Gå til innhold

Kraftig prisøkning på plastposer

bundaberg

Anbefalte innlegg

A-hunter skrev (10 minutter siden):

Selvsagt blir de ikke resirkulert. Nesten ingen plast gjør det. Og da burde vel plastemballasje være et mye større tema enn bæreposer, det er jo der ekstremvolumet er.

Plast blir stort sett omdannet til energi og har sånn sett en gjenbruksverdi. Det er, heldigvis, slutt på å dumpe søppel i deponier.

Selvsagt bør vi se på plastemballasje også. Det ene utelukker jo ikke det andre. Likevel er det lettere for oss som forbrukere å kutte ned på plastposene våre fremfor å kutte ned på plastemballasjen. Der må produsentene ta ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A-hunter skrev (18 minutter siden):

Ingenting vi snakker om i denne tråden kommer noen gang til å bli miljøvennlig. Ikke plastposer, ikke handlenett og ikke ryggsekker.

Det som er tema er hva som skaper minst belastning på miljøet. Og der kommer helt ordinære bæreposer av resirkulert plast, gjerne gjenbrukt en eller flere ganger ut som den soleklare vinneren på både kort og lang sikt.

Og derfor er "miljøavgift" på slike poser bare for å skaffe penger og ingenting annet.

Miljøavgiften går jo faktisk til tiltak som rydder plast i naturen. Om du ser på Handelens Miljøfond sine sider, og ser Plasthavet (serien deres på NRK) så ser du der hvilke tiltak de har satt i gang. Så til tross for at det er mest miljøvennlig å bruke plastposen på flere handleturer, er det vel også greit å bidra til rydding av plast i naturen? 

Det gjelder forsåvidt bare butikkene som selv har valgt å gå inn i Handelens Miljøfond, det er helt frivillig. 

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (12 minutter siden):

Miljøavgiften går jo faktisk til tiltak som rydder plast i naturen. Om du ser på Handelens Miljøfond sine sider, og ser Plasthavet (serien deres på NRK) så ser du der hvilke tiltak de har satt i gang. Så til tross for at det er mest miljøvennlig å bruke plastposen på flere handleturer, er det vel også greit å bidra til rydding av plast i naturen? 

Det gjelder forsåvidt bare butikkene som selv har valgt å gå inn i Handelens Miljøfond, det er helt frivillig. 

Hvis alle sluttet å kjøpe plastposer ville dette fondet ikke hatt noen penger... Så det er jo en logisk brist i argumentasjonen din. 

For øvrig har dette fondet 140 millioner i banken, Av det kan det jo tolkes dithen at mengden plastsøppel å plukke er for liten.

Det er ikke, og kommer heller aldri til å bli, plastposene som skader miljøet eller forsøpler mest av all den plasten vi omgir oss med. Den står bare lagelig til for å samle inn penger fordi det rent faktisk er et nødvendighetsprodukt.

Vil man løse noe - for miljøets skyld - må man gå etter volumet. Å tenke seg deg, nemlig å begynne med det aller minste problemet og la være å fortsette med de større, løser i sannhet og i målbar praksis ingen verdens ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
A-hunter skrev (1 time siden):

Plast blir stort sett omdannet til energi og har sånn sett en gjenbruksverdi. Det er, heldigvis, slutt på å dumpe søppel i deponier.

Det er dessverre ikke slutt på å dumpe søppel på deponier i resten av verden. I U.S.A. og Australia, f.eks., har de fortsatt svært store åpne deponier.

Velsignelsen for en del europeiske land er ønsket om å forbrenne avfall til energi og her i Norge deponiforbudet (forbud mot å legge organisk avfall på deponi), noe som har medført at en må finne andre løsninger. Sånn sett er energigjenvinning av plast en meget fornuftig avhending av plastposer. 

Jeg mener fortsatt at det å vende seg av med å pakke alt mulig i tre ganger så mye emballasje som nødvendig - inkludert plast, samt å vende seg av med å bruke plast en gang eller i alle sammenhenger er løsningen.

Og så vil jeg gjerne vite hvordan det kan ha seg at det å bruke en ryggsekk som man også bruker til andre ting enn handling ikke er miljøvennlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (26 minutter siden):

Det er dessverre ikke slutt på å dumpe søppel på deponier i resten av verden. I U.S.A. og Australia, f.eks., har de fortsatt svært store åpne deponier.

Velsignelsen for en del europeiske land er ønsket om å forbrenne avfall til energi og her i Norge deponiforbudet (forbud mot å legge organisk avfall på deponi), noe som har medført at en må finne andre løsninger. Sånn sett er energigjenvinning av plast en meget fornuftig avhending av plastposer. 

Jeg mener fortsatt at det å vende seg av med å pakke alt mulig i tre ganger så mye emballasje som nødvendig - inkludert plast, samt å vende seg av med å bruke plast en gang eller i alle sammenhenger er løsningen.

Og så vil jeg gjerne vite hvordan det kan ha seg at det å bruke en ryggsekk som man også bruker til andre ting enn handling ikke er miljøvennlig. 

Det er hele miljøsaken oppsummert. Mens vi driver med ubetydelig småtteri, grisedyr symbolpolitikk og meningsløse tiltak fortsetter store deler av verden som vanlig med å deponere søppel i naturen, å tømme søppelbilene rett ut i elvene og å brenne alt som muligens kan tenkes å ta fyr.

Globalt sett, og dermed også sett fra miljøets side, er ikke bæreposer av plast i Norge en gang en målbar størrelse i problemet. Selv ikke i tusendeler av en promille kan dette måles.

Derfor er det også utrolig arrogant å tro at det å ikke bruke bæreposer om den ikke utløser 2 eller 3 kroner i "miljøavgift" er en eller annen form for belastning på miljøet. Det er den altså ikke - i noen sammenheng.

Før sa man; tenke globalt, handle lokalt. Til en viss grad ga dette mening, men når det nå har kommet ned til detaljregulering av ikke-målbare symbolhandlinger som bæreposer og sugerør gir det rett og slett ikke mening lenger. Dette handler langt mer om detaljregulering og pins i jakkeslaget enn det handler om aktiv handling for å bedre miljøet.

Miljøavtrykket fra en ryggsekk tilsvarer omtrentlig miljøavtrykket fra 500.000 bæreposer av resirkulert plast. Derfor.

Endret av A-hunter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man skal fullstendig slutte å kjøpe sånne plast-poser.

hva bruker dere egentlig til å ha søppel i da?  

Anonymkode: af60f...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A-hunter skrev (1 time siden):

Hvis alle sluttet å kjøpe plastposer ville dette fondet ikke hatt noen penger... Så det er jo en logisk brist i argumentasjonen din. 

For øvrig har dette fondet 140 millioner i banken, Av det kan det jo tolkes dithen at mengden plastsøppel å plukke er for liten.

Det er ikke, og kommer heller aldri til å bli, plastposene som skader miljøet eller forsøpler mest av all den plasten vi omgir oss med. Den står bare lagelig til for å samle inn penger fordi det rent faktisk er et nødvendighetsprodukt.

Vil man løse noe - for miljøets skyld - må man gå etter volumet. Å tenke seg deg, nemlig å begynne med det aller minste problemet og la være å fortsette med de større, løser i sannhet og i målbar praksis ingen verdens ting.

Alle vil aldri slutte å kjøpe plastposer, men om de gjør det ville det jo vært en bra ting. 

Selvom plastposene ikke er det største problemet betyr ikke det at man ikke bør ta tak i det. Det er en enkelt ting å ta tak i, og ved å ha tiltak der vil du gjøre folk flest mer oppmerksom på at plast er et stort miljøproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

hvis man skal fullstendig slutte å kjøpe sånne plast-poser.

hva bruker dere egentlig til å ha søppel i da?  

Anonymkode: af60f...aa1

Du bruker vel ikke bæreposer til søppel? Finnes jo ruller med snor til sånt.

Anonymkode: 1ae6c...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
A-hunter skrev (17 minutter siden):

Miljøavtrykket fra en ryggsekk tilsvarer omtrentlig miljøavtrykket fra 500.000 bæreposer av resirkulert plast. Derfor.

Påstand uten kilde er en påstand. 

Jeg har sett en del av disse påstandene tidligere og kritikken av dem. Så kilde takk.

(Ryggsekk må jeg uansett ha, og den biten tar man svært ofte ikke med i regnestykket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, A-hunter said:

Min Bergans tursekk fikk jeg i 16-årsgave av mormor og morfar. Bruker den flere ganger i året på turer og alltid i sommerferien når jeg går 10 dager i fjellet (framfor å fly til syden). Når sommeren kommer har jeg brukt den i 12 år.  Det er da også den jeg bruker når jeg handler ettersom jeg ikke eier bil. Hadde nå hatt den sekken uansett. Eier ikke du sekk @A-hunter?

Kom gjerne med andre eksempler som hadde vært bedre å bruke.

Anonymkode: 75ea3...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men de er jo ikke like holdbare. Har flere ganger opplevd hull og revning. Skikkelig grisete å stå å plukke opp søppelet fra gulvet igjen. Har kjøpt rull fra europeisk, Coop Mega og Meny, ingenting holder. 

Anonymkode: 03835...09b

Hvis du vrenger posen så skjøten kommer inni er de mer holdbare/sterkere 👍

Anonymkode: f217d...982

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Påstand uten kilde er en påstand. 

Jeg har sett en del av disse påstandene tidligere og kritikken av dem. Så kilde takk.

(Ryggsekk må jeg uansett ha, og den biten tar man svært ofte ikke med i regnestykket)

Det finnes ikke kilder. Det finnes kilder (ligger på side 1) som sier at et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger for å erstatte bæreposer av resirkulert plast. Sånn sett er det bare å gange opp antall handlenett som trengs for å lage en ryggsekk.

Nei, det er ikke noe seriøst regnestykke, ei heller en seriøs påstand. Poenget er å vise at bæreposer i plast ikke er et miljøproblem og at det er umulig å komme vekk fra det. Det er problematiske sider ved å gjøre noe som ikke er et problem til selve kjernen av miljøsaken.

Ja, verden har en miljøproblem. Men plastposer er ikke en del av problemet og dermed heller ikke en del av løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min Bergans tursekk fikk jeg i 16-årsgave av mormor og morfar. Bruker den flere ganger i året på turer og alltid i sommerferien når jeg går 10 dager i fjellet (framfor å fly til syden). Når sommeren kommer har jeg brukt den i 12 år.  Det er da også den jeg bruker når jeg handler ettersom jeg ikke eier bil. Hadde nå hatt den sekken uansett. Eier ikke du sekk @A-hunter?

Kom gjerne med andre eksempler som hadde vært bedre å bruke.

Jeg kritiserer virkelig ikke de som bruker ryggsekk fremfor poser. Jeg sier bare at for miljøets del spiller det ingen rolle om bæreposer blir erstattet av ryggsekk.

For min del må alle gjerne bruke ryggsekker, bruskasser, trillebårer eller bære ting under armen. Alt er greit.

Men, å påberope seg å redde, eller bidra til, miljøet ved å bruke alt annet enn bæreposer av resirkulert plast er feil. Og derfor er "miljøavgiften" på slike fullstendig meningsløs og ingenting annet enn en metode for å samle inn penger for et nødvendighetsprodukt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Det finnes ikke kilder. Det finnes kilder (ligger på side 1) som sier at et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger for å erstatte bæreposer av resirkulert plast. Sånn sett er det bare å gange opp antall handlenett som trengs for å lage en ryggsekk.

Nei, det er ikke noe seriøst regnestykke, ei heller en seriøs påstand. Poenget er å vise at bæreposer i plast ikke er et miljøproblem og at det er umulig å komme vekk fra det. Det er problematiske sider ved å gjøre noe som ikke er et problem til selve kjernen av miljøsaken.

Ja, verden har en miljøproblem. Men plastposer er ikke en del av problemet og dermed heller ikke en del av løsningen.

Jo, plastposer er et miljøproblem i hele verden fordi de havner i naturen, i magen på hvaler og andre dyr og fordi de er så lett tilgjengelige at vi ikke gjenbruker dem.

Hvis du skal påstå at min ryggsekk er et større miljøproblem enn mitt berg av plastposer må du komme med kilder, ellers er det piss.

Jeg vet svært godt at plastposer som er riktig håndtert ikke er et problem, men jeg ser plastposer i naturen hver gang jeg går tur, så å si at dette ikke er et miljøproblem er virkelig å ta på skylapper.

Jeg er også motstander av å "løse" miljøproblemer med gebyr. Men jeg kjøper så sjelden plastposer at for meg er dette et ikke-problem. Jeg har nemlig vendt meg av med plastposer og planlegger heller å ta med et nett eller en sekk hvis jeg trenger å bære noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (24 minutter siden):

Alle vil aldri slutte å kjøpe plastposer, men om de gjør det ville det jo vært en bra ting. 

Selvom plastposene ikke er det største problemet betyr ikke det at man ikke bør ta tak i det. Det er en enkelt ting å ta tak i, og ved å ha tiltak der vil du gjøre folk flest mer oppmerksom på at plast er et stort miljøproblem. 

Hvis det skjedde ville det bli lagt enn "miljøavgift" på alternativene. For avgift og belastningen på miljø henger ikke sammen i noen grad. Ble det f eks mer miljøvennlig å ta fly etter at flyseteavgiften ble innført? Selvsagt ikke.

Jeg skjønner at politikere som vil drive med grisedyr symbolpolitikk uten effekt har en nær ubegrenset mengde av velgere i dette landet. Dere som ikke vil se effekten eller som lydig lar seg detaljstyre av regulering uten mål og mening utgjør denne gruppen. En slags saueflokk av mennesker uten evne til å være kritisk som lydig trasker i retningen det pekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker prisøkningen, må bare øke enda mer for min del! 

Bruker handlenett uansett. Ligger minst ett i hver bil, så har alltid tilgjengelig. 

Den rapporten fra DB linket til i tråden tar vel ikke høyde for plastposer i naturen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
A-hunter skrev (4 minutter siden):

Hvis det skjedde ville det bli lagt enn "miljøavgift" på alternativene. For avgift og belastningen på miljø henger ikke sammen i noen grad. Ble det f eks mer miljøvennlig å ta fly etter at flyseteavgiften ble innført? Selvsagt ikke.

Jeg skjønner at politikere som vil drive med grisedyr symbolpolitikk uten effekt har en nær ubegrenset mengde av velgere i dette landet. Dere som ikke vil se effekten eller som lydig lar seg detaljstyre av regulering uten mål og mening utgjør denne gruppen. En slags saueflokk av mennesker uten evne til å være kritisk som lydig trasker i retningen det pekes.

Det er særdeles dårlig debattskikk å lumpe sammen alle ens debattmotstandere og kalle de saueflokk. I tillegg kommer et helt åpenbart hatforhold til alt som er til venstre for midten i norsk politikk. Du må gjerne mene hva du vil, men jeg kaller deg verken sau eller uten evne til kritisk tenkning eller etterdilter på tross av totalt forskjellig poltisk syn (jeg ligger et hårstrå eller to til venstre for sentrum). 

Det tjener debatten langt bedre at man ikke bruker denne typen teknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 said:

Det er særdeles dårlig debattskikk å lumpe sammen alle ens debattmotstandere og kalle de saueflokk. I tillegg kommer et helt åpenbart hatforhold til alt som er til venstre for midten i norsk politikk. Du må gjerne mene hva du vil, men jeg kaller deg verken sau eller uten evne til kritisk tenkning eller etterdilter på tross av totalt forskjellig poltisk syn (jeg ligger et hårstrå eller to til venstre for sentrum). 

Det tjener debatten langt bedre at man ikke bruker denne typen teknikker.

Venter enda på svar om personen eier sekk jeg. I så tilfelle er @A-hunter da miljøsvin i følge seg selv..

Utrolig om man skal klare å ha gått livet gjennom uten å eie sekk. Sier seg selv at eie sekk + kjøpe plastposer er verre enn å eie sekk punktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (14 minutter siden):

Jo, plastposer er et miljøproblem i hele verden fordi de havner i naturen, i magen på hvaler og andre dyr og fordi de er så lett tilgjengelige at vi ikke gjenbruker dem.

Hvis du skal påstå at min ryggsekk er et større miljøproblem enn mitt berg av plastposer må du komme med kilder, ellers er det piss.

Jeg vet svært godt at plastposer som er riktig håndtert ikke er et problem, men jeg ser plastposer i naturen hver gang jeg går tur, så å si at dette ikke er et miljøproblem er virkelig å ta på skylapper.

Jeg er også motstander av å "løse" miljøproblemer med gebyr. Men jeg kjøper så sjelden plastposer at for meg er dette et ikke-problem. Jeg har nemlig vendt meg av med plastposer og planlegger heller å ta med et nett eller en sekk hvis jeg trenger å bære noe.

Hvor sier jeg at plastposer i naturen ikke er et miljøproblem? Gjetter du deg bare frem?

Alt av avfall som havner ute i naturen er et miljøproblem, det er ikke særegent for plastposer. Det sagt, så er ikke plastposer i nærheten av å en gang være et marginalt problem i den sammenhengen heller.

Det jeg sier - og som jeg har helt rett i - er at å erstatte bæreposer med hva som helst annet ikke har noe å si for miljøet. I det ligger selvsagt en forutsetning om at bæreposen ikke kastes ut i skogen, men at den går inn i samme kretsløp som alt annet av avfall. Til gjenbruk eller til energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...