Leanne Skrevet 24. oktober 2005 #1 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har lyst til å stille opp som benmargsdonor hvis noen skulle ha bruk for min... men hvordan får jeg meldt meg opp så jeg kommer i et slikt register... noen som vet? Er det noen som har vært gjennom benmargstransplantasjon, enten fått eller gitt... hvordan skjer prosessen egentlig...
tuji Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 Mener du altså å være donor mens du lever? Ring et legekontor og spør! Jeg vet ikke så mye om benmargsdonasjon, bare at det er veldig smertefullt. Kjempebra at du vil være donor! Hvis man vil at organer skal doneres bort når man dør, kan man gå på apoteket og få et donorkort som man fyller ut og legger i lommeboka.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 Ta kontakt med blodbanken der du bor! Her kan du lese litt mer om hva benmargsdonor er: http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=4341 Flott at du melder deg, har nettopp gjort det selv.
Leanne Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 24. oktober 2005 Takk for svar. Nå har jeg kontaktet sykehuset (blodbanken) og meldt meg som donor. For håpe noen har bruk for min da
Gjest Dilla Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Hei Leanne. Kjempebra at du har meldt deg som donor. Jeg donerte benmarg i 2000. Jeg lå da på sykehus i 3 dager. En dag før operasjonen og en dag etter. Operasjonen varte bare en liten stund og jeg fikk full narkose. Våknet igjen etter et par-tre timer. Jeg følte meg litt "mørbanket" og støl et par ukers tid, men hadde ellers ingen problemer. Gjennom Benmargsregisteret fikk jeg vite ca et halvt år etterpå at vedkommende person som hadde fått min benmarg hadde overlevd blodkreften og hadde det etter forholdende bra. Følelsen av å ha reddet et liv er ubeskrivelig god!
Apple- Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Hei Leanne. Kjempebra at du har meldt deg som donor. Jeg donerte benmarg i 2000. Jeg lå da på sykehus i 3 dager. En dag før operasjonen og en dag etter. Operasjonen varte bare en liten stund og jeg fikk full narkose. Våknet igjen etter et par-tre timer. Jeg følte meg litt "mørbanket" og støl et par ukers tid, men hadde ellers ingen problemer. Gjennom Benmargsregisteret fikk jeg vite ca et halvt år etterpå at vedkommende person som hadde fått min benmarg hadde overlevd blodkreften og hadde det etter forholdende bra. Følelsen av å ha reddet et liv er ubeskrivelig god! ← Kudos til deg, Dilla! Selv om det selvsagt ikke er derfor du gjør det. Må man ikke være blodgiver før man kan registrere seg som benmargsdonor?
Gjest Dilla Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Jo det er riktig. Jeg har vært blodgiver siden jeg var 18 og er nå 37. Det er blodbanken som formidler kontakt dersom du er aktuell som benmargsdonor.
Apple- Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Takk, Dilla. Jeg har nettopp blitt blodgiver, nå skal jeg registrere meg som benmargsdonor, også.
Gjest Dilla Skrevet 24. oktober 2005 #9 Skrevet 24. oktober 2005 Kjempebra! All ære og respekt til deg!
Apple- Skrevet 24. oktober 2005 #10 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har ikke gitt fra meg noe særlig enda, da!
Gjest Dilla Skrevet 24. oktober 2005 #11 Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Neida, men du har jo tatt første skritt på veien. Hadde alle (som kan selvfølgelig) stått i disse registerne hadde mange fler overlevd og man hadde sluppet å lete etter evt. donorer. Endret 24. oktober 2005 av Dilla
Gjest Virvel Skrevet 26. oktober 2005 #12 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg registrerte meg som benmargsdonor i sommer. På en måte håper jeg jo at det aldri blir bruk for meg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå