Gå til innhold

Er du lei av pandemier? Bli veganer!

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet
David_Nittenbourog skrev (1 time siden):

Dessverre er det alt for mange som har kjøtt omtrent så ofte. Da mener jeg ikke nødvendigvis en biff på 350 gram, men for eksempel pasta med kjøttsaus.

Hvis alle i verden skulle hatt et kjøttforbruk som en gjennomsnittlig nordmann, ville vi ha trengt ca. fire jordkloder. Og nordmenn er ikke den gruppen med høyest kjøttforbruk i verden. Jeg vet ikke hvor mye høyere amerikanerne ligger, men det er en del høyere.

Det å endre kosthold til et kosthold som er sunnere både for mennesker og planeten er ingen belastning. Det kan være en mental utfordring å lære seg nye måter å lage mat på og å finne frukter og grønnsaker man ikke har spist noe særlig av før, men noen belastning er det ikke.

Jeg er ingen avansert kokk, men jeg har lært meg å lage en håndfull veganske retter. Jeg har faktisk blitt ganske god på noen av dem, de smaker fantastisk. Uten erkjennelsen om at jeg måtte bli veganer, både for min egen og naturens skyld, ville jeg aldri oppdaget disse nye smakene.

Siden du nevner frukter og grønnsaker man ikke har spist noe særlig av før, så lurer jeg på hvilke du mener og hvor de kommer fra?

Skrevet
15 hours ago, Adobyen said:

Siden du nevner frukter og grønnsaker man ikke har spist noe særlig av før, så lurer jeg på hvilke du mener og hvor de kommer fra?

Jeg er som sagt ikke noen avansert kokk. Jeg hadde selvsagt hørt om linser fra før, men jeg kan ikke huske å ha spist en rett basert på linser før. Nå har jeg flere oppskrifter på retter med linser som del eller hoveddel. Linser er et fantastisk produkt som gir veldig mye næring utifra arealet som brukes i dyrkingen, og som inneholder veldig mange viktige næringsstoffer. Se link til en dokumentar om linser nederst.

At kikerter kunne brukes til så mye forskjellig visste jeg heller ikke.

Jeg har også utvidet hva jeg spiser av frukt og grønnsaker: Aprikos, papaya, mango, ingefærrot, granateple, dadler, pastinakk, kidneybønner er frukter/grønnsaker jeg tidligere omtrent aldri spiste. I en typisk uke får jeg nå i meg alle disse pluss mer vanlige ting som tomater, løk, brokkoli, spinat, eple, appelsin og hvitløk. Før jeg ble veganer tok det gjerne 2-3 måneder før jeg var innom et tilsvarende utvalg av frukter og grønnsaker. De fleste har jo hørt om alle disse og mer til, men de færreste får i seg alt dette flere ganger i uken.

Jeg er såpass "skadet" av kjøttspising at jeg synes det ville vært kjedelig å bare gomle i meg rå grønnsaker, så jeg bruker mange oppskrifter fra f. eks. www.veganmisjonen.com for å skape variasjon.

For ikke å glemme alle mulige nøtter og kornslag. Müsli smaker godt med soyamelk på, jeg prøver å spise tre forskjellige slags müslier for å få variasjon av både smak og næringsstoffer.

Jeg pleier ikke å se på reklamen på YouTube, men da reklamen for Grønne Folk dukket opp så jeg hele. Man kan si de er veganversjonen av Fjordland, men ekstremt mye mer miljøvennlig og sunnere. De bruker grønnsaker som dyrkes i Norge, men som vanligvis blir sortert bort og kastet fordi de er for små eller skeive. Av dette lager de utmerkede middagsretter som er både sunne og velsmakende. Perfekt de dagene der matlagingen må gå kjapt.

Som sagt, linser er moder naturs mest geniale produkt, her er en interessant dokumentar:

Skrevet
5 hours ago, frøken bra nok said:

Å basere alt dette på utenlandsk forskning blir feil mtp sykdommer. Les denne artikkelen du😊

https://forskning.no/mat-mat-og-helse-nmbu-norges-miljo-og-biovitenskapelige-universitet/rodt-kjott-og-melk-er-sunt/414108

Det er lett å glemme at ernæringsråd i et land ofte henger sammen med hva slags mat det aktuelle landet produserer. Norge har en lang tradisjon med kuer, melk og meieriprodukter. Det var ikke før jeg så dokumentaren "What the health" på Netflix at det ble åpenbart for meg hvor feil det er å ha melk som en sentral del av kostholdet.

Kumelk er fra naturens side laget for at en kalv fortest mulig skal vokse på seg noen hundre kg og bli til en voksen ku/okse. Er det noe annet dyr på jorda som har melk fra et annet dyr som del av sitt kosthold? Nei, det er det ikke. Ren kumelk er svært usunt, særlig fordi melkefettet for det meste har mettet fett, som gir økt sjanse for hjerte- og karsykdommer. Derfor har vi laget lettmelk og skummet melk. Blir noe sunt ved å ta bort den mest usunne delen? Nei. Melk inneholder for eksempel østrogen, det er særlig ugunstig for guttebarn å bli utsatt for det.

Professor Anna Haug, som uttaler seg i artikkelen du har linket til, er tydelig farget av å være vokst opp i Norge med en matbransje som har makt til å få kjøtt og meieriprodukter inn på helsemyndighetenes liste over et sunt kosthold. Hun påstår at et vegansk kosthold vil gi mangel på vitamin B12. Det vil det forutsatt at man bare spiser vaskede grønnsaker, slik som de man får i butikken. Vår naturlige kilde til B12 er å få i oss mikroorganismene som danner B12 gjennom å spise rotfrukter med litt jordrester på, og generelt være i kontakt med jorda, bokstavelig talt.

Omega 3 kommer ikke fra fisk. Omega 3-fettsyrer kommer fra alger som noen fisker spiser, så akkumulerer det seg oppover i næringskjeden. Det gjør også miljøgifter som f. eks. kvikksølv, som det dessverre er en del av i havet. Det er også planter som vokser på land som inneholder omega 3. For eksempel er linfrø en god kilde til omega 3, det fins sikkert flere, jeg har bare ikke pugget dette.

Vitamin D : Den viktigste årsaken til at mange har for lite vitamin D i dag er at vi oppholder oss mye mer innendørs enn steinaldermenneskene gjorde. De fikk D-vitamin fra sollyset. Det får vi også når vi er ute i sola, men de fleste oppholder seg mye mindre utendørs enn det urmenneskene gjorde. De fleste moderne mennesker får i seg vitamin D fra unaturlige matkilder som melk og andre animalske kilder, da synes jeg som veganer det er mye bedre å få i meg vitamin D via soyamelk som er tilsatt vitamin D.

Det er skummelt hvor mye definisjonsmakt matindustrien har. Forestillingen om at det er viktig at barn drikker melk til matpakka på skolen kommer jo derfra. Det har gitt østrogen til guttebarn, som er ugunstig for deres fysiologiske utvikling, usunt fett som øker sjansen for hjerte- og karsykdommer osv. Trumfkortet til meieribransjen er jo at melk inneholder kalsium, som de mener motvirker benskjørhet. Men det er faktisk en lineær sammenheng mellom de landene med mest benskjørhet og høyest forbruk av meieriprodukter.

Skrevet
David_Nittenbourog skrev (18 timer siden):

Dessverre er det alt for mange som har kjøtt omtrent så ofte. Da mener jeg ikke nødvendigvis en biff på 350 gram, men for eksempel pasta med kjøttsaus.

Hvis alle i verden skulle hatt et kjøttforbruk som en gjennomsnittlig nordmann, ville vi ha trengt ca. fire jordkloder. Og nordmenn er ikke den gruppen med høyest kjøttforbruk i verden. Jeg vet ikke hvor mye høyere amerikanerne ligger, men det er en del høyere.

Det å endre kosthold til et kosthold som er sunnere både for mennesker og planeten er ingen belastning. Det kan være en mental utfordring å lære seg nye måter å lage mat på og å finne frukter og grønnsaker man ikke har spist noe særlig av før, men noen belastning er det ikke.

Jeg er ingen avansert kokk, men jeg har lært meg å lage en håndfull veganske retter. Jeg har faktisk blitt ganske god på noen av dem, de smaker fantastisk. Uten erkjennelsen om at jeg måtte bli veganer, både for min egen og naturens skyld, ville jeg aldri oppdaget disse nye smakene.

Jeg var veganer for lenge siden, i nesten 5 år, og det ble feil for min kropp. Spiser kjøtt fra pattedyr når jeg får det servert, men kjøper det ikke inn selv. Eneste er lever pga jernnivået. 

• Opprett ny...