AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Plukket dette opp i en annen tråd hvor lunsjen på jobben ble karakterisert som klein småprat og følte det var veldig beskrivende for bedriften jeg også jobber i Opplever at samtalene er tunge og at folk ofte må grave dypt for å finne ting å snakke om og hvor det er TYDELIG at man ikke egentlig bryr seg, men spør for å fylle et ubehagelig tomrom. Har opplevd lunsjer hvor folk blir sittende nesten i stillhet. OL, ski-VM, kolleger som pusser opp, Trump, valgkamp og lignende har vært livsreddende i perioder for å holde samtalen i gang. Tror mye av det bunner i at den gode personlige kjemien rett og slett mangler og at kollegene rett og slett har lite til felles utover felles arbeidsplass. Jeg er en veldig sosial person som lett kommer i prat med folk, men når andre gir så lite av seg selv og ofte bare kikker ut i luften så blir det til slutt lite motiverende å forsøke å holde i gang en samtale. Takk Gud for at jeg fortsatt er fast på hjemmekontor. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: 874bd...c12 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Det er ikke slik hos oss. Dvs kanskje for noen, men den gjengen jeg spiser med fungerer godt sammen. Noen av oss spiser sammen fordi vi jobber i samme avdeling, mens andre kommer fra andre avdelinger nettopp fordi vi trives sammen. Vi har også møttes på fritiden (før korona). Så, ja, det ville nok vært sånn med noen av mine kollegaer. Men de jeg sitter med er de som trives sammen. Anonymkode: a01b7...e87
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Kjempegod stemning i lunsjen. Vi skravler helt uanstrengt og ler masse. Anonymkode: 9eaaa...155 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Mine to tidligere jobber var preget av knugende (og til tider pinlig) stillhet, eller anstrengt småprat. Min nåværende jobb er mye enklere, her flyter praten fint. Men her er vi også ganske like, og ingen tar seg selv så veldig høytidelig. Anonymkode: b14ed...378
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Det er litt sånn hos oss av og til, mistenker at det er fordi jeg er ung kvinne som jobber med omtrent bare menn 55+. Så de har kanskje noen tema de styrer utom, ikke vet jeg. De har jobbet sammen i en mannsalder så det er jo ikke kleint dem imellom. Anonymkode: 4deeb...b0d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Det spørst hvem som havner sammen i lunsjen. Jobber ett sted med vaktsystem og vi er ca 5-10 stk som har pauser samtidig, det rullerer altså litt og varierer hvem som havner sammen. Noen ganger flyter samtalene og latteren sitter løst, andre ganger ubehagelig stillhet og klein småprat og noen ganger behagelig stillhet (fordi vi kjenner hverandre godt). Anonymkode: a7c11...eb3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Vi er et lite firma med bare 10 ansatte, og alle som er på kontoret spiser sammen. Som oftest er det kjempe god stemning og veldig hyggelig. Som om gamle venner sitter å skravler naturlig om vind og vær og alt som er. Men enkelte kollegaer er vanskelig å holde prat med hvis vi er få rundt bordet. Enten lite til felles, slik at temaene blir begrenset, eller personer som bare svarer kort på akkurat det du spør om. Da blir det kleint. Og vi ender enten i stillhet, eller med å bare snakke jobb. Anonymkode: d35f0...529
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Har lite til felles med kollegaene, og praten går stort sett om TV-programmer (jeg ikke har sett), potteplanter og barnebarn/ferier/oppussing. Anonymkode: 4ffe7...2be
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 For min del kjeder jeg meg i lunsjen, det går i baking, barn og TV. Føler det er mye tørrprat bare for å prate. Anonymkode: 8c58a...53a 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Skravler og ler så vi griner noen ganger. Ansatte fra 30-70 år. Storkoser meg i lunsjen. Anonymkode: cfc88...012 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Det har aldri vært sånn på tidligere arbeidsplasser. Vi var mer som venner. Byttet jobb og der er det som det du beskriver. Syns det er veldig ulonfortabelt, men de fleste er 20-30 år eldre enn meg. Anonymkode: 705e5...be5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Som oftest veldig god stemning hos oss, men i en bedrift med ca 30 er det naturlig noen som går lettere sammen enn andre. Om praten stopper litt opp, kan man alltid snakke fag eller prosjekt, mer enn nok tema å ta av. Har savnet det på hjemmekontor Anonymkode: 8ff2e...c68
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 Noen skravler, noen er stille. Jeg har til tider prøvd unngå ha pauser med de andre damene, er så lei av å høre de sitte å prate om festen de var på, deres felles bekjente utenom jobben, barn og strikking... Da foretrekker jeg ha lunsj/pauser alene... Damene på jobb er rett og slett fryktelig kjedelig... Heldigvis bytting av skift straks, og da får jeg jobbe med flere gutter, og da går praten mye lettere på pauserom, og det snakkes om flere ulike tema! Anonymkode: 20d02...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Hos oss er det litt todelt, vi er en yngre gjeng som har det genuint gøy sammen i lunsjen og en eldre gjeng som er litt «stivere». Under pandemien har vi ikke hatt lunsj samtidig. Enkeltpersoner kan dra stemningen ned fra lett, ledig og morsom til å være langt mer anstrengt, klein og gi skikkelig kjedelig småprat om korona/været o.l. De temaene kan også være morsomme når de riktige personene er samlet, men enkelte klarer det altså ikke 😅 Anonymkode: e1332...d33
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Er lærer og sitter stadig med forskjellige kollegaer når jeg har tid til pause. Alt etter hvem som har tid til å gå på personalrommet.(Vi er ca 80 ansatte) Er aldri klein stemning, heller god og avslappet med latter. Anonymkode: 90043...141 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har startet eget firma og er nå i prosessen med å finne 3-4 ansatte. Har tenkt mase over problemstillingen TS presenterer her og gått frem og tilbake på om jeg bør sette lunsj til ett spesifikt tidspunkt i fellesrom eller individuelt. Hva hadde dere foretrukket? Jeg et introvert selv og foretrekker lunsj alene men er selvfølgelig ute etter ansatte som jeg tenker, utenom deres faglige kompetanse, også kan passe sammen. Anonymkode: ddd64...a99
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 Oppfattet det som kleint i starten, jeg satt å observerte. Har ikke behov for å være så personlig med 10 andre mennesker. Men etter en stund har det blitt bedre, fordi man blir bedre kjent. Det arrangeres også et par sosiale eventer i året, så man kan møtes på fritiden, og det hjelper en del på fellesskapet. Anonymkode: 45ac4...af9 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 Alderspenn på 30 år fra yngste til eldste. 10 stykker om alle er tilstede. Jeg faller litt utenfor merker jeg. Ikke det at jeg ikke synes kollegaene mine er greie, men jeg klarer ikke alltid å høre hva de sier på andre siden av bordet og som oftest er det om noe jeg ikke vet noe om. Sitter å smiler og ler og når jeg er ferdig med å spise så går jeg. Blir så rart å sitte der når jeg er ferdig spist. Det blir kort lunsj, og de synes kanskje jeg er teit og usosial (er ikke så sikker på meg selv), men jeg nyter de 10 minuttene jeg får for meg selv etterpå. Det er så stille å herlig. Anonymkode: f4bab...023
Gjest Albbas Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 Det ble mye kleinere med korona, fordi vi nå bare kan sitte sammen tre og tre. Ender ofte opp alene fordi jeg ikke har eget team. Før det gikk praten fint, men jeg har alltid følt meg litt utenfor akkurat på min arbeidsplass. Er økonom som jobber med mange jurister, og de prater MYE fag i lunsjen. 😴 😂 Men har aldri opplevd at det er kleint, verken her eller andre steder jeg har jobbet.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har startet eget firma og er nå i prosessen med å finne 3-4 ansatte. Har tenkt mase over problemstillingen TS presenterer her og gått frem og tilbake på om jeg bør sette lunsj til ett spesifikt tidspunkt i fellesrom eller individuelt. Hva hadde dere foretrukket? Jeg et introvert selv og foretrekker lunsj alene men er selvfølgelig ute etter ansatte som jeg tenker, utenom deres faglige kompetanse, også kan passe sammen. Anonymkode: ddd64...a99 Må du bestemme dette, eller er det en mulighet at de kan velge selv? Jeg kommer fra en jobb hvor vi lo så vi grein i lunsjen og kunne dra den ut i en time Har startet nytt sted nå, der er det litt mer forskjellige typer mennesker. De jeg jobber tettest med er en gjeng hvor skravla går og praten flyter, men jeg har sittet med noen hvor det har vært litt mindre naturlig prat eller hva man skal si. Anonymkode: b4167...ee8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå