Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det man bør vurdere førstegangskjøp i andelsleilighet kontra det å inngå selveie ? 

Er det virkelig forskjeller mellom hva som er mest lønnsomt av de alternativene? 

Hvilke kostnader bør man være obs på under andel og selveie? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal ikke jeg kuppe tråden men jeg lurer på det samme! :) 

Anonymkode: 45b63...f6e

• Liker 1
Skrevet

Hva tenker du selv da?

Skrevet

Det er dokumentavgift som er 2.5% av kjøpesummen på selveier. Dette slipper man på andels. 

Det kan godt hende det er flere ting

Skrevet

Selveier er ofte dyrere fordi andel og borettslag ikke kan leies ut. Så spekulanter kjøper selveie.

Anonymkode: 1578e...1a3

Skrevet

Sjekk forskjellen på mnd kostnader, selveier er ofte billigere i lengden. Regn med felleskostnader, låneutgifter og kommunale avgifter. Samt hva må du betale den dagen du er gjeldfri og uten lånekostnader.

Anonymkode: 3b316...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sjekk forskjellen på mnd kostnader, selveier er ofte billigere i lengden. Regn med felleskostnader, låneutgifter og kommunale avgifter. Samt hva må du betale den dagen du er gjeldfri og uten lånekostnader.

Anonymkode: 3b316...94f

Dette er en sannhet med modifikasjoner. I sameier med kunstig lave felleskostnader er det veldig vanlig å finansiere større nødvendig vedlikehold gjennom ekstraordinære innkrevinger. Det kan oppleves urettferdig å plutselig måtte punge ut 85k for å bytte taket som andre har bodd under i årevis men aldri har måttet betale for. I borettslag tar man opp lån til slikt og alle som bor der og nyter godt av vedlikeholdet deler på å betale for taket så lenge taket varer. Sameier som tar opp lån får veldig mye dårligere betingelser enn borettslag. En annen fordel med borettslag er at bråkete naboer som hensynsløst og gjentatte ganger bryter vedtektene/husordensreglene kan kastes ut (miste boretten) og pålegges å selge. I sameier har man ikke den muligheten og må evt flytte selv hvis bråket ikke gir seg. I sameier kan naboleiligheten bygges om til et kollektiv med inn- og utflytting, fester m.v. eller leies ut til en leietaker som gir f i det meste. Jeg ville _aldri_ kjøpt en leilighet i et sameie.

Anonymkode: fcd9c...517

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selveier er ofte dyrere fordi andel og borettslag ikke kan leies ut. Så spekulanter kjøper selveie.

Det stemmer ikke. Borettslaget jeg bodde i tidligere ble dømt til å betale flere hundre tusen i tapt leieinntekt fordi styret nektet noen å leie ut leiligheten sin.

Etter burettslagslova § 5-5 kan en andelseier som har bodd i andelen i minst ett av de to siste årene leie ut hele sin andel i inntil tre år. Etter denne bestemmelsen må imidlertid slik utleie godkjennes av styret. Hvis styret ikke godkjenner utleie må det være saklig begrunnet i leietakerens forhold.

Anonymkode: 217f2...097

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har mulighet til å leie ut min andelsleilighet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bodd i to selveier-leiligheter og jeg må si at den dokumentavgiften er sure penger og jeg synes nok at om man ikke tenker leie ut så virker andel like lurt. Jeg har også i selveier opplevd at vi plutselig måtte betale en ganske stor engangssum for noe som skulle gjøres, som noen andre her påpekte - i et borettslag ville det nok bare blitt fellesgjeld og økte fellesutgifter. 

Selveier har vel historisk sett gått for litt høyere salgspris men har egentlig inntrykk av at det ikke helt er tilfelle lenger. De som skal kjøpe sekundærbolig for å leie ut kjøper selveier da, så om du går for andel slipper du jo å konkurrere med disse ved kjøp (men mister dem som potensielle kjøpere ved salg)

Anonymkode: 1f0e0...a09

• Liker 1
Skrevet

De som har selveier, er som nevnt ofte plaget av støy og stadig nye naboer. 

Anonymkode: 59e77...7de

Skrevet

Skal aldri ha andel igjen, det hadde jeg første gang jeg kjøpte. Hvorfor?

Fordi de bestemte at jeg måtte ha tv, og hvilket nettleverandør jeg skulle ha. Nettleverandør vet man ikke kan endre, så var f.eks helt uten Internett i over en mnd. Og så betalte jeg for tv jeg aldri brukte.

Fordi de bestemte når jeg skulle male boligen min. Fikk 2 mnd på meg, midt på sommeren. 

Fordi verdiøkningen ble veldig lav pga økte felleskostnader.

Fordi ordensreglene sier noe om maks 1 dyr eller 2, og om du kan tørke klærne dine på veranda eller ikke.

Fordi jeg foretrekker å bestemme alt selv.

Anonymkode: c8fc1...c8f

• Liker 1
Skrevet
Inwe skrev (1 time siden):

Jeg har mulighet til å leie ut min andelsleilighet. 

Ja, det heter bruksoverlating og reguleres av borettslagsloven som tillater det i inntil 3 år. For en spekulant er sameie klart å foretrekke, da kan man leie ut så lenge man vil.

Anonymkode: fcd9c...517

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke. Du kan leie ut leilighet i borretslag/ andel men tar lengre tid for man få godkjenning av borretslag-styret og man kan ikke leie for mer enn 3 år av gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Skal aldri ha andel igjen, det hadde jeg første gang jeg kjøpte. Hvorfor?

Fordi de bestemte at jeg måtte ha tv, og hvilket nettleverandør jeg skulle ha. Nettleverandør vet man ikke kan endre, så var f.eks helt uten Internett i over en mnd. Og så betalte jeg for tv jeg aldri brukte.

Fordi de bestemte når jeg skulle male boligen min. Fikk 2 mnd på meg, midt på sommeren. 

Fordi verdiøkningen ble veldig lav pga økte felleskostnader.

Fordi ordensreglene sier noe om maks 1 dyr eller 2, og om du kan tørke klærne dine på veranda eller ikke.

Fordi jeg foretrekker å bestemme alt selv.

Anonymkode: c8fc1...c8f

wow det var godt skrevet, og godt svart! hahah, reality på sitt beste.. 

Altså tanken min er jo at , dette som sagt blir førstegangskjøp, og jeg ønsker å kjøpe og ikke leie. Og tanken er å kunne bo i leiligheten selv i 1 år eller kanskje mer, men ønsker også muligheten til å leie den ut uten mye komplikasjoner. 

Samtidig inntil "den tid kommer" vil jeg jo gjerne spare mest mulig kostnader på veien dit. utfordringen er jo at om kan går for selveie, som dere sier, total kjøpspris vil da bli veldig høy.. men er kanskje det heller mer verdt å satse på?

Nå er det jo slik at jeg går alene inn for boligen med én inntekt og én EK. Så trenger nok litt flere argumenter / scenarioer for hva som kan være best eierform for meg... 

Skrevet

Kjøpte selveier fordi OBOS er helt forferdelige greier, der noen arver ansinnitet og gjør det helt umulig å komme inn på markedet. Pluss, jeg kan ha dyr, noe veldig mange andelsleiligheter her sier nei til. 

Anonymkode: 817ec...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...