Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sluttet i jobben min på grunn av helsa, slapp da oppsigelsestid. Så jeg skjønner at jeg ikke fikk feriepengene før jeg slutta, for jeg slutta rett før lønninga i januar. Nå er det februar og jeg fikk ikke feriepengene på lønningsdagen denne måneden her heller! Jeg sendte to mailer til lønningskontoret tirsdag og onsdag forrige uke angående noe annet, men de har ikke svart meg. Sjefen har ikke svart meg heller. Er det mulig?? Dette er snakk om en dagligvarekjede, så dette kan da ikke være useriøse greier. Jeg har sendt ny mail nå og etterspurt feriepengene, hva skal jeg gjøre?? Er redd jeg ikke får dem!?

Anonymkode: a2f7d...805

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt dem i stedet, så får du svar med en gang. Mulig de har tenkt at dine feriepenger skal kjøres sammen med de andre til sommeren, men du har jo krav på å få dem ved sluttoppgjør din siste lønningsdag. Ta en telefon til dem, så ordner det seg nok 😊

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke ba om det før lønning er de nok satt til utvetaling til vanlig tid (vanligvis mai lønningen). Det går ikke automatikk i at de blir betalt ut ved sluttoppgjør.

Nå har du bedt om dem, så bør komme på neste lønn.

Anonymkode: d2069...345

Skrevet

Jeg leste på nettet at det skal utbetales siste lønning når en ansatt slutter. Det er ikke noe nummer jeg kan ringe sa de på hovedkontoret til meg. Jeg kan bare sende mail.

Skrevet

Du må gi beskjed om at du skal ha de utbetalt. Da må du også skatte av de. Venter du til juni får du pengene dine.

Anonymkode: 3c57b...9aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste på nettet at det skal utbetales siste lønning når en ansatt slutter. Det er ikke noe nummer jeg kan ringe sa de på hovedkontoret til meg. Jeg kan bare sende mail.

Ja, nei, altså.. Hvis du har lest det på nettet, så må det jo være sånn.. Utvilsomt svindel - andmeld meg èn gang! 

Ta (rolig) kontakt med arbeidsgiver og be om å få det utbetalt. Alternativet er at du får dem til sommeren. 

Anonymkode: c3b59...474

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, i teorien skal det utbetales når en ansatt slutter, men det er ikke alle arbeidsplasser som opererer med dette. Da må man selv gi beskjed. 

Ang skatt, så har hun da allerede skattet av disse i fjor, så det påvirker ikke utbetalingen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må gi beskjed om at du skal ha de utbetalt. Da må du også skatte av de. Venter du til juni får du pengene dine.

Anonymkode: 3c57b...9aa

Det ble nok litt feil.. 

Utbetaling i opptjeningsåret skal beskattes ved utbetaling. Altså om TD hadde fått dem i Desember. Fra Januar vil ikke feriepengene fra i fjor skattes ved utbetaling. 

Men, det er viktig å forstå at man skal betale den samme summen i skatt uansett. Så hvis du skatter av feriepengene ved utbetaling vil dette bli avstemt i skatteoppgjøret, og man får mindre restskatt/mer tilbakebetalt skatt.

Anonymkode: c3b59...474

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Fagforeningen min mente at det ville komme nå i februar, men det har det jo ikke gjort. Har tatt kontakt med dem nå og sagt ifra, men er fortsatt nervøs for å ikke få dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk for svar alle sammen. Fagforeningen min mente at det ville komme nå i februar, men det har det jo ikke gjort. Har tatt kontakt med dem nå og sagt ifra, men er fortsatt nervøs for å ikke få dem. 

Du får dem, spørsmålet er bare når 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...