AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #21 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som sagt står det i felleskatalogen og diverse fagartikler at bruk over fem dager frarådes pga nevrologiske bivirkninger, men jeg skal tydeligvis ikke uttale meg. Anonymkode: 08e18...432 Du vet vel at det finnes en drøss med forskjellige medisiner mot kvalme? Anonymkode: db651...d23 1
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #22 Skrevet 9. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 21.57): Det tar nesten knekken på meg. Brekt meg 3 ganger i kveld Så kvalm at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Redd for å sove også. Skal prøve ingefær tabletter, takk! Dette er ikke lett Jeg sender gode tanker til deg. ❤️ Anonymkode: f52ab...dec AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 21.58): Jo, man kan ta det ved behov Det er nok det beste. Mindre sjanse for bivirkninger også, hvis du ikke tar det fast. Anonymkode: f52ab...dec Det høres ikke godt ut. ❤️ Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #23 Skrevet 9. februar 2022 1 minutt siden, Tvillingsjel said: Det høres ikke godt ut. Det er forferdelig ubehagelig å være så kvalm at man brekker seg. Jeg sliter veldig med å få i meg mat og pusse tenner, på det verste. Føler med deg også. ❤️ Godt å høre jeg ikke er alene om dette! Redd for at jeg ikke blir tatt på alvor Håper det blir bedre for deg snart ❤️ Anonymkode: f52ab...dec
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #24 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt å høre jeg ikke er alene om dette! Redd for at jeg ikke blir tatt på alvor Håper det blir bedre for deg snart ❤️ Anonymkode: f52ab...dec Jeg vil tro du blir tatt på alvor. Har du en god fastlege? Håper det blir bedre for deg også snart ❤️❤️
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #25 Skrevet 9. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Godt å høre jeg ikke er alene om dette! Redd for at jeg ikke blir tatt på alvor Håper det blir bedre for deg snart ❤️ Anonymkode: f52ab...dec Det vil du helt sikkert ❤️ Jeg har ptsd, da jeg fortalte legen om kvalmen så tror jeg han foreslo medisiner Anonymkode: a3918...e73
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #26 Skrevet 9. februar 2022 Spise godt og ofte, sove nok, og prøve å ikke stresse. Lettere sagt enn gjort, men å spise/sove godt hjelper meg veldig mye. Anonymkode: 77a80...f4d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #27 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kvalmestillende skal ikke brukes over tid. Anonymkode: 08e18...432 Nå sa jeg ikke at hun skulle bruke det over tid! Anonymkode: 2e6a5...623
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #28 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (50 minutter siden): Kan man ikke få en resept på kvalmestillende, og så ta ved behov? Ikke hver dag, men innimellom når det er ekstra ille? Jeg sliter også med psykisk betinget kvalme. Tror jammen jeg også skal be om en resept jeg kan ha liggende. Det har jeg ikke tenkt på. Jo det kan man. Ikke bry deg om deT vedkommende. Var jeg som tipset Ts om det Anonymkode: 2e6a5...623 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #29 Skrevet 9. februar 2022 Føler med deg ts, jeg er også veldig mye kvalm. Både pga fysisk sykdom med smerter, og angst. Drikker mye flytende føde. Lettere å drikke enn å spise. Chips er supert. Trening, nok søvn, roe ned stress osv. 🧡Folk skjønner ikke dette hvis de ikke sliter selv. Anonymkode: 762eb...b5b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #30 Skrevet 9. februar 2022 Det som hjalp meg var å behandle angsten. Samtaleterapi (kognitiv/meta-kognitiv terapi), jobbe med å senke hverdagsstresset, gjøre diverse "kjedelige ting" som er bra for meg. I tillegg fikk jeg medisiner jeg kunne ta ved behov i starten. Anonymkode: 41f78...1d4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #31 Skrevet 10. februar 2022 For meg hjelper peppermynte tyggis 😄 Ikke nødvendigvis peppermynte for deg men tygging kan faktisk hjelpe mot kvalme som dette. Bare noe jeg fikk et tips av psykologen min om og som hjelper for meg, kanskje placebo, hvem vet 😊 Jeg har sosial angst da, om det spiller noen rolle. Anonymkode: 4571f...217
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #32 Skrevet 10. februar 2022 Det hjelper å skjerpe seg litt. Anonymkode: 6686f...31e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #33 Skrevet 10. februar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det hjelper å skjerpe seg litt. Anonymkode: 6686f...31e Feil. Anonymkode: 41f78...1d4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #34 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det hjelper å skjerpe seg litt. Anonymkode: 6686f...31e Ja du burde prøve det i allefall 😠 Anonymkode: 4571f...217
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #35 Skrevet 10. februar 2022 Jeg har kvalmestillende liggende til slike situasjoner. Det hjelper selvsagt å benytte seg av terapi også, men man vet jo at det ikke er køen quick fix og at man skal leve i prosessen med å bli bedre også. Kvalmestillende har vært god hjelp for meg. Anonymkode: c588f...597
AprilLudgate Skrevet 10. februar 2022 #36 Skrevet 10. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tenker at du absolutt ikke skal uttale deg. Snakk med legen, ts. Det er fullt mulig å få kvalmestillende og det finnes masse forskjellig. Anonymkode: db651...d23 Tja, jeg har langvarig krystallsyke og har i perioder hatt behov for kvalmestillende. Det finnes ingen man anbefales å bruke over tid nei. Afipran for eksempel er maks 5(?) dager - Stemetil kun i perioder fordi alvorlige nevrologiske mulige bivirkninger. Men, man kan fint innimellom bruke disse eller Postafen etc - og du kan prøve seaband og ingefær hver dag. Jeg synes det kan forebygge den milde kvalmen. Ingefærkapsler kan fint tas innimellom, ta gjerne 2 samtidig. Og så 1 etter 3 timer. Postafen blir en gjerne ganske trøtt av, så start med seaband/ingefærkapsler osv. Om du alternerer litt på ditt og datt blir det jo også lettere. Men, bruker du ssri eller noe liknende? Det kan i seg selv fungere kvalmestillende (ikke i oppstarten, men da kan du jo få resept på kvalmestillende) fordi det senker angsten. Endret 10. februar 2022 av Fløff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå