Gå til innhold

Kraftig prisøkning på plastposer

bundaberg

Anbefalte innlegg

Typisk diskusjon når det er snakk om miljøproblemer:

Person A: Plastposer er et stort problem fordi så mange poser havner i naturen! Jeg ser dem overalt.

Person B: Handlenett av bomull er mye verre.

Person A: Hvordan kan du mene det, har du noen kilde?

Person B: Massevis, alle burde vite dette.

Person A: Få se på kilde

Person B: [Viser til kilde som sier noe om energiforbruket ved produksjon av plast og bomull.]

Person A: Men det der sier jo ingenting om avfallsproblemet.

Person B: Avfallsproblemet er uansett mye verre i andre land, så det kan vi glemme.

Anonymkode: 43347...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A-hunter skrev (2 minutter siden):

Hvor sier jeg at plastposer i naturen ikke er et miljøproblem? Gjetter du deg bare frem?

Alt av avfall som havner ute i naturen er et miljøproblem, det er ikke særegent for plastposer. Det sagt, så er ikke plastposer i nærheten av å en gang være et marginalt problem i den sammenhengen heller.

Det jeg sier - og som jeg har helt rett i - er at å erstatte bæreposer med hva som helst annet ikke har noe å si for miljøet. I det ligger selvsagt en forutsetning om at bæreposen ikke kastes ut i skogen, men at den går inn i samme kretsløp som alt annet av avfall. Til gjenbruk eller til energi.

Plast i naturen er naturligvis ikke noe problem når man ser bort i fra plast som havner i naturen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Venter enda på svar om personen eier sekk jeg. I så tilfelle er @A-hunter da miljøsvin i følge seg selv..

Utrolig om man skal klare å ha gått livet gjennom uten å eie sekk. Sier seg selv at eie sekk + kjøpe plastposer er verre enn å eie sekk punktum. 

Anonymkode: 75ea3...cf9

Er det virkelig så spennende om jeg har en sekk eller ikke at det må gjentas? Selvsagt har jeg sekk. Flere faktisk. Det er ikke jeg som påberoper med å være en reddende engel for miljøet i denne tråden. Jeg er bare bevisst på hva som gir effekt og hva som ikke gir effekt. For det blir man visst både halshugd og forfulgt.

Er du noe mer du ønsker å vite om meg - siden det åpenbart er viktig å være minst mulig relevant til temaet vi diskuterer? Da kan du i så fall ta det på en melding. Oi, men da forsvinner jo den beskyttende sfæren av feig anonymitet...

Har du det aller best når du kan jage i en slags flokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Plast i naturen er naturligvis ikke noe problem når man ser bort i fra plast som havner i naturen.

For hvis handlenett og ryggsekker havner i naturen er det ikke et problem, med andre ord?

Logisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker handlenett eller annet: hva har dere søpla deres i? Jeg bruker nemlig plastposene til å ha restavfall, plast og papp i. Det hender at jeg bruker disse flere ganger men jeg må jo uansett hva de. 

Jeg har prøvd å kjøpe plastposer for å ha avfall i, men de er så tynne at de revner. 

Anonymkode: d80d4...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (9 minutter siden):

For hvis handlenett og ryggsekker havner i naturen er det ikke et problem, med andre ord?

Logisk...

Det er begrenset med handlenett og ryggsekker liggende henslengt i naturen ...

Det at produksjonen av et handlenett slipper ut mer CO2 enn produksjonen av x antall plastposer vil ikke si at handlenettene er mer skadelig for naturen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, A-hunter said:

Er det virkelig så spennende om jeg har en sekk eller ikke at det må gjentas? Selvsagt har jeg sekk. Flere faktisk. Det er ikke jeg som påberoper med å være en reddende engel for miljøet i denne tråden. Jeg er bare bevisst på hva som gir effekt og hva som ikke gir effekt. For det blir man visst både halshugd og forfulgt.

Er du noe mer du ønsker å vite om meg - siden det åpenbart er viktig å være minst mulig relevant til temaet vi diskuterer? Da kan du i så fall ta det på en melding. Oi, men da forsvinner jo den beskyttende sfæren av feig anonymitet...

Har du det aller best når du kan jage i en slags flokk?

Uff så hissig da!

Synes nå sekk som man allerede eier og dermed er et godt alternativ til plastposer var relevant jeg da. Det var også tilsvar på dine påstander lengre oppe.

Nå mener jeg på ingen måte at jeg redder verden med å bruke sekk, selv om det også er meninger du har tilegnet meg tidligere. Du burde roe deg ned litt så kan du kanskje delta i en saklig debatt på nett. Tål at folk svarer deg når du kommer med på stander uten å mene at du blir halshugget for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Det er begrenset med handlenett og ryggsekker liggende henslengt i naturen ...

Det at produksjonen av et handlenett slipper ut mer CO2 enn produksjonen av x antall plastposer vil ikke si at handlenettene er mer skadelig for naturen.

Fordi nesten ingen bruker det. Alt handler om en ting - volum. Og i det bildet er plastposer nærmest et ikke-eksisterende miljøproblem. Alt avfall, uavhengig om det er en bærepose eller et handlenett, som havner i naturen er et miljøproblem.

Jo, det vil det jo si. Du kan ikke skille mellom natur og miljø bare der det passer seg. Det er en åpenbar sammenheng mellom miljøpåkjenningen ved produksjon og konsekvensen for naturen - helt uavhengig om produktet slenges i skogen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (9 minutter siden):

Fordi nesten ingen bruker det. Alt handler om en ting - volum. Og i det bildet er plastposer nærmest et ikke-eksisterende miljøproblem. Alt avfall, uavhengig om det er en bærepose eller et handlenett, som havner i naturen er et miljøproblem.

Jo, det vil det jo si. Du kan ikke skille mellom natur og miljø bare der det passer seg. Det er en åpenbar sammenheng mellom miljøpåkjenningen ved produksjon og konsekvensen for naturen - helt uavhengig om produktet slenges i skogen eller ikke.

Nei, dette avhenger ikke bare av volum. Det avhenger nok svært mye av vekt på produktet og holdninger.

Co2 er en "klimagass", ikke et forsøplingsproblem slik plast er. 

At plastposer langt fra er det største problemet angående plastforsøpling er vi helt enige om. Men det er altså ett av problemene, og følgelig gir det en viss mening å begrense det.

Husk at hovedproblemet med plastforsøpling er dyr som spiser dette.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Uff så hissig da!

Synes nå sekk som man allerede eier og dermed er et godt alternativ til plastposer var relevant jeg da. Det var også tilsvar på dine påstander lengre oppe.

Nå mener jeg på ingen måte at jeg redder verden med å bruke sekk, selv om det også er meninger du har tilegnet meg tidligere. Du burde roe deg ned litt så kan du kanskje delta i en saklig debatt på nett. Tål at folk svarer deg når du kommer med på stander uten å mene at du blir halshugget for det.

Jeg er virkelig ikke hissig.

Jeg syns det er artig når folk tror de redder verden etter hvert skjønner at de gjør nøyaktig det motsatte, altså ødelegger den mye mer enn nødvendig/oss andre.

Jeg derimot, aksepterer at jeg ligger både miljø og natur til last, men gjør så godt jeg kan med å forbedre det misforholdet med tiltak som faktisk virker. I det ligger ikke å slutte med bæreposer av resirkulert plast, nettopp fordi det ikke gir noen som helst målbar effekt. Verken for meg alene eller for verden som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nei, dette avhenger ikke bare av volum. Det avhenger nok svært mye av vekt på produktet og holdninger.

Co2 er en "klimagass", ikke et forsøplingsproblem slik plast er. 

At plastposer langt fra er det største problemet angående plastforsøpling er vi helt enige om. Men det er altså ett av problemene, og følgelig gir det en viss mening å begrense det.

Dette avhenger kun av volum. Dersom alle bæreposer ble erstattet av handlenett i morgen ville vi diskutert handlenett i stedet for bæreposer her på søndag. Dette er faktisk selvforklarende.

Du snakker om CO², men det har nødvendigvis ingenting med saken å gjøre. Vi kan fint holde plantenæringen CO² ute fra diskusjonen. Miljøavtrykk betinges av mange flere ting enn CO². F eks energi, begrensede grunnstoffer, materialer og produksjon/fremstilling av disse, produksjon, transport, distribusjon osv osv. 

Jeg synes det er helt unødvendig å dra avfall på avveie inn i diskusjonen. Det er soleklart at alt avfall på avveie er et miljøproblem helt uavhengig av hva det er. Det er altså et kjempedårlig argument for å bekjempe plastposen som produkt, som altså er et produkt som (riktig brukt) inngår i en sirkulasjon med svært lite miljøpåvirkning sett i forhold til alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (4 timer siden):

Dere må ha utrolig mye tyngre søppel enn meg, jeg har aldr opplevd at de har raknet. Kjøper da ikke de minste, billigste på Kiwi. Det er faktisk mer miljøvennlig å bruke dobbel pose av de på rull også.

Det er jo ikke pengene som er hovedsaken for meg, men miljøet. For meg er det viktigere å ikke fortsette å ødelegge verden enn på død og liv måtte bruke Bunnpris posen som søppelpose. Og det mener jeg egentlig det bør være for alle. Plast bruker enormt lang tid på å brytes ned, om det i det hele tatt blir helt brutt ned. Dette er et STORT problem. Og de posene vi bruker til vanlig restavfall blir jo ikke resirkulert. 

3 kr er i følge meg alt for lite for en plastpose. 

Uansett om søpla mi er tyngre enn din eller hva årsaken er, så kjøper jeg ikke disse posene du bruker.  Dette må folk få bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (20 minutter siden):

Dette avhenger kun av volum. Dersom alle bæreposer ble erstattet av handlenett i morgen ville vi diskutert handlenett i stedet for bæreposer her på søndag. Dette er faktisk selvforklarende.

Du snakker om CO², men det har nødvendigvis ingenting med saken å gjøre. Vi kan fint holde plantenæringen CO² ute fra diskusjonen. Miljøavtrykk betinges av mange flere ting enn CO². F eks energi, begrensede grunnstoffer, materialer og produksjon/fremstilling av disse, produksjon, transport, distribusjon osv osv. 

Jeg synes det er helt unødvendig å dra avfall på avveie inn i diskusjonen. Det er soleklart at alt avfall på avveie er et miljøproblem helt uavhengig av hva det er. Det er altså et kjempedårlig argument for å bekjempe plastposen som produkt, som altså er et produkt som (riktig brukt) inngår i en sirkulasjon med svært lite miljøpåvirkning sett i forhold til alternativene.

Det er avfall på avveie som er det diskusjone dreier seg om uansett hvor unødvendig du synes det er ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det er avfall på avveie som er det diskusjone dreier seg om uansett hvor unødvendig du synes det er ...

Så bra, da kan jo folk som bruker posen til søppel få fortsette med det. Den søpla kommer renovering og henter hver 14 dag og kommer den på avveie er det ikke min skyld iallefall. Jeg kaster ikke søppel i naturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som bruker handlenett eller annet: hva har dere søpla deres i? Jeg bruker nemlig plastposene til å ha restavfall, plast og papp i. Det hender at jeg bruker disse flere ganger men jeg må jo uansett hva de. 

Jeg har prøvd å kjøpe plastposer for å ha avfall i, men de er så tynne at de revner. 

Anonymkode: d80d4...3b6

Det finnes da mange forskjellige typer avfallsposer, sjeldent jeg har problem med at de revner. Stapper de da ikke dørgende fulle. 
Men dette er nevnt flere ganger i tråden.

Anonymkode: 0ec0e...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
A-hunter skrev (47 minutter siden):

Jeg er virkelig ikke hissig.

Jeg syns det er artig når folk tror de redder verden etter hvert skjønner at de gjør nøyaktig det motsatte, altså ødelegger den mye mer enn nødvendig/oss andre.

Jeg derimot, aksepterer at jeg ligger både miljø og natur til last, men gjør så godt jeg kan med å forbedre det misforholdet med tiltak som faktisk virker. I det ligger ikke å slutte med bæreposer av resirkulert plast, nettopp fordi det ikke gir noen som helst målbar effekt. Verken for meg alene eller for verden som helhet.

Jeg er ikke opptatt av å "redde verden" ved å bruke ryggsekk. Jeg er opptatt av at jeg ikke forbruker en haug med plastposer som bare blir liggende i en haug for så å måtte forbrennes etter en gangs bruk (ja de ble faktisk sendt til plastresirkulering ... men vi vet jo at det ikke står så bra til som det burde med det). Så jeg har sluttet å kjøpe plastposer fordi det 

A) medfører unødvendig forbruk av olje til plastposer som bare blir brukt en gang

B) det er langt mer ryddig hjemme hos meg i min lille bolig når jeg ikke må ta hånd om et berg av plastposer som min avfallsproduksjon ikke er i nærheten av å ta unna

Ergo har dette en målbar effekt i mitt hjem: Jeg slipper å kjøpe plastposer, jeg slipper å bruke tid på å legge dem pent sammen slik at de ikke velter utover alle skuffer og kasser og jeg vender meg av med lettvinte uplanlagte løsninger som krever at jeg kjøper en plastpose på veien.

Nei, kjøp av plastpose velter ikke min økonomi. Nei, mitt manglende forbruk av plastposer redder ikke jordkloden. Men mitt manglende forbruk av plastposer gjør noe med min innstilling til engangsprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65
A-hunter skrev (47 minutter siden):

Avfall på avveie fra plast er et langt større miljøproblem enn avfall på avveie av bomull. Ingenting skal i naturen, men et av produktene forsvinner ikke og blir bare brutt ned til stadig mindre biter og medfører at dyr og mennesker får det i seg. Hvis du ikke tror meg foreslår jeg at du setter et handlenett av plast og et av tøy værutsatt til en plass du kan studere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke opptatt av å "redde verden" ved å bruke ryggsekk. Jeg er opptatt av at jeg ikke forbruker en haug med plastposer som bare blir liggende i en haug for så å måtte forbrennes etter en gangs bruk (ja de ble faktisk sendt til plastresirkulering ... men vi vet jo at det ikke står så bra til som det burde med det). Så jeg har sluttet å kjøpe plastposer fordi det 

A) medfører unødvendig forbruk av olje til plastposer som bare blir brukt en gang

B) det er langt mer ryddig hjemme hos meg i min lille bolig når jeg ikke må ta hånd om et berg av plastposer som min avfallsproduksjon ikke er i nærheten av å ta unna

Ergo har dette en målbar effekt i mitt hjem: Jeg slipper å kjøpe plastposer, jeg slipper å bruke tid på å legge dem pent sammen slik at de ikke velter utover alle skuffer og kasser og jeg vender meg av med lettvinte uplanlagte løsninger som krever at jeg kjøper en plastpose på veien.

Nei, kjøp av plastpose velter ikke min økonomi. Nei, mitt manglende forbruk av plastposer redder ikke jordkloden. Men mitt manglende forbruk av plastposer gjør noe med min innstilling til engangsprodukter. 

Man må jo like fullt kjøpe plastposer på rull til avfall hvis man ikke bruker handleposer, så er ikke umiddelbart nytten av det gitt at man bruker sine handleposer til avfall. Hos mange borettslag er det f. eks. slik at poser skal være i plast (avfallsposer for restavfall, samt grønne og blå poser for hhv. matavfall og plast). Og joda, hos mange husstander går det litt mer avfall enn hos andre, hos oss tømmes restsøpla en gang om dagen hvert fall, og da går det jo en pose hver gang. Vi kunne saktens brukt handlenett, men da måtte man uansett kjøpt inn poser på rull i tillegg som jo også er av plast. Kan jo også nevne at rulleposene ofte revner, dermed ender man for ofte opp med å bruke ennå en ny pose (fra den samme rullen) slik at man forbruker mer. Det skjer mye sjeldnere med litt mer solide poser, som f. eks. handleposer. 

Anonymkode: 51736...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja og dere sitter jo bare der og finner dere i det som vanlig.
Jeg er sikker på at et fakkeltog eller en facebookgruppe blir å fart i tingene.
Husk å søk politiet om lov til det første. Hahahahaha!
I live in MORON COUNTRY! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man må jo like fullt kjøpe plastposer på rull til avfall hvis man ikke bruker handleposer, så er ikke umiddelbart nytten av det gitt at man bruker sine handleposer til avfall. Hos mange borettslag er det f. eks. slik at poser skal være i plast (avfallsposer for restavfall, samt grønne og blå poser for hhv. matavfall og plast). Og joda, hos mange husstander går det litt mer avfall enn hos andre, hos oss tømmes restsøpla en gang om dagen hvert fall, og da går det jo en pose hver gang. Vi kunne saktens brukt handlenett, men da måtte man uansett kjøpt inn poser på rull i tillegg som jo også er av plast. Kan jo også nevne at rulleposene ofte revner, dermed ender man for ofte opp med å bruke ennå en ny pose (fra den samme rullen) slik at man forbruker mer. Det skjer mye sjeldnere med litt mer solide poser, som f. eks. handleposer. 

Anonymkode: 51736...2a3

Dere "rulleposene revner" har hakk i platen.

Ja, det finnes elendig kvalitet, men tro det eller ei som finnes det faktisk også god kvalitet.

Jeg har snakket om min situasjon, min hustand. Denne husstanden består av 1 person. Det er ikke mulig for meg å produsere nok boss til at jeg får brukt opp like mye som 6-10 handleposer utgjør.

Hos oss er det ikke fargekodet avfall eller spesielle krav til posene levert i vanlig søppellevering - unntatt for matavfall som skal være i papir, og som man får av avfallsselskapet for de som er med på ordningen (den er i ferd med å rulles ut). Dersom du skal ha grønne og blå poser for hhv matavfall og plast kan du jo ikke bruke handleposene så det argumentet der skjønte jeg overhodet ikke hvorfor du blander inn. Men uansett, jeg gjentar gjerne: Har kjøpt fantastisk gode poser på både REMA 1000 og Europris og helt elendige på COOP Obs! Jeg er lærevillig - så jeg går jo og handler igjen der de har gode poser.

Men jeg får med meg at du ikke leser innlegget jeg skrev: hos meg i min husholdning drukner jeg i plastposer dersom jeg slutter med ryggsekk fordi jeg ikke er i nærheten av å bruke alle handleposene til boss. Det kan være helt annerledes hos deg. Det respekterer jeg, og jeg blander meg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...