Gå til innhold

Er det overhodet noen trøst at det har fungert før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lang historie kort. Jeg ble gravid med kjæresten da vi traff hverandre. Vi hadde nettopp blitt kjent, og jeg gikk på spiral, så dette skjedde mot alle odds. Jeg valgte å ikke beholde, da det var veldig mange ting som stod i veien på det tidspunktet. Jeg var da i uke 9.

Jeg ante ikke på det tidspunktet at det kom til å bli oss, men det ble det altså. Vi har vært sammen i tre år, og nå begynt å prøve å få barn. Og har ikke fått det til så langt. Jeg sluttet på prevensjon i august/september, og har de siste par månedene også EL-testet.

Jeg trodde i utgangspunktet at jeg kom til å stresse mindre fordi det har gått en gang før, som tilsier at jeg KAN bli gravid, og han kan gjøre meg gravid. Men nå tar jeg ikke det som en trøst i det hele tatt, jeg begynner å bli redd for at den graviditeten var "sjansen" min. Nå er venninne etter venninne gravid, og jeg har kommet til det forferdelige punktet der jeg ikke gleder meg på andres vegne lenger (jeg gjør selvsagt det utad...). Det begynner å bli mange av dem nå (jeg er 31).

Mannen stresser ikke, han mener dette går helt fint. Jeg nevnte at jeg kanskje ville bestille time hos gynekolog, og han rynket litt på nesen. Han har en bestekompis som gikk gjennom intens prøving og IVF med kona, og de er skilt i dag, så jeg tror det har skremt ham litt.

Er det noen som har vært i denne situasjonen? Er det i det hele tatt noen trøst i at man har blitt gravid før? 

Anonymkode: 16307...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en håndfull venninner som har mistet i SA. De har alle blitt gravide raskt etterpå. Er du sikker på dere treffer riktig tidspunkt? Husk det kan være lurt å gjøre jobben før el test blir positiv. Når den er positiv kan det være forseint.

mister selv nettopp i SA, så spent på om der går fort nå når vi skal til å prøve igjen. 
Bestill gyntime om du vil uten at mannen trenger å mene så mye om dette. Si du vil ta celleprøve feks. Veien derfra å til ivf er jo ganske lang å det er jo ikke unormalt å ta en gynsjekk i ny og ne..

Anonymkode: 6dc84...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det ikke sikkert har skjedd så mye med din kropp på 3 år, og du er ikke mer enn 31 år. Det et også helt normalt å bruke opptil 1 år før man bli gravid selv med stabil syklus. Så egentlig ikke noe vits å stresse med dette før dere har prøvd 1 år, dere vet jo at du kan bli gravid. Selv om du sluttet med prevensjon i høst og tatt tester, så kan det være tilfeller der eggløsning kan ha skjedd tidligere eller senere enn antatt. Eggløsningstester fungerer slik at når testen er positiv, så slippes egget først ca. 24-48 timer etterpå, så det kan jo hende at dere ikke har samleie til riktig tidspunkt! Tenker det kan være lurt å fortsette prøvingen en stund til, stresse ned, finne på hyggelige ting med kjæresten og ha god kommunikasjon hele veien! Masse lykke til ☺️

Anonymkode: ae6ad...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg traff mannen min for 10 år siden, ble jeg gravid etter bare noen få måneder sammen. Ikke bodde vi i samme by heller, var 23 år, leide leilighet, deltidsjobb osv. så var uaktuelt å beholde. Gikk på p-piller. 

2 år etter ble jeg gravid igjen (heller ikke planlagt) men mistet. Ikke noe hastverk men selvfølgelig trist..eller, jeg kjente på det på en helt annen måte enn aborten.  I 2015 kom lysten på barn og vi hadde vel noen prøveperioder før jeg ble gravid tidlig 2016. Har nå et barn på 5 år og veldig lyst på nr 2 nå. 

Anonymkode: cdd73...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 30, deretter hadde jeg 4 års prøving (de første 1,5 årene uten en eneste positiv test) og 5 spontanaborter før jeg fikk neste barn, og legene gjentok til det kjedsommelige at "det er ingenting galt med dere, dette har dere fått til før, ingen hjelp å få". Men de fikk jo rett da.

Anonymkode: d8f26...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...