AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har hatt to tidligere spontanaborter (uke 5 og 7). Og er nå 7+0 og har begynt å blø litt, men ikke store mengder og ikke smerter som sist. Hvilken oppfølging fikk du? Jeg vet det ikke er mye å gjøre dersom man spontanaborterer, men noen blør jo likevel litt uten at det er noe. Setter første SA så ønsket jeg å få målt HCG hos legen et par ganger da jeg ble gravid igjen for å føle meg trygg. Men legen min sa det var unødvendig. Fikk heller ikke henvisning til UL da jeg begynte å blø litt uke 7 ved den siste SA. Jeg hadde kun svake blødninger på papiret noen få dager, så stoppet det opp også kom det etterhvert smerter og større blødning. Hvilken oppfølging fikk dere? Er jo snakk om tredje SA dersom blødningene fortsetter.... Anonymkode: 3fdb7...0f9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Jeg fikk ingen ekstra oppfølging, men har bare hatt én sa. To spontanaborter er jo heller ikke spesielt mye, så jeg skjønner godt at legen ikke henviser videre når det uansett ikke er noe man får gjort. En venninne sbleom da var 36 ble raskt gravid, men spontanaborterte hver gang. Etter seks-syv SA ble hun gradert sykmeldt ganske raskt ved neste graviditet. Hun måtte krangle seg til gradert sykmelding. Anonymkode: 7d0e1...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Jeg vil bare legge til at det er ganske vanlig å ha to-tre sa. Kjenner mange som har hatt det før spiren sitter. Det kan selvfølgelig likevel være vondt når det skjer. Anonymkode: 7d0e1...6f1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Ingen ekstra oppfølging. Det er vanlig med flere SA, sier seg selv at helsevesenet ikke kan gi ekstra oppfølging til alle som har opplevd én, to, tre SA. Anonymkode: d222e...d99 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 En SA. Ingen ekstra oppfølging i neste svangerskap. Anonymkode: e0ec5...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Første gangen jeg var gravid endte det i SA uke 11+6, altså relativt sent. Når jeg ble gravid igjen henviste jordmor meg til tidlig ultralyd (uke 7-8 tror jeg), men dette var mest fordi jeg også var usikker på hvor langt jeg var på vei (hadde mye rare blødninger etter den aborten, så var vanskelig å vite hva jeg eventuelt skulle regne som mens). Var likevel betryggende å vite at det var liv og at ting utviklet seg som normalt på det tidspunktet. Ingen ekstra oppfølging utover det. Har to friske barn i dag. Nå bor jeg riktignok i Sverige, men da jeg fikk kraftige blødninger og smerter i uke 12, så ble jeg henvist til gynekologisk akuttmottak på nærmeste sykehus. Der fikk jeg etterhvert undersøkelse og ultralyd, der de kunne bekrefte både at det var en SA, og at kroppen hadde ryddet opp selv (altså at jeg ikke trengte tabletter eller utskrapning). Fins det ikke noe lignende i Norge? (Her er det altså gynakuten man skal kontakte fram til uke 23, og føden etter dette.) Etter tre spontanaborter har du uansett rett på utredning. Så om det viser seg å være en ny SA nå, så kontakt legen i etterkant. SA er ofte bare uflaks (spesielt når det skjer såpass tidlig i svangerskapet), men etter tre stykker så bør det altså utredes for å finne ut om det er noen åpenbar årsak til at du mister. Lykke til (og håper det bare er ufarlige svangerskapsblødninger denne gangen)! ❤️ Anonymkode: c3bb2...87a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Ikke SA men MA, tom fostersekk. fikk beskjed om å ringe Poliklinikk så fort jeg ble gravid igjen. Jeg traff såklart på akkurat i fellesferien så gikk til privat gyn. Poliklinikken ringte meg tilbake, og fikk komme inn til de uke 8 eller 9 tror jeg. nå er grunnen til at jeg fikk «ekstra» oppfølging pga evt molagraviditet. Ikke At jeg hadde andre indikasjoner på dette enn at det var tom fostersekk med første, Men tror dette er prosedyren. alt var bra gang nr 2, er gravid uke 35 Anonymkode: dacf9...d22
Kakaopulver Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt to tidligere spontanaborter (uke 5 og 7). Og er nå 7+0 og har begynt å blø litt, men ikke store mengder og ikke smerter som sist. Hvilken oppfølging fikk du? Jeg vet det ikke er mye å gjøre dersom man spontanaborterer, men noen blør jo likevel litt uten at det er noe. Setter første SA så ønsket jeg å få målt HCG hos legen et par ganger da jeg ble gravid igjen for å føle meg trygg. Men legen min sa det var unødvendig. Fikk heller ikke henvisning til UL da jeg begynte å blø litt uke 7 ved den siste SA. Jeg hadde kun svake blødninger på papiret noen få dager, så stoppet det opp også kom det etterhvert smerter og større blødning. Hvilken oppfølging fikk dere? Er jo snakk om tredje SA dersom blødningene fortsetter.... Anonymkode: 3fdb7...0f9 Hvis du mister denne gangen skal du ha oppfølging neste gang da 3 SA gir deg diagnosen habituell abort. https://sml.snl.no/habituell_abort 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 1 MA i uke 8. Fikk TUL i uke 8 og 13 På sykehuset neste gang pga dette. Anonymkode: fe02b...831
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 SA 6+4, gravid igjen neste syklus men ingen oppfølging. Har heller ikke etterspurt det, man kjenner jo statistikken og vet det er veldig vanlig. Har man derimot mistet 3 ganger har man krav på oppfølging 😊❤️❤️ Alt bra denne gangen, uke 13 nå Anonymkode: 63b7e...04e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå