AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #1 Skrevet 10. februar 2022 Hvordan bør samvær med spedbarn foregå? Har en baby på 4 uker, og står midt i en skilsmisse (barnefar ønsker «pause», men jeg innser at det ikke er noen vei tilbake for oss..). Jeg synes det er for vondt og slitsomt å ha barnefar her i tide og utide, så ønsker å få mer struktur rundt samværet, ikke at han bare stikker innom når det passer ham for å kose litt med baby, og så dra igjen. Noen her som har vært i lignende situasjon, og kan komme med tips til hvordan vi bør gjennomføre samvær? Og hva som bør stå i en samværsavtale? Anonymkode: 0ebb7...a99
Gjest GulSol Skrevet 10. februar 2022 #2 Skrevet 10. februar 2022 Datoer og klokkeslett. Greit med oddetall/partall-systemer. I begynnelsen kan det være nok med 2-3 timer, men hyppigere - to/tre ganger i uken. Samvær de første årene er alltid i barnets kjente omgivelser. Han kommer på besøk, feks kl 17. La han være med barnet, mate om mulig, søke kontakt. Han kan gjøre kveldsstellet, pysjamas og et lite bad. Så er tiden ute. En annen dag passer det kanskje best om han triller med seg barnet en tur ut. De første 6 mnd med samværsdager er rolige. Babyer gjør jo "ingenting", så man må bare være tilstede og få kontakt gjennom omsorgsoppgaver.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #3 Skrevet 10. februar 2022 GulSol skrev (3 timer siden): Datoer og klokkeslett. Greit med oddetall/partall-systemer. I begynnelsen kan det være nok med 2-3 timer, men hyppigere - to/tre ganger i uken. Samvær de første årene er alltid i barnets kjente omgivelser. Han kommer på besøk, feks kl 17. La han være med barnet, mate om mulig, søke kontakt. Han kan gjøre kveldsstellet, pysjamas og et lite bad. Så er tiden ute. En annen dag passer det kanskje best om han triller med seg barnet en tur ut. De første 6 mnd med samværsdager er rolige. Babyer gjør jo "ingenting", så man må bare være tilstede og få kontakt gjennom omsorgsoppgaver. Ja, tenker korte og hyppige samvær i starten. Ønsker å få det ned i en skriftlig avtale, så vi begge vet hva vi skal forholde oss til. Jeg ammer, og barnet henger mye og ofte i puppen, så jeg ser for meg at det blir vanskelig med mye alenetid for far og baby i starten, jeg må i alle fall være i nærheten. hva bør stå i avtalen, utover konkrete tider for samvær? TS Anonymkode: 0ebb7...a99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå