AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Jeg lurer litt på dette med å være "streng på sukker" hvordsn folk definerer det og hvordan de praktiserer det hjemme hos sine små barn. Da tenker jeg på barn fra 0-2 år. Er det totalt avhold fra sukker og minimalt med frukt, eller er det litt sånn ja, smak på alt som er innafor å smake på, så lenge det ikke blir et måltid eller hvordan er det? Jeg har to barn. Med første var jeg veldig nøye, men nå er hun fire og har stor glede i å la lillebror på ett år smake litt sjokolade på fingeren. Når vi har kake en gang i blant, gir jeg selvsagt gutten min også fordi han SKAL smake på ALT alle andre spiser. Så vi passer litt på at det vi har er vennlig og bra for alle i husstanden, og at ikke alt trenger å spises foran lillebror.. 😅 Men så sier et familiemedlem at jeg er alt for streng, men hun lar sin baby på syv måneder smake cola. Ikke bare en, ikke to, men mange ganger. Jeg synes ikke det er greit, men når det bare er å smake, hennes eldste får også dessert istedet for middag fordi han "ikke liker". . Altså.. Jeg er altså uenig, jeg synes ikke jeg er streng, tvert i mot, men å gi barn koffein eller sukker som et måltid, det er ikke innafor. Jeg trenger perspektiv. Hva gjør folk? Hvilke tanker har dere om sukker, hvor mye er ok og hvor mye er ikke ok? Anonymkode: e9eb0...a85
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer litt på dette med å være "streng på sukker" hvordsn folk definerer det og hvordan de praktiserer det hjemme hos sine små barn. Da tenker jeg på barn fra 0-2 år. Er det totalt avhold fra sukker og minimalt med frukt, eller er det litt sånn ja, smak på alt som er innafor å smake på, så lenge det ikke blir et måltid eller hvordan er det? Jeg har to barn. Med første var jeg veldig nøye, men nå er hun fire og har stor glede i å la lillebror på ett år smake litt sjokolade på fingeren. Når vi har kake en gang i blant, gir jeg selvsagt gutten min også fordi han SKAL smake på ALT alle andre spiser. Så vi passer litt på at det vi har er vennlig og bra for alle i husstanden, og at ikke alt trenger å spises foran lillebror.. 😅 Men så sier et familiemedlem at jeg er alt for streng, men hun lar sin baby på syv måneder smake cola. Ikke bare en, ikke to, men mange ganger. Jeg synes ikke det er greit, men når det bare er å smake, hennes eldste får også dessert istedet for middag fordi han "ikke liker". . Altså.. Jeg er altså uenig, jeg synes ikke jeg er streng, tvert i mot, men å gi barn koffein eller sukker som et måltid, det er ikke innafor. Jeg trenger perspektiv. Hva gjør folk? Hvilke tanker har dere om sukker, hvor mye er ok og hvor mye er ikke ok? Anonymkode: e9eb0...a85 Du er ikke for streng. Men dette familiemedlemmet er bekymrende, å gi så små barn brus med koffein er helseskadelig. At barnet får dessert istedenfor middag er heller ikke noe bra, gir dårlige vaner for resten av livet. Tenk å ønske barnet sitt så vondt. Ødelagte tenner og fedmeproblem. Jeg at jeg muligens dro den litt hardt her, men jeg støtter deg. Du virker som at du har et reflektert og fornuftig syn på matvanene til barna dine. Anonymkode: dff91...c9b 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du er ikke for streng. Men dette familiemedlemmet er bekymrende, å gi så små barn brus med koffein er helseskadelig. At barnet får dessert istedenfor middag er heller ikke noe bra, gir dårlige vaner for resten av livet. Tenk å ønske barnet sitt så vondt. Ødelagte tenner og fedmeproblem. Jeg at jeg muligens dro den litt hardt her, men jeg støtter deg. Du virker som at du har et reflektert og fornuftig syn på matvanene til barna dine. Anonymkode: dff91...c9b Ja altså jeg mener det er uheldig å gi etter på såpass grunnleggende ting som mat. Særlig når man vet hvor mye kostholdet påvirker også barnets atferd. Nå vet ikke jeg hvordsn det er å ha et barn som det kan være ekstra krevende med ift til mat, men jeg tenker at det skal være gode grunner og andre grunner enn "liker ikke" for å gi barnet kun sukker. Her hjemme har vi en god blanding. Hovedmåltidene er somregel sunne, det blir mye laget fra bunnen og mye grønnsaker, noen ganger noe enklere, men det blir jo gjerne en liten sjokolade etter middag, og hun eldste lever fint på det altså 😊 Anonymkode: e9eb0...a85
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #4 Skrevet 10. februar 2022 Så lenge det ikke erstatter måltid så er vel smaking greit 😊 De må jo få ta del i kosen de også. Men å la en baby/lite barn smake på cola synes jeg er å ta det litt langt..Barnet vårt smakte vel på brus når han nærmet seg 3 år men liker det ikke. Liker hverken brus eller saft og det er jeg egentlig litt glad for. Synes ikke du er for streng så lenge de får smake litt 😊 Anonymkode: 2b22c...c6c 1
Heln Skrevet 10. februar 2022 #5 Skrevet 10. februar 2022 Jeg er ikke særlig streng, min snart 2 åring har også smakt brus noen ganger. Men vi gjør det så enkelt som at ting vi ikke vil han skal spise, spiser vi ikke foran han. Vi kan ha i hus men spiser ikke godteri så han ser det, vi har ikke dessert fremme osv. Så da blir det bare ved besøk hos oldeforeldrene for eksempel, der er det alltids kaker på bordet. Jeg er ikke for ja-mat og nei-mat, tenker at et helt vanlig kosthold holder i massevis. Det er heller mengden sukkerinntak man skal være forsiktig med. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Jeg syns det er drøyt at et barn på syv måneder får smake cola, noen begynner jo ikke med fast føde sol grøt før de er 6 måneder. Jeg er på ingen måte hysterisk og syns at barn godt kan få smake på vår dessert, eller smake litt sjokolade på fingeren til større søsken som du beskriver, men syv måneder er en baby. Jeg tror til tidligere du introduserer et kosthold med sukker til mer vil de "kreve" sukker. Det sier seg selv at et lite barn som ikke skjønner konsekvenser heller vil ha dessert en middag. Frukt mener jeg de kan få spise hver dag. Men jeg stusser likevel med hvordan du skriver på, det er nesten som du ønsker å provosere. Anonymkode: 4e825...bc8 2
Ulrikke Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Frukt er da greit hver dag. Det er mye lettere å være "streng" med barn nr 1 enn de som kommer etter. Men ellers har jeg alltid levd etter "alt med måte"-prinsippet.... Altså, et balansert kosthold er det viktigste. Man blir ikke sunn av å kun spise torsk og gulrot heller, for å sette det på spissen. Har aldri brukt snop som "belønning", men forklart at kroppen trenger ordentlig mat for å "virke", og at man ikke kan spise bare godteri, derfor spiser man mat først (hvis lørdagsgodtet har fristet veldig på lørdager og de har villet hoppe over middagen, feks). Jentungen var 10 mnd første gang hun tømte en Fanta Lemon-boks.... Vi var på ferie, og hun hadde ikke skjønt dette med sugerør enda, hun maste om mitt sugerør som jeg hadde i en boks.... Så da fikk hun det for å undersøke, og jeg ble sittende og prate med faren hennes mens jeg holdt boksen og ikke fulgte så veldig med. Plutselig hadde hun skjønt sugerør gitt, for boksen var så å si tom.... Men det betyr jo ikke at hun fikk sukkerbrus på daglig basis av den grunn, tvert i mot.... Vi har aldri vært superstrenge på dette med snop, og det kan være snop i skapet eller på bordet hele uka uten at det tømmes. Men selv i dag merker 16-åringen selv at kroppen reagerer annerledes på snop dersom magen er tom fra før enn om hun har spist middag først. Jeg har tro på at alt er lov, men med måte! Og en baby på 7 mnd trenger på ingen måte smake Cola! 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Frukt er jeg ikke streng på. Dvs, har vi kjøpt et spann blåbær så setter jeg en grense for at de ikke skal få vondt i magen. Tror han ene kunne spist et halvkilo spann om han hadde fått lov. Førstemann fikk kake for første gang på 1 årsdagen sin. Andremann var tidligere ute med å få smake på sukker, det var han. Lurer på om han var 10 mnd. Men da fikk han såklart bare smake, han fikk ikke et helt stykke. Jeg rodde førstemann var en som var opptatt av alt vi spiste, men andremann er virkelig ekstrem. Kommer i full fart og skal ha det vi spiser uansett hva. Så å gi storebror en kjeks eller lørdagsgodt uten at lillebror fikk noe var helt umulig da lillebror nærmet seg året. Husker det var super slitsomt, kunne ikke sitte og kose meg med en kopp kaffe uten at det ble styr (han fikk naturligvis ikke kaffe, derav ble der bråk). Jeg var nok for «snill» mtp å la de smake brus, men brus til en baby? Det hadde virkelig aldri falt meg inn. Her har de kun fått vann så lenge de må drikke av flaske/tutkopp. De sjelden gangene før vi har dessert, så må de spise noe middag først. Det har vært noen runder med spetakkel der og, men det løser seg jo. Liker de ikke maten så er det helt greit, de slipper å spise. Så får de heller en skive til kvelds. Anonymkode: 0a680...886
minister-mio Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 Jeg gir ikke minimalt med frukt, men brus jeg jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 Frukt har jeg aldri begrenset, men gutten min fikk ikke smake sukker før han var rundt 1,5 år. Han er 3 nå og får litt lørdagsgodt til film på lørdagskveld, men aldri brus. Dessert har vi aldri Anonymkode: 4c0b2...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 Mine har fått fråtse i frukt fra de var gammel nok til fast føde. Frukt er sunt. Ingen av mine har fått smake sukker, som i kaker og sånt, før de er 1 år. Begge fikk sitt førte møte med sukker i ettårsdagskaken sin. Eldsten har vi deretter hatt regel på at det ikke er sukker i hverdagene, men han har fått typ én bolle o.l. når vi er på søndagsmiddag hos svigers, som alltid har dessert. Han får alltid, men vi begrenser mengden til ett kakestykke, tre knøttsmå porsjoner is (blir mer positivt mottatt enn akkurat samme mengden som én porsjon...), osv. Han begynte å få litt lørdagsgodt da han var rundt 3. Nå blir det en god del sukker i barnehagen også, dessverre... 18 barn på avdeligen , og kake ved hver bursdag, i tillegg til at de har boller og kakemenn ørten ganger utenom.. Minsten som nettopp fylte ett, blir nok utsatt for litt mer, litt tidligere, Han ser jo at storebror får, og skjønner at det er noe han går glipp av. Han hyyyyler om han ikke får det samme som oss andre. Så han får vel kanskje lørdagsgodt litt før han er tre, men ikke nå, når han bare såvidt er ett. Anonymkode: f2e56...76f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Frukt og bær er helt ubegrenset! Min fikk ikke godteri, sjokolade, brus eller sånne ting i det hele tatt. Første gang hun smakte godteri var hun 3 og var i en bursdag til en 4 åring. Men har fått kjeks og boller/kaker hvis det er bursdag o.l. Noen ganger boller når vi har vært ute i byen en lørdag også. Is har hun fått mye av på sommern fra hun var 1,5 ca. Da stort sett saftis. Eller hjemmelaget smoothie is. Yoghurt ble det også en del av. Er nøye på at sukker og sjokolade ikke skal være premie. Godteri, kjeks, sjokolade osv er helt unødvendig for et lite barn. De vet ikke hva det er og trenger ikke å koble kos opp mot noe som ikke er bra for de. De vokser, hjernen utvikles og de trenger næring som hjelper de med utviklingen. Disse usunne tingene tar opp plassen til næringsrik mat og gjør de mett. Nå er barnet nettopp blitt 4 og får stort sett nøtter eller frukt/bær til snacks. Liker ikke godteri noe særlig (heldigvis), sjokolade får hun en firkant en gang i uka og er kjempefornøyd med det. Is og kjeks litt oftere. Is nesten hver dag på sommer. Det er aldri noe mas om godteri/sjokolade. Men is er det mas om 😆 Får selvfølgelig kake osv i bursdag, jul osv. og mye pepperkaker i førjulstiden. Anonymkode: e9f99...7a3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Frukt og bær er helt ubegrenset! Min fikk ikke godteri, sjokolade, brus eller sånne ting i det hele tatt. Første gang hun smakte godteri var hun 3 og var i en bursdag til en 4 åring. Men har fått kjeks og boller/kaker hvis det er bursdag o.l. Noen ganger boller når vi har vært ute i byen en lørdag også. Is har hun fått mye av på sommern fra hun var 1,5 ca. Da stort sett saftis. Eller hjemmelaget smoothie is. Yoghurt ble det også en del av. Er nøye på at sukker og sjokolade ikke skal være premie. Godteri, kjeks, sjokolade osv er helt unødvendig for et lite barn. De vet ikke hva det er og trenger ikke å koble kos opp mot noe som ikke er bra for de. De vokser, hjernen utvikles og de trenger næring som hjelper de med utviklingen. Disse usunne tingene tar opp plassen til næringsrik mat og gjør de mett. Nå er barnet nettopp blitt 4 og får stort sett nøtter eller frukt/bær til snacks. Liker ikke godteri noe særlig (heldigvis), sjokolade får hun en firkant en gang i uka og er kjempefornøyd med det. Is og kjeks litt oftere. Is nesten hver dag på sommer. Det er aldri noe mas om godteri/sjokolade. Men is er det mas om 😆 Får selvfølgelig kake osv i bursdag, jul osv. og mye pepperkaker i førjulstiden. Anonymkode: e9f99...7a3 Det blir litt for enkelt å si at "barnet vet ikke hva det er". Småbarn vil være en del av flokken, og ser de at alle andre får noe, skal de også ha det. De ser jo at de andre barna/voksne sitter og koser seg med noe som åpenbart er godt og attråverdig. En ting er når man har ett barn, og ikke så stor omgangskrets. Da kan man lettere unngå at barnet ser kaker og godteri. Men det er verre når man har flere barn. Jeg kan ikke akkurat sitte i søndagsmiddag hos svigers og prøve å nekte svigermor å servere kake til mitt barns fetre og kusiner, liksom.. Anonymkode: f2e56...76f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det blir litt for enkelt å si at "barnet vet ikke hva det er". Småbarn vil være en del av flokken, og ser de at alle andre får noe, skal de også ha det. De ser jo at de andre barna/voksne sitter og koser seg med noe som åpenbart er godt og attråverdig. En ting er når man har ett barn, og ikke så stor omgangskrets. Da kan man lettere unngå at barnet ser kaker og godteri. Men det er verre når man har flere barn. Jeg kan ikke akkurat sitte i søndagsmiddag hos svigers og prøve å nekte svigermor å servere kake til mitt barns fetre og kusiner, liksom.. Anonymkode: f2e56...76f Og som jeg skrev, barnet har fått kake og bolle i selskap osv, men ikke godteri, det vet hn ikke hva er (når hn var 0-3 år). Det er ikke naturlig i min omgangskrets å servere godteri i selskap. Det er noe vi spiser på kvelden når barnet sover. Anonymkode: e9f99...7a3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Jeg tenker vi bør ha rom for at vi tenker litt ulikt her. Jeg har opplevd noen opphetede diskusjoner om barn og sukker i omgangskretsen selv, hvor en part mener de andre skader barna sine med sukker og en part mener de andre skader barna med hysteri. Jeg mener vil er ulike og tenker ulikt, uten at noen av oss skader barna, kanskje med unntak av dem som ligger helt i hver ytterkant. Jeg var også mer nøye med første barn. Hun fikk kake for første gang på ettårsdagen. Men utenom det fikk hun ikke godteri, kaker eller brus hjemme de to første årene. Mest fordi hun ikke hadde noe forhold til det, så det var ikke noe hun ønsket seg, og da syntes vi ikke det var noe poeng. Hun fikk sjokolade av nissen i barnehagen da hun var 1,5 og kake av besteforeldre innimellom, men likte det ikke noe særlig. Frukt fikk hun omtrent daglig, men vi prøvde å gi mest grønnsaker og bær. Nr. to har har fått smake siden hun var baby, jeg har tenkt mye mindre på det med henne. Barna er to og fire nå. Det er kake/bolle på kafé en gang i blant. Ikke saft eller brus fordi vi ikke pleier å ha det i huset. Frukt ca. daglig. Og de får lørdagsgodt, som mest består av tørket frukt og blåbær, men også sjokolade. Anonymkode: fc680...6ed
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og som jeg skrev, barnet har fått kake og bolle i selskap osv, men ikke godteri, det vet hn ikke hva er (når hn var 0-3 år). Det er ikke naturlig i min omgangskrets å servere godteri i selskap. Det er noe vi spiser på kvelden når barnet sover. Anonymkode: e9f99...7a3 Nei, men andre folk enn deg har jo andre omgangskretser... Når jeg er på besøk hos min søster (hvor vi må ligge over), kan jeg ikke akkurat nekte henne å servere lørdagsgodt til sine 5-6-åringer, fordi jeg ikke vil mine mindre barn skal bli eksponert for det.. Ei heller kan jeg nekte andre å gi påskeegg med masse snop til sine unger når vi er på ferie, osv. Det er ikke bare i selskap vi omgås andre folk.. Her fikk forøvrig storebror servert godteri for første gang i barnehagen. Noe jeg syntes var forferdelig unødvendig. Pinjata med nonstop i småbarnsavdelingen, med unger i alderen 0-3.. Kan ikke akkurat ta ungen ut av barnehagen heller. Anonymkode: f2e56...76f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 Jeg var streng med sånt som nesten er rent sukker fram til hun oppdaget lørdagsgodt i 3-årsalderen. Da var det mye snakk om godteri og påskeegg i barnehagen, så vi innførte godteri på lørdagen. Hun er kresen og liker egentlig kun sjokolade og rød kjærlighet på pinne. Liker heller ikke brus, med unntak av litt julebrus, men det gjør ikke noe – i barnebursdagene her serveres det saft. Før hun fikk godteri, fikk hun så klart smake på kake, is og boller når vi hadde det hjemme, eller når vi var på besøk. Jeg synes kaker, is og godis hører hjemme i helgene, men er ikke fanatisk på mat som inneholder sukkerarter ellers. Hun får ofte jogurt og frukt. Inntaket av sukkerholdig mat begrenser seg selv, da hun ikke er noen storspiser. Det eneste jeg begrenser, er jordbær. Hun kan lett spise en hel kurv fra butikken, tror jeg, og da er jeg redd for at hun skal få vondt i magen. For de som har søsken, ser jeg ikke noe galt i å gi små barn godteri tidligere, så lenge det ikke er sånt som lett setter seg fast i luftveiene. Men brus til en baby på 7 måneder høres da horribelt ut. Jeg kan ikke skjønne hvordan det kan være nødvendig. Anonymkode: 44ecb...892
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 Jeg har et ganske avslappet forhold til sukker. Har to barn på 3 år og 1 år. I helgene baker ofte jeg og eldstemann på 3 år kake, og da må alle få smake på det. I tillegg blir det litt godis i helgene og innimellom har vi is til dessert. Men det er aldri noen store mengder og vi drikker aldri brus. Alle er slanke og fine. Bruker aldri sukker som belønning. Da jeg var barn fikk vi både kaker, brus og godteri hjemme. Ingen i familien som har tatt skade av det. Anonymkode: 229a8...fdd
kankankan Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 Finnes jo en mellomting mellom null sukker og frukt (!), Og å gi spedbarn cola. Vårt barn spiser det vi spiser. Prøver å ikke gjøre godteri til en spesiell ting som han nesten aldri får, og heller ikke til en dagligdags greie. Vi har et ganske avslappet forhold til det hele, og tror det er best for at barna skal lære seg å håndtere søtsaker senere.
regnbuebarn Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 I dag så er det alt for mye sukker. På skole, i barnehagen, hos besteforeldrene osvosv. Begrens så mye man kan. De får i seg mer enn nok uansett. Baker vi på tirsdag er det ikke lørdagsgodt på lørdag, de spør ikke heller, så slipper diskusjoner. Søtpålegg og oboy er kun jula. På tur er det som regel suppe fremfor kakao. Jeg begrenser mye fordi de får mye hos besteforeldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå