bundaberg Skrevet 10. februar 2022 #1 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) "Prisøkningen høres kanskje ikke så ille ut, men matvarer er noe man handler ofte, og det blir fort dyrt når man gjerne trenger to til fire poser hver gang. Årsaken til prisøkningen nå i januar skyldes økte råvarepriser og økt avgift/kontingent til Handelens Miljøfond". Fra Nettavisen.no Hva syntes dere om den nye prisøkning på plastposer? Jeg har alltid med plastpose i jakkelommen men i dag glemte jeg faktisk. Jeg fikk bakoversveis, ass. Tar dere med handlenett, medbragt plastpose eller kjøper dere plastposer for 3,00 per stk når dere er ute og handler spesielt på dagligvarer og andre butikker jevnlig? Endret 10. februar 2022 av bundaberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Del Skrevet 10. februar 2022 Betalte 6 kr for en helt vanlig plastpose på Maxi Mat i Sverige i fjor sommer. Anonymkode: 41d72...ce8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Del Skrevet 10. februar 2022 Har hatt med handlenett de siste tyve årene.. Det er miljøsvineri å bruke plastposer når det ikke er nødvendig, så jeg synes det er helt ok at det koster 3 kr for en plastpose. Anonymkode: 2d908...4b9 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Del Skrevet 10. februar 2022 Prisene er jo for å få ned bruk av plastposer pga miljøskadene. Synes plastposer burde vært mye dyrere jeg. Bruker alltid nett/bag. Anonymkode: c7233...48c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Del Skrevet 10. februar 2022 3-4 kr for en plastpose er helt riktig, egentlig billig. Synes det er verre at "miljøvennlige" alternativer som papirpose etc. koster det samme... Anonymkode: 91a95...58a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 10. februar 2022 #6 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bruker alltid nett/bag. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bruker alltid nett/bag. Miljø- og klimasvin! En papirpose må brukes 40 ganger og et handlenett av stoff må brukes 7.100 ganger (en av økologisk bomull må brukes 20.000 ganger) for å være et bedre miljøalternativ enn plastposer. Bruk plastpose - for miljøets skyld! Dermed har avgiftsøkningen kun en, eneste hensikt - å dra penger inn til Staten. 15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Del Skrevet 10. februar 2022 Enig i at det godt kan være en litt høy avgift på plastposer man ikke får brukt omigjen til noe annet. Som f.eks små poser fra apoteket, poser fra bokhandelen og klesbutikker osv. Men plastposer fra matbutikken er jo den aller mest praktiske og velegnede beholderen for restsøppel- altså MÅ jeg ha noen plastposer fra matbutikken hver uke. Jeg bruker veldig ofte handlenett, men pga det går jeg, rett som det er, tom for poser til søppelkassene i huset vårt. Da må jeg legge bort nettene i noen uker igjen, sånn at jeg «husker på» å kjøpe med meg plastposer når jeg har vært i matbutikken. Og ja- jeg vet at man får kjøpt plastposer til restavfall på rull, men jeg har ikke funnet NOEN som er like gode som vanlige matbutikk-poser. De på rull er enten for lange, for smale, for tynne, eller alt sammen på likt. Funker rett og slett ikke i våre søppelkasser - det er det bare plastposene fra matbutikker som gjør. Og da er det irriterende å dessuten måtte betale i dyre dommer for dem, jeg har jo ikke egentlig noe valg om å droppe å kjøpe dem. Anonymkode: 5d7e9...33d 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 10. februar 2022 #8 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg tenker at det er fint med prisøkning på plastposer. Det får folk til å ta med seg handlenett. Selv har jeg alltid en stor handlekurv stående i bilen, og en kurv i gangen som jeg tar med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Del Skrevet 10. februar 2022 Nordmenn er på plastposetoppen i Europa - OsloMet Atrikkelen er riktignok fra 2019, men vi er nok fortsatt helt i toppen. Synes plastposene godt kunne kostet 5 kr minst. Men at pengene da gikk til miljøtiltak. Bruker jo selv plastposer fra butikken til å samle opp restavfall og glass&metall, de andre kategoriene har egne poser. Bruker sekken min når jeg handler (tar 15 min å gå dit) og kjøper plastpose dersom vi er i ferd med å gå tomme, men det er sjeldent. Gjenbruker glass&metall-posen så den pleier å holde ca. 6 mnd og kaster restavfall ca. annenhver uke. Tipper jeg kjøper 3-4 plastposer i mnd. Hadde ikke gjort meg noe å betale 5 kr per pose. Anonymkode: 75ea3...cf9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Del Skrevet 10. februar 2022 Avgift på plastposer er eneste avgiften jeg finner 100% meningsfull. Det er så lett å unngå denne avgiften ved å bruke sterkere og bedre handlenett flere ganger. Avgift på vår miljøvennlige og livsnødvendige strøm er derimot en katastrofal svindel. Anonymkode: cbc62...a71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 10. februar 2022 #11 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er så lett å unngå denne avgiften ved å bruke sterkere og bedre handlenett flere ganger. Det er så lett å unngå denne avgiften ved å bruke sterkere og bedre handlenett 7.100 ganger. Sånn, nå er setningen din riktig om ikke annet. Gi oss gjerne antallet ganger handlenettet ditt brukes. Så lett, så lett? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 10. februar 2022 #12 Del Skrevet 10. februar 2022 Bruker du handlenett for å være miljøbevisst? Visste du at du må bruke det samme nettet på hver handletur i over 31 år* for at miljøet skal tjene på det? *) 225 handleturer/år Handlenett - for og av idioter. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Del Skrevet 10. februar 2022 Her kan en lese mer om hvor alle pengene går. Mye støtte til diverse organisasjoner. https://handelensmiljofond.no/organisasjonen De gikk med 140 millioner i overskudd for 2020, som er siste året med årsrapport. De har 470 millioner på bok ved utgangen av 2020, og hva i all verden skal de med enda mer penger. Handelens miljøfond er bare gimmick fra politikere. De skaper masse meningsløse arbeidsplasser til folk med kontakter (riktig nettverk) og som ikke kan få en fornuftig jobb ellers. Anonymkode: e0f44...d17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Del Skrevet 10. februar 2022 Dere må lese dere opp litt på gjenbruken av plastposer her i Norge og miljøbelastningen av handlenett : Aller verst ut kommer faktisk forskjellige former for handlenett. Bommulshandlenett har 50-150 ganger større klimaavtrykk enn en vanlig handlepose, og opp til 20.000 ganger høyere total miljøbelastning https://www.nettavisen.no/na24/derfor-er-papirposer-mye-dyrere-enn-plast-og-ikke-bedre-for-miljoet/s/12-95-3423443011 Anonymkode: dd74b...e92 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 10. februar 2022 #15 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her kan en lese mer om hvor alle pengene går. Mye støtte til diverse organisasjoner. https://handelensmiljofond.no/organisasjonen De gikk med 140 millioner i overskudd for 2020, som er siste året med årsrapport. De har 470 millioner på bok ved utgangen av 2020, og hva i all verden skal de med enda mer penger. Handelens miljøfond er bare gimmick fra politikere. De skaper masse meningsløse arbeidsplasser til folk med kontakter (riktig nettverk) og som ikke kan få en fornuftig jobb ellers. Anonymkode: e0f44...d17 Omtrent som pantelotteriet altså - der nesten alle pengene går til Olav Thon... Det er godt nordmenn ikke er smartere enn vi er. Lettlurte fjols som ikke skjønner noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Del Skrevet 10. februar 2022 Just now, A-hunter said: Omtrent som pantelotteriet altså - der nesten alle pengene går til Olav Thon... Det er godt nordmenn ikke er smartere enn vi er. Lettlurte fjols som ikke skjønner noe som helst. Jeg bruker tursekken min jeg Sikkert ikke så miljøvennlig den heller, men den bruker jeg til fotturer (som jeg er på mye av) så har den uansett liggende og har hatt den i over 10 år. Anonymkode: 75ea3...cf9 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Del Skrevet 10. februar 2022 Jeg synes det er en forbanna uting at en pose skal koste 3 kr. For den samme posen brukes som avfallspose her jeg bor, og er inkludert i renovasjonssystemet. Skal jeg droppe å kjøpe poser for å bruke handlenett, hva skal jeg da bruke som avfallspose? Jo...da må jeg kjøpe en rull med hvite avfallsposer, for de er de eneste avfallsposene som ikke er gratis. Så, for å spare miljøet for handleposen så må jeg uansett gå til innkjøp av avfallspose. Norge i et nøtteskall. Anonymkode: 66e17...fec 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 10. februar 2022 #18 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bruker tursekken min jeg Sikkert ikke så miljøvennlig den heller, men den bruker jeg til fotturer (som jeg er på mye av) så har den uansett liggende og har hatt den i over 10 år. Anonymkode: 75ea3...cf9 Det er bedre å gå på handletur med fjelltursekk, enn å gå på fjelltur med handlenett. - realistisk miljøentusiast, internett, 10.2.22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jukse okse Skrevet 10. februar 2022 #19 Del Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er en forbanna uting at en pose skal koste 3 kr. For den samme posen brukes som avfallspose her jeg bor, og er inkludert i renovasjonssystemet. Skal jeg droppe å kjøpe poser for å bruke handlenett, hva skal jeg da bruke som avfallspose? Jo...da må jeg kjøpe en rull med hvite avfallsposer, for de er de eneste avfallsposene som ikke er gratis. Så, for å spare miljøet for handleposen så må jeg uansett gå til innkjøp av avfallspose. Norge i et nøtteskall. Anonymkode: 66e17...fec Idioti på høyt nivå 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #20 Del Skrevet 10. februar 2022 A-hunter skrev (12 minutter siden): Det er så lett å unngå denne avgiften ved å bruke sterkere og bedre handlenett 7.100 ganger. Sånn, nå er setningen din riktig om ikke annet. Gi oss gjerne antallet ganger handlenettet ditt brukes. Så lett, så lett? Skuffende dumt svar til å være deg. Handlenettet vårt er i resirkulert plast, noe som er helt vanlig i dag, og det er mye sterkere. Og ja, det er ingen avgift hver gang vi handler med samme handlenett, derfor er det også et enkelt frivillig valg å unngå denne avgiften. Det må ikke kastes og transporteres til resirkulering før etter kanskje et år. Plastposer hver uke er nok ikke særlig mer miljøvennlige nei. Anonymkode: cbc62...a71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå