AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Vi har felles økonomi, gift og barn sammen. Han har en yngre søster som bor på Sørlandet, som ønsket å kjøpe et feriehus å leie ut til turister. Hun spurte derfor mannen min om å få låne en pengesum slik at hun kunne kjøpe og renovere dette huset. Jeg sa nei, da hun allerede sitter med et lån på leiligheten sin, som jeg synes hun burde prioritere å betale ned først. En halv million er en del, og vi har selv flere millioner i gjeld (huslån.) I går fortalte han meg at han lånte søsteren pengene likevel, fordi hun har mast og mast, sagt at dette huset ligger perfekt til ved sjøen, det vil garantert være utleid hele sommeren osv. (Men først må det altså renoveres…) Jeg ble sint, og mener han ikke har rett til å overkjøre meg på den måten. Hva tenker KG? Anonymkode: 6080a...3d4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Jeg tenker at dette hadde vært tett på brudd for min del. Det er jo økonomisk utroskap og absolutt ikke greit. Dere har felles økonomi, og da må dere begge være enige om slike avgjørelser. Den som ikke vil har veto. Her hadde dere snakket om det, du sa nei og han gjorde det likevel. For et tillitsbrudd. Anonymkode: d43d5...aee 20
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har felles økonomi, gift og barn sammen. Han har en yngre søster som bor på Sørlandet, som ønsket å kjøpe et feriehus å leie ut til turister. Hun spurte derfor mannen min om å få låne en pengesum slik at hun kunne kjøpe og renovere dette huset. Jeg sa nei, da hun allerede sitter med et lån på leiligheten sin, som jeg synes hun burde prioritere å betale ned først. En halv million er en del, og vi har selv flere millioner i gjeld (huslån.) I går fortalte han meg at han lånte søsteren pengene likevel, fordi hun har mast og mast, sagt at dette huset ligger perfekt til ved sjøen, det vil garantert være utleid hele sommeren osv. (Men først må det altså renoveres…) Jeg ble sint, og mener han ikke har rett til å overkjøre meg på den måten. Hva tenker KG? Anonymkode: 6080a...3d4 Helt ok å gi et lån til søsteren. Men uten en plan hvordan søsteren skal betale tilbake så er det kanskje ikke så bra. Er derimot mannen din tjukk av penger er det bare hyggelig å dele med nærmeste familie. Anonymkode: 573e8...950 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Grunn til brudd for meg. Slikt gjør man ikke ovenfor ektefellen sin. Man skal være enige om slike store utlån, uansett om man er rik eller ei. Det er tillitsbrudd og respektløst av han ovenfor deg. Anonymkode: fcf78...522 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Han er ikke noe å spare på. For det første er det på trynet hvis han har gjort dette bak din rygg. Hvis han heller ikke har egne oppsparte midler, må han selvsagt ha ditt samtykke for å bruke så mye av fellesmidlene på søsteren, og dere må skrive kontrakt fordi han låner 250.000 av deg. Anonymkode: 01b14...f43 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Dette er ikke en mann man kan stole på, rett og slett. Over og ut for min del. Det at dere har barn sammen kompliserer situasjonen. Anonymkode: ca582...b5c 5
Gjest Letharia Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Her beviser han jo klart og tydelig at han ikke kunne brydd seg mindre hva du mener om saken. Rett og slett egoistisk gjort, ovenfor deg.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Lett. Om mannen selv har sørget for at disse 500k stod på konto før de ble utlånt har ingen noen ting de skulle sagt. Om det derimot kan bevises at mannen ikke har greid dette alene, er det en stygg sak. Anonymkode: 1da1c...b05 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ikke en mann man kan stole på, rett og slett. Over og ut for min del. Det at dere har barn sammen kompliserer situasjonen. Anonymkode: ca582...b5c Moderer meg selv litt på dette da jeg synes forslaget over her om at dere formaliserer at mannen din har lånt 250k av deg er veldig bra. Slikt sett er det han som er i ei knipe, men at han får dårligere økonomi vil indirekte gå ut over deg da... Anonymkode: ca582...b5c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Jeg hadde ikke vurdert å tilgi han en gang, jeg hadde bedt om skilsmisse på flekken. Jeg ville ikke vært juridisk og økonomisk bundet til en mann som gjorde slikt bak min rygg. Mulig vi ville klart å ordne opp i uenighetene, men det er tvilsomt. En økonomisk kontrakt skulle vært tinglyst både mellom mannen og meg og mannen og søsteren. Jeg ville uansett tatt ut separasjon på flekken og sagt at han har mye å bevise fremover om jeg ikke skal søke om skilsmisse etter ett år (man må være separert i ett år før man kan ta ut skilsmisse) Anonymkode: d26ea...c49 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Jeg tenker du har all grunn til å bli sint og føle deg overkjørt. Har han/dere en eierandel i dette huset nå da? 500 000 mer i lån? Du må se avtalen, og den må være skriftlig. Han må jo ha vært i banken, tatt opp lån selv osv, her trengs det en skikkelig oppvask angående det å gå bak ryggen din slik. Anonymkode: 70b3c...a41 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Jeg ser på svarene at jeg ikke er helt på jordet. Takk! Det er ikke skrevet noe kontrakt mellom mannen min og søsteren hans. Så når de pengene blir betalt tilbake, det må gudene vite. Pengene hadde han sånn sett tilgjengelig, da han tjener godt i jobben sin og har en del oppsparte midler. Det er vel tillitsbruddet jeg reagerer på, og det at han, søsteren og moren deres snakket sammen uten å involvere meg. Det er jo jeg som er gift med mannen, ikke søsteren hans! Skilsmisse ble å ta det litt langt, men. Jeg bør vel snakke med han om dette… Ts Anonymkode: 6080a...3d4 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker du har all grunn til å bli sint og føle deg overkjørt. Har han/dere en eierandel i dette huset nå da? 500 000 mer i lån? Du må se avtalen, og den må være skriftlig. Han må jo ha vært i banken, tatt opp lån selv osv, her trengs det en skikkelig oppvask angående det å gå bak ryggen din slik. Anonymkode: 70b3c...a41 Nei, han skal ikke ha noen eierandel i feriehuset. Han har bare lånt henne pengene. Anonymkode: 6080a...3d4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Hver eneste gang jeg leser om felles økonomi her inne, får jeg bekreftet hvorfor jeg aldri skal ha felles økonomi med noen. Regner med dette er slutten på felles økonomi i TS sitt tilfelle, og at pengene går av mannens lønn. Anonymkode: 2ed33...20b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Om han har jobba for pengene så skjønner jeg ikke hvorfor du har eierskap over dem. Anonymkode: b987c...00f 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om han har jobba for pengene så skjønner jeg ikke hvorfor du har eierskap over dem. Anonymkode: b987c...00f Er du dum? Vi begge bidrar med verdier til ekteskapet og familien. Han har mulighet til å jobbe mye overtid fordi jeg tar meg av ungene og husarbeidet. Og jobber i tillegg. Anonymkode: 6080a...3d4 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hver eneste gang jeg leser om felles økonomi her inne, får jeg bekreftet hvorfor jeg aldri skal ha felles økonomi med noen. Regner med dette er slutten på felles økonomi i TS sitt tilfelle, og at pengene går av mannens lønn. Anonymkode: 2ed33...20b Det du leser her er jo ikke representativt. Det er jo de som sliter med felles økonomi som skriver her. Vi som får det til å fungere utmerket uten konflikter har jo heller ingenting å lage en tråd om? De få gangene vi har vært uenige i pengebruk har vi snakket godt ut. Til det er enighet. Tydelighet på hvor mye noe betyr veier tungt, selv om den andre i utgangspunktet er uenig. Anonymkode: c6e5a...eb9 6 1
Tuba Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det du leser her er jo ikke representativt. Det er jo de som sliter med felles økonomi som skriver her. Vi som får det til å fungere utmerket uten konflikter har jo heller ingenting å lage en tråd om? De få gangene vi har vært uenige i pengebruk har vi snakket godt ut. Til det er enighet. Tydelighet på hvor mye noe betyr veier tungt, selv om den andre i utgangspunktet er uenig. Anonymkode: c6e5a...eb9 Helt enig! Det er jo også mange som skriver om problemer knyttet til delt økonomi der det blir svært urettferdig og en sitter igjen med veldig lite mens partner er stinn av penger. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #19 Skrevet 10. februar 2022 Tuba skrev (2 minutter siden): Helt enig! Det er jo også mange som skriver om problemer knyttet til delt økonomi der det blir svært urettferdig og en sitter igjen med veldig lite mens partner er stinn av penger. Nettopp. Leser vel så mange tråder her inne om delt økonomi, der den velter seg i luksus, mens den andre må spise havregrøt og snu på krona. Nå tjener jeg og mannen omtrent likt. Men likevel. Det har vært perioder med høyere arbeidsbelastning på den ene, etterutdanning, permisjon, ekstraordinære bonuser, arv, og alt slikt. Vi har valgt livet sammen, så det å ikke se på økonomien som felles er fullstendig uaktuelt. Anonymkode: c6e5a...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #20 Skrevet 10. februar 2022 Helt konkret i denne saken så ville jeg ha sagt at jeg ville at vi skulle ha 500 000kr i særeie hver. Hans 500 000kr er de pengene han har lånt ut til søster. Og så får det være hans sak om han krever tilbake pengene eller gir dem til henne som en gave. Dette trenger dere ektepakt på som oppfyller formkravene. En helt annen sak er at hvis han har så godt med penger at han kan koste på seg å overføre 500 000kr til søster uten å blunke, hvorfor i all verden har dere flere millioner i gjeld? Anonymkode: 73541...1d1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå