Gå til innhold

hva er greia med Nord-Norge, og sletting av studielån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor skal unge voksne, som flytter til Nord-Norge, egentlig få hjelp fra staten for å betale tilbake studie-gjeld?? 

det er vel egentlig ikke særlig "annerledes" å flytte til Finnmark eller what ever, og flytte til andre steder av landet. 

Anonymkode: 90acf...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, skal ikke alle bo i Oslo? Nå mister de snart fordelen med billig strøm også..... Sp driver virkelig landet fremover...

Anonymkode: d58a2...ff8

Skrevet

Det er ganske annerledes i Finnmark, og de strever i tillegg med fraflytting. Så syns det er en fin gulrot for å få utdannet arbeidskraft til landsdelen.

Anonymkode: 33945...e0a

• Liker 18
Skrevet

Det er snakk om å få slettet 25 000 kr per år dersom man bor i Troms (og)/eller Finnmark. Personlig synes jeg konseptet er godt, men summen alt for lav. Jeg måtte bodd der i 20 år for å få slettet hele mitt studielån. Da bor jeg heller på en behagelig plass i Norge.

Anonymkode: 5e9d8...a0c

Skrevet

Nord-Norge sliter med fraflytting og lite innflytning. 

Anonymkode: a3926...7f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er snakk om å få slettet 25 000 kr per år dersom man bor i Troms (og)/eller Finnmark. Personlig synes jeg konseptet er godt, men summen alt for lav. Jeg måtte bodd der i 20 år for å få slettet hele mitt studielån. Da bor jeg heller på en behagelig plass i Norge.

I tillegg er de fleste lønninger lavere i Finnmark. 

Anonymkode: 35e7a...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

10% av gjelden, men maks 25k. Det er ikke 25k for alle. 

Ts, det er en gulrot. Lite folk i nord-Troms og Finnmark. Det er det samme med strøm, ingen avgifter på det. Også har man Finnmarksfradraget på skatten, som er usle 15k (som da trekkes fra inntekten og ikke blir skattelagt). 

Med tanke på at ulltøy er nødvendig fra september til mai, så går vinningen fort opp i spinningen. Maten er dyrere her, drivstoff likeså. Til og med møbler koster mer. Skal man reise noen steder, er det langt unna og tar mye penger og  tid. 

Anonymkode: e30bf...ff7

• Liker 5
Skrevet

Nord Norge er et høl. Spesielt nord/øst for Tromsø. Politikerne bruker masse penger på å prøve å bestikke folk til å bo på steder de egentlig ikke har lyst til å bo. Et annet problem i nord er at alle vil at sin bygd skal bli til en by med universitet og offentlige arbeidsplasser til alle. Dt fungerer ikke i det hele tatt. Hvis hele Finnmark hadde samlet seg i Alta og Hammerfest, så hadde det kanskje fungert, men bare så vidt.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

10% av gjelden, men maks 25k. Det er ikke 25k for alle. 

Ts, det er en gulrot. Lite folk i nord-Troms og Finnmark. Det er det samme med strøm, ingen avgifter på det. Også har man Finnmarksfradraget på skatten, som er usle 15k (som da trekkes fra inntekten og ikke blir skattelagt). 

Med tanke på at ulltøy er nødvendig fra september til mai, så går vinningen fort opp i spinningen. Maten er dyrere her, drivstoff likeså. Til og med møbler koster mer. Skal man reise noen steder, er det langt unna og tar mye penger og  tid. 

Anonymkode: e30bf...ff7

Jeg vil gjerne høre fra noen som er interessert i å flytte til Nord-Norge utelukkende for å få redusert under 25k per år av gjeld når lønningene sjeldent kompenserer for dette. Man skal virkelig ha lyst til å flytte dit av andre grunner, og da blir "gulroten" mer som en bonus. Skulle gjerne sett statistikk på dette, men jeg tipper flesteparten av de som mottar denne "støtten" er studenter som blir boende eller folk som tidligere har bodd rett utenfor fylkesgrensen.

Skrevet

Man får ikke lettet prosenter av studielånet fordi man bor i Nord-Norge. Det er i Nord-Troms og Finnmark det er snakk om. Med andre ord så gjelder ikke denne ordningen dersom man bor i eksempelvis i Lofoten, Bodø eller Tromsø. 

Det er snakk om ti prosent per år, dersom man bor i Finnmark eller Nord-Troms i 12 måneder eller mer sammenhengende,  Årsaken til at dette ble innført er at fraflyttingen er stor. Dette er en måte å rekruttere  og beholde fagkompetanse i disse områdene på. Jeg kjenner  lærere som har jobbet noen år i Finnmark for å betale ned på studielånet fortere. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bodde i Finnmark til jeg hadde betalt ned studielånet mitt. Bor nå sentralt på Østlandet. 

Anonymkode: b18b3...eda

• Liker 2
Skrevet

Det beløpet pr.år er såpass lite at tror ikke det har så mye å si. Hvis en søring flytter nordover for 25.000 i året så går de pengene kjapt ut igjen ved økte kostnader. 2 flyreiser hjem så er man i 0. Kostnader for drivstoff, lange avstander, kostbart med det meste pga av liten konkurranse og høye transportkostnader. Alt er dyrere i Nord (ikke strøm akurat nå). Selv en bruktbil er mye dyrere. 25.000 når ikke langt.

Blir nesten en hån...

Anonymkode: 81ce7...543

• Liker 1
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil gjerne høre fra noen som er interessert i å flytte til Nord-Norge utelukkende for å få redusert under 25k per år av gjeld når lønningene sjeldent kompenserer for dette. Man skal virkelig ha lyst til å flytte dit av andre grunner, og da blir "gulroten" mer som en bonus. Skulle gjerne sett statistikk på dette, men jeg tipper flesteparten av de som mottar denne "støtten" er studenter som blir boende eller folk som tidligere har bodd rett utenfor fylkesgrensen.

Det er en del nyutdannede som gjør dette. De blir jo som oftest ikke så lenge, men lenge nok til at kommunene får nytte av arbeidskraften. 

Men beløpet burde absolutt vært justert opp. 

Er jo mange kommuner som tilbyr lignende greier rundt om, ekstra stipend til sykepleierstudenter som binder seg til å jobbe x år, gratis barnehage osv for alle, utvidet kontantstøtte osv. 

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det beløpet pr.år er såpass lite at tror ikke det har så mye å si. Hvis en søring flytter nordover for 25.000 i året så går de pengene kjapt ut igjen ved økte kostnader. 2 flyreiser hjem så er man i 0. Kostnader for drivstoff, lange avstander, kostbart med det meste pga av liten konkurranse og høye transportkostnader. Alt er dyrere i Nord (ikke strøm akurat nå). Selv en bruktbil er mye dyrere. 25.000 når ikke langt.

Blir nesten en hån...

Anonymkode: 81ce7...543

Enig. Men tror enkelte jurister er noen år i Nord Norge for å få jobberfaring. Stillinger som dommerfullmektig, politifullmektig, osv. 

Så løsningen er kanskje heller å flytte stillinger opp til Nord Norge enn å tilby 25 000 i årlig sletting. 

Anonymkode: 35e7a...ab4

Skrevet

Syns det er en grei ordning. Rent taktisk så trenger vi at noen bor ved grensa til Russland i alle fall, og der oppe er det vel såpass utrivelig at vi må gi folk litt ekstra incentiv for å bo der. Kunne vært høyere beløp, i alle fall for de plassene vi trenger folk mest. 

Skrevet

Et vennepar gjorde dette. Både for sletting av studielån, men mest for å tjene opp egenkapital. 

Sparing på alt, liten bolig, mørketid, og manglende nettverk, endte med at de flyttet hjem før tiden. Single. 

Anonymkode: 34750...be6

Skrevet

Det er ikke hele Nord-Norge! Vi som bor i Tromsø får ikke skrive ned noe på studielånet. 

Finnmark og Nord-Troms👌🏻

Skrevet
26 minutter siden, Franord said:

Man får ikke lettet prosenter av studielånet fordi man bor i Nord-Norge. Det er i Nord-Troms og Finnmark det er snakk om. Med andre ord så gjelder ikke denne ordningen dersom man bor i eksempelvis i Lofoten, Bodø eller Tromsø. 

Heldigvis. Ville vært rart om man fikk sletting av studielån ved å flytte til byer som  Tromsø og Bodø.

Anonymkode: c1bba...8fa

• Liker 1
Skrevet

Kan godt gjøre det. Får høyere lønn der

Anonymkode: 50160...8cc

Skrevet
Vaffelhunden skrev (49 minutter siden):

Nord Norge er et høl. Spesielt nord/øst for Tromsø. Politikerne bruker masse penger på å prøve å bestikke folk til å bo på steder de egentlig ikke har lyst til å bo. Et annet problem i nord er at alle vil at sin bygd skal bli til en by med universitet og offentlige arbeidsplasser til alle. Dt fungerer ikke i det hele tatt. Hvis hele Finnmark hadde samlet seg i Alta og Hammerfest, så hadde det kanskje fungert, men bare så vidt.

🤣 Vil si at deler av Østlandet er mye større høl. Jeg flyttet fra en by på Østlandet (full av trygdede, innvandrere og folk som på ingen måte bidrar til velferdssamfunnet), til Finnmark. Jeg gjorde det helt uavhengig av nedskrivning av studielån. Skulle egentlig bli her et par år, men endte opp med å elske plassen og menneskene. Har nå bodd her i 15 år. 

Hadde man gjort Østlandet uavhengig, hadde de ikke klart seg. De produserer jo ingenting av verdi. Ikke fiske, ikke olje. I motsetning til hølet du snakker om. 😉

Anonymkode: 63d2a...8bd

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...