Gå til innhold

Tar man med navn til ufødte barn i en dødsannonse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at en gammel bestemor/bestefar dør av alderdom. Vedkommende har 4 barnebarn/oldebarn, samt et femte på vei som bare er noen dager fra å fødes. Kjønn vites og navn er bestemt. Tar man med det ufødte barnets navn i dødsannonsen eller blir det helt feil?

Anonymkode: ba481...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det finnes noe fasit på sånt gitt. Man kan si at kanskje ikke, fordi barnet møtte aldri personen, man kan si at man kan fordi det er jo fortsatt et barnebarn (som personen visste var på vei?) og så er  navn er jo bestemt. 

Jeg hadde tatt det med, men ingenting er feil her uansett. 

Anonymkode: d13e2...5c1

• Liker 2
Skrevet

Det velger man da helt selv. Det er ingen regler for dette. 

Anonymkode: 2381f...e0e

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker også at ingenting er feil :) Man gjør det som føles rett. Det kan jo hende at personen som døde gledet seg til å bli beste/oldeforeldre 

Anonymkode: d2a10...652

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er rart, den avdøde har jo ikke møtt det kommende barnet og det er faktisk et foster, ikke et levende menneske ennå.

Og for alt dere veit, så blir det motsatt kjønn (ultralyd er aldri 100 % sikkert) og/ eller dere bestemmer dere for et annet navn.

Anonymkode: 41597...8c1

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Si at en gammel bestemor/bestefar dør av alderdom. Vedkommende har 4 barnebarn/oldebarn, samt et femte på vei som bare er noen dager fra å fødes. Kjønn vites og navn er bestemt. Tar man med det ufødte barnets navn i dødsannonsen eller blir det helt feil?

Anonymkode: ba481...75c

Nei, det høres for dumt ut.

• Liker 16
Skrevet

Ja, så tett oppunder fødsel, hadde jeg nok gjort det. Kanskje satt på en parentes. 

Anonymkode: 56b62...74b

• Liker 1
Skrevet

Syns det virker rart - men det er jo ingen regler.

Selve fødselen er jo en grei milepæl på om man regnes med. Er ikke et like greit skille om to gravide svigerinner der en er 14 uker på vei, og en er 38 uker på vei vil ha med fosternavn i annonsen. Vil du annonsere barnet ditt i en dødsannonse liksom? Få masse spørsmål om når fødselen var ifbm det som skal være fokus på avdøde?

Anonymkode: 7c63a...0de

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er rart, den avdøde har jo ikke møtt det kommende barnet og det er faktisk et foster, ikke et levende menneske ennå.

Og for alt dere veit, så blir det motsatt kjønn (ultralyd er aldri 100 % sikkert) og/ eller dere bestemmer dere for et annet navn.

Anonymkode: 41597...8c1

.. og hva så..? Hvilken skade er skjedd om barnet viser seg å være et annet kjønn, eller man bestemmer seg for et annet navn..? Hvilken konsekvens er det du ser for deg her? 

• Liker 2
Skrevet

Nei, det hadde jeg syntes var meget rart. 

Anonymkode: 29bb6...482

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at jeg ikke ville gjort det selv.

Fødselen regnes som ganske viktig i forhold til når "resten av verden" oppfatter at et menneske begynner å eksistere på lik linje med andre. Denne dødsannonsen er til for "resten av verden". Derfor ville jeg personlig ha utelatt det.

Anonymkode: 19644...763

• Liker 7
Skrevet

Det blir helt feil for meg. Fødselen markerer skillet mellom foster og barn, og i en slik setting er for meg naturlig at det er det fødte barn som blir nevnt. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig, men tenker samtidig at det får være opp til hver enkelt familie. Tenker dog at det fort kan ta litt oppmerksomhet vekk fra selve dødsannonsen, når det har dukket opp «et ekstra barn som ingen visste om»? 

Anonymkode: b1861...3ee

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville iallefall gått ut fra at du allerede hadde født, dersom barnet var inkludert i annonsen.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

.. og hva så..? Hvilken skade er skjedd om barnet viser seg å være et annet kjønn, eller man bestemmer seg for et annet navn..? Hvilken konsekvens er det du ser for deg her? 

Vedkommende finnes da ikke og det var totalt unødvendig å slenge på et slikt alias. Ingen skades såklart, hvorfor spør du om det?

Anonymkode: 54abb...f84

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dette er noe folk har ulike meninger om. Tenker at det er best hvis familien blir enige/avklarer seg i mellom. 

Da en bekjent av meg døde for noen år siden skrev familien hans opp hunden i dødsannonsen. Sikkert fjernt for mange, men for de som kjente personen og visste hvilken relasjon han hadde til hunden føltes det naturlig. 

Anonymkode: a1dec...b0b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi gjorde ikke det da det skjedde et dødsfall i nær familie. Jeg var vel ca 7 mnd på vei da. 

Anonymkode: e23b1...677

Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde ikke gjort det, men om andre hadde gjort det, hadde jeg ikke tenkt noe spesielt over det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tror dette er noe folk har ulike meninger om. Tenker at det er best hvis familien blir enige/avklarer seg i mellom. 

Da en bekjent av meg døde for noen år siden skrev familien hans opp hunden i dødsannonsen. Sikkert fjernt for mange, men for de som kjente personen og visste hvilken relasjon han hadde til hunden føltes det naturlig. 

Anonymkode: a1dec...b0b

Vet om flere som har hatt hunden sin sitt navn i dødsannonsen. Har vært flere tilfeller hvor hunden også har deltatt i en begravelse til matmor eller matfar. 

Skrevet

Jeg tenker at de som står som avsendere på en dødsannonse har hatt er forhold til den avdøde over lengre tid. Et ufødt foster har ingen som helst bevissthet rundt dette dødsfallet så jeg har vanskelig for å se noen naturlig mening med at det skal inkluderes. Hvem sine følelser er det som skal ivaretas her? Det ufødte barnet har ingen følelser rundt dette, ei heller den avdøde. En dødsannonse er for at etterlatte skal få uttrykke sitt savn og sin sorg. Å tillegge et foster disse følelsene blir bare veldig merkelig i min bok.

Jeg hadde uansett ikke brydd meg filla om noen hadde inkludert et ufødt barn. De har kanskje tanker og følelser rundt det som jeg ikke kan sette meg inn i. 

Anonymkode: 4e630...75a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker dødsannonser er for å fortelle hvem som er død og hvem de sørgende er. En hund som var veldig viktig for den avdøde kan godt stå I annonsen men ett ufødte barn har jo ingen relasjon til avdøde så det blir rart for meg.

Anonymkode: 4fdab...b77

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...