Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #1 Skrevet 24. oktober 2005 Har to yngre søstre (hun eldste er 15 år yngre enn meg), som jeg ser nesten hver dag. Vi er ofte sammen hele familien, og jeg har de ofte boende hos meg (foreldrene mine reiser mye med jobb). Jeg har fulgt disse to små hele livet deres, og føler de er "nesten mine". Problemet er at samboeren min mener jeg legger meg for mye opp i oppdragelsen av de! Ja, jeg sier ifra når det er noe å "si ifra om", jeg er alltid raskt ute hvis de slår seg e.l, og jeg kommer med innvendinger/kommentarer når jeg synes noe blir gjort feil. Samboeren min mener jeg "overtar" foreldrenes rolle også når foreldrene er der. Han synes jeg skal la de gjøre mer som de vil (ikke si ifra at de må tørke opp etter seg og den type ting), og heller overlate alt til foreldrene. Men da er det ofte det ikke blir sagt fra i det hele tatt, foreldrene mine forventer vel egentlig at barna burde vite sånn selv. Jeg vet av erfaring at ting da ofte ikke blir tørket opp eller ryddet vekk, barna trenger en "push"/påminnelse. Som oftest er jeg og mine foreldre enige om ting, sier jeg en ting angående rydding sier de det samme en stund etterpå (når barna spør igjen om de virkelig må.) Foreldrene mine sier også selv at de ikke føler jeg blander meg for mye, men at det er fint jeg "gidder" å si ifra isteden for at ting ikke blir gjort. Har prøvd å forklare dette for sambo, men han mener jeg bare burde holde kjeft, og ikke blande meg. Noen synspunkter? Hvordan deltar dere andre i samme situasjon i oppdragelse til deres nære barn? Og hvordan ville dere som er foreldre reagert på en "slik" søster som "blander" seg?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 Hvorfor blander samboeren din seg inn i noe ingen andre har noe problem med?
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 Hvorfor blander samboeren din seg inn i noe ingen andre har noe problem med? ← Antageligvis fordi han synes jeg er en altfor overbeskyttende hønemor. Samtidig vet jeg han er litt redd for at når jeg "tar over" søstrene mine på denne måten, hvor mye/lite vil han få å si når vi får egne? Jeg er sikker på at det vil bli en stor forskjell, våre barn vil bli våre barn, og selvfølgelig skal far ha like mye å si som mor. Men tror det er dette som ligger bak? :klø:
April Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har søsken som er 17 og 22 år yngre enn meg. Nå ser jeg ikke de så ofte og jeg ville heller ikke blandet meg inn, men det er bare fordi jeg har en stemor som er meeeget spesiell.. Men jeg synes det er helt fint at du gjør det og ser ikke problemet med det! Skjønner ikke hvorfor samboeren din ser så mye negativt i det!
Glitter Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har en bror som er 13 år yngre enn meg og jeg "blander" meg ikke i oppdragelsen når mamma og dei er tilstede fordi jeg har aldri sett behovet.Men det er klart noe annet når han er hos meg eller jeg ser etter han.Har egentlig aldri tenkt over det heller,for det har liksom alltid vært greit sånn det er. Men så lenge foreldrene dine synes det er greit,så ser jeg heller ikke noe problem.Det virka mer som dei satte pris på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå