftveiene vet jeg selvsagt, men ikke at det kan utløse allergi.  Kan du fortelle meg mer om dette?  :) 

Jeg måtte selvfølgelig google husstøvallergi selv, og jeg fant ut at det handler om definisjoner, så jeg må korrigere meg selv om si at jeg reagerer på husstøv også, ikke bare husstøvmidden.  :)

https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Allergenkilder-og-allergener/Allergener-som-pustes-inn/Husstov/

Sitat

Det som tidligere ble kalt «husstøvallergi», dreier seg hovedsakelig om allergi mot dyr og mest mot katt og hund som etterlater seg mye allergenholdig støv inne, eller mot husstøvmidd. I husstøvet er det også sporer og hyfer fra muggsopper.

Vanlig husstøv inneholder ellers en mengde forskjellige allergenkilder og allergener i tillegg til mye annet rusk og rask med forskjellige kjemiske egenskaper. Noe av det kan virke som irritanter, og noe kan virke på andre måter på og i kroppen vår. I mange husstøv er det samlet opp store mengder menneskeflass (som er føden til husstøvmidd).

Men som jeg skrev, de tiltakene jeg gjør mot husstøvmidd skal i teorien hjelpe mot andre allergener også, så det blir ikke særlig stor forskjell i praksis.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Ukentlig skifte av sengetøy og bruker mite-block under laken og putetrekk
  • Fryser hodeputer med jevne mellomrom
  • Robotstøvsugeren går hver dag
  • Støvsuger med håndstøvsuger ved behov
  • Har ikke gardiner eller gulvtepper, minst mulig pynteputer og dill 

Anonymkode: c8d9f...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg måtte selvfølgelig google husstøvallergi selv, og jeg fant ut at det handler om definisjoner, så jeg må korrigere meg selv om si at jeg reagerer på husstøv også, ikke bare husstøvmidden.  :)

https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Allergenkilder-og-allergener/Allergener-som-pustes-inn/Husstov/

Men som jeg skrev, de tiltakene jeg gjør mot husstøvmidd skal i teorien hjelpe mot andre allergener også, så det blir ikke særlig stor forskjell i praksis.  :)

Min allergi er spisset mot midd. 

Støv går fint, for eksempel et støvete loft. Tekstiler som har vært i kontakt med hud over tid, og så blitt liggende. Eller en seng der hodepute og madrass ikke rengjøres jevnlig. Det er verstingene for min del. Surrer jeg for eksempel et ullskjerf tett opp under munn/nese, da kan jeg bli ganske dårlig. 

Jeg har katter, det går fint. Reagerer aldri på de, uansett om jeg klapper, og så klør meg i ansiktet. Det er ikke optimalt, da midden også er ganske glad i rester av pels og hud. Men med gode rutiner fungerer det. De har blant annet ikke tilgang til soverommet. Og på plasser der de liker å sove bruker jeg pledd som enkelt kan byttes eller vaskes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min allergi er spisset mot midd. 

Det er ikke min, men midd har vanligvis vært det største problemet om vinteren  og til nå har jeg holdt den under kontroll.

Men innleggene dine,  og AB...963 sine, har fått meg til å innse at jeg kanskje ikke har sett skogen for bare trær.

Jeg tror jeg må be fastlegen om en ny allergiutredning til høsten. 

Takk for svarene!  De har hjulpet meg masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer du på pollen også? Jeg har startet å være allergisk nå, kjempetidlig på sesongen og pollenvarsel sier at det ikke er spredning, men det er plussgrader ute og smeltevær så noe spirer ute. Kan være at du kjenner pollensesongen tidlig i år om du har pollenallergi også. 

Anonymkode: de622...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for at du deler din erfaring.

Jeg har påvist allergi mot blant annet husstøvmidd, så jeg regner med at det er det som er grunnen til forverringen.
Mugg har vi ikke i huset, og tak og vegger er nylig vasket.

(Kun av nysgjerrighet fordi jeg liker å lære nye ting.  Tiltakene mot husstøvallergi må jo nødvendigvis være de samme som mot husstøvmiddallergi, så konsekvensene vil jo være de samme )

Takk for at du deler din erfaring.  Jeg skal se på om andre rutiner med klær kan hjelpe.  :)

Det finnes (eller fantes i alle fall for 5 år siden) en egen blodprøve for husstøv i tillegg til blodprøve for middallergi. Hva eksakt i støvet man reagerer på vites vel ikke i følge legen min (støv består jo av mange ulike ting) men jeg har i alle fall utslag på dette og det er det jeg reagerer på mest. Det kan godt handle om at det er sporer fra muggsopp i støv og jeg vet at jeg reagerer noe ekstremt på mugg (f.eks da jeg hjalp med vask av kjølerom og tok i en innpakket mugla salat og fikk røde prikker på hele kroppen etterpå). 

Det er jo veldig lite midd på hytter for eksempel når det ikke bor folk der fast, men jeg blir kjempedårlig av å overnatte på sånne steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Reagerer du på pollen også? Jeg har startet å være allergisk nå, kjempetidlig på sesongen og pollenvarsel sier at det ikke er spredning, men det er plussgrader ute og smeltevær så noe spirer ute. Kan være at du kjenner pollensesongen tidlig i år om du har pollenallergi også. 

Anonymkode: de622...162

Pollenallergien merket jeg for to uker siden, så den er i gang her.  

Jeg har (vanligvis hatt) ulik reaksjon på pollenallergi mot or/hassel + hund, og annen allergi. 

,(Or/hassel + hund = symptomer fra øyne og nese

Bjørk, burot og midd = astma + symptomer fra nese og øyne)

Men som sagt, etter å ha lest et par av svarene her har jeg innsett at det med stor sannsynlighet ikke er middallergien som har forandret seg, men reaksjonene på noen av de andre allergenene. 

Det jeg har trodd var reaksjon på midd/støv, kan like godt være en reaksjon på pollen og/eller hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det finnes (eller fantes i alle fall for 5 år siden) en egen blodprøve for husstøv i tillegg til blodprøve for middallergi. Hva eksakt i støvet man reagerer på vites vel ikke i følge legen min (støv består jo av mange ulike ting) men jeg har i alle fall utslag på dette og det er det jeg reagerer på mest. Det kan godt handle om at det er sporer fra muggsopp i støv og jeg vet at jeg reagerer noe ekstremt på mugg (f.eks da jeg hjalp med vask av kjølerom og tok i en innpakket mugla salat og fikk røde prikker på hele kroppen etterpå). 

Det er jo veldig lite midd på hytter for eksempel når det ikke bor folk der fast, men jeg blir kjempedårlig av å overnatte på sånne steder. 

Takk for utdypende svar.  Det er alltid kjekt å lære noe nytt.

Det er 100 år siden jeg tok en allergitest sist (i alle fall 35 år siden), og da ble jeg ikke testet for husstøv, bare husstøvmidd.

Noen av svarene viser som sagt at det kan være på tide med en ny test 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...