AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Sønnen min på 11 år vil kun bruke f.eks Ralp Lauren, eller andre dyre merkeklær. Han maser om iPhone 13, og alt av sportsutstyr skal være topp kvalitet. Er dette vanlig? Vi bor i Bærum, i et område hvor familiene har god råd, og jeg ser vennene også er slik. Jeg gir ham en del, men jeg lurer på om vi lager et monster, jeg forklarer ham at verdi er ikke hva man har men hvordan man er inni seg, men uansett ser jeg han er ekstremt opptatt av det ytre. Hvor vanlig er dette? Anonymkode: 40f8f...ad9 1
Heln Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Ganske vanlig å ville ha det alle andre har. Når jeg var 12-13 år skulle alle ha bjørn borg undertøy. Mamma sa nei til å bruke flere tusen på det, for det var virkelig ikke nødvendig. Jeg led ikke av den grunn 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Tenker at det er helt vanlig å ville ha det andre har - og helst litt bedre enn resten. Da jeg var ung var det Miss Sixty og Buffalosko som var det helt store. Jeg fikk ingen av delene og overlevde helt fint - men hadde nok ikke blitt et moster om jeg hadde fått det heller. Håper jeg. Tenker egentlig at gutten din er helt normal. Jeg har tro på en litt gyllen middelvei her jeg. Så lenge dere har råd til det kan han få noen ting, slik at han ikke faller utenfor sosialt på grunn av det. Tullete at det er sånn, men om det er viktig med «merketing» kan han jo få noe til bursdag etc. Men jeg tror det er en bjørnetjeneste om han får alt han peker på og nekter å gå med noe annet. Da er det på tide å ta en prat. Anonymkode: 8cb6c...741 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Ganske vanlig på større steder. Min 11-åring er også litt merkefiksert, liker Nike, Gant, Trasher og Dickies. Han får ikke alt i de merkene, men han vil heller ha færre plagg som koster litt mer, enn skapet fullt, og han ønsker seg det gjerne til jul og bursdag. Broren som er 14 derimot kunne ikke brydd seg mindre. Tror det har med hvordan man er og hvem man henger med. Anonymkode: 72298...6f5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har barn på 13, 11 og 8 år. Jeg tror ikke de vet hva merkeklær er engang. De har aldri spurt etter det.. de har fått en del merkeklær av farmor, men ser ikke ut som de skiller på klærne fra Cubus og Ralph Lauren. Kommer kanskje an pånhvir man bor? Anonymkode: af505...773
Gjest ti10 Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Hvis du har økonomi til det, kan han vel få noe, og kanskje helst til jul og bursdag, men ikke alt han peker på. En 11-åring er vel uansett gammel nok for en aldri så liten realitetsorientering. Hva med å forklare hva et merkeplagg tilsvarer i kroner og ører? At du må jobbe så og så mange timer for å tjene beløp X, at dere kunne kjøpt mat for så og så mange dager for beløp Y osv. Tannlegeregning/sykkel/hva som helst tilsvarer beløp Z. Og gjerne vise/informere om mennesker som lever under fattigdomsgrensen
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Tror det er veldig vanlig, spesielt i pengesterke området som i Bærum. Jeg var litt sånn selv som tenåring og mine foreldre holdt igjen veldig. (De er 15-20 år eldre enn andre foreldre og fra "en annen tid"). Det var stort sett arv, lapping av sokker og knær og om det var nytt var det på salg. Det jeg tenker er det aller viktigste er å lære barn verdien av penger. Da jeg fikk tilgang til egne penger som ng voksen gikk jeg helt banans med shopping i mange år. Ble kredittkort og klarna. Jeg hadde ingen forståelse av penger for foreldrene mine sa bare "nei" og forklarte ikke noe mer enn det. Jeg har to gutter selv nå og når dagen kommer tror jeg nok vi kommer til å gjøre en mellomting. De kommer nok til å få en del merketøy, men det blir en god blanding. I tillegg ønsker jeg tidlig å lære dem om økonomi og at de feks kan tjene litt penger som de kan bruke på hva de vil. Vet mitt tantebarn la avkall på mye luksus da han måtte bruke egne penger og virkelig fikk se på egen konto at pengene ble borte. Anonymkode: ef319...8f5 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Det er helt vanlig at barn vil gå med det samme som de andre ungene på skolen. Om det nå er Gucci eller en spesiell Nasa-trøye fra Cubus. Jeg husker da jeg var ungdom (i gamledager på nitti-tallet ). Da hadde "Alle" en spesiell type Levis-jakke. Jeg dreit milevis i merker og sånt, men jeg ville også ha en sånn jakke. Ikke fordi det sto Levis på den, men fordi "alle andre" hadde den. Så du er nok litt uheldig at du bor i et område hvor det "alle andre" har er skitdyre ting.. Jeg bor heldigvis i et område med hovedsaklig nedslitte blokker, og her har "alle andre" cubusklær og sånt 😛 Anonymkode: 353ce...028 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Og neste familieferie går til.... Cuba!! Gratulerer, du vant akkurat en sjanse til å redde sønnen din med å vise ham at han bor i et at verdens mest priviligerte land, og i et av Norges dyreste snobbeområder, og at rundt om i verden så har folk det ganske annerledes. Ved avreise, husk og pakk flere ekstra kofferter med klær, paracet, gamle mobiler, og toalettsaker m.m. -det er en uskreven regel at de som kommer på besøk har med seg gaver til befolkningen av Cuba, siden det omtrent er null import inn i landet og befolkningen ikke kan dra noe sted. De mangler ALT! Og de er forøvrig langt i fra alene, men det kan jo være en god start. På veien vil dere mellomlande i Mexico, og tar dere turen innover landet vil dere forøvrig også se f.eks lange køer med pasienter (i rullestoler og det hele) som venter utenfor sykehuset klokken to om natten i håp om å få plass på sykehuset neste dag. Men de smiler, de klemmer, de danser, de synger, de inviterer fremmede utlendinger på middag. Sånn går no dagen -for hva kan vel livet være uten Ralph Lauren og en iPhone 13? Anonymkode: aab5d...b40 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Troll. Vi bor også Bærum og jeg har barn på den alderen. Det er ikke så ille her, og mitt barn og alle vennene bruker ikke merkeklær. Det går stort sett i H&M og kappahl. Min erfaring fra familie er at det er like mye og også mer merkepress andre steder. Bærum har dyre bolig priser, men vanlige folk bor her som gjerne har kjøpt og solgt bolig i samme marked. Det bor lærere, håndtverkere osv her. Anonymkode: 2b9f0...cb4 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Troll. Vi bor også Bærum og jeg har barn på den alderen. Det er ikke så ille her, og mitt barn og alle vennene bruker ikke merkeklær. Det går stort sett i H&M og kappahl. Min erfaring fra familie er at det er like mye og også mer merkepress andre steder. Bærum har dyre bolig priser, men vanlige folk bor her som gjerne har kjøpt og solgt bolig i samme marked. Det bor lærere, håndtverkere osv her. Anonymkode: 2b9f0...cb4 Nå bor ikke jeg i Bærum, så jeg vet ikke, men finnes det bare én skole der, eller..? Her jeg bor er det som regel flere skoler i bydelene, og miljøet kan være ulikt skole til skole... I min bydel er det snobbeområder og "fattiglusområder", og jeg er så heldig å ha ungene mine på en skole hvor flesteparten av de andre elevene kommer fra "fattiglusområdene". Det betyr ikke at det ikke er utbredt snobbing på naboskolen. Anonymkode: 353ce...028 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Ralph Lauren🙊 Er han 80 år eller?😂 Anonymkode: 46245...4c3 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 Kjenner meg forsåvidt igjen da jeg vokste opp i Bærum på 00-tallet. Men i klassen vår så var det to mødre som hadde vært på landslaget i fotball og sammen med noen av fedrene fikk de hele klassen kjempeinnvolvert i fotball. I både a- og c-klassen var de veldig opptatt av merkeklær og sminke, men b(all)-klassen var helt fotballbesatt og kunne ikke brydd oss mindre. Veldig glad for det miljøet vi hadde der. Jeg og flere fra klassen spiller fortsatt i slutten av 20-åra og har godt kontakt. Anonymkode: 47c2c...a37
AprilLudgate Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Jeg vokste opp i det som er tilnærmet Haugenstua/Stovner, og merkepress var en stor greie hos oss og. Som en sosial markør, det var verst på barne- og ungdomsskole. På videregående dabbet det av. Jeg tenker det er noe med å lære ungene om miljø- og klimakonsekvensen av ting. Særlig tekstil- og EEavfall og de helt elendige arbeidsvilkårene som er der. Vi har snakket om sånt siden vår sønn var 3 år. Det fjerner jo ikke julegaveønsker som mange andre har, men han aksepterer fint at det ikke blir en nyeste IPhone og aldri noensinne i verden ei jakke til 7000. Satt i permisjonstiden på cafe med en gjeng fjortiser fra Ullern/Holmenkollen - og disse 14åringene satt altså med Louis Vuittonvesker, antrekk til 50.000 kr tilsammen - hår som koster 3-6000 kr å vedlikeholde hvert frisørbesøk osv. Ingenting konsentrerte seg om det sosiale, men tingene deres. Helt sykt å se på. Jeg tenker ikke oppdra et bortskjemt snobbete miljøsvin, og det får han beskjed om.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nå bor ikke jeg i Bærum, så jeg vet ikke, men finnes det bare én skole der, eller..? Her jeg bor er det som regel flere skoler i bydelene, og miljøet kan være ulikt skole til skole... I min bydel er det snobbeområder og "fattiglusområder", og jeg er så heldig å ha ungene mine på en skole hvor flesteparten av de andre elevene kommer fra "fattiglusområdene". Det betyr ikke at det ikke er utbredt snobbing på naboskolen. Anonymkode: 353ce...028 Vi bor i «snobbeområde». AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ralph Lauren🙊 Er han 80 år eller?😂 Anonymkode: 46245...4c3 Nettopp derfor hun er troll. ts, flytt til Asker da vel. Anonymkode: 2b9f0...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har Ralph Lauren briller, men fader til dårlig kvalitet skal en lete lenge etter. På 3 måneder har brillestangen falt av 2 ganger og jeg har måttet få nye stenger. Men skal bytte den ut i mai når jeg skal få nye briller. Har de kun i reserve og heldigvis. Merke er ikke alltid det beste vet jeg. Anonymkode: 4a4f8...b66
fru Alving Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 Fløff skrev (49 minutter siden): Jeg vokste opp i det som er tilnærmet Haugenstua/Stovner, og merkepress var en stor greie hos oss og. Som en sosial markør, det var verst på barne- og ungdomsskole. På videregående dabbet det av. Jeg tenker det er noe med å lære ungene om miljø- og klimakonsekvensen av ting. Særlig tekstil- og EEavfall og de helt elendige arbeidsvilkårene som er der. Vi har snakket om sånt siden vår sønn var 3 år. Det fjerner jo ikke julegaveønsker som mange andre har, men han aksepterer fint at det ikke blir en nyeste IPhone og aldri noensinne i verden ei jakke til 7000. Satt i permisjonstiden på cafe med en gjeng fjortiser fra Ullern/Holmenkollen - og disse 14åringene satt altså med Louis Vuittonvesker, antrekk til 50.000 kr tilsammen - hår som koster 3-6000 kr å vedlikeholde hvert frisørbesøk osv. Ingenting konsentrerte seg om det sosiale, men tingene deres. Helt sykt å se på. Jeg tenker ikke oppdra et bortskjemt snobbete miljøsvin, og det får han beskjed om. Det er vel bedre å kjøpe dyrere og etisk produserte klær enn mye billig ræl. sånn til sammenligning. Kjøper du ei dyr jakke, så tar du kanskje bedre vare på den og kanskje kan den faktisk selges videre når den er liten.
AprilLudgate Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 fru Alving skrev (14 minutter siden): Det er vel bedre å kjøpe dyrere og etisk produserte klær enn mye billig ræl. sånn til sammenligning. Kjøper du ei dyr jakke, så tar du kanskje bedre vare på den og kanskje kan den faktisk selges videre når den er liten. Designerklær er ekstremt sjeldent etisk produserte. 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #19 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Troll. Vi bor også Bærum og jeg har barn på den alderen. Det er ikke så ille her, og mitt barn og alle vennene bruker ikke merkeklær. Det går stort sett i H&M og kappahl. Min erfaring fra familie er at det er like mye og også mer merkepress andre steder. Bærum har dyre bolig priser, men vanlige folk bor her som gjerne har kjøpt og solgt bolig i samme marked. Det bor lærere, håndtverkere osv her. Anonymkode: 2b9f0...cb4 Istemmer denne. Bor også i et av de dyre områdene i Bærum og det du skriver om har jeg aldri opplevd blant 11-åringer. Anonymkode: 27c03...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #20 Skrevet 10. februar 2022 En av min sønns venner er sånn. Kun merkeklær. Men her er det mor som begynte med det fra han var for ung til å vite hva merkeklær er. Men hun og mannen bruker også merkeklær. Mor kjøper også merkevesker til sånn 5000 kr Anonymkode: f9a59...0bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå