Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører jo alltid at man ikke skal leke med maten...

Har en jente på 16 mnd som IKKE vil bli matet lenger, hun skal spise alt selv. Så hun får maten foran seg og spiser alt som vi spiser (alt fra brødskiver, havregrøt, all slags middager etc..)

"Problemet" er bare at hu  leker med maten. Kaster på gulvet med vilje og sier "oiiii", av og på tallerken med mat, kliner alt utover bordet som om hun "vasker" med maten.. hun bruker eget bord som sitter fast på tripp trapp stolen.

Altså, hun spiser jo mens hun leker med maten. Hadde jeg sagt nei og tatt maten bort når hun begynte hadde hun ikke fått spist noe.. det blir jo veldig mye gris, men hun får også godt med mat i seg.

Jeg aner ikke om vi bare skal la henne holde på eller stoppe det? Hva gjør dere? Vil jo hun skal ha matglede også. Til nå har vi bare ignorert når hun leker, bare later som ingenting.

Anonymkode: 5deda...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne holde på. Hun lærer om hvordan mat endrer karakter, høyde, tyngdekraft, teksturer, smaker, kombinasjonen av dem. Hun er 16 mnd og skal ha det gøy. Nå sier hun ofra at det er dette hun vil gjøre istedet for å mates. 

la henne kose seg. Ja, det blir rot. Men også mindre stress og frustrasjon for alle parter.

Anonymkode: 0b6ec...f0d

• Liker 8
Skrevet

Hvem er du hører at de ikke skal leke med maten fra? Det er en veldig utdatert holdning. 

Tvert imot er nå rådene at man SKAL la barna leke med maten. De lærer veldig mye av det, og det vekker interesse for maten. Se blant annet her: https://www.nrk.no/norge/la-barna-leke-med-maten_-1.2546032

Så ja, vi lar barna leke med maten. 

Store barn skal lære seg å spise pent men småbarna har stort læringsutbytte av å få utforske maten med mer enn bare innsiden av munnen. 

Det er helt normalt at det blir ekstremt med gris og klin. Det tar lengre tid å vaske ned kjøkkenet etter vi har spist enn det tar å lage middagen, som regel.. klin og gris over hele ungen, stolen, og store deler av gulv og til tider vegger rundt ;) 

Anonymkode: 77086...d92

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn man lærer seg! Bare la henne holde på og kose seg. Hun trener på motorikken og får masse matglede. Før du vet ordet av det kan hun spise selv med skje og gaffel (og de foreldrene som har insistert på å mate fordi de ikke vil ha masse gris vil være superimponert 😂). 

Anonymkode: 5d1cf...82f

Skrevet

Nei. Jeg hater gris og klin, og har ingen forståelse for at unger skal læres opp til at slik respektløs adferd er greit. Mine barn har ikke fått grise, de har lært seg å spise pent selv og klarte det helt uten søl før de var 2. Da ville de også vaske fjes og hender før de gikk fra bordet, og takket for maten.

Nå er de 8 og 10 år, og jeg ser veldig tydelig på barna til venninner som kjørte denne frie stilen at det straffer seg. Deres jevnaldrende barn driver fortsatt og søler og griser, ikke med vilje som når de var små, men det er alltid masse matsøl på bordet, stolen, gulvet og klærne til disse ungene, selv når de for lengst burde vokst fra sånt. 🤢

Mine barn finnes ikke kresne, de elsker å smake på ny mat, og spiser alt fra brødskiver til sushi og indisk mat. 

Jeg forstår ikke hvordan folk orker å måtte vaske ned hele kjøkkenet etter hvert eneste måltid i mange år, og jeg kan love at ungene blir lite populære på besøk hos alle som ikke kjører samme strategi. 

Jeg misliker å ha besøk av venninne mine sine barn på grunn av dette, det er rett og slett ekkelt med et skolebarn uten bordskikk.

Og ja, jeg fjernet konsekvent maten hvis de griste, da fikk de være sultne til neste måltid. De lå pent rett over 50 percentilen og sultet ikke ihjel. 

Anonymkode: 2dd25...467

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg hater gris og klin, og har ingen forståelse for at unger skal læres opp til at slik respektløs adferd er greit. Mine barn har ikke fått grise, de har lært seg å spise pent selv og klarte det helt uten søl før de var 2. Da ville de også vaske fjes og hender før de gikk fra bordet, og takket for maten.

Nå er de 8 og 10 år, og jeg ser veldig tydelig på barna til venninner som kjørte denne frie stilen at det straffer seg. Deres jevnaldrende barn driver fortsatt og søler og griser, ikke med vilje som når de var små, men det er alltid masse matsøl på bordet, stolen, gulvet og klærne til disse ungene, selv når de for lengst burde vokst fra sånt. 🤢

Mine barn finnes ikke kresne, de elsker å smake på ny mat, og spiser alt fra brødskiver til sushi og indisk mat. 

Jeg forstår ikke hvordan folk orker å måtte vaske ned hele kjøkkenet etter hvert eneste måltid i mange år, og jeg kan love at ungene blir lite populære på besøk hos alle som ikke kjører samme strategi. 

Jeg misliker å ha besøk av venninne mine sine barn på grunn av dette, det er rett og slett ekkelt med et skolebarn uten bordskikk.

Og ja, jeg fjernet konsekvent maten hvis de griste, da fikk de være sultne til neste måltid. De lå pent rett over 50 percentilen og sultet ikke ihjel. 

Man må ikke vaske ned kjøkkenet i mange år ;)

Mine har fått grise med maten så mye de ville fra de var babyer. Og begge lærte seg å spise fint med skje og gaffel før de begynte i bhg, da de var 18 mnd ;) Ikke behov for smekke eller noe. 

Så du må nok litt lenger på landet med krisemaksimeringen din. Det at store barn griser med maten har ingenting å gjøre med at de fikk lov å leke med maten som babyer. 

Anonymkode: 77086...d92

• Liker 2
Skrevet

Alt med måte. Barnet skal få utforske, men innenfor rimelighetens grenser. For meg er det uaktuelt med nedvask av gulv og vegger etter hvert måltid, så jeg stanser barnet om det (etter min vurdering) blir for mye søl. Hadde aldri latt barnet holde på slik som noen over her sier at man bør. Jeg har likevel fått barn som har utviklet seg normalt ift mat og måltider. Minstemann på 16 mnd spiser nå bl.a. selv med gaffel uten å grise.

Anonymkode: 317b5...cd7

• Liker 7
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Mine fikk ikke kaste maten veggimellom, nei 😂 Men å leke med fingrene på fatet var greit. Det finnes en mellomting. Så fort de begynte å hive tallerken og mat i gulvet, ble maten tatt vekk. Så det gikk ikke lang tid før de skjønte det. Litt leking på fatet og rundt munnen er jo greit da :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Alt med måte. Barnet skal få utforske, men innenfor rimelighetens grenser. For meg er det uaktuelt med nedvask av gulv og vegger etter hvert måltid, så jeg stanser barnet om det (etter min vurdering) blir for mye søl. Hadde aldri latt barnet holde på slik som noen over her sier at man bør. Jeg har likevel fått barn som har utviklet seg normalt ift mat og måltider. Minstemann på 16 mnd spiser nå bl.a. selv med gaffel uten å grise.

Anonymkode: 317b5...cd7

Støtter dette. Utforsking med måte. Leke med maten på bordet sitt er innafor, men ikke kaste maten rundt på gulv og vegger.

Anonymkode: 8afee...f2c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Her snakker du om skolebarn, mens ts har et barn på 16 mnd.. Finnes en mellomting, vettu. Da mine var under 2 år fikk de utforske maten og ble det gris så ble det gris. Betyr da ikke at man ikke lærer de å spise uten gris videre. Nå er de 3,5 og 7 og har helt normal bordskikk. Synes det er verre at man ikke tåler litt gris fra en ettåring og fjerner maten.

Anonymkode: 321f6...74e

• Liker 2
Skrevet

Ja de fikk leke med maten, men innen rimelighetens grenser. Å søle på gulvet er greit, å hive på gulvet med vilje er ikke. 

De er nå snart 3 og 5 og er ferdig med å leke med maten for lenge siden. De spiser pent og ordentlig. :)

Skrevet

Her har de også fått lov til å leke med maten, men ikke kaste den rundt. Eller kline den på bord og stoler og vannglass osv. Vi pleier å si at de skal holde maten på tallerkenen. Men nå er den yngste to. Da de var babyer var vi ikke så nøye med at det ble litt klin på bord og stol. 

Anonymkode: c684a...14f

Skrevet

Barna har fått spise selv med hender og bestikk fra de er 6 måneder. Så klart leker de med maten. Nå de blir over 2 år ble jeg strengere. Innen da burde kunne spise uten å leke.

Å mate et så stort barn er noe du burde sluttet med for en stund siden TS.

Anonymkode: 261a1...4a0

Skrevet

Takk for svar😊 jeg sluttet å mate henne for lenge siden ja, før hun var 1 år. Men hjalp litt til med grøt osv, mens hun også hadde sin egen skje. Så det er ikke noe jeg nettopp har startet med. Hun spiser med både skje og gaffel, men blir jo selvfølgelig gris (spiser ikke "pent" som noen her har barn som gjør). Hun kan forsatt finne på å spise grøt med fingrene liksom🙈

Spørsmålet mitt var egentlig om det nå var på tide å bli strengere med leking av maten, men føler også at jeg da tar bort fra henne matgleden, da hun elsker mat. Grising bryr jeg meg ikke om, men det at hun kaster på gulvet med vilje osv.. (har en hund, men han er kresen.. så tror mye av grunnen til at hun kaster på gulvet er til hunden, men det blir liggende med mindre det er pølse eller skive med leverpostei🙈). 

Hun har også fått en uvane der hun spytter vann ut av munnen, og ler hysterisk og leker med vannet.. Når hun gjør dette tar jeg bort vannet og tilbyr henne igjen om en stund.

Anonymkode: 5deda...d0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg lot aldri mine barn leke med maten da de var babyer og småbarn. Sånt takler jeg ikke. Resultatet av at jeg var litt streng, var at de aldri spyttet ut mat, og spiste ordentlig helt fra de begynte med grøt i 4-5 måneders alder.

Svigerinna mi, som har barn på samme alder, prøvde å gjøre måltidene "morsomme" ved å la barna spytte ut iblant, le av det etc. Resultatet var at begge ble vanskelige å gi mat, vrange, ble matleie til tider. Eneste hun fikk i dem en periode var yoghurt.

Mat kan de utforske når de begynner å snakke og kan bli med å lage maten, ikke når de sitter i en stol og blir matet/spiser fra skje.

Anonymkode: 3637c...bca

• Liker 4
Skrevet

Barnet vårt har også gjort dette, kaste koppen i gulvet, kaste mat på gulvet. Er nok for å teste grenser og eksperimentere. 

Tenker at det er greit, litt må man jo akseptere. Dog innenfor rimelige grenser. Blir det for ille med gris, så ta bort maten/koppen.

Anonymkode: def66...0b9

Skrevet

Min har ikke fått lov å kaste på gulvet med vilje, men grise har han alltid fått gjort. Nå er han snart to og det er minimalt med gris, så det går over :)

Skrevet

Min har fått leke,grise og spise selv, men ikke kaste. Nå er han rett over 1,5 og kan spise frokostblanding med melk med skje (hvis han vil), og vi må stort sett bare tørke litt av bordet. Han får fremdeles utforske maten og spise med fingrene hvis han vil det, men alt med måte. Hvis han begynner å virkelig tulle/bølle og kaste tar vi maten bort.

Anonymkode: c7916...99f

Skrevet

Jeg lot han styre på til en viss grad. Prøvde å ikke gi oppmerksomhet når har tullet med vilje. Slik som du beskriver. I en periode fant jeg ut at det enkleste var å la han sitte og spise i bleia i en ikea stol med brett. Type om vi hadde spaghetti og kjøttsaus. Da han var ferdig og ca orange over hele seg bar jeg likegodt hele stolen inn i dusjen og spylte av både han og stole. 😂🙈 Funka fjell det. Fordelen med plastikk..

Skrevet

16 mnd er en fin tid for å utforske grenser. Derfor er det en viktig tid for å sette grenser. Samtidig er ikke motorikken helt på plass, så noen ganger er det riktig å spise med nevene.

Vi ser forskjell på om gutten vår faktisk utforsker maten, eller bare griser. Hvis det bare er grising sier vi f.eks "putte i munnen, spise brødet". Om han fortsetter sier vi "du må spise brødet, ikke mose". Hvis det ikke hjelper blir vi strenge og sier "ikke mose, da må jeg ta bort brødet". Om det ikke hjelper tar vi bort brødet, slik vi har sagt. Det er viktig å være konkret og konsekvent. 

Barnet er nå 2,5, og kan spise veldig pent, med både kniv og gaffel og med skje. Hvis han vil.

Anonymkode: f2245...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...