Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere sett Mads Hansen sin nyeste Instagram-post?

Holzweiler utnytter studenter og unge for å jobbe gratis, og har gjort det mange ganger. Skikkelig skuffende.

Anonymkode: 436bb...c1e

• Liker 14
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste en avisartikkel hvor det står at det var en «feil» og at de «ikke hadde lest annonsen godt nok» før de la den ut. Samtidig innrømmer de at de har hatt ubetalte praktikanter tidligere, og en slik «feil» er vel ikke akkurat så lett å overse. 🙄

Holzweiler har i tillegg klær av temmelig laber kvalitet, så det blir enkelt å holde seg unna merket i fremtiden. 

Anonymkode: 14cb0...443

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet

Ren løgn og møkkaoppførsel fra de. Jeg har ikke noe behov for å kjøpe noe derfra fra før av så… 

Anonymkode: 6efa2...91e

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste en avisartikkel hvor det står at det var en «feil» og at de «ikke hadde lest annonsen godt nok» før de la den ut. Samtidig innrømmer de at de har hatt ubetalte praktikanter tidligere, og en slik «feil» er vel ikke akkurat så lett å overse. 🙄

Holzweiler har i tillegg klær av temmelig laber kvalitet, så det blir enkelt å holde seg unna merket i fremtiden. 

Det er ikke en feil - minst 4 andre stillinger hos dem har samme vilkår. De gjør dette med vitende vilje, og i stedet for å legge seg flate så later de som at dette er en teknisk/menneskelig feil. 

Anonymkode: b1959...94c

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Utrolig dårlig måte å drive forretning på. Skal aldri handle noe fra de!

Selv er jeg arbeidsgiver som har fått tilbud om lønnstilskudd på 60% av lønn, men har takket nei. Antar at Holzweiler hadde sparket faste ansatte kun for å få subsidiert lønnen😡Kyniske folk.

Anonymkode: 9165e...c00

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo bare BS at det er feil, de skjønte vel bare at de hadde tråkket realt i salaten. 

Anonymkode: 6f5fa...eff

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

De er vel påvirket av praksisen innen kontinental og amerikansk moteindustri, der internship er vanlig, og da sikkert ulønnet av en eller annen grunn?

Anonymkode: 9ef3a...b84

• Liker 3
Skrevet

Uten å vite noe om omfanget av disse stillingene, så må en huske på at for en ung, uerfaren person så er gjerne erfaringen og det å få en fot innenfor bransjen (bygge kontaktnett) en form for betaling i seg selv.

Når det er sagt så er ikke dette noe jeg generelt støtter, og at det er skjedd ved en «feil» kjøper jeg ikke. At slike brands bryr seg om miljø og sosiale forhold er bare bullshit for å kjøle seg goodwill. De er som alle andre først og fremt opptatt av å mele sin egen kake i form av å tjene penger.

Er forøvrig ikke spesielt imponert over kvaliteten på varene deres heller. Har kjøpt noen strikkegensere derfra til rundt 2.500kr/stk, og tenkte at i den prisklassen så har jeg investert i kvalitetsplagg som varer flere sesonger, men neida. De nupper og ser generelt elendige ut etter én kort sesong. Kommer ikke til å kjøpe strikk fra de igjen! Men skjerf kan de, hvis man vil ha like skjerf som alle andre går med da.

• Liker 5
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (36 minutter siden):

Uten å vite noe om omfanget av disse stillingene, så må en huske på at for en ung, uerfaren person så er gjerne erfaringen og det å få en fot innenfor bransjen (bygge kontaktnett) en form for betaling i seg selv.

Det er helt riktig. Men som student er det bare dem som er heldige nok å ha foreldre som støtter økonomisk som kan ta et slikt internship. Spesielt i Oslo hvor leieprisene er høye. Derfor er jeg veldig glad for at Mads Hansen arresterte dem. På lang sikt kan ubetalte internships gjøre slik at bare dem med økonomiske fordeler hjemmefra kommer seg opp og fram.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er vel påvirket av praksisen innen kontinental og amerikansk moteindustri, der internship er vanlig, og da sikkert ulønnet av en eller annen grunn?

Anonymkode: 9ef3a...b84

Er det noe vi ikke bør bli påvirket av her i Norge så er det amerikanske arbeidsbetingelser. Det finnes absolutt ingen grunn til at disse menneskene som sitter på toppen skal tjene store summer, mens de på gulvet jobber gratis. 

• Liker 35
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er helt riktig. Men som student er det bare dem som er heldige nok å ha foreldre som støtter økonomisk som kan ta et slikt internship. Spesielt i Oslo hvor leieprisene er høye. Derfor er jeg veldig glad for at Mads Hansen arresterte dem. På lang sikt kan ubetalte internships gjøre slik at bare dem med økonomiske fordeler hjemmefra kommer seg opp og fram.

Helt enig med deg. 

Men er det ikke slik det i større og større grad blir? Det blir nesten utelukkende rekruttert folk fra egen sfære krydret med enkelte pengesterke outsidere?  

• Liker 2
Skrevet
Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden):

Helt enig med deg. 

Men er det ikke slik det i større og større grad blir? Det blir nesten utelukkende rekruttert folk fra egen sfære krydret med enkelte pengesterke outsidere?  

Jeg har ikke det inntrykket. Jeg er designer, men jobber i tech. I utlandet er det kanskje mer sånn.

• Liker 1
Skrevet

Og der har jeg kjøpt mitt siste plagg fra dem. Møkkamennesker. 

Anonymkode: 6cac5...f7d

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Tripptrapp1 said:

Når det er sagt så er ikke dette noe jeg generelt støtter, og at det er skjedd ved en «feil» kjøper jeg ikke. At slike brands bryr seg om miljø og sosiale forhold er bare bullshit for å kjøle seg goodwill. De er som alle andre først og fremt opptatt av å mele sin egen kake i form av å tjene penger.

Er forøvrig ikke spesielt imponert over kvaliteten på varene deres heller. Har kjøpt noen strikkegensere derfra til rundt 2.500kr/stk, og tenkte at i den prisklassen så har jeg investert i kvalitetsplagg som varer flere sesonger, men neida. De nupper og ser generelt elendige ut etter én kort sesong. Kommer ikke til å kjøpe strikk fra de igjen! Men skjerf kan de, hvis man vil ha like skjerf som alle andre går med da.

Men sånn bør det ikke være, man bør få erfaring og lønn når man jobber for noen. Det bør ikke være lov å måtte jobbe gratis for å få erfaring eller fot innenfor bransjen. Starter man å åpne for og godta dette så blir det en slippery slope der arbeidsgivere/store firmaer kan utnytte folk og så lene seg på "men du får jo erfaring/eksponering/noe på CV/noe til porteføljen din ved å jobbe for oss". Ikke ok. 

Eventuelt om det er snakk om studentpraksis så må man få studiepoeng, jeg tenker at da er det ok at man ikke får lønn men da må det også være noen krav til oppfølging og læring. (Mange studier har jo praksis-ordninger som ikke er betalt, men det er en del av studiet og man skal lære av det ikke være gratis arbeidskraft)

Anonymkode: f96c9...6ef

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke et engangstilfelle eller en glipp. Kjenner folk som jobber der, og vet at «praktikanter» ikke mottar noen form for lønn eller honorar (slik som de selv påstår i artikkelen til minmote). Praktikantene som ikke får lønn eller honorar er heller ikke studenter, men ferdig utdannet. Flere av disse er vel rekruttert gjennom nettverk - muligens for å unngå å legge ut en offentlig annonse hvor de sier rett ut at de ikke tilbyr lønn.

Stusset veldig når jeg hørte om dette første gang selv. Er dette egentlig lov? 
Uansett fint at noen sier ifra. Og så får vi håpe at de faktisk holder ord å begynner å lønne ALLE praktikanter/interns fra nå. 
Er vel en stor risiko for at de kun gir ut et lite honorar og fortsetter å rekruttere gjennom nettverk. 

Legger ved lenke til minmote saken: https://www.minmote.no/nyheter/a/nWrPao/holzweiler-soekte-uloennet-praktikant

(OBS! Se mitt svar over - og vær klar over at det de mye av det de sier ikke stemmer)

Anonymkode: 234ae...760

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Høyer gjør akkurat det samme her, hvorfor er det ingen som reagerer når de legger ut ulønnet arbeid?

https://www.finn.no/246767489

Anonymkode: 624b6...b32

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Aner ikke hva Holzweiler er.

Anonymkode: 582b6...4d9

• Liker 2
Skrevet

Dette har dessverre vært vanlig praksis blant norske designere i lang tid. Jeg har flere ganger sett Fam Irvoll og andre søke etter unge som vil jobbe gratis for dem. Bra det er blitt mer fokus på dette nå. Det er nok ikke få arbeidstimer folk har lagt ned gratis for å bygge merkevaren til disse menneskene.

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Høyer gjør akkurat det samme her, hvorfor er det ingen som reagerer når de legger ut ulønnet arbeid?

https://www.finn.no/246767489

Anonymkode: 624b6...b32

Dette er jo heller ikke ok! Det er jo basically en deltidsjobb, 15 timer i uken med masse arbeidsoppgaver, også skal det ikke være lønnet?

Er sånt egentlig lov i Norge eller er det bare slik at det ikke likes?

Anonymkode: f96c9...6ef

• Liker 12
Skrevet

Kvalmt at folk som sitter på så mye er så ekkelt grådige.

Anonymkode: 6b897...9b8

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...