Gå til innhold

Lar dere barna leke med andre med korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

vi er to nabofamilier der alle i begge husstandene har fått korona. Barna er i fin form men selvsagt i isolasjon. Men moren foreslo at siden de kjeder seg sånn kunne de være sammen. Litt her og litt der. Siden alle uansett har samme smitte. Er dette innenfor?

Anonymkode: 6ee17...a89

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, 

vi er to nabofamilier der alle i begge husstandene har fått korona. Barna er i fin form men selvsagt i isolasjon. Men moren foreslo at siden de kjeder seg sånn kunne de være sammen. Litt her og litt der. Siden alle uansett har samme smitte. Er dette innenfor?

Nei!!!

Anonymkode: 47d6e...211

• Liker 1
Skrevet

Hvis alle uansett er smittet, ser jeg ikke hva som skulle være problemet? 

Det eneste fæle som kan skje ved å henge med en som har korona, er at man blir smittet.. Og ER man allerede smittet, ja, så er det jo ikke som om man får dobbelt så mye korona, liksom. 

Så ser ikke problemet i det hele tatt med det. 

Anonymkode: 9ffef...a8e

• Liker 23
Skrevet

Man har isolasjonsplikt og skal ikke forlate sitt hjem. 

Anonymkode: 9c39a...187

Skrevet

Bruk sunn fornuft. Er alle familiemedlemmene smittet, er det ingen smittefare ved at barna møtes. Det blir regelrytteri å stå på isolasjon når dere er naboer og alle er smittet. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er reglene, ja, men så går det an å bruke sunn fornuft, som hun over sier. Om alle er smittet, blir man ikke dobbeltsmittet av å være sammen, og er man naboer, er det ikke akkurat som om man sprer smitten ved å reise langt avgårde og risikerer og smitte folk på veien. Jeg hadde hatt null kvaler med å la ungene leke sammen - for det har absolutt null konsekvenser for noen om de gjør det. 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er reglene, ja, men så går det an å bruke sunn fornuft, som hun over sier. Om alle er smittet, blir man ikke dobbeltsmittet av å være sammen, og er man naboer, er det ikke akkurat som om man sprer smitten ved å reise langt avgårde og risikerer og smitte folk på veien. Jeg hadde hatt null kvaler med å la ungene leke sammen - for det har absolutt null konsekvenser for noen om de gjør det. 

Sunn fornuft tilsier å holde seg til reglene man som samfunn har satt. Du stjeler ikke en brus bare fordi alle andre stjeler en brus?

Skrevet

Sunn fornuft tilsier å holde seg til reglene man som samfunn har satt. Du stjeler ikke en brus bare fordi alle andre stjeler en brus?

Jeg driter i hva alle andre gjør ;) Å stjele har negative konsekvenser for den man stjeler fra, så det gjør man ikke. 

Og også i jusen utviser man skjønn ;)

Hvilke negative konsekvenser er det du ser av at to naboer som begge er smittet, henger sammen? 

• Liker 16
Skrevet

Jeg driter i hva alle andre gjør ;) Å stjele har negative konsekvenser for den man stjeler fra, så det gjør man ikke. 

Og også i jusen utviser man skjønn ;)

Hvilke negative konsekvenser er det du ser av at to naboer som begge er smittet, henger sammen? 

Negative konsekvenser er brudd på smittevernsloven som kan resultere i en bot på 20.000kr. Hold dere hjemme. 

Skrevet

Hva er det med corona som gjør at så mange tenker at reglene kun er det til pynt og er åpne for tolkning? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Negative konsekvenser er brudd på smittevernsloven som kan resultere i en bot på 20.000kr. Hold dere hjemme. 

Det er altså bare negative konsekvenser for dem selv. Og for at det skal få konsekvenser, må altså noen anmelde dem for brudd på smittevernloven. Og juristene, som utviser skjønn, kommer da altså til å se at her er det snakk om å forflytte seg til nabotomten, til noen som allerede er smittet, og at selve det å besøke altså har null og niks konsekvenser. 

Det har null konsekvenser for deg og meg og noen som helst.. 

• Liker 9
Skrevet

Dette synes jeg er helt uproblematisk. 

Anonymkode: a7c63...825

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det med corona som gjør at så mange tenker at reglene kun er det til pynt og er åpne for tolkning? 

Det er ikke med corona, det er generelt ;) Det er haugevis av andre regler som folk selv utviser skjønn i, og dermed bryter når de ser at det ikke er noen poeng i regelen.

• Liker 3
Skrevet

Ts her. Skal siest at vi bor i «samme» hus. Altså en tomannsbolig, var sammen hele uken før alle ble syke. Ungene går i samme klasse og moren er min bestevenninne. Jeg er ikke ute etter å bryte loven. Men som sagt er det vi voksne som er dårligst , og ungene helt fin i formen. Så tanken til naboen var god med at de kan være litt sammen og spesielt for meg som er alenemor. Men som sagt: vil ikkje bryte noen lover og regler.

• Liker 2
Skrevet

Da hadde jeg vært pragmatisk og latt barna være sammen. Det har ingen konsekvenser for noen andre om ungene får leke med hverandre.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde nok vi gjort om barna var i form. Jeg fikk faktisk melding fra ei venninne om vi kunne være sammen siden alle hadde corona, men samme natt fikk barnet feber og orket ikke noe lek. 

Anonymkode: 439b6...9ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Skal siest at vi bor i «samme» hus. Altså en tomannsbolig, var sammen hele uken før alle ble syke. Ungene går i samme klasse og moren er min bestevenninne. Jeg er ikke ute etter å bryte loven. Men som sagt er det vi voksne som er dårligst , og ungene helt fin i formen. Så tanken til naboen var god med at de kan være litt sammen og spesielt for meg som er alenemor. Men som sagt: vil ikkje bryte noen lover og regler.

Da tenker jeg, lek i vei, event ute i hagen. 

• Liker 6
Skrevet
coralgol skrev (18 minutter siden):

Da tenker jeg, lek i vei, event ute i hagen. 

Takk ☺️☺️

Skrevet

Overraskende mange regelryttere her! Pass på så dere ikke faller av hesten og knuser glasshuset.

Anonymkode: b0bc3...d2f

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Altså, dette her er grunnen til at regjeringen har detaljstyrt oss de siste 2 årene. Folk har virkelig ikke evne til å selv bruke det de har mellom ørene.

Anonymkode: e278a...ed6

• Liker 4
  • Opprett ny...