AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Ville du gjort det? 200 000 og gitt alt rett til partner? I hvilke situasjoner i så fall? Følgende samtale fant sted hos oss i kveld. Vi snakket om Tinderswindler og å la seg lure. Jeg sa at jeg nok ville trodd at han var den han ga seg ut for, det var en overbevisende scam, men jeg hadde aldri blitt med noen jeg ikke kjente på ferie, og jeg hadde aldri lånt noen penger, jeg som ikke en gang eier et kredittkort. Så lo jeg og sa « jeg ville ikke tatt et forbrukslån for å gi deg alle pengene en gang, og vi har vært gift i 15 år». Han ble helt sjokkert, og jeg trodde han tulla og sa at jeg så det som lite sannsynlighet at han skulle oppleve forfølgelse eller kidnapping i en europeisk storby, og da så jeg ikke helt når et så akutt behov skulle oppstå. Vi har fleksilån på huset, så behov på litt lengre sikt kunne dekkes av det. Han holdt på at han var helt sjokkert (og sint), og «da visste han i alle fall hvor han hadde meg». Jeg prøvde å si at jeg alltid ville hjulpet han i en knipe, men at kommentaren min handlet om akutt forbrukslån. Vi la oss i alle fall sure🙄💸 Jeg tror jeg står ved utsagnet mitt😉 Anonymkode: 90885...d0e 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Hvis han trengte livreddende behandling eller legehjelp i utlandet, eller ett eller annet sånt, så hadde jeg tatt opp 500.000 i forbrukslån av russiske lånehaier, men ikke for tull. Seriøst, et forbrukslån på 200.000 kan ødelegge økonomien din i mange år. Anonymkode: 18cde...615 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 "Det kan skje med alle, også deg" er en gjenganger når folk klør seg i hodet over dette her, men jeg sliter med å se det for meg. Å overrekke hundretusener til kjæresten, spesielt en man bare har kjent i kort tid, virker som fullstendig galskap for meg. Det blir ikke bedre om pengene kommer fra kredittkort eller forbrukslån akkurat, og et par av ofrene til han her var vel selv også svindlere? Tar opp lån på falske premisser, etc., og så står frem som offer etterpå. Jeg tror ærlig talt ikke på at dette her kan skje med alle. Anonymkode: a0bf9...47c 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis han trengte livreddende behandling eller legehjelp i utlandet, eller ett eller annet sånt, så hadde jeg tatt opp 500.000 i forbrukslån av russiske lånehaier, men ikke for tull. Seriøst, et forbrukslån på 200.000 kan ødelegge økonomien din i mange år. Anonymkode: 18cde...615 Selvfølgelig. Og jeg tror ikke mannen min tenkte på tull. Men i din situasjon har vi mange andre måter å få pengene på. Anonymkode: 90885...d0e 1
Gjest AnomynBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Ikke mye Netflix and chill på dere to😅
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #6 Skrevet 10. februar 2022 Hvordan har dere klart å være gift i 15 år om dette er hva som skal til for at dere går til sengs som uvenner? Jeg har aldri lånt noen penger, annet enn å legge ut for noen som har glemt kortet til lunsj i kantina. Så er utenkelig også for meg, og jeg har vært lengre gift enn deg. Hadde vi akutt trengt noe har vi rigget forsikringer og økonomi slik at det er rom for det der. Så kan ikke se for meg en eneste situasjon der jeg hadde makset kredittkortene for å gi noen penger. Anonymkode: 48ecb...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #7 Skrevet 10. februar 2022 Jeg er glad samboer og jeg har ganske likt syn på dette med forbrukslån. Vi vet hvor mye det kan fucke opp økonomien, og jeg tror vi begge hadde hatt samme innstilling som du i en sånn situasjon. Jeg sliter også litt med å se hvordan en av oss sånn helt plutselig skulle havne i en sånn «knipe» at vi trengte 200.000 sånn helt akutt, og dessuten har vi en god del oppsparte midler vi kunne brukt. Kanskje hvis partner var syk og det var håp med behandling i utlandet? Det er i grunn den eneste realistiske grunnen jeg kan se for meg, for å være ærlig. Men da ville jo jo snakket masse om det. Om samboer plutselig kom og ba meg ta opp 200.000 i forbrukslån sånn ut av det blå, så hadde jeg trodd det hadde klikket for ham. Anonymkode: c4b0a...e98
Jadzia Skrevet 10. februar 2022 #8 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har ikke sett noe mer enn avisoverskrifter angående denne svindleren. Men jeg hadde aldri tatt opp forbrukslån for å gi pengene til en annen. Har sett nok på luksusfellen til å vite at det er ren idioti! I ekstreme tilfeller, kunne jeg vel kanskje gjort det for mannen min gjennom 15 år (sykdom, død osv), fordi jeg kjenner han så godt som jeg gjør. Men jeg er i tvil der og for å være ærlig.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #9 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan har dere klart å være gift i 15 år om dette er hva som skal til for at dere går til sengs som uvenner? Jeg har aldri lånt noen penger, annet enn å legge ut for noen som har glemt kortet til lunsj i kantina. Så er utenkelig også for meg, og jeg har vært lengre gift enn deg. Hadde vi akutt trengt noe har vi rigget forsikringer og økonomi slik at det er rom for det der. Så kan ikke se for meg en eneste situasjon der jeg hadde makset kredittkortene for å gi noen penger. Anonymkode: 48ecb...9e5 Herregud, hvem som helst, samme hvor lenge en har vært gift kan havne i krangel over det utroligste. Veldig merkelig og stille spørsmål ved det..? Uansett, jeg aldri tatt opp et forbrukslån og gitt til partner uansett grunn. Prøver å sette meg inn i forskjellige situasjoner der det kunne skjedd, men klarer ikke se det for meg altså. Anonymkode: d6da9...e88
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud, hvem som helst, samme hvor lenge en har vært gift kan havne i krangel over det utroligste. Veldig merkelig og stille spørsmål ved det..? Anonymkode: d6da9...e88 Herregud, vi krangler ikke om filleting, og har aldri lagt oss når det er dårlig stemning, så for meg er det utenkelig. Veldig merkelig å ha det slik...? Anonymkode: 48ecb...9e5 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Herregud, vi krangler ikke om filleting, og har aldri lagt oss når det er dårlig stemning, så for meg er det utenkelig. Veldig merkelig å ha det slik...? Anonymkode: 48ecb...9e5 Så fint for dere da. Men det går vel an å tenke seg at ikke alle har det slik som dere og at det ikke er noe galt i det? Anonymkode: d6da9...e88
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 Du får si til han at du selvfølgelig hadde tatt opp lån hvis han fikk en alvorlig sykdom man måtte til utlandet for å få behandling for. MS pasienter f.eks må jo betale flere milioner for stamcelle behandling i Russland. Jeg hadde gjort hva som helst for min samboer. Anonymkode: ca6f0...44c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så fint for dere da. Men det går vel an å tenke seg at ikke alle har det slik som dere og at det ikke er noe galt i det? Anonymkode: d6da9...e88 Det var et ironisk svar. For å illustrere hvor barnslig det er å argumentere med å slenge på "herregud", "veldig merkelig", og "........?" Anonymkode: 48ecb...9e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var et ironisk svar. For å illustrere hvor barnslig det er å argumentere med å slenge på "herregud", "veldig merkelig", og "........?" Anonymkode: 48ecb...9e5 Er ikke farlig å være litt barnslig Anonymkode: d6da9...e88
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, hvem som helst, samme hvor lenge en har vært gift kan havne i krangel over det utroligste. Veldig merkelig og stille spørsmål ved det..? Uansett, jeg aldri tatt opp et forbrukslån og gitt til partner uansett grunn. Prøver å sette meg inn i forskjellige situasjoner der det kunne skjedd, men klarer ikke se det for meg altså. Anonymkode: d6da9...e88 Lever dere virkelig så «kjedelige» liv at du ikke kunne sett for deg at det kunne skjedd? Det er altså helt utenkelig at noen av dere kan trenge en del penger på kort varsel? Da har du ikke opplevd mye her i livet. Jeg misunner deg. (Men å havne i en seriøs kranglel om en hypotetisk situasjon, det er altså helt naturlig). Anonymkode: d1e8c...f0a
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 Jeg låner ikke ut penger til noen, selv ikke min mann. Jeg ville i hvert fall aldri ha lånt bort 200 000 til en eller annen flørt. Nå er jeg nok ganske kynisk, og har blitt strengt oppdratt med tanke på pengebruk, forbruk, lån osv. Kan tildels forstå at noen går i denne fellen, men tror oppriktig ikke det hadde skjedd med meg selv. Skal sies at jeg har egne barn å ta hensyn til. Situasjonen hadde kanskje vært annerledes om jeg ikke hadde barn som dras ned i søla med meg om jeg driter meg ut økonomisk. Anonymkode: ff419...2c6
cmd Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har fleksilån på huset, så behov på litt lengre sikt kunne dekkes av det. Han holdt på at han var helt sjokkert (og sint), og «da visste han i alle fall hvor han hadde meg». Jeg prøvde å si at jeg alltid ville hjulpet han i en knipe, men at kommentaren min handlet om akutt forbrukslån. Vi la oss i alle fall sure🙄💸 Jeg tror jeg står ved utsagnet mitt😉 Du kan låne ham. Da må du si til ham at han må ta "seriøs" og betale ned det lånet til dem hver med med et fast beløp. Da snakker vi om uten renter da. Samme måte som han ville betalt til andre. For eks. han skal ha nedbetalt løpet av to år, hele beløpet uten renter. Du kan evt. lage en låneavtale, hvor begge må underskrive, samt kopi av deres legitimasjon i den avtalen.
Inwe Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 (endret) Hadde vi vært sammen i mange år, og det handlet om liv eller død kunne jeg selvsagt ha lånt han 200.000,- (eller mer), men jeg hadde fått tak i pengene på andre måter enn via et forbrukslån (om jeg selv ikke har oppsparte midler til det kan jeg spørre familie eller venner, opprette en spleis eller bake det inn i huslån). Da ville jeg jo også hatt alle papirer og slikt i orden så han faktisk er bunnet til å måtte betale de pengene tilbake. Jeg hadde med andre ord ikke bare gitt han 200.000,-. Om jeg hadde vært i en økonomisk situasjon der det er et forbrukslån som må til kan jeg ikke se en eneste trolig situasjon der han ikke kan ta opp det forbrukslånet selv. Endret 10. februar 2022 av Inwe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå