AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Jeg har en ustabil farmor på snart 90 år. Hun har få venner og alle andre i storfamilien er enig i at hun er forferdelig å forholde seg til. Hun har med årene blitt værre og værre og jeg har konkludert med at hun antakeligvis er en egen case for psykiatrien. Jo værre hun har det jo mer stygt skal hun snakke om alt og alle virker det som. Hun manipulerer min mor til å kjøre henne over alt. Hun viser også bare utakknemlighet, ved å fly i flint om hun kommer noen minutter for sent en dag F.eks, og ikke gjør absolutt alt på hennes premisser. Hun er uvanlig selvopptatt, sliter med å lytte uten å avbryte for å snakke om seg selv, er misunnelig fordi jeg har fått meg kjæreste (og gir han skylden for at jeg ikke besøker hun mer), er misunnelig hvis jeg har noe kostbart, og evner aldri å ta imot kritikk. Da går hun i forsvar eller tar offerrollen og bruker det imot en ved en senere anledning. Hun mener noe om alt og alle og holder ingen ting tilbake. Hun mener at hun kan si og gjøre hva hun vil, og at vi andre bare skal tolerere og tilpasse oss fordi hun er gammel og har opplevd traumatiske hendelser i løpet av livet. (Disse hendelsene har aldri vært bearbeidet!). Min mor er sliten. Hun ønsker seg mer tid med barnebarna og jeg savner å ha en mor å ringe av og til, uten å føle at det er to ører ekstra på stilk. Farmor kommer aldri noen sinne til å innse at hun må jobbe med seg selv, og få hjelp av profesjonelle. Hun klarer alltid å skape dårlig stemning og er elefanten i rommet i alle familiebesøk. Jeg og alle andre har begynt å få henne på avstand, mens mor spises mest opp av oss alle fortsatt. Hvordan får man noen til å innse at en kanskje bør kutte et menneske helt ut? Selv om det er familie? evt: Hvordan få en gammel sta og ekstremt ustabil person til å innse at hun må ha hjelp av profesjonelle? Anonymkode: e3cde...592
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Og så 90 år? Man skulle trodd at en såpass gammel person hadde roet seg, på et vis. Jeg har til dags dato aldri opplevd et ufyselig menneske i den aldersgruppen, faktisk. Hvilke traumatiske hendelser er det snakk om? Det første jeg tenkte var krigen. Hun var rundt 5-10 år, stemmer det? Er hun helt klar enda, eller har hun begynnende tegn på demens? Har hun alltid vært sånn, eller er dette noe nytt? Endret 9. februar 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Minst omsorgsfulle innlegget på kg så langt i år? Anonymkode: 4d5e9...9e3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (9 minutter siden): Og så 90 år? Man skulle trodd at en såpass gammel person hadde roet seg, på et vis. Jeg har til dags dato aldri opplevd et ufyselig menneske i den aldersgruppen, faktisk. Hvilke traumatiske hendelser er det snakk om? Det første jeg tenkte var krigen. Hun var rundt 5-10 år, stemmer det? Er hun helt klar enda, eller har hun begynnende tegn på demens? Har hun alltid vært sånn, eller er dette noe nytt? Da har du aldri jobbet på et gamlehjem om du ikke har møtt en fæl gammel person😬 Anonymkode: aa248...b34 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Hvordan kan moren til din mor være farmor?? Anonymkode: 12bc2...4ee 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en ustabil farmor på snart 90 år. Hun har få venner og alle andre i storfamilien er enig i at hun er forferdelig å forholde seg til. Hun har med årene blitt værre og værre og jeg har konkludert med at hun antakeligvis er en egen case for psykiatrien. Jo værre hun har det jo mer stygt skal hun snakke om alt og alle virker det som. Hun manipulerer min mor til å kjøre henne over alt. Hun viser også bare utakknemlighet, ved å fly i flint om hun kommer noen minutter for sent en dag F.eks, og ikke gjør absolutt alt på hennes premisser. Hun er uvanlig selvopptatt, sliter med å lytte uten å avbryte for å snakke om seg selv, er misunnelig fordi jeg har fått meg kjæreste (og gir han skylden for at jeg ikke besøker hun mer), er misunnelig hvis jeg har noe kostbart, og evner aldri å ta imot kritikk. Da går hun i forsvar eller tar offerrollen og bruker det imot en ved en senere anledning. Hun mener noe om alt og alle og holder ingen ting tilbake. Hun mener at hun kan si og gjøre hva hun vil, og at vi andre bare skal tolerere og tilpasse oss fordi hun er gammel og har opplevd traumatiske hendelser i løpet av livet. (Disse hendelsene har aldri vært bearbeidet!). Min mor er sliten. Hun ønsker seg mer tid med barnebarna og jeg savner å ha en mor å ringe av og til, uten å føle at det er to ører ekstra på stilk. Farmor kommer aldri noen sinne til å innse at hun må jobbe med seg selv, og få hjelp av profesjonelle. Hun klarer alltid å skape dårlig stemning og er elefanten i rommet i alle familiebesøk. Jeg og alle andre har begynt å få henne på avstand, mens mor spises mest opp av oss alle fortsatt. Hvordan får man noen til å innse at en kanskje bør kutte et menneske helt ut? Selv om det er familie? evt: Hvordan få en gammel sta og ekstremt ustabil person til å innse at hun må ha hjelp av profesjonelle? Anonymkode: e3cde...592 Mange svært gamle mennesker blir bitre. Tenk på det selv. Du vet at du veldig snart skal dø. Du har mistet mange av funksjonene i kroppen din. Ta hensyn til den gamle. Hun har ikke lenge igjen. Det er dere som skal leve videre. Min kjære bestemor (RIP) ble veldig bitter og vemmelig den siste tiden hun levde. Men hun mistet mye av syn og hørsel, så alle hobbier og interesser måtte skrotes. Hun ble sittende i en eldrebolig helt uten å vite hva hun skulle ta seg til. Hun ble bitter og ufin mot besøkende. Men jeg tok meg ikke nær av det. Jeg visste hvorfor hun hadde det vondt. Anonymkode: aa354...d99
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Og så 90 år? Man skulle trodd at en såpass gammel person hadde roet seg, på et vis. Jeg har til dags dato aldri opplevd et ufyselig menneske i den aldersgruppen, faktisk. Hvilke traumatiske hendelser er det snakk om? Det første jeg tenkte var krigen. Hun var rundt 5-10 år, stemmer det? Er hun helt klar enda, eller har hun begynnende tegn på demens? Har hun alltid vært sånn, eller er dette noe nytt? Mamma, snill og god som hun er, har alltid tatt hun i forsvar og påstår at hun tror hun begynner å bli dement. Jeg (og forsåvidt alle andre og) derimot, har sett disse ufyselige personlighetstrekkene siden jeg selv var er lite barn. Ingen små barn skal vel trenge å gå på eggeskall rundt sin egen bestemor i frykt for hva en kan si og gjøre galt? Jeg forstod veldig tidlig at hun ikke var som alle andre besteforeldre. Ang traumer vil jeg ikke gå i detaljer i frykt for å bli gjenkjent, men hun har opplevd grusomme ting jeg unner absolutt ingen. Men det er veldig veldig mange år siden. Anonymkode: e3cde...592 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan moren til din mor være farmor?? Anonymkode: 12bc2...4ee Er mormor det er snakk om. Hadde en ide om at dersom jeg skrev farmor, ville det forandre virkeligheten og anonymisere litt mer, uten å tenke meg godt nok om🤣 Anonymkode: e3cde...592
Flintis Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 Hvor gamle er du og moren din da? Jeg ser liksom for meg at moren din bruker de siste årene sine på å slite for moren sin nå. Og klarer mormor seg selv? Det må vel være noe hjemme sykepleie eller lignende som kan ta i et tak?
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 22.54): Da har du aldri jobbet på et gamlehjem om du ikke har møtt en fæl gammel person😬 Anonymkode: aa248...b34 Tja. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Flintis skrev (1 minutt siden): Hvor gamle er du og moren din da? Jeg ser liksom for meg at moren din bruker de siste årene sine på å slite for moren sin nå. Og klarer mormor seg selv? Det må vel være noe hjemme sykepleie eller lignende som kan ta i et tak? Jeg er i midten av 30-årene og mamma er i midten av 60-årene. Mormor har skrantende helse, men er oppegående. Ser for meg mamma er den som går bort først om dette fortsetter. Har liksom tolerert henne og aldri sagt henne imot hele livet, nettop fordi hun har hatt et tøft liv. Men det er ingen grenser for hva hun kan lire av seg, så kjenner jeg på lik linje med andre har fått nok. Anonymkode: e3cde...592
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mamma, snill og god som hun er, har alltid tatt hun i forsvar og påstår at hun tror hun begynner å bli dement. Jeg (og forsåvidt alle andre og) derimot, har sett disse ufyselige personlighetstrekkene siden jeg selv var er lite barn. Ingen små barn skal vel trenge å gå på eggeskall rundt sin egen bestemor i frykt for hva en kan si og gjøre galt? Jeg forstod veldig tidlig at hun ikke var som alle andre besteforeldre. Ang traumer vil jeg ikke gå i detaljer i frykt for å bli gjenkjent, men hun har opplevd grusomme ting jeg unner absolutt ingen. Men det er veldig veldig mange år siden. Anonymkode: e3cde...592 Det er som du sier, et barn skal ikke gå på tåhev rundt verken foreldre eller besteforeldre. At hun har traumer skal ikke gå utover egne barn og barnebarn. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er i midten av 30-årene og mamma er i midten av 60-årene. Mormor har skrantende helse, men er oppegående. Ser for meg mamma er den som går bort først om dette fortsetter. Har liksom tolerert henne og aldri sagt henne imot hele livet, nettop fordi hun har hatt et tøft liv. Men det er ingen grenser for hva hun kan lire av seg, så kjenner jeg på lik linje med andre har fått nok. Anonymkode: e3cde...592 Det er ikke noe galt i å ta avstand fra en person som behandler deg dårlig. Jeg synes du høres ut som en fin person som vil alle vel, men noen ganger er det også viktig å tenke på seg selv. Du kan ikke forandre henne og hvis hun ikke vil gå i terapi, så er det nytteløst. Ta vare på deg, og din mor, først og fremst. ❤️ 1
Flintis Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er i midten av 30-årene og mamma er i midten av 60-årene. Mormor har skrantende helse, men er oppegående. Ser for meg mamma er den som går bort først om dette fortsetter. Har liksom tolerert henne og aldri sagt henne imot hele livet, nettop fordi hun har hatt et tøft liv. Men det er ingen grenser for hva hun kan lire av seg, så kjenner jeg på lik linje med andre har fått nok. Anonymkode: e3cde...592 Er det slik å forstå at mor og mormor bor sammen så hun aldri har fri?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 Flintis skrev (3 minutter siden): Er det slik å forstå at mor og mormor bor sammen så hun aldri har fri? Er ikke langt i fra dessverre takk for fint svar «Tvillingsjel»❤️ Anonymkode: e3cde...592
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (17 minutter siden): Tja. Jeg er tilknyttet et omsorgssenter som støttekontakt, og hilser stadig på pasienter som er godt oppi årene. Jeg har fortsatt til gode å møte en ufyselig person. Bank i bordet. Jeg synes personalet tidvis er verre enn de som bor der. Men jeg betviler ikke TS altså. De finnes slike eldre også. Må være kjipt å bruke sine siste år på jorda på å være slik. Ja jo, men jeg har arbeidet på 4 gamlehjem.. de finnes og det har null nada med personalet å gjøre.. Ei dame på 89 år regelrett klappa til meg to ganger fordi jeg levde i synd.. mao jeg bodde ugift med samboeren min😂😂 Anonymkode: aa248...b34 1
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 (endret) 🙉 Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (Akkurat nå): Det jeg mente var at jeg ikke har sett noe ufyselig oppførsel fra de som bor på gamlehjemmet. Ansatte, derimot. Det er kun ansatte jeg har sett dårlig oppførsel fra. Hun klappa til deg fordi du levde i synd? Huff🙉 Jepp.. Dama hadde jaggu krefter igjen i de arma sine og🙈 Men ja det finnes råtne epler i alle katagorier dårlige helsepersonell, doktorer, lærere, butikk ansatte osv ikke alltid den eldre sin «skyld» for at en er som en er, men det finnes de uten unnskyldninger som rett og slett er dritt mennesker som ung og gammel🤷🏻♀️ Anonymkode: aa248...b34
Flintis Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er ikke langt i fra dessverre takk for fint svar «Tvillingsjel»❤️ Anonymkode: e3cde...592 Kanskje moren din burde ta en prat med en psykolog og få litt perspektiv på tingene? Så kan hun slippe å slite seg ut med god samvittighet. Endret 9. februar 2022 av Flintis 1 1
lillevill Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 Hun er vel gamal og lei av tilstander da. Hva med å sette grenser da? Feks si du jeg liker ikke når du snakker sånn om XX jeg. Og ikke reagerer på oppførsel som er dårlig.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 Er det en nylig endring? Mange eldre får lav B12 og kan få reaksjoner på det. Min tante ble stadig mer rasende hver gang vi var på besøk, viste seg at hun hadde noe vannansamlinger i hodet som la press på hjernen. Fikk et dren og ble seg selv igjen. Så ville forsøkt å utelukke slike ting. Anonymkode: 0a8b1...30c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå