AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Jeg er en 35 år gammel kvinne. Har ingen andre helseplager. (Og ikke gravid) Sliter mye med kvalme som følge av angst. Er så ille i perioder at jeg brekker meg. Hva kan hjelpe? Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er en 35 år gammel kvinne. Har ingen andre helseplager. (Og ikke gravid) Sliter mye med kvalme som følge av angst. Er så ille i perioder at jeg brekker meg. Hva kan hjelpe? Anonymkode: f52ab...dec Bestill legetime og forhør deg om resept på kvalmestillende Anonymkode: 2e6a5...623 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 For meg hjalp det å begynne i terapi igjen, passe på hva jeg spiser, og prøve luke bort stress-faktorer. Måtte identifisere stress-faktorer, som for meg var blant annet ekstremt dårlig selvbilde, og en konstant følelse av å ikke være bra nok, så jobbe med den tanken. Gikk med brekninger og ekstrem kvalme store deler av dagen i over ett halvt år før det begynte roe seg, og raste ned i vekt, noe som igjen økte angsten, fordi folk som ikke kjente til min helse stadig vekk kom med kommentarer om vekta mi, og maten jeg spiste... Så måtte jobbe hardt både med å få i meg nok mat, ignorere kommentarer på mat, og holde ut sitte på pauserom med folk som ikke viste hvor mye jeg sleit. Så mye hard jobb, enda mer jobb, og så enda mer jobb... Har heldigvis blitt mye mye bedre, selv om jeg har dager med mye kvalme enda... Anonymkode: 08e18...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bestill legetime og forhør deg om resept på kvalmestillende Anonymkode: 2e6a5...623 Kvalmestillende skal ikke brukes over tid. Anonymkode: 08e18...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kvalmestillende skal ikke brukes over tid. Anonymkode: 08e18...432 Hvor lang tid? Og hvorfor ikke? Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: For meg hjalp det å begynne i terapi igjen, passe på hva jeg spiser, og prøve luke bort stress-faktorer. Måtte identifisere stress-faktorer, som for meg var blant annet ekstremt dårlig selvbilde, og en konstant følelse av å ikke være bra nok, så jobbe med den tanken. Gikk med brekninger og ekstrem kvalme store deler av dagen i over ett halvt år før det begynte roe seg, og raste ned i vekt, noe som igjen økte angsten, fordi folk som ikke kjente til min helse stadig vekk kom med kommentarer om vekta mi, og maten jeg spiste... Så måtte jobbe hardt både med å få i meg nok mat, ignorere kommentarer på mat, og holde ut sitte på pauserom med folk som ikke viste hvor mye jeg sleit. Så mye hard jobb, enda mer jobb, og så enda mer jobb... Har heldigvis blitt mye mye bedre, selv om jeg har dager med mye kvalme enda... Anonymkode: 08e18...432 Jeg burde sikkert få hjelp. Kvalmen og brekningen er så grusom. Ødelegger livet mitt. Fint å høre at du er blitt mye bedre ❤️ Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor lang tid? Og hvorfor ikke? Anonymkode: f52ab...dec I følge felleskatalogen maks fem dager. Det jeg har lest er at det kan gi nevrologiske bivirkninger, men jeg er ikke helsepersonell, jeg abre forholder meg til hva dem sier. Anonymkode: 08e18...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: I følge felleskatalogen maks fem dager. Det jeg har lest er at det kan gi nevrologiske bivirkninger, men jeg er ikke helsepersonell, jeg abre forholder meg til hva dem sier. Anonymkode: 08e18...432 Jeg vil helst ikke ta medikamenter. Men jeg tviler også sterkt på terapi. Nå har jeg aldri prøvd så det er dumt å si. Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I følge felleskatalogen maks fem dager. Det jeg har lest er at det kan gi nevrologiske bivirkninger, men jeg er ikke helsepersonell, jeg abre forholder meg til hva dem sier. Anonymkode: 08e18...432 Tenker at du absolutt ikke skal uttale deg. Snakk med legen, ts. Det er fullt mulig å få kvalmestillende og det finnes masse forskjellig. Anonymkode: db651...d23 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg burde sikkert få hjelp. Kvalmen og brekningen er så grusom. Ødelegger livet mitt. Fint å høre at du er blitt mye bedre ❤️ Anonymkode: f52ab...dec Ja, jeg har full forståelse for at det ødelegger livet... Men snakk med legen din! Først og fremst få utelukket somatisk sykdom, og be om henvisning til noen som kan hjelpe deg med fysiske symptomer på psykisk uhelse! Det kan være veldig lang ventetid på å få hjelp, så det er bedre å bare hoppe i det å be om hjelp så fort som mulig. Og det er hjelp å få ❤️ det er hard jobb, men med profesjonell hjelp så kan du absolutt få det mye bedre! Anonymkode: 08e18...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Kan også starte med å kjøpe Postafen (reisesyketabletter) reseptfritt og se om det fungerer. Anonymkode: db651...d23
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kvalmestillende skal ikke brukes over tid. Anonymkode: 08e18...432 Kan man ikke få en resept på kvalmestillende, og så ta ved behov? Ikke hver dag, men innimellom når det er ekstra ille? Jeg sliter også med psykisk betinget kvalme. Tror jammen jeg også skal be om en resept jeg kan ha liggende. Det har jeg ikke tenkt på.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg har full forståelse for at det ødelegger livet... Men snakk med legen din! Først og fremst få utelukket somatisk sykdom, og be om henvisning til noen som kan hjelpe deg med fysiske symptomer på psykisk uhelse! Det kan være veldig lang ventetid på å få hjelp, så det er bedre å bare hoppe i det å be om hjelp så fort som mulig. Og det er hjelp å få ❤️ det er hard jobb, men med profesjonell hjelp så kan du absolutt få det mye bedre! Anonymkode: 08e18...432 Gjorde du noen undersøkelser? Isåfall hvilke? Takk for oppmuntring ❤️❤️ Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Gjorde du noen undersøkelser? Isåfall hvilke? Takk for oppmuntring ❤️❤️ Anonymkode: f52ab...dec Gastroskopi, koloskopi, ultralyd og CT, pluss en kur for magekatarr. Anonymkode: 08e18...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (17 minutter siden): Kan man ikke få en resept på kvalmestillende, og så ta ved behov? Ikke hver dag, men innimellom når det er ekstra ille? Jeg sliter også med psykisk betinget kvalme. Tror jammen jeg også skal be om en resept jeg kan ha liggende. Det har jeg ikke tenkt på. Som sagt står det i felleskatalogen og diverse fagartikler at bruk over fem dager frarådes pga nevrologiske bivirkninger, men jeg skal tydeligvis ikke uttale meg. Anonymkode: 08e18...432
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som sagt står det i felleskatalogen og diverse fagartikler at bruk over fem dager frarådes pga nevrologiske bivirkninger, men jeg skal tydeligvis ikke uttale meg. Anonymkode: 08e18...432 Jo, men man trenger ikke å ta medisinene 5 dager på rad? Man kan ta en tablett ved behov. Og så er det ikke sikkert man trenger medisinene igjen før om en uke eller to?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 Sitter her og er kvalm av samme årsak, så føler med deg 🙈 Det som hjelper meg er ingefær tabletter (får halsbrann men det kan jeg leve med) og så drikker jeg noen bokser cola. Jeg er ikke en brus person, men cola hjelper så har det alltid i kjøleskap gikk også en periode på kvalmestillende, men lista med bivirkninger er ganske lang. Anonymkode: a3918...e73
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Sitter her og er kvalm av samme årsak, så føler med deg 🙈 Det som hjelper meg er ingefær tabletter (får halsbrann men det kan jeg leve med) og så drikker jeg noen bokser cola. Jeg er ikke en brus person, men cola hjelper så har det alltid i kjøleskap gikk også en periode på kvalmestillende, men lista med bivirkninger er ganske lang. Anonymkode: a3918...e73 Det tar nesten knekken på meg. Brekt meg 3 ganger i kveld Så kvalm at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Redd for å sove også. Skal prøve ingefær tabletter, takk! Dette er ikke lett Jeg sender gode tanker til deg. ❤️ Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 3 minutter siden, Tvillingsjel said: Jo, men man trenger ikke å ta medisinene 5 dager på rad? Man kan ta en tablett ved behov. Og så er det ikke sikkert man trenger medisinene igjen før om en uke eller to? Jo, man kan ta det ved behov Det er nok det beste. Mindre sjanse for bivirkninger også, hvis du ikke tar det fast. Anonymkode: f52ab...dec
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Det tar nesten knekken på meg. Brekt meg 3 ganger i kveld Så kvalm at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Redd for å sove også. Skal prøve ingefær tabletter, takk! Dette er ikke lett Jeg sender gode tanker til deg. ❤️ Anonymkode: f52ab...dec Takk ❤️ Og like så❤️ Kvalme er en bivirkning av den psykiske påkjenningen. Tror der er mer vanlig enn om det skulle være noe kroppslig galt. Hvis du har salte kjeks så prøv å spis et par, eller chips. Det letter noe Anonymkode: a3918...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå