Criss Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Hei! Vi skal kjøpe hund etter sommeren. Har bestemt oss for rase og er i kontakt med noen oppdrettere som vi snart skal møte. Har lest og lest, men jeg har aldri eid hund selv før, så derfor spør jeg her. Er valpekurs noe man bør gå på og eventuelt, hvilket utbytte fikk dere av å gå på valpekurs? Regner med at man får ta med valpen, eller? Har funnet valpekurs her jeg bor og om det er noe man får utbytte av, så vil jeg gå på det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Hvis ikke du har hatt hund før kommer du absolutt til å ha utbytte av ett valpekurs. Du lærer teknikker for hvordan du skal lære hunden sitt, gå pent i bånd, komme på innkalling etc. Jeg gikk på kurs med den første hunden, ulempen var at det var veldig mange påmeldte. Synes 20 hunder blir mye mtp tiden hver enkelt fikk til å prøve seg. Med min andre hund hadde jeg privat time med hundepsykolog, det var mindre fokus på dressur og mere på å bli kjent med hunden for å få god kontakt. Veldig nyttig det også men denne hunden slet vi veldig med i fht redsel for alt. Anonymkode: dde29...def 5
Tabris Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 Et bra valpekurs kan være gull som start på valpetiden. Der får man råd og veiledning i oppdragelse, får svar på spørsmål man lurer på og kan få direkte tilbakemelding på valpen og måten man trener på. I tillegg har en del valpekurs valpeslipp eller annen form for sosialisering som er svært viktig for å gjøre valpen trygg på andre hunder. 4
Carrot Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Vil absolutt anbefale kurs. Det er etter min mening obligatorisk, kanskje mer for deg enn for valpen sin del. Samtidig anbefaler jeg deg å melde dere inn i en lokal hundeklubb og bli en del av et miljø for det sosiale som en hund trenger. 4
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2022 Tusen takk for svar😊 Da virker det som at valpekurs er et must for meg som ikke har eid valp før. Bør man følge opp med f.eks. lydighetskurs?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Valpekurs kan være nyttig og bra dersom det er et bra kurs.Det er altfor mange dårlige valpekurs med instruktører som fokuserer på ting fra "gamledager" som lydighet o.l. Tro meg, det valper trenger er god og riktig sosialisering og tid til å venne seg til nye omgivelser. Ikke lydighet som "sitt og bli" og sånne ting. Anonymkode: 4ff4d...844 5
Tabris Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 3 minutter siden, Criss said: Tusen takk for svar😊 Da virker det som at valpekurs er et must for meg som ikke har eid valp før. Bør man følge opp med f.eks. lydighetskurs? Det er helt opp til deg og hva du føler du har behov for. Litt usikker på hva du mener med lydighetskurs - mener du hverdagslydighet? Eller lydighet som i hundesporten lydighetsprøve (fot, bli, dekk, apport osv)? Fordelen med å gå flere kurs er at det kan for mange være en fin måte å opprettholde treningen på. Det er mange som trener og følger opp så lenge kurset varer og så legger de det på hylla når kurset er over. Hvis det er snakk om valpekurs så betyr det at de slutter å trene når valpen begynner å bli hormonell tenåring, og da er det kanskje ekstra viktig at man fortsetter å trene og puster med magen. Så sklir det ut, unghunden blir vanskelig og de kommer på kurs igjen. 2
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Valpekurs kan være nyttig og bra dersom det er et bra kurs.Det er altfor mange dårlige valpekurs med instruktører som fokuserer på ting fra "gamledager" som lydighet o.l. Tro meg, det valper trenger er god og riktig sosialisering og tid til å venne seg til nye omgivelser. Ikke lydighet som "sitt og bli" og sånne ting. Anonymkode: 4ff4d...844 Hvordan vet man at det er bra da? Her var ikke så mange plasser her som kunne tilby valpekurs, og ene var nettkurs. Det stod i beskrivelsen at det var fokus på sosialisering, så kanskje det er et bra kurs da?
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2022 Tabris skrev (Akkurat nå): Det er helt opp til deg og hva du føler du har behov for. Litt usikker på hva du mener med lydighetskurs - mener du hverdagslydighet? Eller lydighet som i hundesporten lydighetsprøve (fot, bli, dekk, apport osv)? Fordelen med å gå flere kurs er at det kan for mange være en fin måte å opprettholde treningen på. Det er mange som trener og følger opp så lenge kurset varer og så legger de det på hylla når kurset er over. Hvis det er snakk om valpekurs så betyr det at de slutter å trene når valpen begynner å bli hormonell tenåring, og da er det kanskje ekstra viktig at man fortsetter å trene og puster med magen. Så sklir det ut, unghunden blir vanskelig og de kommer på kurs igjen. Det var neste kurs etter valpekurs. Stod noe om hverdagslydighet ja. Spør sikkert om mye dumt, men jeg vet jo ingenting fra før av.
Tabris Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 1 minutt siden, Criss said: Hvordan vet man at det er bra da? Her var ikke så mange plasser her som kunne tilby valpekurs, og ene var nettkurs. Det stod i beskrivelsen at det var fokus på sosialisering, så kanskje det er et bra kurs da? Du kan se litt på innholdet i kurset. Er det fokus på hverdagslydighet som gå pent i bånd, innkalling, håndtering, sosialisering osv? Eller er det mer fokus lydighetsøvelser som sitt, dekk, bli, på plass osv. De fleste valpekurs går mer og mer over til å handle om oppdragelse og hverdagslydighet. 2
Leitz Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Jeg vil anbefale å dra på valpekurs. Om du ikke har hatt hund før får du noen verktøy i kassa til hvordan trene hund. 1
Tabris Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 1 minutt siden, Criss said: Det var neste kurs etter valpekurs. Stod noe om hverdagslydighet ja. Spør sikkert om mye dumt, men jeg vet jo ingenting fra før av. Neida, må jo bare spørre. Du må nesten se litt på det selv når dere får valpen og har gått noen ganger på valpekurset. Føler du at du får til treningen? Går valpetiden greit? Liker du kurset og instruktørene? Har du behov for mer input og hjelp eller går det greit selv hjemme? Det er ikke et must å gå videre på hverdagslydighetskurs, men det kan være til stor hjelp for de som har behov for det. Eller som bare liker å gå kurs for å lære mer og få gode rutiner på treningen. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 Criss skrev (1 minutt siden): Hvordan vet man at det er bra da? Her var ikke så mange plasser her som kunne tilby valpekurs, og ene var nettkurs. Det stod i beskrivelsen at det var fokus på sosialisering, så kanskje det er et bra kurs da? Ring og hør litt hvordan de setter opp kurset. Her i området er det to som tilbyr valpekurs. Én av de handlet om å gå tur rundt andre valper, sitte alene i bilen etc, men ingen sosialisering. På det andre kurset var det litt teori for eierne, litt hverdagslydighet (følge hånden med godbiten, sitt, impulskontroll) hvor man skulle være raus med godbiter, skryt og favorittleken til valpen. Også var det en stor mengde med sosialisering, hvor valpene fikk løpe løse og leke med hverandre og hilse på de andre eierne. Valpene ble også delt opp i to grupper etter størrelse, så den stakkars chihuahua valpen slapp å måtte styre unna svære, ivrige schafer poter. Fokuset var på at valpene skulle kose seg og ha det gøy, enten de jobbet litt mer eierne i bånd, eller når de var løse med de andre valpene. Valpekurs er flott for førstegangseiere, men er alltid verdifullt for valpen uansett hvor erfaren eller uerfaren eieren er. Det er sosialisering og miljøtrening 🙂 Kan anbefale McCann Dog training på YouTube. De har massevis av valpevideoer om trening av valper, hvordan den første uken bør se ut ang rutiner, dotrening osv. Massevis av praktiske tips og triks for å legge et godt grunnlag for innkalling, kontakttrening osv. Anonymkode: 10be0...cbb 1
Troyamin Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Et valpekurs med fokus på få deltakere, korte økter og råd rettet mot eierne, er gull verdt! Tips om miljøtrening, sosialisering, hvordan få valpen til å følge deg på dens premisser og ellers hvordan en "bygger opp" en valp til å bli en selvsikker hund, er kurs jeg anbefaler. 3
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2022 Tabris skrev (36 minutter siden): Neida, må jo bare spørre. Du må nesten se litt på det selv når dere får valpen og har gått noen ganger på valpekurset. Føler du at du får til treningen? Går valpetiden greit? Liker du kurset og instruktørene? Har du behov for mer input og hjelp eller går det greit selv hjemme? Det er ikke et must å gå videre på hverdagslydighetskurs, men det kan være til stor hjelp for de som har behov for det. Eller som bare liker å gå kurs for å lære mer og få gode rutiner på treningen. Takk for gode råd😊 Det blir i hvert fall valpekurs da, så får vi se om det blir noe mer etter det. 2
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ring og hør litt hvordan de setter opp kurset. Her i området er det to som tilbyr valpekurs. Én av de handlet om å gå tur rundt andre valper, sitte alene i bilen etc, men ingen sosialisering. På det andre kurset var det litt teori for eierne, litt hverdagslydighet (følge hånden med godbiten, sitt, impulskontroll) hvor man skulle være raus med godbiter, skryt og favorittleken til valpen. Også var det en stor mengde med sosialisering, hvor valpene fikk løpe løse og leke med hverandre og hilse på de andre eierne. Valpene ble også delt opp i to grupper etter størrelse, så den stakkars chihuahua valpen slapp å måtte styre unna svære, ivrige schafer poter. Fokuset var på at valpene skulle kose seg og ha det gøy, enten de jobbet litt mer eierne i bånd, eller når de var løse med de andre valpene. Valpekurs er flott for førstegangseiere, men er alltid verdifullt for valpen uansett hvor erfaren eller uerfaren eieren er. Det er sosialisering og miljøtrening 🙂 Kan anbefale McCann Dog training på YouTube. De har massevis av valpevideoer om trening av valper, hvordan den første uken bør se ut ang rutiner, dotrening osv. Massevis av praktiske tips og triks for å legge et godt grunnlag for innkalling, kontakttrening osv. Anonymkode: 10be0...cbb Tusen takk for gode råd😊 Skal sjekke ut YouTube👍🏻
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2022 Troyamin skrev (12 minutter siden): Et valpekurs med fokus på få deltakere, korte økter og råd rettet mot eierne, er gull verdt! Tips om miljøtrening, sosialisering, hvordan få valpen til å følge deg på dens premisser og ellers hvordan en "bygger opp" en valp til å bli en selvsikker hund, er kurs jeg anbefaler. Tar til meg alle råd og takker😊 Det blir i hvert fall valpekurs, så får vi se om det blir flere kurs etterhvert.😊 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 For egen del er det viktigste med å få valp i hus at man har satt av tid til å være hjemme og knytte bånd til valpen, det vil si at den er sammen med deg, at du ser den og har fokus på dens behov for å gå ut for eksempel når den må tisse, snakke med den, at valpen velger deg når den kjeder seg heller enn skoen din osv. Ting som sitt, ligg, bli, gå pent osv kommer i andre rekke etter at man har fått god kontakt. Vi "bor på gulvet" den første tiden siden vi ikke lar hundene komme opp i møblene for eksempel, så forsøker vi unngå rom vi ikke vil ha hunden i den første tiden også, som for eksempel soverommet. Siden jeg ønsker at hunden skal sove i sengen sin i bur med åpen dør falt valget for min del på å sove ved siden av på madrass på gulvet, sånne rent konkrete ting som andre kanskje ikke gjør.. Lære hunden at om vi går ut som kommer vi tilbake ved å gå ut og inn hundre ganger, og så la tiden vi er ute strekke seg fra 10 sekunder til 30, så 1 minutt, så tre osv.. Gå pent i bånd og ikke trekke er greit men samtidig er en valp leken og lek kan brukes til å knytte bånd, godbit når den kommer med leken til deg er en måte å senere trene videre på osv osv. Var jeg deg ts ville jeg laget meg en liste med spørsmål til oppdretter, deribant om de har en anbefaling av kurs som enger seg din rase, om det er andre i din del av landet som har hunder fra samme oppdretter som du kan ta kontakt med for eksempel. Å trene "lydighet" før valpen er gammel nok, samt å trene på en måte osm ikke er udelt positiv for hunden er ofte med på å ødelegge mer enn den bygger opp. VI har lystbetont trening, det vil si at vi ikke bruker så mye "nei" eller "fy" men mer positiv forsterking, det fungerer godt på våre hunder. Vi har hunder med høyt energinivå så det går mye på lek og aktivitet først, så trening som for eksempel lydishet, gå fint i bånd, ligg og vent, stå, bli, kom osv før det er rolig tur en liten runde før vi går hjem - og dette gjør vi stort sett hver dag. Jeg bruker nok tre timer på hunden hver dag når den er voksen på mosjon, disiplin, kjærlighet - der mosjon er for at hunden skal få brukt energi før vi starter på dispilindelen og hele veien med kjærlighet til hunden og basert på dens evne og behov også og ikke bare mine ønsker som eier. Jeg har erfart at en hund som er god på kontakt er en enkel hund å jobbe med, den ønsker å gjrøe deg som eier glad når du ønsker at den skal lykkes. Anonymkode: d1e1a...718
Criss Skrevet 10. februar 2022 Forfatter #19 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): For egen del er det viktigste med å få valp i hus at man har satt av tid til å være hjemme og knytte bånd til valpen, det vil si at den er sammen med deg, at du ser den og har fokus på dens behov for å gå ut for eksempel når den må tisse, snakke med den, at valpen velger deg når den kjeder seg heller enn skoen din osv. Ting som sitt, ligg, bli, gå pent osv kommer i andre rekke etter at man har fått god kontakt. Vi "bor på gulvet" den første tiden siden vi ikke lar hundene komme opp i møblene for eksempel, så forsøker vi unngå rom vi ikke vil ha hunden i den første tiden også, som for eksempel soverommet. Siden jeg ønsker at hunden skal sove i sengen sin i bur med åpen dør falt valget for min del på å sove ved siden av på madrass på gulvet, sånne rent konkrete ting som andre kanskje ikke gjør.. Lære hunden at om vi går ut som kommer vi tilbake ved å gå ut og inn hundre ganger, og så la tiden vi er ute strekke seg fra 10 sekunder til 30, så 1 minutt, så tre osv.. Gå pent i bånd og ikke trekke er greit men samtidig er en valp leken og lek kan brukes til å knytte bånd, godbit når den kommer med leken til deg er en måte å senere trene videre på osv osv. Var jeg deg ts ville jeg laget meg en liste med spørsmål til oppdretter, deribant om de har en anbefaling av kurs som enger seg din rase, om det er andre i din del av landet som har hunder fra samme oppdretter som du kan ta kontakt med for eksempel. Å trene "lydighet" før valpen er gammel nok, samt å trene på en måte osm ikke er udelt positiv for hunden er ofte med på å ødelegge mer enn den bygger opp. VI har lystbetont trening, det vil si at vi ikke bruker så mye "nei" eller "fy" men mer positiv forsterking, det fungerer godt på våre hunder. Vi har hunder med høyt energinivå så det går mye på lek og aktivitet først, så trening som for eksempel lydishet, gå fint i bånd, ligg og vent, stå, bli, kom osv før det er rolig tur en liten runde før vi går hjem - og dette gjør vi stort sett hver dag. Jeg bruker nok tre timer på hunden hver dag når den er voksen på mosjon, disiplin, kjærlighet - der mosjon er for at hunden skal få brukt energi før vi starter på dispilindelen og hele veien med kjærlighet til hunden og basert på dens evne og behov også og ikke bare mine ønsker som eier. Jeg har erfart at en hund som er god på kontakt er en enkel hund å jobbe med, den ønsker å gjrøe deg som eier glad når du ønsker at den skal lykkes. Anonymkode: d1e1a...718 Jeg kommer til å ta fri 1 måned fra jobb, da jeg har mulighet til det, så har mye tid på å knytte bånd på😊 Jobber heller ikke 100%(4-5 vakter i uken) og turnus, så kommer til å ha mye tid når jeg begynner å jobbe igjen. Jeg kommer nok ikke til å sove på madrass på gulvet, da jeg er ryggoperert og sliter i perioder mye med ryggen. Jeg tenkte faktisk på å ha valpen i sengen med oss, da det ikke gjør noe for vår del. Kommer også til å ha sikkert alt for mange spørsmål til oppdretterene når vi møter de vi har snakket med🙈 Det er veldig viktig for meg at hunden skal få det bra med oss og derfor lurte jeg på om det var lurt med et valpekurs. Har lest meg opp på rasen og av det jeg har lest så skal man bruke positiv forsterking, og det har jeg også planer om😊 Jeg er fullstendig forberedt på å bruke mye tid på hunden, men jeg vil også lære meg nyttige verktøy, da jeg er ny på dette😊 Endret 10. februar 2022 av Criss 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #20 Skrevet 10. februar 2022 Criss skrev (1 time siden): Jeg kommer til å ta fri 1 måned fra jobb, da jeg har mulighet til det, så har mye tid på å knytte bånd på😊 Jobber heller ikke 100%(4-5 vakter i uken) og turnus, så kommer til å ha mye tid når jeg begynner å jobbe igjen. Jeg kommer nok ikke til å sove på madrass på gulvet, da jeg er ryggoperert og sliter i perioder mye med ryggen. Jeg tenkte faktisk på å ha valpen i sengen med oss, da det ikke gjør noe for vår del. Kommer også til å ha sikkert alt for mange spørsmål til oppdretterene når vi møter de vi har snakket med🙈 Det er veldig viktig for meg at hunden skal få det bra med oss og derfor lurte jeg på om det var lurt med et valpekurs. Har lest meg opp på rasen og av det jeg har lest så skal man bruke positiv forsterking, og det har jeg også planer om😊 Jeg er fullstendig forberedt på å bruke mye tid på hunden, men jeg vil også lære meg nyttige verktøy, da jeg er ny på dette😊 Å ha valp i senga er kjempekos! Og ikke minst veldig betryggende for valpen som egentlig ville ha ligget inntil søsknene til de var flere måneder gammel. Personlig tror jeg det gjør veldig mye for tryggheten til en valp å få ligge inntil en varm, pustende skapning når de er så små. Pluss, man våkner lett når de begynner å bli rastløse og må ut og tisse. Begge mine sov i senga fra dag 1, og ingen av de hadde noen gang uhell i senga. Høres ut som om du vil bli en veldig god hundeeier 👍 Husk, valpetiden kan være slitsom, med biting og zoomies og mye valpefakter. Krysser fingrene for at du får en enkel valp, men får du et lite mareritt, så er det bare å bite tennene sammen og huske at det vil gå over. Min første hund var et mareritt som valp 😅 Minsta var derimot en liten engel 😅 Anonymkode: 10be0...cbb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå