Gå til innhold

skatteregler rundt boligsalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal selge min selveierleilighet i bergen fordi jeg skal flytte til trondhiem for ny jobb. Jeg har eid og bodd i min leilighet i bergen siden okt 2020, men har pga koronavaksine hatt folkeregistrert adresse (meldt flytting) i oslo for å kunne snike i køen. hvis jeg selger før mars vil min samlede totale botid i min bergen-leilighet være under 12, og da blir jeg jo skattepliktig, eller hvordan er det? Jeg har eid boligen helt siden okt 2020, og i praksis bodd der mere enn et år. Blir jeg da fucka opp av skatteetaten hvis jeg selger kjapt nå?

Anonymkode: 23df1...e33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har fucka opp. 

Anonymkode: 978ce...7cc

Skrevet

Du må ha hatt folkereg adresse minst 12 mnd i løpet av siste 2 år for åslippe skatt sv fortjeneste. Du har folkereg adresse der nå? Om du selger er det normalt med litt tid før overtagelse. F.eks overtagelse 1.mai-det er først da kjøpet blir gjennomført. Så der er bare å ta forbehold om overtakelse til datoen du trenger for å være innenfor. 

Anonymkode: c5d99...e6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha hatt folkereg adresse minst 12 mnd i løpet av siste 2 år for åslippe skatt sv fortjeneste. Du har folkereg adresse der nå? Om du selger er det normalt med litt tid før overtagelse. F.eks overtagelse 1.mai-det er først da kjøpet blir gjennomført. Så der er bare å ta forbehold om overtakelse til datoen du trenger for å være innenfor. 

Det holder ikke å ha folkeregistrert adresse der, man må faktisk bruke leiligheten som hovedbopel. Finner Skatteetaten ut at man jukser med dette blir det både dyrt og utrivelig.

Anonymkode: 81617...86d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det holder ikke å ha folkeregistrert adresse der, man må faktisk bruke leiligheten som hovedbopel. Finner Skatteetaten ut at man jukser med dette blir det både dyrt og utrivelig.

De finner ikke det ut tror du at de bruker ressurser på å undersøke hvor vanlige folk har hovedbopel. Se på politikerne selv for noen forbilder. Tror forøvrig ts bor i leil han skal selge så det er ikke problemstilling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men her var det vel omvendt, at ts har bodd der rent faktisk, men vært (ulovlig) folkeregistrert et annet sted. 

Anonymkode: 978ce...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...