Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #21 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Å ha valp i senga er kjempekos! Og ikke minst veldig betryggende for valpen som egentlig ville ha ligget inntil søsknene til de var flere måneder gammel. Personlig tror jeg det gjør veldig mye for tryggheten til en valp å få ligge inntil en varm, pustende skapning når de er så små. Pluss, man våkner lett når de begynner å bli rastløse og må ut og tisse. Begge mine sov i senga fra dag 1, og ingen av de hadde noen gang uhell i senga. Høres ut som om du vil bli en veldig god hundeeier 👍 Husk, valpetiden kan være slitsom, med biting og zoomies og mye valpefakter. Krysser fingrene for at du får en enkel valp, men får du et lite mareritt, så er det bare å bite tennene sammen og huske at det vil gå over. Min første hund var et mareritt som valp 😅 Minsta var derimot en liten engel 😅 Anonymkode: 10be0...cbb Tusen takk for gode ord!😊 Jeg går ut ifra at det vil føles trygt for en valp å få ligge inntil oss, så det skal den få. Jeg håper virkelig at jeg vil bli en god hundeeier. Det er derfor jeg driver å spør så mye allerede nå, selv om det er lenge til vi skal kjøpe valp. Er forberedt på at det kan bli slitsomt, men det var den første tiden med nyfødt også (barna er 12 og 7 nå)🙈 så det vet jeg at jeg skal klare å komme meg igjennom😊 Endret 10. februar 2022 av Criss 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #22 Skrevet 10. februar 2022 Jeg anbefaler deg å finne et valpekurs hvor det er mest fokus på oppdragelse, miljøtrening og sosialisering. Jeg var på 2-3 kurs med masse fokus på lydighetsøvelser og hundetrening med valp nr 1, den er i dag voksen og veldig lydig/førerorientert. Men hun er en stressa type som vil ha noe å gjøre hele tiden utenfor huset, reservert å liker ikke fremmede folk/hunder. Ikke en hund som er gøy å ta med på besøk, en plass med mange folk eller hunder osv fordi jeg alltid må passe på å ha kontroll Valp nr 2 har jeg vært på 3 valp/nybegynnerkurs forskjellige plasser🤣 Eneste grunnen til det er fordi jeg ville ha så mye kontrollert og variert sosialisering/miljøtrening som mulig. I tillegg har denne valpen vært med på jobb nesten daglig i ca 6mnd. I dag er hun en sosial, glad og omgjengelig hund som jeg kan ta med meg hvor som helst å gjøre hva som helst med. Eneste negative er at denne hunden er ikke like lydig som den andre fordi den elsker folk/hunder og blir distrahert, men hun er ennå ung så det er i utgangspunktet bare positivt og noe vi kan jobbe med😆 Anonymkode: 2998c...518 1
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #23 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg anbefaler deg å finne et valpekurs hvor det er mest fokus på oppdragelse, miljøtrening og sosialisering. Jeg var på 2-3 kurs med masse fokus på lydighetsøvelser og hundetrening med valp nr 1, den er i dag voksen og veldig lydig/førerorientert. Men hun er en stressa type som vil ha noe å gjøre hele tiden utenfor huset, reservert å liker ikke fremmede folk/hunder. Ikke en hund som er gøy å ta med på besøk, en plass med mange folk eller hunder osv fordi jeg alltid må passe på å ha kontroll Valp nr 2 har jeg vært på 3 valp/nybegynnerkurs forskjellige plasser🤣 Eneste grunnen til det er fordi jeg ville ha så mye kontrollert og variert sosialisering/miljøtrening som mulig. I tillegg har denne valpen vært med på jobb nesten daglig i ca 6mnd. I dag er hun en sosial, glad og omgjengelig hund som jeg kan ta med meg hvor som helst å gjøre hva som helst med. Eneste negative er at denne hunden er ikke like lydig som den andre fordi den elsker folk/hunder og blir distrahert, men hun er ennå ung så det er i utgangspunktet bare positivt og noe vi kan jobbe med😆 Anonymkode: 2998c...518 Takk for rådene😊 Vil jo heller ha en hund som er sosial, glad og omgjengelig enn lydig og nervøs rundt andre.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #24 Skrevet 10. februar 2022 Criss skrev (2 minutter siden): Takk for rådene😊 Vil jo heller ha en hund som er sosial, glad og omgjengelig enn lydig og nervøs rundt andre. En ting det er viktig å huske på og som mange ikke er klar over: mange som får seg valp, lar valpen hilse på andre hunder på tur og tenker at det er godt for sosialisering. Det er feil. For det første, så lærer man valpen å ha store forventninger når den ser andre hunder på tur, og da kan man ende opp med en hund som trekker og lager leven hver gang den ser en annen hund. I tillegg er et kort møte med 2 hunder i bånd dårlig sosialisering, for båndene hindrer naturlig kroppsspråk/adferd, I tillegg til at de vanligvis ikke rekker å bli komfortable med hverandre. God sosialisering er når valpen får møte en annen hund uten bånd. På det tidspunktet valpen og den andre hunden viser tegn til å ville leke, så har sosialiseringen vært suksessfull (da har de begge blitt komfortable med hverandre, og sosialiseringen kan avsluttes. Møte med andre hunder på tur varer vanligvis ikke lenge nok til at valpen kan bli komfortabel, og er derfor ikke god sosialisering). For en hund er familien flokken, og den trenger ikke å møte masse andre fremmede hunder. Mine hunder har en fast gjeng med hundevenner. De trenger ikke å hilse på andre hunder på tur, spesielt siden det fort kan gå galt når 2 fremmede hunder som møtes er i bånd. Annen god sosialisering er å gå tur sammen med en annen hund uten at de får hilse. Sjekk om det er en hundeklubb i området ditt som har miljøtreninger. Da går man tur med andre hunder og fokuserer på å trene kontakt, og hundene får ikke hilse. Anonymkode: 10be0...cbb 5 1
Criss Skrevet 11. februar 2022 Forfatter #25 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En ting det er viktig å huske på og som mange ikke er klar over: mange som får seg valp, lar valpen hilse på andre hunder på tur og tenker at det er godt for sosialisering. Det er feil. For det første, så lærer man valpen å ha store forventninger når den ser andre hunder på tur, og da kan man ende opp med en hund som trekker og lager leven hver gang den ser en annen hund. I tillegg er et kort møte med 2 hunder i bånd dårlig sosialisering, for båndene hindrer naturlig kroppsspråk/adferd, I tillegg til at de vanligvis ikke rekker å bli komfortable med hverandre. God sosialisering er når valpen får møte en annen hund uten bånd. På det tidspunktet valpen og den andre hunden viser tegn til å ville leke, så har sosialiseringen vært suksessfull (da har de begge blitt komfortable med hverandre, og sosialiseringen kan avsluttes. Møte med andre hunder på tur varer vanligvis ikke lenge nok til at valpen kan bli komfortabel, og er derfor ikke god sosialisering). For en hund er familien flokken, og den trenger ikke å møte masse andre fremmede hunder. Mine hunder har en fast gjeng med hundevenner. De trenger ikke å hilse på andre hunder på tur, spesielt siden det fort kan gå galt når 2 fremmede hunder som møtes er i bånd. Annen god sosialisering er å gå tur sammen med en annen hund uten at de får hilse. Sjekk om det er en hundeklubb i området ditt som har miljøtreninger. Da går man tur med andre hunder og fokuserer på å trene kontakt, og hundene får ikke hilse. Anonymkode: 10be0...cbb Takk for de gode tipsene!😊
NettoppJa Skrevet 12. februar 2022 #26 Skrevet 12. februar 2022 Criss skrev (23 timer siden): Takk for de gode tipsene!😊 Veldig gode tips! Jeg vil legge til et som har vært nyttig for oss ang dette, og det er å la hunden hilse på nabohunder hvis du bor tettbygd. Vi bor nær en liten turvei, så har noen faste hundeeiere som går forbi huset vårt opptil flere ganger per dag, og vi treffer de ofte når vi også skal ut. Disse fikk valpen vår hilse på tidlig, selv om de var i bånd. Hun kjenner de fort igjen på lukt og det blir da mindre skummelt og stress når vi treffer de. For oss er det naturlig å slå av en prat med naboene også, mange av de kjente vi ikke før vi fikk valp!
Criss Skrevet 12. februar 2022 Forfatter #27 Skrevet 12. februar 2022 NettoppJa skrev (3 timer siden): Veldig gode tips! Jeg vil legge til et som har vært nyttig for oss ang dette, og det er å la hunden hilse på nabohunder hvis du bor tettbygd. Vi bor nær en liten turvei, så har noen faste hundeeiere som går forbi huset vårt opptil flere ganger per dag, og vi treffer de ofte når vi også skal ut. Disse fikk valpen vår hilse på tidlig, selv om de var i bånd. Hun kjenner de fort igjen på lukt og det blir da mindre skummelt og stress når vi treffer de. For oss er det naturlig å slå av en prat med naboene også, mange av de kjente vi ikke før vi fikk valp! Vi har noen naboer med hund i nabofeltet, så det må jo vi få til når vi får valpen😊 Er et veldig koselig nabolag med mange hyggelige folk som vi har blitt kjent med gjennom å ha barn i samme barnehage og nå i samme klasse, så regner med at de ikke kommer til å ha noe i mot at hundene blir kjent med hverandre.😊
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #28 Skrevet 12. februar 2022 Om du bor på Sørlandet så er Hundelykke helt fantastisk for knøttene. Og rallylydighet når valpen blir litt eldre med fantastiske Mathilde. Anonymkode: 28af5...974 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #29 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du bor på Sørlandet så er Hundelykke helt fantastisk for knøttene. Og rallylydighet når valpen blir litt eldre med fantastiske Mathilde. Anonymkode: 28af5...974 Enig👏🏽👏🏽👏🏽 De er de aller beste! Anonymkode: 6f4b1...aa5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #30 Skrevet 12. februar 2022 Criss skrev (På 10.2.2022 den 15.27): Tusen takk for gode ord!😊 Jeg går ut ifra at det vil føles trygt for en valp å få ligge inntil oss, så det skal den få. Jeg håper virkelig at jeg vil bli en god hundeeier. Det er derfor jeg driver å spør så mye allerede nå, selv om det er lenge til vi skal kjøpe valp. Er forberedt på at det kan bli slitsomt, men det var den første tiden med nyfødt også (barna er 12 og 7 nå)🙈 så det vet jeg at jeg skal klare å komme meg igjennom😊 Vi har akkurat fått ny valp og vi sover i senga med dem de første ukene alltid. Aldri hatt noen uhell og de sover natta gjennom. Anonymkode: 5793e...bed 2
Criss Skrevet 12. februar 2022 Forfatter #31 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Om du bor på Sørlandet så er Hundelykke helt fantastisk for knøttene. Og rallylydighet når valpen blir litt eldre med fantastiske Mathilde. Anonymkode: 28af5...974 Vi bor på Sunnmøre😊
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #32 Skrevet 12. februar 2022 Criss skrev (2 minutter siden): Vi bor på Sunnmøre😊 Ta kontakt med Hundelykke eller Hundeskolen Syd og spør om de kjenner noen i ditt distrikt. Vet de som driver Hundeskolen Syd går på årlige kurs og samlinger med andre fra hele landet. Anonymkode: dde29...def 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå