Gå til innhold

Er du lei av pandemier? Bli veganer!

Anbefalte innlegg

Skrevet
David_Nittenbourog skrev (8 minutter siden):

Elgkjøtt er jo faktisk det beste alternativet hvis man skal spise kjøtt. Elgbestanden i Norge må beskattes fordi vi ikke har nok store rovdyr i landet. Uten jakt vil det bli for mange elger, og det vil bli perioder der store deler av bestanden sulter fordi det ikke er nok mat.

Dessuten er jo ikke elg industrielt tilvirket kjøtt. Elgene lever i naturen med god avstand mellom hverandre, jeg har ikke hørt om et eneste virus som har smittet fra elger til mennesker.

Men du og de andre som har svar negativt her har ikke kommet med et eneste saklig motargument, bare utsagn som "morsom du" og "jeg liker kjøtt så godt". Hva med å faktisk ha en saklig diskusjon?

Jeg har flere gode venner som er både veganere og vegetarianere, jeg synes kjøttsubstituta er helt jævlige. Ikke tåler jeg bønner og linser, så hadde vært lite proteiner da gitt😅

men det jeg sier; morsom du. Er mtp at pandemien ikke hadde vært her om vi ikke hadde hatt dyr her på kloden. Da hadde vi sittet inni en busk og ikke sett noe av landskapet rundt oss.. ikke hadde vi hatt ull til kalde vintre, ikke at en ekte veganer skal bruke ull da😏

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Blueberrymuffin said:

Jeg har smakt veldig mye vegansk, så kanskje du ikke skal være så forutinntatt. Og akseptere at for flertallet er ikke vegansk et fullverdig alternativ.

Genetisk har jeg hatt høyt blodtrykk siden jeg var barn, men ellers er jeg frisk. Vegansk er ikke sunnere når man må ta B12 sprøyte og haugevis med vitaminer og kosttilskudd.

Kjøper ikke bs om at vegansk er så mye bedre, når man faktisk må få tilskudd ved siden av. Klarer du å legge frem god forskning på dette, eller er det kun tomme ord fra en pro veganer?

En med normal fordøyelse trenger ikke ta B12-sprøyter for å få nok vitamin B12 på et vegansk kosthold, det holder med tilskudd i form av piller.

Som sagt, de aller fleste kyr, griser, kyllinger etc. går ikke på fritt beite, eller gjør det i for liten grad til at de kan få nok B12 derfra. Så de aller fleste husdyr får B12-tilskudd. Det er da bedre at et menneske tar piller med B12 enn at for eksempel tusenvis av kyllinger skal sitte tett i tett, ales opp med for tilsatt blant annet B12 og generelt ha det ganske jævlig den tida de er i live?

Jeg vet om studier som viser solide fordeler med et vegansk kosthold, men nå skal jeg straks legge meg, jeg skal finne dem fram i morgen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
David_Nittenbourog skrev (2 minutter siden):

En med normal fordøyelse trenger ikke ta B12-sprøyter for å få nok vitamin B12 på et vegansk kosthold, det holder med tilskudd i form av piller.

Som sagt, de aller fleste kyr, griser, kyllinger etc. går ikke på fritt beite, eller gjør det i for liten grad til at de kan få nok B12 derfra. Så de aller fleste husdyr får B12-tilskudd. Det er da bedre at et menneske tar piller med B12 enn at for eksempel tusenvis av kyllinger skal sitte tett i tett, ales opp med for tilsatt blant annet B12 og generelt ha det ganske jævlig den tida de er i live?

Jeg vet om studier som viser solide fordeler med et vegansk kosthold, men nå skal jeg straks legge meg, jeg skal finne dem fram i morgen.

Ehh baserer du den forskinga på norsk eller utenlandsk forskning? De aller fleste kjøttfe i Norge går fritt ute på beite fra april-sept/okt.. ingen av våre kyr får b-12. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
28 minutter siden, frøken bra nok said:

Ehh baserer du den forskinga på norsk eller utenlandsk forskning? De aller fleste kjøttfe i Norge går fritt ute på beite fra april-sept/okt.. ingen av våre kyr får b-12. 

Nå skulle jeg akkurat til å legge meg, men jeg skal svare på dette først. Jeg skal innrømme at jeg ikke har tallgrunnlag for hvor stor andel av norske husdyr som får B12-tilskudd, men faktum er at dyr som ikke får være mye ute i det fri vil måtte trenge tilskudd.

I følge denne artikkelen er det 249 000 av 882 000 norske kyr som går på utmarksbeite. Det er tall fra SSB.

Ellers fins det en drøss med andre argumenter mot å spise kjøtt fra industrielt landbruk. De viktigste faktorene er imidlertid at det gir økt sannsynlighet for nye pandemier, pluss at produksjon av kjøtt, meieriprodukter og egg legger beslag på så store arealer at det gjør det umulig å komme under 1,5-gradersmålet for global oppvarming uten at vi reduserer kjøttforbruket betydelig og at det å bruke så store arealer bidrar til den generelle utryddelsen av dyrearter.

Ved siden av klimatrusselen er utryddelsen av arter den største trusselen vi nå står overfor.

• Liker 1
Skrevet
David_Nittenbourog skrev (3 minutter siden):

Nå skulle jeg akkurat til å legge meg, men jeg skal svare på dette først. Jeg skal innrømme at jeg ikke har tallgrunnlag for hvor stor andel av norske husdyr som får B12-tilskudd, men faktum er at dyr som ikke får være mye ute i det fri vil måtte trenge tilskudd.

I følge denne artikkelen er det 249 000 av 882 000 norske kyr som går på utmarksbeite. Det er tall fra SSB.

Ellers fins det en drøss med andre argumenter mot å spise kjøtt fra industrielt landbruk. De viktigste faktorene er imidlertid at det gir økt sannsynlighet for nye pandemier, pluss at produksjon av kjøtt, meieriprodukter og egg legger beslag på så store arealer at det gjør det umulig å komme under 1,5-gradersmålet for global oppvarming uten at vi reduserer kjøttforbruket betydelig og at det å bruke så store arealer bidrar til den generelle utryddelsen av dyrearter.

Ved siden av klimatrusselen er utryddelsen av arter den største trusselen vi nå står overfor.

Utmarksbeite vil si i skog, fjell vidder. Ikke at kuene ikke får ut på jorder, enger osv. 

Gris og høns kan jeg lite om, med unntak av gårder her i nærheten som går ute de og. Litt helvette med de grisene som stikker av titt og ofte😂 

men jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at dette skaper pandemier🤷🏻‍♀️

• Liker 3
Skrevet
frøken bra nok skrev (Akkurat nå):

Utmarksbeite vil si i skog, fjell vidder. Ikke at kuene ikke får ut på jorder, enger osv. 

Gris og høns kan jeg lite om, med unntak av gårder her i nærheten som går ute de og. Litt helvette med de grisene som stikker av titt og ofte😂 

men jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at dette skaper pandemier🤷🏻‍♀️

Men våre kuer er blant de 249’ og går på støylen/fjellet hele sommeren.

• Hjerte 2
Skrevet

Nå hadde det smakt med sprøstekt panda😉

• Liker 2
Skrevet

Det hjelper jo ikke noe på disse matmarkedene med ville dyr i Kina og andre asiatiske land eller tilsvarende i Afrika om så hele Norge blir veganere. Ja, neste pandemi kan komme fra industrialisert kjøttproduksjon, men akkurat nå ser det jo ut som det er farligere når vi begynner å blande inn dyr som er så langt fra oss som flaggermus og pangolin. Veldig gamle arter med virus som burde forblitt ukjente for oss. 

Hadde hørtes bedre ut om du sa er du lei av å utrydde truede arter, få kineserene til å legge vekk den tradisjonelle medisinen sin 🤔

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke så lei av pandemi kjenner jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker vegetarmat jeg. Har aldri vært veganer, men har vært vegetarianer uten egg tidligere. Og det gikk veldig fint det. Men etter kyssesyken for mange år siden, pådro jeg meg en hel Haug med allergier og kryssallergier. Så å leve vegansk når man ikke tåler gluten, tomat, alt av frukt, belgfrukter, nøtter og soya, er rett og slett totalt umulig! Det er uansvarlig overfor egen helse. Jeg hadde blitt underernært rimelig kjapt. 

• Liker 1
Skrevet
David_Nittenbourog skrev (9 timer siden):

Spiser du brød? Spiser du müsli? I så fall er du jo allerede godt på vei. Mennesker vil få ødelagte nyrer hvis vi spiser for mye kjøtt, på grunn av for høy proteinandel.

Jeg vil utfordre deg til å smake på noen veganske retter før du avviser det så kategorisk. Jeg spiste kjøtt med stor lyst for noen år siden, men jeg ble positivt overrasket over hvor god mat det er mulig å lage på vegansk basis hvis man setter ser litt inn i det. 🙂

Du ser at jeg skrev KUN vegansk mat?

Kan gjerne dyrke salat, potet... i hagen, plukke bær, ha tomat og agurkplanter i 'drivhus' .

Men de beste skoene jeg kjøper er ekte skinnsko, om jeg pusser de innimellom så er de like fine om 20år,  ull er også foretrukket til gensere og labber før all slags syntetisk stoff. Og kjøtt og melk er ett produkt en gjerne får fra de samme dyrene som gir meg dette skinnet og ulla.

Klarer du deg på vegansk mat som kun er produsert i Norge?  Har du undersøkt hva klimaavtrykket blir av all transport av mat? Selv kuttet jeg ut å kjøpe ferske blåbær i beger vinterstid pga klimatrykket som ble beregnet på dette.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
David_Nittenbourog skrev (8 timer siden):

Elgkjøtt er jo faktisk det beste alternativet hvis man skal spise kjøtt. Elgbestanden i Norge må beskattes fordi vi ikke har nok store rovdyr i landet. Uten jakt vil det bli for mange elger, og det vil bli perioder der store deler av bestanden sulter fordi det ikke er nok mat.

Dessuten er jo ikke elg industrielt tilvirket kjøtt. Elgene lever i naturen med god avstand mellom hverandre, jeg har ikke hørt om et eneste virus som har smittet fra elger til mennesker.

Men du og de andre som har svar negativt her har ikke kommet med et eneste saklig motargument, bare utsagn som "morsom du" og "jeg liker kjøtt så godt". Hva med å faktisk ha en saklig diskusjon?

Helt riktig, vi er helt nødt til å jakte elg for elgens egen skyld. Kult å se at det også finnes veganere som vet dette 😀

Den mest irriterende sykdommen vi har fått fra dyr fikk vi forresten når vi begynte med korn - karies. Egentlig en gnagersykdom. Den er veldig smittsom, de fleste får den av foreldrene som babyer og man blir ikke kvitt den 🥲 Våre jeger/sanker forfedre hadde altså ikke hull i tennene 🤯

Så vi kan skylde ting på planteføde og 😉

Synes du overdriver en del når du sier vi egentlig er planteetere, det korrekte er vel at vi er altetere 😊

Spesialiserte planteetere har mye mer avanserte mage/tarm systemer.

Men vi er jo ikke «rovdyr» heller forsåvidt selv om vi er veldig gode utmattelsesjegere (mennesker er de mest utholdende pattedyra 😀), bare tenk hvor mye mer effektiv muskulatur en katt har 😀

Vi er rett og slett veldig uspesialiserte. Det er faktisk en primatgreie, vi har en del primitive trekk. Som hender og føtter, veldig uspesialisert (men ligner føttene til gnagere - ikke så rart, de er visst primatenes nærmeste slekt🤯)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Keep it up. Mer kjøtt på resten av oss! :)

Skrevet

Tror ikke løsningen er at hele verden blir planteetere, mennesker er omnivore, det vil si at vi kan spise både planter og kjøtt.

Hvis alle skulle gå over til å spise bare planter ville mange ikke fått i seg alle næringsstoffene de trenger og det ville ikke blitt nok mat til 8 millarder mennesker.

Gjest Villfisker
Skrevet
frøken bra nok skrev (12 timer siden):

Du er morsom du.. Går i fryseren å tar opp litt elgkjøtt, som jeg har skutt i høst jeg..

Det hørtes godt ut. Jeg må dessverre kjøpe, siden jeg bor på feil sted. Dumt sesongen begrenser hvor ofte man kan få det i butikk. Skal prøve å være tidlig på i år. Samme gjelder villaksen. Spiser bare laksen i sesong. Oppdrettsvineriet, kan andre få spise :) 

Skrevet

Nei. Om kjøttspising medfører noen pandemier så får man bare godta det. Jeg slutter aldri å spise kjøtt. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg  kan med hånda på hjertet si, at de jeg treffer som er hardbarka veganere, de har gjerne en god dose psykiske problemer i tillegg, eller har spiseforstyrrelser. Jeg omgås svært mange mennesker i mitt arbeid, og jeg har til gode å møte en veganer som ikke mangler et eller annet, et eller annet sted i topplokket. 
Og folk som sitter på KG er ikke representativt for resten av befolkningen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå skal ikke jeg kalle meg veganer. Jeg bruker ull, spiser noe ost (veldig sjelden) da jeg ikke klarer å finne en god erstatning og jeg kan fint spise andre meieriprodukter og egg når jeg ikke er hjemme. Ellers spiser jeg plantebasert. Spiste helt plantebasert i et par år. 

Når det er sagt synes jeg @David_Nittenbourog kom med et innlegg som hadde mange gode poenger og han har videre argumentert veldig ryddig og godt for seg, mens alle som "må" spise kjøtt stort sett ikke har et eneste godt argument på hvorfor. Bortsett fra at det er godt da, som forsåvidt er greit, men det mangler jo litt til på å få til en saklig diskusjon her. Er synd det er alltid blir sånn. Hadde vært fantastisk å kunne hatt en ryddig diskusjon om akkurat dette, da det finnes utrolig mange gode grunner til å kutte i kjøttforbruket. Nr 1 for min del er miljøet, klimaangsten blir større og større. I dag kom det ut at vi har mistet 20 isbreer i Norge siden siden forrige måling i 2006 https://www.nrk.no/norge/20-isbreer-i-norge-er-na-borte-1.15846004 Det er rett og slett skummelt! De fleste av oss kommer til å oppleve klimakrisen i stor grad om vi ikke gjør noe snart. 

Blueberrymuffin skrev (16 timer siden):

Har både venner og familie som er veganere. Har prøvd litt av vært, og liker det ikke.

Er ikke i nærheten av «the real thing» som mange veganere så hardnakket hevder. De juger for seg selv. 

Er altfor glad i god mat, kjøtt, godteri og diverse fra dyrene. For ikke å snakke om ekte ost, den veganske osten er helt heselig, klarer ikke å like den hvor enn mange ganger jeg prøver, eller hvor enn mange forskjellige typer jeg prøver.

Vet at jeg ikke liker vegansk. For en matglad person som meg ville det gitt meg mye dårligere livskvalitet å gå vegansk. 

The real thing? Jeg spiser veldig lite kjøtterstatninger eller mat som minner om kjøtt. En indisk Dhaal feks er jo the real thing vegansk. Samme med utrolig mange andre retter. Jeg sier ikke du skal spise vegansk, men at det kun er kjøtt som er the real thing stemmer jo ikke? 

Jeg er også utrolig matglad og elsket kjøtt. Når venner laget vegansk mat til meg, eller mat uten kjøtt i det hele tatt likte jeg det ikke og følte hele tiden det manglet noe. Særlig når de brukte de dårlige erstatningene (det finnes faktisk noen som er skikkelig gode, uten at de behøver å være helt likt kjøtt), eller ikke passet på å ha en proteinkilde i maten. Jeg la om i 2018, spiste helt plantebasert frem til i sommer da jeg begynte å spise noe ost og vegetarisk ute som nevnt over. Jeg ble selv overrasket over hvor mye god mat man kan lage. Jeg har faktisk aldri spist bedre mat enn den jeg lager selv i dag (restauranter som tilbyr vegansk er varierende, men blir bedre og bedre). Jeg lager også mye mat til venner, og de også er helt enig i at jeg lager helt fantastisk mat, helt uten kjøtt. Da lager jeg ikke mat som skal ligne på kjøttretter, men mat som er the real thing uten kjøtt. 

Det å si du ikke liker vegansk blir rart for meg. Jeg regner med du spiser mer enn bare kjøtt, så mye vegansk liker du jo antagelig. Igjen vil jeg presisere at jeg ikke prøver å få deg til å legge om, det sier du jo helt klart at du ikke vil :)

Smygel skrev (2 timer siden):

Jeg  kan med hånda på hjertet si, at de jeg treffer som er hardbarka veganere, de har gjerne en god dose psykiske problemer i tillegg, eller har spiseforstyrrelser. Jeg omgås svært mange mennesker i mitt arbeid, og jeg har til gode å møte en veganer som ikke mangler et eller annet, et eller annet sted i topplokket. 
Og folk som sitter på KG er ikke representativt for resten av befolkningen.

Dette her er jo egne observasjoner og ikke fakta. Det er flere og flere som kutter kjøtt eller blir helt veganere. Alle sliter selvsagt ikke med spiseforstyrrelser og psykiske problemer. Det er flere toppidrettsutøvere, leger, forskere osv som i dag spiser helt vegansk, og mange har også gjort det lenge. Og selvsagt helt vanlige folk, og selvfølgelig også folk med psykiske problemer. 

Det er ganske generaliserende og si at veganere mangler et eller annet, et eller annet sted i topplokket. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (16 timer siden):

Jeg har smakt veldig mye vegansk, så kanskje du ikke skal være så forutinntatt. Og akseptere at for flertallet er ikke vegansk et fullverdig alternativ.

Genetisk har jeg hatt høyt blodtrykk siden jeg var barn, men ellers er jeg frisk. Vegansk er ikke sunnere når man må ta B12 sprøyte og haugevis med vitaminer og kosttilskudd.

Kjøper ikke bs om at vegansk er så mye bedre, når man faktisk må få tilskudd ved siden av. Klarer du å legge frem god forskning på dette, eller er det kun tomme ord fra en pro veganer?

Interessant. Jeg kjenner haugevis av kjøttspisere med b12 mangel(et veldig godt eksempel er influencer Helene Drage som spiser MYE kjøtt). Kjenner ingen veganere som har det, inkludert meg selv. Tar ikke et eneste kosttilskudd. Min mor, som er altspiser, spiser kosttilskudd som om det skulle vært godteri. 
Vegansk er sunnere enn ikke. Veganere og vegeterianere lever lengre enn de som ikke er de, får sjeldnere kreft(f.eks er tykktarmskreft, tredje vanligste kreftformen i Norge, direkte knyttet til kjøttspising og brystkreft har link til melkedrikking), har mindre hjerte og karsykdommer og får sjeldenere diabetes. 
https://www.veganfoodandliving.com/vegan-diet/why-do-vegans-live-longer/

https://funksjonellmedisin.no/2020/03/ny-studie-forbinder-inntak-av-melk-med-storre-risiko-for-brystkreft/

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold-og-kreft/kjott-og-kreft/

• Nyttig 2
  • Opprett ny...