fire24 Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Jeg har lest en del historie og statistikk i det siste og det har gitt litt perspektiv. Det er ganske revolusjonerende ting som har skjedd de siste 150 årene og mange har fått navnet sitt med i historiebøkene grunnet oppfinnelser og aktivisme osv. Men når disse dør har vel ikke historien noe betydning for for dem lenger? At de har etterlatt seg et stort navn gjør vel ingen forskjell, sånn egentlig? Så om jeg kurerer kreft eller bor under en stein resten av livet så betyr jo det absolutt ingenting. Altså jeg betyr ingenting når man ser bittelitt større på det. Hva er vitsen? Hva er vitsen med klær? Altså ellers fryser jeg, men hva så? Hva er vitsen med å reprodusere seg? Hvorfor jobbe masse for å kjøpe hus og bil når vi alle kommer til å forsvinne uansett? Hva er vitsen med å forlenge livet med medisiner og behandling, jeg dør jo på et eller annet tidspunkt og forlengelse av livet gjør jo egentlig ingen forskjell. Ingen forskjell for meg eller noen andre. Sorgen kommer jo uansett. Alle dør på et eller annet tidspunkt så alle følelser forsvinner uansett. Hva er poenget?? 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Man lever og koser seg så lenge man kan, enkelt og greit. Hvorfor skal det være en "mening" ut over det? Anonymkode: a723a...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 For universet betyr vi absolutt ikke noe som helst. Universet bryr seg nada om oss. Du må finne din egen mening. Anonymkode: dd0a4...eb0 2 1
fire24 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man lever og koser seg så lenge man kan, enkelt og greit. Hvorfor skal det være en "mening" ut over det? Anonymkode: a723a...d6a Fordi ellers er alt bare tomt. Tomt etter kyss. Tomt etter klem. Tomt etter latter. Tomt etter alle former for anstrengelser og initiativ. Bare tomt. 1
Gjest Ghostface Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Tror jeg dør av kjedsomhet en dag.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 tja.. godt spørsmål. Det er vel derfor alle mulige religioner tiltrekker seg så mange. De gir svar på den type eksistensielle spørsmål. Jeg har for megselv bare måttet slå fast at jeg ikke har godt av å gruble for mye på det; jeg blir bare suicidal. Anonymkode: ba728...380 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Ghostface skrev (2 minutter siden): Tror jeg dør av kjedsomhet en dag. tja, ikke mist håpet - snart bryter jo krigen ut mellom Russland og NATO. Kanskje har vi likevel ganske snart muligheten til å dø på en mer spennende måte 🤣 Unskyld, men jeg sitter i mitt mørke hjørne ikveld -> litt galgenhumor sånn på tampen av dagen Anonymkode: ba728...380 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 Godt å lese at det er flere som har slike tanker. Når en venn dør, er det trist. Men verden fortsetter bare. Av og til husker vi vennen, men snart blir han også glemt. Alle valg som vi tar i løpet av en dag «hvilke klær skal jeg ta» «hva skal jeg spise i dag» osv. er allerede glemt dagen etterpå og har ingenting å si. Allikevel bryr vi oss om det hver eneste jævla dag. Så mye tid vi bruker og kaster bort… Anonymkode: d6585...ab3 3
fire24 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #9 Skrevet 9. februar 2022 Også alle rådene! Hold deg unna dop. Drikk mindre alkohol. Skaff deg utdanning. Bytt jobb. Tren mer. Spis sunt Også er det helt meningsløst.
Boomshakalaka Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 Du kan se på det fra et annet perspektiv også; som kan være litt mer nyttig for deg; hvorfor skal du IKKE oppleve alt det spennende livet har å by på? Hvorfor skal du ikke leve ut drømmene dine, gjøre ditt beste for å ha det bra (i den korte perioden vi eksisterer); hjelpe de rundt deg, skape glede? Nihilisme kan brukes både positivt og negativt. Livet er meningsløst så hvorfor skal jeg gjøre noe? — vel, hvorfor skal du IKKE? 5 1
fire24 Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #11 Skrevet 9. februar 2022 Boomshakalaka skrev (21 minutter siden): Du kan se på det fra et annet perspektiv også; som kan være litt mer nyttig for deg; hvorfor skal du IKKE oppleve alt det spennende livet har å by på? Hvorfor skal du ikke leve ut drømmene dine, gjøre ditt beste for å ha det bra (i den korte perioden vi eksisterer); hjelpe de rundt deg, skape glede? Nihilisme kan brukes både positivt og negativt. Livet er meningsløst så hvorfor skal jeg gjøre noe? — vel, hvorfor skal du IKKE? Godt tips. Har brukt det til å ta opp fag fra videregående. Har brukt to år på det allerede og er ikke engang halvveis. Men årene går uansett og det er ingenting som venter i enden hvis jeg ikke tar opp fag, ingen utdanning og ingen ny jobb. Men nå kjennes det ut som at jeg prøver å klemme saften ut av en tørr sitron. Det er tilgjort og fungerer ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Er ganske menigsløst når en er fattig ihvertfall... Anonymkode: 859a5...b54
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Hvis livet ikke betyr noe, så er det bare å melde seg som minerydder - du har jo ingenting å tape. Da gjør du en god gjerning for noen andre som gjerne vil leve lenger. https://folkehjelp.no/miner-og-eksplosiver Anonymkode: 2f603...5ef 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #14 Skrevet 10. februar 2022 Dette er noe å lære. Ingenting her på jorden varer evig. Alt er midlertidig. Det jeg trur det handler om, er å påvirke den tiden en selv lever i og gjøre den delen bedre. Tenk fra et sjelsperspektiv heller og du kan oppdage en annen mening. Anonymkode: 3fc20...285 2
Gjest lurven Skrevet 11. februar 2022 #15 Skrevet 11. februar 2022 Alle mennesker bidrar litt til at verden går videre, noen få bidrar mye
Zenobia Skrevet 11. februar 2022 #16 Skrevet 11. februar 2022 fire24 skrev (På 9.2.2022 den 20.59): Jeg har lest en del historie og statistikk i det siste og det har gitt litt perspektiv. Det er ganske revolusjonerende ting som har skjedd de siste 150 årene og mange har fått navnet sitt med i historiebøkene grunnet oppfinnelser og aktivisme osv. Men når disse dør har vel ikke historien noe betydning for for dem lenger? At de har etterlatt seg et stort navn gjør vel ingen forskjell, sånn egentlig? Så om jeg kurerer kreft eller bor under en stein resten av livet så betyr jo det absolutt ingenting. Altså jeg betyr ingenting når man ser bittelitt større på det. Hva er vitsen? Hva er vitsen med klær? Altså ellers fryser jeg, men hva så? Hva er vitsen med å reprodusere seg? Hvorfor jobbe masse for å kjøpe hus og bil når vi alle kommer til å forsvinne uansett? Hva er vitsen med å forlenge livet med medisiner og behandling, jeg dør jo på et eller annet tidspunkt og forlengelse av livet gjør jo egentlig ingen forskjell. Ingen forskjell for meg eller noen andre. Sorgen kommer jo uansett. Alle dør på et eller annet tidspunkt så alle følelser forsvinner uansett. Hva er poenget?? Det var meningen at vi skulle leve evig. Ja, jeg er religiøs. Livet er meningsløst fordi vi er dødelige. Hvis jeg ikke hadde hatt et evighetsperspektiv på livet, hadde jeg vært hedonist. Mulig Paulus hadde vært det også? Ifølge det femtende kapittelet i hans første brev til korinterne: "Hvis de døde ikke skal bli oppreist, så «la oss spise og drikke, for i morgen skal vi dø»." (siste del av vers 32)
Entern Skrevet 11. februar 2022 #17 Skrevet 11. februar 2022 Tenk eksistensialistisk: du må lage meningen selv 😀 1
Entern Skrevet 11. februar 2022 #18 Skrevet 11. februar 2022 Zenobia skrev (Akkurat nå): Det var meningen at vi skulle leve evig. Ja, jeg er religiøs. Livet er meningsløst fordi vi er dødelige. Hvis jeg ikke hadde hatt et evighetsperspektiv på livet, hadde jeg vært hedonist. Mulig Paulus hadde vært det også? Ifølge det femtende kapittelet i hans første brev til korinterne: "Hvis de døde ikke skal bli oppreist, så «la oss spise og drikke, for i morgen skal vi dø»." (siste del av vers 32) Bibelsk sett er vel kanskje Forkynneren den teksten han burde lese? Der er det en mektig mann (Salomo, men teksten er relativt ung, sannsynligvis fra 100-tallet f.Kr.) som finner livet meningsløst. Han finner (selvfølgelig) meningen i å følge Gud, men den teksten er full av gode sitater og viser at TS’ tanker og følelser har vært blant oss lenge. 😀 «Alt har sin tid, det er en tid for alt som skjer under himmelen; En tid for å fødes, en tid for å dø, en tid for å så, en tid for å rykke opp» osv Er også religiøs 😊
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2/10/2022 den 0.07): Hvis livet ikke betyr noe, så er det bare å melde seg som minerydder - du har jo ingenting å tape. Da gjør du en god gjerning for noen andre som gjerne vil leve lenger. https://folkehjelp.no/miner-og-eksplosiver Anonymkode: 2f603...5ef Problemet med det er jo at miner ofte fører til at lemmer blir sprengt bort, men man overlever ofte. Anonymkode: 608e6...316
Zenobia Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 Entern skrev (6 minutter siden): Bibelsk sett er vel kanskje Forkynneren den teksten han burde lese? Der er det en mektig mann (Salomo, men teksten er relativt ung, sannsynligvis fra 100-tallet f.Kr.) som finner livet meningsløst. Han finner (selvfølgelig) meningen i å følge Gud, men den teksten er full av gode sitater og viser at TS’ tanker og følelser har vært blant oss lenge. 😀 «Alt har sin tid, det er en tid for alt som skjer under himmelen; En tid for å fødes, en tid for å dø, en tid for å så, en tid for å rykke opp» osv Er også religiøs 😊 Forkynneren er flott! Absolutt en av mine favoritter. Kan også henvise til hele Apostlenes gjerninger, som gløder av entusiasme over å utbre Kristi lære. At det ER håp for menneskene: Apg 24:15 – Gud vil sørge for at både rettferdige og urettferdige får en oppstandelse. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå