Gjest Gjest_Carina_* Skrevet 24. oktober 2005 #1 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har overtatt en omplasserings-hund med store adferdsproblemer. Han er ca. 2 1/2 år og er en skikkelig rabagast! Problem 1. Han lekebiter hele tiden i hender og føtter! Hvis man bøyer seg ned for å klappe han så skal han lekebite. Og han biter hardt! problem 2. Han er skikkelig dominant! Hvis jeg bøyer meg ned og dytter han inntil meg for å få en rett "sitt" glefser han etter hendene mine! og hvis han har en godbit eller har stjålet en leke fra ungene så er det rene helvete å få den igjen! jeg har prøvd med godbiter og med kjeft! Ingenting "biter" på denne råtassen av en hund! (Heldigvis så er det en liten hund!) Problem 3. Vi Øver og øver på innkalling men han kommer når det passer seg selv! Jeg kan nok ramse opp flere problemer men.... Han er ingen dum hund for han har lært mange kunster for å få en liten godbit! Han ruller rundt, og "sitter bamse" osv.osv... Jeg kan nok spore en viss fremgang etter at jeg har sluttet å kjefte! Nå gir jeg han belønning hver gang han gjør noe positivt og det ser ut som det fungerer kjemgreit! Jeg har hørt av noen "forståsegpåere" at kasterering kan være en løsning for sånne hunder! Jeg har ikke lyst til å gi han opp for vi alle i familien har blitt så glad i den lille rakkeren!! Er det noen som kunne tenke seg å dele sin erfaring når det gjelder kasterering av domuinante hannhunder? Klem fra Carina og Emil!
Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 kastrering er et fint alternativ for noen hunder, endel hanner blir roligere av dette Ang lekebitingen er det noe jeg bare ville oversett, dvs med en gang han biter, så snu ryggen til å gå, evt hyl skikkelig høyt AU når han gjør det(dette har fungert kjempefint for våre) På innkalling kan dere jo(om dere har ham løst) leke gjemmeleken med han, dvs at dere gjemmer dere, og så roper på ham, dette vil for de fleste hunder føre til at de alltis holder seg i nærheten av flokken(hunder liker ikke å bli forlatt), og trene masse med godbiter, både inne og ute. Pass på å ikke stå å rope på ham mange ganger,men kun en gang, ellers må du stå å mase hver gang han skal komme. om han ikke kommer, så snu deg å gå andre veien... Lykke til med den lille
Gjest Revenka Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 Hei, og grattis med hund. Har et par kommentarer til innlegget ditt. Men først vil jeg si at det er mange veier til rom, spesielt når det kommer til hundetrening. Min metode er ikke nødvendigvis rett for deg men har funket for meg. Jeg syns du ikke har en problemhund. Høres ut som hunden tidligere ikke har fått noen grenser, men er ikke et problem for dere kan gjøre noe med det. Det å være en leder for hunden er at man tar initiativ til aktivitet. Nå skal vi det og nå skal vi det osv.. Jeg er ikke noe dikkedikk person når det kommer til hund, been there - done that, uten at det fungerte. Nå gir jeg hunden min korreks hvis han ikke tilfredstiller mine krav. Jeg sier nei, ny kommando og masse belønning når han gjør det jeg vil. Du har ikke skrevet noe om hvordan du belønner hunden din, eller om du belønner i det hele tatt. Mange er forskjellige. Jeg belønner med lek, men bruker godbit på øvelser hvor jeg ønsker ro. Som leke bruker jeg det hunden min elsker, nemlig pipedyr. Jeg har bundet en lang snor i den slik at vi kan ha litt jaktlek. Snoren er lang fordi jeg vil unngå sosial kamplek med hunden min. Leken ligger aldri fremme hjemme. Den jeg bruker når jeg trener er min, og han får låne den når vi trener, det er ikke hans leke. Dette gjør den ekstra spennende og derfor yter han mer for å få leke med den. Et par tips til dine problemer på hvordan jeg ville ha gjort det: 1. Lekebiting er typisk valpete, det gjorde min da han var liten. Jeg sa nei ganske barskt til han og det var det. Nytter ikke å si nei med en snill stemme dessuten må jo også hunden vite hva ordet nei betyr. Hunden din har sikkert aldri fått korreks for valpebitingen og har derfor aldri sluttet med det. 2. Det å bøye seg over hunden bør man unngå. Hunden din, som i tillegg er omplassert, syns nok at det er ubehagelig at du bøyer deg over han. Tenk på det neste gang du trener på plass/fot. Og når du trener sitt bør du ikke fysisk flytte hunden selv. Hva med å si nei, ny kommando og lokke han til å sette seg riktig (styr han med leken eller en godbit). Når han gjør det riktig må jo det selvfølgelig være julekvelden for hunden. Belønn masse med lek og ros. Det han lærer ved at du flytter han er at hvis han ikke gjør det riktig så gjør du det for han. 3. Innkalling ja. Det er artig hvis det fungerer. Selve innkallingsøvelsen består av flere delmomenter, du har jo sitt, bli (når du går i fra), komme på selve innkallingen, farten inn til deg og det å sette seg på plass. Når du trener på innkalling bør du ta for deg en spesifikk ting å trene på. Ikke tren på hele øvelsen. Det blir fort kjedelig. Når jeg trener f.eks fart inn til meg. Kaller inn og belønner akkurat i det hunden kommer frem til meg, da slipper jeg ned leken (har den i en brystlomme) og vi leker. Hunden min vet aldri når jeg belønner, derfor får jeg som regel topp utførelse hver gang. Før når jeg alltid belønnet han da han hadde satt seg dabbet tempo av, og det ble kjedelig. Og hvis jeg skal trene at han skal sette seg riktig når han kommer inn går jeg aldri langt i fra, da er jo ikke avstanden det vi trener på. Bare 2 meter kanskje. Et annet tips er at noen holder igjen hunden på god avstand, du roper på hunden, legger på sprang, før hunden tar deg igjen snur du deg mot hunden, i det hunden kommer frem så belønn. Det skal være julekvelden for hunden! Det å være en leder for hunden er at det er du som tar initiativ til aktivitet. Jeg har en stor hannhund som er dominant. Dette er noe jeg er obs på i alle situasjoner. Nå har jeg testet hunden min, så jeg vet hvor skoen trykker. Jeg må f.eks ha "riktige" figuranter til min hund når jeg runderer. Han ikke ha en mann som er litt dårlig til bens. Da prøver hunden min å ta kontroll. Jeg unngår draleker med korte tau hvor det blir en konkurranse mellom meg og hunden min. Med lange tau er det ikke noe problem, og jeg drar og napper i tauet slik at leken spretter frem og tilbake. Han blir jo helt vill og prøver å fange det. Han elsker pipedyret. Du kan jo melde deg på et lite dressurkurs. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en brukshundklubb, de har gode instruktører (godkjente av NKK). De arrangerer alle slags kurs for hunder og hundeførere i alle aldre. Bare dere får dreis på dette så får dere sikkert en ypperlig familiehund. Lykke til! Ps, glemte å kommentere det å stjele leker fra barna.. : Kanskje ikke rart han syns det er gøy hvis du blir sinna.. da har han jo fått sjefet litt over deg og får deg ut av fatning, noe han sikkert syns er råartig hvis han er dominant. Akkurat på det område har jeg ingen tips. Har ikke noen erfaringer på det. Men hvis hunden min stikker av med en leke på trening og vil heller holde på med den selv, tar jeg en annen leke og leker med den mens jeg stikker motsatt vei. Da vil han så og si nesten alltid komme i full fart etter for han vil heller leke med det jeg har enn at jeg skal løpe etter han og leke katt og mus.
Gjest vimse Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg sier bare til Reveenka`s innlegg, veldig gode tips, særlig med tanke på momenter, og delhandlinger, det er viktig å huske Et annet tips jeg har er at man må stole på hunden, ikke være usikker, men konsekvent og bestemt. For eksempel, jeg bor på gård, mine hunder går ergo alltid løse, og de stikker aldri av, jeg har stolt på at de aldri stikker av, latt døra så oppe hele dagen så de kan komme og gå når de vil. Når jeg passer min søster`s hund, gjør jeg akkurat det samme, og den stikker ikke av, når den er her, men hjemme gjør den det... Mange trener innkalling med langline(20-50 m lang), men dette mener jeg ikke bør være et alternativ, fordi du da fort sender hunden signaler om at du ikke stoler på den, og er den da av dominant type, vil ofte løpet være kjørt.. Når det gjelder rette sitter kan et tips være å trene langs en vegg eller noe. Jeg slet litt med min lille tispe, hun ville ikke gå helt inntil, det løste jeg med en tommestokk som jeg bøyde til en krok, og hadde på utsiden av henne. Og så gikk vi maaaaaaaaaange runder på verandaen... Når det gjelder kastrering er jeg ikke noen fan av dette, og det er etterhvert blitt veldig vanskelig å få kastrert hannhunder, og jeg tror det er verd å prøve noen runder før man vurderer dette. Så fremt det ikke går på bekostning av dere og hunden`s ve og vel selvfølgelig Og, hunder skal være litt rabagast da Lykke til!!
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #5 Skrevet 27. oktober 2005 Kanskje den ikke har hatt det så bra tidligere?? Eller ikke fått noen grenser som tidligere nevnt?? Du må overvinne han og vise og få ham til å forstå hvem som er sjefen. Du må ikke bruke makt eller hyl å skrik. Men vær bestemt morsk i stemmen din når han gjør noe galt. Si NEI med et bestemt tonefall som får han til å skjønne at det betyr virkelig nei. Hunder hører ikke alltid på. ordene du sier, men på tonefallet. 'Lag' deg et bestemt tonefall som du alltid bruker når den gjør noe galt. Si NEI, og gå vekk, overse den litt. La han få ha sine egne leiker som den har lov å leike med. En ball, tyggebein etc. Det er hans. Det skal ingen andre tulle med, eller så skjønner den jo ingenting. Og for all del. Vær flink å gi den ros eller en godbit når den er snill og gjør som den skal. hunder tror de skal leke, om du er veldig 'viftete' med henda dine. Ser dette på min egen hund, kjenner jo han ut og inn, og vet hva som skal til for å unngå tull. KOmmer det noen venner som ikke er vant med hund begynner de ofte å tulle. SItter å veiver med hender, og erter rett å slett. Da tror den jo den skal leke. Det er ikke hans skyld. Og en hund's lek kan ofte blir voldsom. har flere ganger sagt i fra til folk, eller tatt med meg hunden vekk. Lykke til dressurkurs kan jo også være en utvei(?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå