Gå til innhold

Sette kaffekoppen opp ned på cafe, betyr det påfyll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var nylig på cafe i Oslo (Halvorsens konditori). Der satt en fyr på nabobordet kaffekoppen opp ned. Var helt klart at han gjorde dette med vilje. Er dette et slags urbant Oslo-tegn på at man ønsker påfyll? Har ikke sett dette andre steder.

Anonymkode: b089f...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv igjen.

Selv uten å vite noe om halvorsens konditori (er ikke det nedlagt da?) så ville det å snu koppen vært en nokså dårlig måte å signalisere påfyll (av kaffe).

Anonymkode: c318e...334

• Liker 8
Skrevet

Dessuten er det de rike damene som snur koppen sin, ikke mennene.

Skrevet

Ja, det betyr at kaffen var for svak og at de trenger påfyll av en sterkere kaffe.

Anonymkode: c24cf...ca1

Skrevet

I gamle dager var det det unge menn gjorde på Halvorsens Konditori for å, ahem, vise at de gjerne ville bli bedre kjent med de voksne damene der 😂

• Liker 5
Skrevet
Entern skrev (17 minutter siden):

I gamle dager var det det unge menn gjorde på Halvorsens Konditori for å, ahem, vise at de gjerne ville bli bedre kjent med de voksne damene der 😂

Opplys en bondetuppe fra Huttiheiti 😂 Hva slags damer var det egentlig som vanket på Halvorsens Conditori? Og når du sier "bedre kjent", mener du det jeg tror du gjør? 😅

Anonymkode: 046a5...ac2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opplys en bondetuppe fra Huttiheiti 😂 Hva slags damer var det egentlig som vanket på Halvorsens Conditori? Og når du sier "bedre kjent", mener du det jeg tror du gjør? 😅

Anonymkode: 046a5...ac2

Det er en slags vandrehistorie jeg ble fortalt av en fantastisk venninne av meg som jobbet der når vi studerte 😄

Det var overklassedamer som vanket der, gjerne godt voksne enkefruer o.l., og de kjekke unge gutta forventet nok økonomisk vederlag 😂

Men aner ikke om det er sant 😂

Iflg. venninna mi hadde hun sett noen gjøre det 1 gang, på spøk 😂

Håper forresten ikke stedet er stengt, de hadde Oslos beste kaker 😢

Venninna mi jobbet lørdager og de som jobbet lørdager fikk ta med seg kaker som ble til overs hjem så hvis hun visste jeg skulle få besøk e.l. så dukket hun opp på besøk hos meg med 10-20 kakestykker som på den tiden (15-20 år siden) kostet 50 kr stykket 💝💕

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet nok at det ble gjort slik i selskapelighet...påfylltegn altså, men utover det er det også noe man gjør
når man drikker kokekaffe...for å klargjøre koppen for spåing/lesing i grut. Dette har jeg litt peiling på.  :heks:

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var nylig på cafe i Oslo (Halvorsens konditori). Der satt en fyr på nabobordet kaffekoppen opp ned. Var helt klart at han gjorde dette med vilje. Er dette et slags urbant Oslo-tegn på at man ønsker påfyll? Har ikke sett dette andre steder.

Nå tror jeg du har lest litt for mye på andre tråder her på forumet. ;) Dette var jo nettopp et tema.

Selv om dette var et rykte for 30+ år siden så tviler jeg at det skjedde i noe særlig grad. Og i dag? Det tviler jeg svært mye på...

Anonymkode: 244d4...eb2

Skrevet

Tja jeg tenker mer at dette er en type som krever å bli sett med en gang, nå ønsket mer kaffe men ingen tilbudte og derfor snudde han den opp ned bare for å poengtere «hallo jeg skal ha påfyll» 🤷🏻‍♀️ Er det inkludert påfyll så trodde jeg det vanligste var å gå bort til disken å be om mer eller forsyne seg selv fordi en del steder har store kanner til sort kaffe som serveres ved påfyll…

Skrevet

...men aktivitetene pågår jo generelt ute i samfunnet, så om det er kaffekopper eller andre tegn de bruker; det kommer aldri til å bli umoderne at eldre mennesker "søker selskap" av de yngre som kan tenke seg den slags samvær. :laugh: 

• Liker 2
Skrevet

Historien vil ha det til at unge menn, «melkebarter», som noen kaller dem, frekventerte Halvorsens Conditori på jakt etter eldre kvinners kroppslige sympati. Trikset var å sette kaffekoppen opp ned. Gjorde kvinnen det samme, møttes de utenfor, og spaserte til egnet sted.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/xp7B/vi-koser-med-gjestene-vet-du

Anonymkode: 183f5...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Entern skrev (1 time siden):

Venninna mi jobbet lørdager og de som jobbet lørdager fikk ta med seg kaker som ble til overs hjem så hvis hun visste jeg skulle få besøk e.l. så dukket hun opp på besøk hos meg med 10-20 kakestykker som på den tiden (15-20 år siden) kostet 50 kr stykket 💝💕

Så du også hadde en slik "velgjører".

Antar at det vennskapet blomstrer den dag i dag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, tror ikke det. 

Entern skrev (1 time siden):

Det er en slags vandrehistorie jeg ble fortalt av en fantastisk venninne av meg som jobbet der når vi studerte 😄

Det var overklassedamer som vanket der, gjerne godt voksne enkefruer o.l., og de kjekke unge gutta forventet nok økonomisk vederlag 😂

Men aner ikke om det er sant 😂

Iflg. venninna mi hadde hun sett noen gjøre det 1 gang, på spøk 😂

Håper forresten ikke stedet er stengt, de hadde Oslos beste kaker 😢

Det er ingen vandrehistorie. Jeg kjenner /kjente to unge menn som på den måten både fikk "kos", mat og noe å drikke. De kunne også bruke teskjeen for å gi tegn. Det var ikke kun single damer og enker, men de tilhørte vestkanten og var velstående. Tror ikke stedet er stengt, men vet ikke om det samme skjer i dag. En jeg kjenner sa at han gikk dit fordi han var nysgjerrig, men han ble ikke lenge for alle blikkene han fikk fra damene ble for meget for han. 

Det samme ble cafeen i øverste etasje på Steen og Strøm brukt til, ikke av alle, men noen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så du også hadde en slik "velgjører".

Antar at det vennskapet blomstrer den dag i dag? 

Vi har ikke kontakt dessverre :( 

Men altså ellers hadde hun jo bare kastet kakene ;) 

Vi hadde ikke et forhold, forresten, eller sex.

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (2 minutter siden):

Nei, tror ikke det. 

Det er ingen vandrehistorie. Jeg kjenner /kjente to unge menn som på den måten både fikk "kos", mat og noe å drikke. De kunne også bruke teskjeen for å gi tegn. Det var ikke kun single damer og enker, men de tilhørte vestkanten og var velstående. Tror ikke stedet er stengt, men vet ikke om det samme skjer i dag. En jeg kjenner sa at han gikk dit fordi han var nysgjerrig, men han ble ikke lenge for alle blikkene han fikk fra damene ble for meget for han. 

Det samme ble cafeen i øverste etasje på Steen og Strøm brukt til, ikke av alle, men noen. 

Oi sann 😮 

Skrevet
Entern skrev (2 minutter siden):

Oi sann 😮 

Ja, og de to unge mennene var ikke direkte fattige. En jobbet innen helse, var godt utdannet, helt såkalt normale menn altså. De var unge, pene og single da. I dag tror jeg ikke de vil like å snakke om det. 

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (Akkurat nå):

Ja, og de to unge mennene var ikke direkte fattige. En jobbet innen helse, var godt utdannet, helt såkalt normale menn altså. De var unge, pene og single da. I dag tror jeg ikke de vil like å snakke om det. 

Litt gøy da 😄 

Skrevet (endret)
Entern skrev (4 minutter siden):

Litt gøy da 😄 

Joo, men kanskje ikke nå lenger, ikke for dem. Nå er de etablerte med hus, dame og barn. 

Og for oss som fikk disse betroelsene, jeg sier i alle fall ikke noe om dette videre. Alle har gjort dumme valg, og de var unge.  

Endret av Jytte
  • Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (Akkurat nå):

Joo, men kanskje ikke nå lenger, ikke for dem. Nå er de etablerte med hus, dame og barn. 

Den ser jeg 😅

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...