Gå til innhold

Kraftig prisøkning på plastposer

bundaberg

Anbefalte innlegg

Blondie65 skrev (8 timer siden):

Jeg er ikke opptatt av å "redde verden" ved å bruke ryggsekk. Jeg er opptatt av at jeg ikke forbruker en haug med plastposer som bare blir liggende i en haug for så å måtte forbrennes etter en gangs bruk (ja de ble faktisk sendt til plastresirkulering ... men vi vet jo at det ikke står så bra til som det burde med det). Så jeg har sluttet å kjøpe plastposer fordi det 

A) medfører unødvendig forbruk av olje til plastposer som bare blir brukt en gang

B) det er langt mer ryddig hjemme hos meg i min lille bolig når jeg ikke må ta hånd om et berg av plastposer som min avfallsproduksjon ikke er i nærheten av å ta unna

Ergo har dette en målbar effekt i mitt hjem: Jeg slipper å kjøpe plastposer, jeg slipper å bruke tid på å legge dem pent sammen slik at de ikke velter utover alle skuffer og kasser og jeg vender meg av med lettvinte uplanlagte løsninger som krever at jeg kjøper en plastpose på veien.

Nei, kjøp av plastpose velter ikke min økonomi. Nei, mitt manglende forbruk av plastposer redder ikke jordkloden. Men mitt manglende forbruk av plastposer gjør noe med min innstilling til engangsprodukter. 

Jeg ser ingen som kritiserer deg for å bruke ryggsekk i denne tråden. Om du bruker ryggsekk, et gammelt melkespann eller lager ei hempe ut av en gammel frakk spiller ingen rolle. Alt er greit.

Min agenda er utfordringen det er når dette jaget mot plastposen skal hylles bejubles og helst økes. I all sin sannhet er plastposer det mest skånsomme produktet for miljøet som er egnet til å bringe varer hjem fra butikken. Det banker absolutt alt annet langt ned i støvlene.

Hvis miljøet skal "reddes" på denne måten og med en slik tankegang er egentlig alt håp ute.

Ønsker man å gjøre noe for miljøet, noe som vi alle burde ønske, nytter det ikke å løpe etter ikke-problemer for å høste billige symbolpoeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A-hunter skrev (5 minutter siden):

Jeg ser ingen som kritiserer deg for å bruke ryggsekk i denne tråden. Om du bruker ryggsekk, et gammelt melkespann eller lager ei hempe ut av en gammel frakk spiller ingen rolle. Alt er greit.

Min agenda er utfordringen det er når dette jaget mot plastposen skal hylles bejubles og helst økes. I all sin sannhet er plastposer det mest skånsomme produktet for miljøet som er egnet til å bringe varer hjem fra butikken. Det banker absolutt alt annet langt ned i støvlene.

Hvis miljøet skal "reddes" på denne måten og med en slik tankegang er egentlig alt håp ute.

Ønsker man å gjøre noe for miljøet, noe som vi alle burde ønske, nytter det ikke å løpe etter ikke-problemer for å høste billige symbolpoeng.

Hva er poenget med å ha fornektelse som agenda? Plastposer er et miljøproblem all den tid de i det hele tatt havner i naturen.

At denne avgiften ikke avhjelper problemet og aller mest er symbolikk er en annen sak.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at de bæreposene man får i kassa på butikken er så bra til søppel: får dere aldri hull i de av varene dere har oppi? Det gjør nemlig jeg! Skarpe kanter på masse innpakning (både plast og kartong stikker fort hull)... Og i Trondheim hvor det ikke var separat mat- og restavfall, så ble det noe sabla gris i dunken hele tiden. Mange dårlige plastposer på rull, det er jeg enig i, men de til bl.a. europris synes jeg er helt supre! 

Og til dere som sier at handlenett av BOMULL ikke er miljøvennlig. Det er jeg også enig i, men hvorfor nevner dere ikke de handlenettene som de aller fleste av oss bruker, som er av plast/nylon? Det ble jo kåret til de mest miljøvennlige. Disse posene bruker i alle fall jeg til veldig mye annet enn matvarer, og de er utrolig holdbare og kan lett vaskes. Mine eldste nett er sikkert 10 år nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spell skrev (1 minutt siden):

Til dere som mener at de bæreposene man får i kassa på butikken er så bra til søppel: får dere aldri hull i de av varene dere har oppi? Det gjør nemlig jeg! Skarpe kanter på masse innpakning (både plast og kartong stikker fort hull)... Og i Trondheim hvor det ikke var separat mat- og restavfall, så ble det noe sabla gris i dunken hele tiden. Mange dårlige plastposer på rull, det er jeg enig i, men de til bl.a. europris synes jeg er helt supre! 

Og til dere som sier at handlenett av BOMULL ikke er miljøvennlig. Det er jeg også enig i, men hvorfor nevner dere ikke de handlenettene som de aller fleste av oss bruker, som er av plast/nylon? Det ble jo kåret til de mest miljøvennlige. Disse posene bruker i alle fall jeg til veldig mye annet enn matvarer, og de er utrolig holdbare og kan lett vaskes. Mine eldste nett er sikkert 10 år nå. 

Det går hull på dem fra tid til annen, men de tåler likevel relativt mye sammenlignet med avfallsposene. Når man velger å kjøpe en rull med avfallsposer i stedet for bæreposer på butikken for å ha varene i må man gjerne bruke 2-3 ganger så mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...