Gå til innhold

Normalt at barnebarna arver 30 mill hver av besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På Oslo vest hørte jeg en samtale der en ung gutt skrøt til kameraten sin at han skulle få 30 mill kr av besteforeldrene sine, og at det skulle også de andre barnebarna få. De var visst ikke så mange barnebarn, men uansett er det mye penger? 

Hvem er disse besteforeldrene som kan gi så mye til alle barnebarna sine? 

Anonymkode: 70874...216

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kjempenormalt.

Anonymkode: b90d4...7cd

• Liker 23
Skrevet

Ja, det er vanlig, har ikke du fått det? 

Anonymkode: 28ce0...3fb

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk det ja, og noen av mine venner , vel ikke helt 30, tror de fikk 25 eller noe, men ja, det er vanlig.

Anonymkode: 086d1...131

• Liker 5
Skrevet

Så vanlig er det da ikke. De fleste jeg vet om fikk ikke så mye, de fikk max 15. Men mange av dem hadde flere søsken/søskenbarn da.  

Anonymkode: 092d8...e57

Skrevet

Helt vanlig ja, alle besteforeldre har rundt 100 millioner på konto.

Anonymkode: 30709...2b1

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel eventuelt foreldrene til barna som arver, ikke barnebarna.

Anonymkode: ffe23...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan gi gaver før de dauer, men foreldrene til barna arver, ja. 

Men nei, dette er ikke «normalen». 

Anonymkode: 9fee8...4e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil anta at de fleste mennesker som har så mye penger også har skrevet testamente. Da er det nok ikke uvanlig å la en del "hoppe over et ledd" om "mellomleddet" også har store verdier.

Anonymkode: 36eed...ca5

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig å arve 10-40 mill av besteforeldre, ja. Når man blir besteforelder får man automatisk 100 mill man kan forvalte akkurat som man vil. 

Anonymkode: 5d867...657

• Liker 12
Skrevet

Selvsagt! Hvordan ellers skal jeg finansiere selvrealiseringen? Jeg hadde gått konkurs uten disse pengene, så det er hva budsjettet mitt trenger. 

Anonymkode: a49c8...c22

Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke vanlig! Det skjønner du jo selv...  

Anonymkode: 89da6...07d

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt er det ikke normalt. Vestkant eller ei. Men uavhengig om vestkant eller annet sted så sitter jo enkelte familier godt i det og da arver jo gjerne etterkommerne ut fra det. 

• Liker 1
Skrevet

På vestkanten vil jeg tro du finner mange innen finans, handel, "gamle penger" osv. Reder-familier feks. Har de 3 barnebarn og 700 mill til disposisjon ser jeg ikke at det er "unormalt" at barnebarna kan komme til å arve en god slump penger/aksjer/verdier. 

For den gjennomsnittlige Jensen og Pedersen på Holmlia, Grorud eller Skøyen vil jeg tro at det ikke skjer så mye at det kvalifiserer for "normalt".

Anonymkode: c8d3c...5b4

• Liker 1
Skrevet

Ikke normalt, 30 mill er uvanlig lite.

Anonymkode: f93b9...ae7

• Liker 4
Skrevet

Besteforeldregenerasjonen har tjent enorme summer på å bare bo i boligene sine de siste 50årene, så det er ikke så rart at de har mye å gå videre i arv hvis de ønsker å gjøre det.

Men 30mill er mer enn normalen, det tror jeg også at du vet TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I mange familier så blir det av og til fordelt på flere pga av arveskatten som de røde gjeninnfører.

Tidligere var det 25% skatt på alt over 1 mill. Nå fjernet de borgerlige dette , men sosialistene gjeninnfører. .

Så hvis en mann på 80år etterlater seg 10 mill. Så vil 2.25 mill gå bort i skatt med 1 arving.

Fordeler han dette på 3 barn og 6 barnebarn vil alle motta 1.1 mill og arveskatten reduseres med 2 millioner. Når gamle mennesker dør og deres direkte arvinger er mellom 55-og 60 med nedbetalte hus og alt på stell så er det lurt å testamentere til barnebarn som skal etablere seg fremfor å la staten ta milllioner.

Anonymkode: febcb...391

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er vel mange besteforeldre som ønsker å gi pengene til barnebarn i etableringsfasen heller til egne barn som kanskje allerede sitter med bolig og er «ferdig» etablert. Slik gjør mine besteforeldre det i alle fall. Pliktdelsarven går naturlig nok til egne barn, men alt utover det går til barnebarn. Men klart, hos oss er det snakk om langt under 30 mill per barnebarn (selv om besteforeldrene mine kun har 4 barnebarn totalt). 

Anonymkode: 430c3...327

Skrevet

Helt hverdagslig, hva tror du?

Anonymkode: 93b8a...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...