Gå til innhold

Kraftig prisøkning på plastposer

bundaberg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skuffende dumt svar til å være deg. Handlenettet vårt er i resirkulert plast, noe som er helt vanlig i dag, og det er mye sterkere. Og ja, det er ingen avgift hver gang vi handler med samme handlenett, derfor er det også et enkelt frivillig valg å unngå denne avgiften. Det må ikke kastes og transporteres til resirkulering før etter kanskje et år. Plastposer hver uke er nok ikke særlig mer miljøvennlige nei.

Anonymkode: cbc62...a71

Meg bekjent så har jeg ikke mistet en eneste plastpose i naturen mellom butikk og hjem, og den samme posen brukes som avfallspose som er inkludert i avfallssystemet her jeg bor. Det er derfor ikke en eneste overskuddspose som kastes unødvendig i denne husholdningen. Så hvorvidt jeg er et miljøsvin fordi jeg vil og MÅ kjøpe meg en pose eller 3 hver gang jeg handler kan i høyeste grad diskuteres. Den hvite posen må jeg uansett ha fordi den brukes som avfallspose. 

Anonymkode: 66e17...fec

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skuffende dumt svar til å være deg. Handlenettet vårt er i resirkulert plast, noe som er helt vanlig i dag, og det er mye sterkere. Og ja, det er ingen avgift hver gang vi handler med samme handlenett, derfor er det også et enkelt frivillig valg å unngå denne avgiften. Det må ikke kastes og transporteres til resirkulering før etter kanskje et år. Plastposer hver uke er nok ikke særlig mer miljøvennlige nei.

Anonymkode: cbc62...a71

Vanlige bæreposer er også i resirkulert plast.

Avgiften er en kunstig skapt innretning for å skaffe penger. Ikke noe annet. At noe er lagt med en kunstig påfunnet avgift betyr ikke at det er verre enn andre alternativer.

Grunnen til at det ikke er avgift på handlenett av plast er at det ikke er et volum av dem. Det blir altså ikke noen sum å snakke om ut av en avgift på dem. Bæreposer derimot har et stort volum, slik at selv små avgifter blir en stor pott. Og når avgiften går opp øker inntektene. Hvis alle plutselig kjøper handlenett av plast - tro meg - så kommer det en avgift på dem også.

Og det helt uten at det skjer en reell endring, eller bedring, av eller for miljøet.

Så hvem av som er den dumme er muligens et åpent spørsmål. Hvem av oss som er mest naiv er derimot relativt soleklart.

Vær litt mindre naiv.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sekk, brukes til mye annet også, men den er fast med som handlesekk. Jeg har også flere bærenett, noen av dem over ti år gamle 8typisk fra festivaler ol.) -de holder fortsatt stand! Og jeg har sydd flere selv, det er jo noe av det enkleste man kan bruke gamle stoffrester til.

Anonymkode: 90203...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere viser til undersøkelser som påstår at handlenett er mer miljøfiendtlig. Jeg tror ikke på det.

Flere sammenligner hva det koster miljøet å produsere 1 handlenett kontra 1 plastpose. Det er innlysende at det koster mer å produsere et handlenett. Men: 

Vi har brukt handlenett i 12 år. Vi har 3 nett, alle laget av resirkulert plast. Jeg nekter å tro at de 3 handlenettene er verre for miljøet enn de ca. 4000 plastposene vi hadde forbrukt dersom vi ikke hadde nett. De 4000 skal produseres, de skal pakkes og de skal transporteres rundt til butikker i et langstrakt og tynt befolket land. 

Til restavfall bruker vi poser på rull. De koster omtrent ingenting. En rull varer i flere måneder. Vi kvitter oss med ca. 1 pose restavfall i snitt pr. måned, litt mer om vinteren enn om sommeren (brukte telys, julepapir m.m.) 

Anonymkode: 6b84c...5ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Betalte 6 kr for en helt vanlig plastpose på Maxi Mat i Sverige i fjor sommer. 

Anonymkode: 41d72...ce8

Har vært den prisen på plastposene her i Sverige i to år. På de posene ved grønt og frukt er prisen 70 øre. Om du ikke har med deg handlenett, så kjøp papirposene i stedet. De koster 3 kroner.

Anonymkode: 0ec0e...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stråmannargumenter her. Handlenett av bomull? Hvilke butikkjeder selger det? Jeg har ikke sett det på mange, mange år. Vi bruker handlenettene til Coop Extra, de er av glassfiberarmert resirkulert plast. Har brukt de mange hundre ganger, og hver eneste gang jeg bruker de scanner jeg inn strekkoden på bunnen av posen. Da FÅR jeg 1,- per gang jeg bruker de. Mye bedre enn å bruke 3,- ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med engang folk ser ordet ‘plast’ mister de hodet sitt. Vi som bruker plastposene i en ansvarlig måte hjelper miljøet bedre en papp eller handlenett. Men nei nei, kan ikke bruke plast her i lille Norge vettu! Elefanten i rommet er hvor plastmiljoverstinger holder seg til—- ikke i Norge i hvertfall! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Miljø- og klimasvin!

En papirpose må brukes 40 ganger og et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger (en av økologisk bomull må brukes 20.000 ganger) for å være et bedre miljøalternativ enn plastposer.

Bruk plastpose - for miljøets skyld! 

Dermed har avgiftsøkningen kun en, eneste hensikt - å dra penger inn til Staten. 

Du kan jo bruke plastposen fra butikken flere ganger også, det er mer miljøvennlig enn å kjøpe en ny hver gang du er der. Staten tjener forresten ikke penger på at prisen går opp. Avgiften til Handelens Miljøfond er gått opp for butikker som er medlem der, deretter er det helt opp til butikken selv å sette opp prisen på posene. Altså, 1 kr per pose går nå til Handelens Miljøfond (OM butikken er medlem) resten går til butikken. Grunnen er å få ned forbruket av plastposer. Jeg har jobbet med akkurat dette i desember og januar for bedriften jeg jobber for. 

Det er forresten en sannhet med modifikasjoner det at handlenett er mer miljøfiendtlig. Jeg bruker jo samme nettet hver eneste gang jeg er i butikken, mens du kjøper en ny pose hver gang. Hadde du gjenbrukt posen din i butikken, så hadde du hvert mer miljøvennlig enn meg. Mine handlenett er forresten tøyposer jeg har fått på messer med gamlejobben, jeg har to stykker og de lå på stolen min med innhold som en goodybag. Den var med andre ord allerede lagt frem til meg og det ville vært mer miljøfiendtlig å kaste de enn å bruke de. Jeg har nå brukt de samme to i 4 år, bruker de også til andre ting som jeg skal frakte hjemmefra. 

Enig i at det godt kan være en litt høy avgift på plastposer man ikke får brukt omigjen til noe annet. Som f.eks små poser fra apoteket, poser fra bokhandelen og klesbutikker osv. Men plastposer fra matbutikken er jo den aller mest praktiske og velegnede beholderen for restsøppel- altså MÅ jeg ha noen plastposer fra matbutikken hver uke. Jeg bruker veldig ofte handlenett, men pga det går jeg, rett som det er, tom for poser til søppelkassene i huset vårt. Da må jeg legge bort nettene i noen uker igjen, sånn at jeg «husker på» å kjøpe med meg plastposer når jeg har vært i matbutikken.

Og ja- jeg vet at man får kjøpt plastposer til restavfall på rull, men jeg har ikke funnet NOEN som er like gode som vanlige matbutikk-poser. De på rull er enten for lange, for smale, for tynne, eller alt sammen på likt. Funker rett og slett ikke i våre søppelkasser - det er det bare plastposene fra matbutikker som gjør. Og da er det irriterende å dessuten måtte betale i dyre dommer for dem, jeg har jo ikke egentlig noe valg om å droppe å kjøpe dem.

Anonymkode: 5d7e9...33d

Plastposene du kjøper på rull og bruker til søppel er mye mer miljøvennlig enn de du kjøper til varene dine. Og kjøper du de et annet sted enn matbutikken, eller i matbutikker med bedre utvalg får du de både større og sterkere. Det er i tillegg mye billigere enn å kjøpe handleposer til 3 kr stykket ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med handlenett de siste tyve årene.. Det er miljøsvineri å bruke plastposer når det ikke er nødvendig, så jeg synes det er helt ok at det koster 3 kr for en plastpose. 

Anonymkode: 2d908...4b9

Enig, men hva kan man bruke som søppelposer som er miljøvennlige? 

Anonymkode: e2a58...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig, men hva kan man bruke som søppelposer som er miljøvennlige? 

Anonymkode: e2a58...0d6

De på rull, de er mer miljøvennlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inwe said:

Men de er alltid tynne og fåt lett hull. Jeg ser du skriver at man finner både "større og sterkere" på rull i matbutikker, men det har jeg enda til gode å se. De beste søppelposene er bunnpris-posene.

Anonymkode: 82132...a8e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dere må lese dere opp litt på gjenbruken av plastposer her i Norge og miljøbelastningen av handlenett :

Aller verst ut kommer faktisk forskjellige former for handlenett. Bommulshandlenett har 50-150 ganger større klimaavtrykk enn en vanlig handlepose, og opp til 20.000 ganger høyere total miljøbelastning

https://www.nettavisen.no/na24/derfor-er-papirposer-mye-dyrere-enn-plast-og-ikke-bedre-for-miljoet/s/12-95-3423443011

Anonymkode: dd74b...e92

Da kan man gjøre som meg - sy handlenett av gammelt sengetøy. Så sant det ikke er ihjelvaska så funker det minst like bra som de man kjøper, og så kan man få i litt forskjellige størrelser.

Anonymkode: da67b...6d1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inwe skrev (2 minutter siden):

De tåler heller ingenting. Ryker lett. Dessuten betaler du for de posene også, så da er det greit med 3 kroner til en pose som tåler litt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med handlenett de siste tyve årene.. Det er miljøsvineri å bruke plastposer når det ikke er nødvendig, så jeg synes det er helt ok at det koster 3 kr for en plastpose. 

Anonymkode: 2d908...4b9

Hva kaster du søpla i? 

Anonymkode: dfd2e...5bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (1 time siden):

Miljø- og klimasvin!

En papirpose må brukes 40 ganger og et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger (en av økologisk bomull må brukes 20.000 ganger) for å være et bedre miljøalternativ enn plastposer.

Bruk plastpose - for miljøets skyld! 

Dermed har avgiftsøkningen kun en, eneste hensikt - å dra penger inn til Staten. 

Egentlig er det beste å bruke plastposene flere ganger. 

Anonymkode: b3915...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da kan man gjøre som meg - sy handlenett av gammelt sengetøy. Så sant det ikke er ihjelvaska så funker det minst like bra som de man kjøper, og så kan man få i litt forskjellige størrelser.

Anonymkode: da67b...6d1

Lurt! Har noe sengetøy som jeg hadde tenkt å kaste, men nå skal det bli poser :Nikke:

Anonymkode: b3915...e8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjipt, fordi jeg får mat levert hjem. Jeg har ikke mulighet til å dra og handle selv lengre, og da må jeg betale enda mer for å få maten i hus pga plastposene. 

Når jeg kunne handle selv brukte jeg alltid nett. 

Syns det er kjipt mot de som ikke kan handle selv, eller som må få andre til å handle for seg. Det er faktisk ikke alle som har et reelt valg om å bruke handlenett, selv om man vil.

Og ja, jeg er miljøbevisst, men enkelte ting kan man ikke delta på når man er alvorlig syk.

Anonymkode: 7fdff...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert et dumt spørsmål. Men hva kaster dere søppel i, dere som kun bruker handlenett? Finnes det søppelsekker som er mer miljøvennlige?

Anonymkode: 08a63...70b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...