Gå til innhold

Tips for å slutte med snacks på kvelden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min største svakhet i kostholdet er at jeg får lyst på noe snacks på kvelden etter at ungene har lagt seg. 

Hva er ditt beste tips for å klare seg gjennom kvelden?

Anonymkode: b2e9b...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter også med at jeg har kronisk lyst på "Noe". Og da snakker vi ikke babygulrøtter.. 

Jeg bruker til tider sukkerfrie pastiller og tyggis. Eller jeg distraherer meg. 

Det sier at en craving går vekk etter 20 min, om man ignorer den. Så klarer man å distrahere seg en stund, går det som regel over. 

Jeg merker jo at jeg merker langt mindre til det om jeg gjør noe som jeg er engasjert i, som løper på møllen i kjelleren, eller gjør noe annet jeg synes er gøy. Om jeg derimot gjør noe som er kjedelig, sliter jeg... 

Anonymkode: e4d23...1c3

• Liker 1
Skrevet

Legger seg tidlig. 
Pusse tenner tidlig på kvelden. Gå en tur. Spise kveldsmat. Drikke sukkerfri brus eller te søtet med suketter. Strikke (holde hendene opptatt). Viktigst for meg: ikke ha snacks hjemme.

Anonymkode: 1ceed...851

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt med snacks på kvelden. Det er det enkleste.

• Nyttig 1
Skrevet

Puss tennene. 

Anonymkode: bbbfe...6b3

• Hjerte 1
Skrevet

Legge seg tidlig.

Viljestyrke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må spise kveldsmat. Skjønner ikke de som greier å ikke spise noe etter middag. 

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Jeg må spise kveldsmat. Skjønner ikke de som greier å ikke spise noe etter middag. 

Joda, men det er forskjell på kveldsmat og snacks. Jeg spiser kveldsmat med god samvittighet. Da er det grovbrød med pålegg. Men med snacks er det snakk om "Unødvendig" spising som ikke er for å stille fysisk sult. Og da gjerne noe usunt. 

• Liker 1
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Her spiser vi frokost/lunsj ca kl 12.00 og middag en gang i perioden mellom 18 og 19. Litt frukt etter jobb. Små porsjoner til begge måltidene. Det går fint uten kveldsmat da.

Anonymkode: 1df0d...e48

• Liker 2
Skrevet

Da spiser du for lite ila dagen. 

Anonymkode: 8a20c...9af

Skrevet

Jeg pleier å trene rett etter barna er lagt. Etter det dusjer jeg og spiser en smoothiebowl eller bær og kesam. Det funker for meg. 

Anonymkode: c1701...328

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (36 minutter siden):

ts her 
Jeg spiser kveldsmat sammen med barna i 19-tiden. Er ikke sulten etterpå. Det er bare vanen med å putte noe i munnen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts her 
Jeg spiser kveldsmat sammen med barna i 19-tiden. Er ikke sulten etterpå. Det er bare vanen med å putte noe i munnen. 

Da anbefaler jeg å pusse tennene dine etter kveldsmaten (sammen med barnet). Ikke kjøp inn det du pleier å snacke på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da anbefaler jeg å pusse tennene dine etter kveldsmaten (sammen med barnet). Ikke kjøp inn det du pleier å snacke på.

Det var lurt. Takk for tipset  

(det er ikke jeg som kjøper snacks)

Skrevet

For meg har det hjulpet å begynne med periodisk faste. Passer sikkert ikke for alle men. Da ønsker jeg jo ikke å spise for sent på kvelden for da blir første måltid neste dag forskjøvet. Så når jeg har spist ferdig middag eller kvelds, så starter jeg klokka og tenker at jeg drikker bare vann fra nå. Det fungerer ganske bra for meg.

Anonymkode: a3087...e9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tar meg et eple

Anonymkode: 62bdc...e32

Skrevet

Er det cravings uansett, eller for eksempel når du ser tv? 

Jeg har som regel lyst på noe når jeg ser tv, og løsningen for meg er at jeg lager en kopp te, og tar en appelsin. Det tar litt tid å skrelle, så holder hendene opptatt uten at jeg putter ting i munnen hele tiden. 

Og så har jeg innsett at mye av mitt behov dekkes av at jeg har noe å fikle med, så jeg holder hendene opptatt. Har masse små klyper og andre ting jeg fikler med, småting som har litt bevegelse uten å lage lyd. Kanskje deler av dine cravings også egentlig er behov for å fikle? Og så er du vant til å bruke hendene til å spise? 

Anonymkode: 0fbe9...c2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda, men det er forskjell på kveldsmat og snacks. Jeg spiser kveldsmat med god samvittighet. Da er det grovbrød med pålegg. Men med snacks er det snakk om "Unødvendig" spising som ikke er for å stille fysisk sult. Og da gjerne noe usunt. 

Ja, jeg sa bare det fordi at noen spiser ikke mat etter middag, og hvis de da sliter med å ville ha noe, så kan det fungere for de å spise kveldsmat. 

Jeg har også ofte lyst på mer etter å ha spist, men det trenger ikke være snacks for min del. Jeg kan like gjerne ville spise havregryn med melk. Er liksom bare det å spise noe for min del. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her spiser vi frokost/lunsj ca kl 12.00 og middag en gang i perioden mellom 18 og 19. Litt frukt etter jobb. Små porsjoner til begge måltidene. Det går fint uten kveldsmat da.

Anonymkode: 1df0d...e48

Det fungerer ikke for min del. Har gjort det på den måten tidligere og jeg blir fryktelig sulten og fysen på kvelden da. 

Skrevet

Et viktig spørsmål som du må stille deg selv (og kjenne etter) er om du er fysisk sulten eller kun ønsker å spise noe fordi det er godt, er en vane eller lignende. Dersom du faktisk er sulten er det lurt å spise noe eller tenke over hva du spiser ellers om dagen - spiser du mye næringsfattig mat eller ikke nok mat bidrar kan dette bidra til at du blir sulten på kvelden. Dersom du faktisk ikke er sulten ville jeg prøvd å få fokuset over på noe annet og skape en ny vane. Det kan være så enkelt som at du drikker vann, leser en bok eller lignende. Det kan også være lurt å venne seg til å ikke spise når du sitter i sofaen og ser på TV. Jeg kjenner fremdeles en trang til å spise noe snacks til Nytt på nytt ettersom det har vært en vane jeg har "opparbeidet" gjennom maaaange år. Og jeg har da alltid spist noe, selv om jeg ikke egentlig har vært sulten eller hatt behov for noe. 

Anonymkode: 977a4...ac7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min største svakhet i kostholdet er at jeg får lyst på noe snacks på kvelden etter at ungene har lagt seg. 

Hva er ditt beste tips for å klare seg gjennom kvelden?

Drikke te, hekle/strikke. Du må bytte ut en vane/uvne med noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...