Gå til innhold

Kraftig prisøkning på plastposer

bundaberg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt med handlenett de siste tyve årene.. Det er miljøsvineri å bruke plastposer når det ikke er nødvendig, så jeg synes det er helt ok at det koster 3 kr for en plastpose. 

Anonymkode: 2d908...4b9

Hvordan kan det være miljøsvineri når man bruker posene til boss etterpå? :rolleyes:

Anonymkode: f6388...e9e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere viser til undersøkelser som påstår at handlenett er mer miljøfiendtlig. Jeg tror ikke på det.

Flere sammenligner hva det koster miljøet å produsere 1 handlenett kontra 1 plastpose. Det er innlysende at det koster mer å produsere et handlenett. Men: 

Vi har brukt handlenett i 12 år. Vi har 3 nett, alle laget av resirkulert plast. Jeg nekter å tro at de 3 handlenettene er verre for miljøet enn de ca. 4000 plastposene vi hadde forbrukt dersom vi ikke hadde nett. De 4000 skal produseres, de skal pakkes og de skal transporteres rundt til butikker i et langstrakt og tynt befolket land. 

Til restavfall bruker vi poser på rull. De koster omtrent ingenting. En rull varer i flere måneder. Vi kvitter oss med ca. 1 pose restavfall i snitt pr. måned, litt mer om vinteren enn om sommeren (brukte telys, julepapir m.m.) 

Anonymkode: 6b84c...5ef

Brukte t-lys skal i glass og metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (2 timer siden):

Bruker du handlenett for å være miljøbevisst? Visste du at du må bruke det samme nettet på hver handletur i over 31 år* for at miljøet skal tjene på det?

*) 225 handleturer/år

Handlenett - for og av idioter.

Ikke den du svarer, men jeg bruker handlenett for å spare penger. 

Anonymkode: d29bf...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø- og klimasvin!

En papirpose må brukes 40 ganger og et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger (en av økologisk bomull må brukes 20.000 ganger) for å være et bedre miljøalternativ enn plastposer.

Bruk plastpose - for miljøets skyld! 

Dermed har avgiftsøkningen kun en, eneste hensikt - å dra penger inn til Staten. 

Man må jo ikke bruke handlenett av bomull. Jeg bruker Kiwi handlenett i plast og har gjort det er mange år. De er holdebare, store og praktiske. Er overrasket over at ikke flere bruker det.

De få gangene jeg trenger plastpose, får jeg bakoversveis av prisen. Er egentlig ikke for høye avgifter, og skulle ønske at folk hadde lavere forbruk uten at de presset til det pga. pris. Men om høye avgifter må til for å få ned plastposeforbruket, er det greit.

Anonymkode: 07e53...373

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø- og klimasvin!

En papirpose må brukes 40 ganger og et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger (en av økologisk bomull må brukes 20.000 ganger) for å være et bedre miljøalternativ enn plastposer.

Dermed har avgiftsøkningen kun en, eneste hensikt - å dra penger inn til Staten. 

Om man ikke er klimafanatiker gir det selvsagt mening å bruke det produktet som forsøpler minst, nemlig gjenbruksposer. Rett og slett for at det da trengs færre av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (2 timer siden):

De på rull, de er mer miljøvennlige. 

Men de er jo ikke like holdbare. Har flere ganger opplevd hull og revning. Skikkelig grisete å stå å plukke opp søppelet fra gulvet igjen. Har kjøpt rull fra europeisk, Coop Mega og Meny, ingenting holder. 

Anonymkode: 03835...09b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bundaberg skrev (3 timer siden):

"Prisøkningen høres kanskje ikke så ille ut, men matvarer er noe man handler ofte, og det blir fort dyrt når man gjerne trenger to til fire poser hver gang. Årsaken til prisøkningen nå i januar skyldes økte råvarepriser og økt avgift/kontingent til Handelens Miljøfond". 

Fra Nettavisen.no 

Hva syntes dere om den nye prisøkning på plastposer? Jeg har alltid med plastpose i jakkelommen men i dag glemte jeg faktisk. Jeg fikk bakoversveis, ass.

Tar dere med handlenett, medbragt plastpose eller kjøper dere plastposer for 3,00 per stk når dere er ute og handler spesielt på dagligvarer og andre butikker jevnlig? 

Selvsagt tar jeg med handlenett. Dette er ikke 1990 heller. Ønsker ikke bli sett gående med plastposer som en annen frp-velger heller.

Anonymkode: 8001f...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et dumt spørsmål. Men hva kaster dere søppel i, dere som kun bruker handlenett? Finnes det søppelsekker som er mer miljøvennlige?

Anonymkode: 08a63...70b

De få posene vi fortsatt kjøper. Husker f.eks som regel ikke å ta med handlenett til Biltema. 

Kjøper man plastposer hver gang i dagligvarebutikken vil man ende opp med et stort overskudd av poser. Man kaster tross alt mye mindre enn man kjøper, mesteparten skal jo spises ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvsagt tar jeg med handlenett. Dette er ikke 1990 heller. Ønsker ikke bli sett gående med plastposer som en annen frp-velger heller.

Anonymkode: 8001f...65f

🥴

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Betalte 6 kr for en helt vanlig plastpose på Maxi Mat i Sverige i fjor sommer. 

Anonymkode: 41d72...ce8

8 på systembolaget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (48 minutter siden):

De få posene vi fortsatt kjøper. Husker f.eks som regel ikke å ta med handlenett til Biltema. 

Kjøper man plastposer hver gang i dagligvarebutikken vil man ende opp med et stort overskudd av poser. Man kaster tross alt mye mindre enn man kjøper, mesteparten skal jo spises ;)

Vi kjøper plastposer hver gang vi handler og bruker det som søpleposer, har på ingen måte stort overskudd. 

Anonymkode: dfd2e...5bc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mange i denne tråden som helt faktisk tror at det ble mye mer miljøvennlig å ta fly etter at flyseteavgiften ble innført.

Skal man tro argumentene er det størrelsen på avgiften som avgjør belastningen på miljøet.

Norge - verdens eneste land uten sunn fornuft.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her kan en lese mer om hvor alle pengene går. Mye støtte til diverse organisasjoner.

https://handelensmiljofond.no/organisasjonen

De gikk med 140 millioner i overskudd for 2020, som er siste året med årsrapport. De har 470 millioner på bok ved utgangen av 2020, og hva i all verden skal de med enda mer penger. 

Handelens miljøfond er bare gimmick fra politikere. De skaper masse meningsløse arbeidsplasser til folk med kontakter (riktig nettverk) og som ikke kan få en fornuftig jobb ellers. 

Anonymkode: e0f44...d17

Nei, Handelens Miljøfond er ikke statlig eller opprettet av politikere. Det er som navnet sier, opprettet av Handelsnæringen selv. Næringens eget plastforskningsfond. For å finne ut hvordan man kan redusere plastforsøpling. Hmmm, hvis det bare fantes en enkel måte å hindre plastforsøpling på.. - som f.eks. Å IKKE SELGE PLASTPOSER.

Men ellers må vi seriøst bort fra plastemballasje på matvarer; det er DET som er det virkelig store plastavfallsproblemet.

Anonymkode: 8cae6...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All plastemballasjen på all maten som ikke blir solgt (og det er jæv... mye!) går nemlig IKKE til gjenvinning!

Anonymkode: 8cae6...5cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lurt! Har noe sengetøy som jeg hadde tenkt å kaste, men nå skal det bli poser :Nikke:

Anonymkode: b3915...e8f

Dagis-mønsteret er også lett å sy i tillegg til vanlige handlenett

http://floppetiflopp.blogspot.com/2009/02/ny-dagisveske.html

http://violasinhobbyblogg.blogspot.com/2012/03/diverse-dagis-vesker.html

Jeg fant ikke igjen mønsteret nå, men det er gjerne bare tre deler om vi ikke teller foring eller lappeteknikk, -to sidestykker og ett bunnstykke + kantebånd.

Anonymkode: 90203...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (15 timer siden):

Miljø- og klimasvin!

Kunne ikke lese hele artikkelen pga betalingsmur, men mener å huske fra et NRK program at nylonposer er det mest miljøvennlige. Slike som Kiwi, Rema 1000 og Meny selger for ca kr 10. Jeg har hatt mine i årevis. Vasker de sammen med treningstøt en gang i blant, og de holde seg helt fine.

En plastpose må brukes minst to ganger, f eks en gang til handling og en gang til boss, før den blir miljøvennlig. Så kan man jo selvsagt argumentere med at man uansett må kjøpe plastposer til bosset, men når en rull med 30 poser koster kr 10 på Europris, så blir regnestykket ganske selvinnlysende.

Anonymkode: 6ff23...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

De to siste gangene jeg flyttet måtte jeg kaste bæreposer fordi jeg ikke hadde like mye boss som jeg hadde tatt med hjem plastposer når jeg handlet. Det var da jeg innså at jeg måtte slutte med plastposer i butikken.

Så da kjøpte jeg meg en 40 liters ryggsekk. Og denne har jeg nå snart brukt i fire år. Den rommer til og med plastposer på rull til bosset - der man selvsagt må være bevist på kvaliteten slik at en ikke kjøper de det går hull på bare en ser strengt på dem. Nå har jeg ikke et overskuddslager av brukte plastposer lenger.

Jeg har også en ryggsekk jeg bruker til kortere turer og mellom jobb og hjem på rundt 25 liter. Denne bruker jeg til "melk og brød" handling på vei hjem.

Bærenett er en elendig løsning for alle som ikke kjører bil når man handler.

Jeg har også en del tøynett - fått i forskjellige anledninger og kjøpt i noen anledninger. Disse brukes til å frakte innesko når man skal i besøk, til skittentøy når man skal på ferie, osv.

Og disse forutsetningene for tøynett baserer seg på at en vasker nettet veldig ofte og at alle plastposer en kjøper blir gjenbrukt. I mitt tilfelle stemmer ikke noen av disse forutsetningene så hos meg ville tøynett vunnet over plastposer. Men jeg bruker altså ryggsekk og ikke plastposer.

Plastnett har jeg ekstremt dårlig erfaring med, de holder ikke når man skal bære ting over strekninger, fremover inn og ut av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men de er alltid tynne og fåt lett hull. Jeg ser du skriver at man finner både "større og sterkere" på rull i matbutikker, men det har jeg enda til gode å se. De beste søppelposene er bunnpris-posene.

Anonymkode: 82132...a8e

Blomsterpotta skrev (16 timer siden):

De tåler heller ingenting. Ryker lett. Dessuten betaler du for de posene også, så da er det greit med 3 kroner til en pose som tåler litt.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men de er jo ikke like holdbare. Har flere ganger opplevd hull og revning. Skikkelig grisete å stå å plukke opp søppelet fra gulvet igjen. Har kjøpt rull fra europeisk, Coop Mega og Meny, ingenting holder. 

Anonymkode: 03835...09b

Dere må ha utrolig mye tyngre søppel enn meg, jeg har aldr opplevd at de har raknet. Kjøper da ikke de minste, billigste på Kiwi. Det er faktisk mer miljøvennlig å bruke dobbel pose av de på rull også.

Det er jo ikke pengene som er hovedsaken for meg, men miljøet. For meg er det viktigere å ikke fortsette å ødelegge verden enn på død og liv måtte bruke Bunnpris posen som søppelpose. Og det mener jeg egentlig det bør være for alle. Plast bruker enormt lang tid på å brytes ned, om det i det hele tatt blir helt brutt ned. Dette er et STORT problem. Og de posene vi bruker til vanlig restavfall blir jo ikke resirkulert. 

3 kr er i følge meg alt for lite for en plastpose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plastpose må brukes minst to ganger, f eks en gang til handling og en gang til boss, før den blir miljøvennlig.

Ingenting vi snakker om i denne tråden kommer noen gang til å bli miljøvennlig. Ikke plastposer, ikke handlenett og ikke ryggsekker.

Det som er tema er hva som skaper minst belastning på miljøet. Og der kommer helt ordinære bæreposer av resirkulert plast, gjerne gjenbrukt en eller flere ganger ut som den soleklare vinneren på både kort og lang sikt.

Og derfor er "miljøavgift" på slike poser bare for å skaffe penger og ingenting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (4 minutter siden):

Og de posene vi bruker til vanlig restavfall blir jo ikke resirkulert.

Selvsagt blir de ikke resirkulert. Nesten ingen plast gjør det. Og da burde vel plastemballasje være et mye større tema enn bæreposer, det er jo der ekstremvolumet er.

Plast blir stort sett omdannet til energi og har sånn sett en gjenbruksverdi. Det er, heldigvis, slutt på å dumpe søppel i deponier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...