AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Hei, Jeg er nylig utdannet og har akkurat startet min karriere som støttepedagog. Jeg har fått et ganske stort vedtak som omhandler autismespekteret på et av de minste barna i barnehagen. Barnet skal ha 400 årstider med meg og har separasjonsangst. Avdelingen har aldri hatt en støttepedagog inne og har lagt over alt av ansvar på barnet over på meg. De har etterlatt meg med barnet og jeg føler jeg dag for dag blir assosiert med den som kommer inn og skal utfordre barnet på alle fronter. På tirsdag smalt det for meg. Jeg er helt utbrent av jobben og vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjoner. Jeg føler meg så alene i dette her og ønsker å gjør jobben bra. Jeg føler et stort ansvar at om jeg faller dette her, kommer ikke barnet seg videre... emn det er sårt vanskelig for meg. I tillegg til dette her lider jeg av panikkangst, og nå når jeg ikke har følt på den mestringen på jobben får jeg en stor frykt for å komme på jobb. Jeg skjelver, kaster opp og hyperventilerer. Jeg klarer ikke å tenke logisk og at dette går bra i disse episodene. Jeg har oppsøkt hjelp hos psykolog fordi det har blitt så gale, men jeg føler ikke psykologen forstår seg på arbeidet. Jeg har taushetsplikt og kan ikke si så mye om hva som skjer... jeg bare ønsker å ikke føle meg alene... er det flere som har erfaringer, noen tips eller råd på veien ? Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Akkurat hva er det du stresser med? Eller hva er det du ikke føler mestring med? At barnet ikke har fremgang? Uff. Det høres ikke så greit ut med det stresset og at du er så sliten! Jeg har jobbet en del med autistiske barn. Det er ikke alltid mulig å få til de store miraklene. Det viktigste er vel at barnet har det fint i barnehagen. Anonymkode: 57ae7...90b 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Det er helt uholdbart av barnehagen og gi deg ansvaret for dette ene barnet hele tiden. Det er ekstremt (!) krevende og kvelende faktisk å jobbe med autister. Ja, autister trenger stabilt personale, men 400 timer er altfor mye for deg. Jobber du hele dager med barnet alene? Og gjerne flere dager på rad? Det er i så tilfelle uholdbart. Anonymkode: 47fb2...ace 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Du må snakke med din egen leder, enten om å få barnehagen til å ta ansvaret sitt, eller ev for å endre arbeidsoppgavene dine. Du bør også be om veiledning, så du får delt tanker og behov med noen. Har du teammøter med andre støtteperdagoger i løpet av uken/mnd? Vet man er ulikt organisert i ulike kommuner. Det er i alle fall god støtte. Men du har vel andre vedtak enn dette? For det utgjør vel knapt halvannen arbeidsdag (utenom planlegging), om det stemmer at det er 400 årstimer. Hvordan opplever du at det går i de andre sakene? Anonymkode: 730bc...184
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Akkurat hva er det du stresser med? Eller hva er det du ikke føler mestring med? At barnet ikke har fremgang? Uff. Det høres ikke så greit ut med det stresset og at du er så sliten! Jeg har jobbet en del med autistiske barn. Det er ikke alltid mulig å få til de store miraklene. Det viktigste er vel at barnet har det fint i barnehagen. Anonymkode: 57ae7...90b Jeg hadde liksom en episode hvor jeg tok i mot dette barnet, skal bytte bleie (etter kun en uke!!) og jeg kjenner at barnet ikke vil det fordi barnet ikke er trygg på meg. Så får jeg beskjed om at "det er bare å hoppe ut i det" fra noen på avdelingen. Men barnet blir helt hysterisk, skriker sånn barnet blir helt rød og griner. Dytter meg vekk og slår og sparker. Jeg prøver da å bare gi barnet tid og ta avstand men siden jeg har blitt overlatt alt ansvaret havner jeg alltid i disse konfliktsituasjonene med barnet som gjør at det sikkert ikke liker meg. Og det er sykt hjerteskjærende, føler ingen mestring eller at jeg er en trygg base for barnet akkurat nå i det hele tatt... kan ikke snakke med noen om dette fordi de på avdelingen ikke forstår helt kanskje? Anonymkode: ec629...161 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er helt uholdbart av barnehagen og gi deg ansvaret for dette ene barnet hele tiden. Det er ekstremt (!) krevende og kvelende faktisk å jobbe med autister. Ja, autister trenger stabilt personale, men 400 timer er altfor mye for deg. Jobber du hele dager med barnet alene? Og gjerne flere dager på rad? Det er i så tilfelle uholdbart. Anonymkode: 47fb2...ace ja jeg jobber hver dag i 7 timer. Og er på barnet HELE døgnet. Jeg er helt utbrent og sliten.... og jeg er akkurat begynt i jobben så jeg er redd for å vise at jeg ikke mestrer dette på en måte. Jeg har kun et vikariat med mulighet for forlengelse, og da er jeg redd for å ikke få jobbe mer når jeg sier det er for mye for meg. Synes det er litt skummelt Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må snakke med din egen leder, enten om å få barnehagen til å ta ansvaret sitt, eller ev for å endre arbeidsoppgavene dine. Du bør også be om veiledning, så du får delt tanker og behov med noen. Har du teammøter med andre støtteperdagoger i løpet av uken/mnd? Vet man er ulikt organisert i ulike kommuner. Det er i alle fall god støtte. Men du har vel andre vedtak enn dette? For det utgjør vel knapt halvannen arbeidsdag (utenom planlegging), om det stemmer at det er 400 årstimer. Hvordan opplever du at det går i de andre sakene? Anonymkode: 730bc...184 jeg har et møte med min egen leder i morgen, og er litt nervøs, hver ikke helt om jeg burde si jeg synes det er mye. Jeg ønsker jo å gjøre et godt inntrykk hos leder siden jeg er så ny. Jeg får veiledning fra spesialpedagog men hun har vært syk med corona så jeg har kun hatt det to ganger siden jeg begynte. teamarbeid har vi heller ikke hatt ennå.. tror jeg kunne fått hjelp av teamet mitt ja. Jeg har kun det ene barnet og jobber 20timer i uken. dvs 3 fulle arbeidsdager. De to andre dagene har jeg skole (jeg studerer ved siden av). Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg har et møte med min egen leder i morgen, og er litt nervøs, hver ikke helt om jeg burde si jeg synes det er mye. Jeg ønsker jo å gjøre et godt inntrykk hos leder siden jeg er så ny. Jeg får veiledning fra spesialpedagog men hun har vært syk med corona så jeg har kun hatt det to ganger siden jeg begynte. teamarbeid har vi heller ikke hatt ennå.. tror jeg kunne fått hjelp av teamet mitt ja. Jeg har kun det ene barnet og jobber 20timer i uken. dvs 3 fulle arbeidsdager. De to andre dagene har jeg skole (jeg studerer ved siden av). Anonymkode: ec629...161 Det høres ikke riktig ut. Jeg har ikke kjennskap til dette yrket, men har f.eks jobbet i psykiatrien og som sykepleier på sykehus og sykehjem. Skulle jeg hatt samme pasient hver dag, ville jeg blitt sprø. Det går ikke an. Du må ta det opp med lederen din. Spør hvilken plan de har for kompetanseheving og opplæring siden du er nyutdannet. Spør hva de tenker om samarbeid og at dere bør være et team slik at dere har mulighet til å diskutere faglige problemstillinger. Hør hva de tenker om beredskap: dere bør være 2-3 som jobber med barnet så det ikke blir en sårbar bemanningssituasjon. Hvordan fungerer det ellers i kommunen? Det er vel ikke uvanlig at en støttepedagog jobber flere steder? Burde det ikke uansett vært et team så dere får byttet på? Anonymkode: 9aa87...24d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 For å oppklare: jeg er nylig utdannet barnehagelærer og tar opp noen fag for å forbedre snittet for å eventuelt søke master. Derfor studerer jeg litt ved siden av og har skole 1-2 ganger i uken. Jeg har også ulike oppgaver og eksamen som kommer opp nå som gjør at jeg må jobbe litt mer enn 20 timer i uken fordi det barnet har 400årstimer frem til sommeren fra nå. jeg må derfor jobbe fulle dager hele uken, slik jeg får jobbet inn de dagene jeg skal ha eksamen og litt sånt. Så det blir en uke på barnet. Sånn det skal gå opp til sommeren. (hvis dette var forståelig haha) Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 Du skriver du er nylig utdannet og akkurat har startet din karriere? Hva er du utdannet? Barne- og ungdomsarbeider? Har du ingen utdannelse eller erfaring med barn med autisme? Du beskriver et helt vanlig autistisk barn. Du burde selvsagt fått opplæring og veiledning spesielt hvis dette er helt nytt for deg. Anonymkode: be32e...c55 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres ikke riktig ut. Jeg har ikke kjennskap til dette yrket, men har f.eks jobbet i psykiatrien og som sykepleier på sykehus og sykehjem. Skulle jeg hatt samme pasient hver dag, ville jeg blitt sprø. Det går ikke an. Du må ta det opp med lederen din. Spør hvilken plan de har for kompetanseheving og opplæring siden du er nyutdannet. Spør hva de tenker om samarbeid og at dere bør være et team slik at dere har mulighet til å diskutere faglige problemstillinger. Hør hva de tenker om beredskap: dere bør være 2-3 som jobber med barnet så det ikke blir en sårbar bemanningssituasjon. Hvordan fungerer det ellers i kommunen? Det er vel ikke uvanlig at en støttepedagog jobber flere steder? Burde det ikke uansett vært et team så dere får byttet på? Anonymkode: 9aa87...24d TUSEN TAKK dette hjalp så sinnsykt. jeg er veldig veldig ny og vet ikke helt hva jeg kan spør etter og hva jeg kan forvente. Eller hva som er vanlig. Jeg kjenner jeg blir sprø om jeg skal være på det barnet hele døgnet alene. Og de har ikke sagt noe om kompetanseheving eller hvordan prosessen er.. jeg har også kun dette barnet... og du har helt rett, de fleste støttepedagoger jobber med flere barn og deler opp slik de har 3 barn kanskje, også er det med de tre barna fordelt. Noen timer her og noen timer der. Det med team er jeg ikke riktig sikker på. Jeg har blitt tildelt et team som jeg skal ha møter med men vi har ikke hatt det ennå. Jeg vet så vidt hvem disse personene er dessverre.. jeg har bedt om kontaktinformasjonen dens slik jeg kan sende dem en mail for å rådføre meg. Ikke fått svar ennå... Det er litt dårlig opplegg fra kommunen ja. Men jeg vet ikke hva som er dumt å spør om på det møte med min leder i morgen. Føler jeg burde vite ting og hva som ikke blir for dumt å spør om. Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver du er nylig utdannet og akkurat har startet din karriere? Hva er du utdannet? Barne- og ungdomsarbeider? Har du ingen utdannelse eller erfaring med barn med autisme? Du beskriver et helt vanlig autistisk barn. Du burde selvsagt fått opplæring og veiledning spesielt hvis dette er helt nytt for deg. Anonymkode: be32e...c55 jeg er utdannet barnehagelærer med en fordjupning innenfor spesialpedagogikk. jeg har jo hatt litt erfaring med barn med autisme fra praksis og tidligere arbeid i barnehage med flere barn. Men jeg har aldri vært så PÅ ett barn hele døgnet. Det Harjo rullert veldig på hvem som kan ta seg av det ene barnet med utfordring gjennom dagen, slik ikke alltid én person får det barnet. dette er ganske nytt praksis for meg ja. Jeg har selvsagt fått teoriowplæring men ikke på så små barn. De fleste barna vi har hatt om er førskolebarn. Dette barnet jeg har er på småbarnsavdeling .. så jeg har ikke teori på dette engang slik jeg kan lese meg opp. Anonymkode: ec629...161 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å oppklare: jeg er nylig utdannet barnehagelærer og tar opp noen fag for å forbedre snittet for å eventuelt søke master. Derfor studerer jeg litt ved siden av og har skole 1-2 ganger i uken. Jeg har også ulike oppgaver og eksamen som kommer opp nå som gjør at jeg må jobbe litt mer enn 20 timer i uken fordi det barnet har 400årstimer frem til sommeren fra nå. jeg må derfor jobbe fulle dager hele uken, slik jeg får jobbet inn de dagene jeg skal ha eksamen og litt sånt. Så det blir en uke på barnet. Sånn det skal gå opp til sommeren. (hvis dette var forståelig haha) Anonymkode: ec629...161 Du er barnehagelærer? Har du aldri jobbet i barnehage før? Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Beklager mener ikke å høres nedlatende ut. Men barnehageyrke er jo krevende. Nå har du kun et enkeltbarn du har ansvar for 3 dager i uka. Dette stresser deg helt ut? Ser nå at du til og med har fordypning i spes.ped. Da må du jo bare hoppe i det. Tilegn deg kunnskap. Jeg har selv jobbet som støttepedagog for barn med autisme, og jobber nå som spesialpedagog. Første årene må man søke kunnskap, lese seg opp, kontakte HABU, PPT osv. for råd om man står fast. Det heter forresten ikke å være PÅ et barn, du er MED et barn. Anonymkode: be32e...c55 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er barnehagelærer? Har du aldri jobbet i barnehage før? Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Beklager mener ikke å høres nedlatende ut. Men barnehageyrke er jo krevende. Nå har du kun et enkeltbarn du har ansvar for 3 dager i uka. Dette stresser deg helt ut? Ser nå at du til og med har fordypning i spes.ped. Da må du jo bare hoppe i det. Tilegn deg kunnskap. Jeg har selv jobbet som støttepedagog for barn med autisme, og jobber nå som spesialpedagog. Første årene må man søke kunnskap, lese seg opp, kontakte HABU, PPT osv. for råd om man står fast. Det heter forresten ikke å være PÅ et barn, du er MED et barn. Anonymkode: be32e...c55 Jeg har aldri sagt at barnehageyrket ikke er krevende. Jeg har en fordjupning i spesialpedagogikk på førskole barn (5års alderen) Denne fordjupningene er helt ny og er ikke spesialpedagogutdanning. Fordjupningen har vi også kun hatt siste året vi studerte, slik at det ikke er så mye å hente derfra. Det er alltid noe helt annet i praksis som i teori. Sånne kommentarer føler jeg at folk kan spare seg for. mener ikke å høres nedlatende ut men du som jobber med folk og spesielt barn burde vise en hvis forståelse for at alle kan være ny i en jobb og synes det er utfordrende og spesielt DU som er spesialpedagog burde også vite at det som står i bøkene funker ikke nødvendigvis på enkeltbarn og at erfaring er gull verdt. Jeg har lest meg opp men ingenting passer på et småbarn. Det er derfor jeg gjør en innsats i denne gruppen for å søke veiledning og råd. Og om du har så god erfaring og har jobbet som støttepedagog kunne du heller kommet med tips og råd eller spart deg helt for en sånn kommentar. *MED Anonymkode: ec629...161 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du er barnehagelærer? Har du aldri jobbet i barnehage før? Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Beklager mener ikke å høres nedlatende ut. Men barnehageyrke er jo krevende. Nå har du kun et enkeltbarn du har ansvar for 3 dager i uka. Dette stresser deg helt ut? Ser nå at du til og med har fordypning i spes.ped. Da må du jo bare hoppe i det. Tilegn deg kunnskap. Jeg har selv jobbet som støttepedagog for barn med autisme, og jobber nå som spesialpedagog. Første årene må man søke kunnskap, lese seg opp, kontakte HABU, PPT osv. for råd om man står fast. Det heter forresten ikke å være PÅ et barn, du er MED et barn. Anonymkode: be32e...c55 Du er ikke særlig oppmuntrende akkurat. Og du kaller deg pedagog? Anonymkode: 47fb2...ace 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Du er da ikke på barnet hele døgnet ? Blir veldig persilleblad over innleggene dine. Skjønner jo det er tøft, men overgangen fra skolebenken til jobb er jo stor. Virker ikke helt som om du er rustet for oppgaven du har fått utdelt, det er ikke vanlig å bli utbrent med en gang en kommer ut i arbeidslivet Anonymkode: fde5b...058 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er da ikke på barnet hele døgnet ? Blir veldig persilleblad over innleggene dine. Skjønner jo det er tøft, men overgangen fra skolebenken til jobb er jo stor. Virker ikke helt som om du er rustet for oppgaven du har fått utdelt, det er ikke vanlig å bli utbrent med en gang en kommer ut i arbeidslivet Anonymkode: fde5b...058 jeg er på barnet 7 timer hver dag. Det står i innleggene. Det er jo det jeg prøver å be om hjelp for. Å kanskje få noen gode tips og råd på veien for å føle på mestringen. Det er et ganske stort vedtak som også står i innleggene og jeg har fått null opplæring og svært lite veiledning dessverre... Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): jeg er på barnet 7 timer hver dag. Det står i innleggene. Det er jo det jeg prøver å be om hjelp for. Å kanskje få noen gode tips og råd på veien for å føle på mestringen. Det er et ganske stort vedtak som også står i innleggene og jeg har fått null opplæring og svært lite veiledning dessverre... Anonymkode: ec629...161 Du som selv skriver flere steder at du er på barnet hele døgnet. Forskjell på hele døgnet og hele arbeidsdagen. Opplæring er det dårlig med mange plasser og det skjønner jeg du savner. Men inimellom må en kaste seg uti det og du har jo utdannelsen og vært i praksis. Det er nå en gang sånn at en lærer underveis Anonymkode: fde5b...058 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 Jeg setter stor pris på de som virkelig prøver å komme med råd og støtte, kanskje de kan svare de spørsmåla man føler seg "for dum" til å spørre lederen sin om fordi man kanskje burde vite det. Feks rettighetene sine på opplæring. Jeg er svært ung, nyutdannet og veldig usikker i starten av min jobbkarierre. Dette er vell ikke så uvanlig å bli? Jeg er nettopp startet, aldri hatt erfaring med noe som helst SÅNT. JA jeg har jobbet i barnehage. Og JA jeg er utdannet barnehagelærer men det betyr da ikke at å jobbe i barnehage med 20 barn er likt som å jobbe med et lite barn som har autisme. Og kun med det barnet. Det er fort gjort å føle seg overkjørt. Alle barn er ulike og noen barn utagerer mer og blir kjempesinte og sparker og slår, mens andre reagerer på en helt annen måte. Derfor prøver jeg å si at jeg aldri har vært bort i noe lignende i verken praksis eller i barnehagen på tidligere jobb. Jeg er helt ærlig her og sier jeg er overkjørt og utbrent. Det er i tillegg mye info på datamaskin og teknologisk opplæring som heller ikke er lært på en dag. Selvsagt kommer man inn i det, men jeg klarer ikke helt å vite hva jeg skal gjøre i de situasjonene hvor barnet tar helt av, smeller seg ned i bakken, IKKE ønsker bort til meg, slår meg, sparker meg og jeg kjenner at hele den lille kroppen viser at jeg IKKE er ønsket der. Og når jeg da spør avdelingen om hjelp, at de kanskje kan roe barnet for meg fordi barnet er trygg på dem og ikke meg blir dette avslått. Så ja... jeg er helt utbrent, og dette er skummelt. vær så snill vis litt forståelse. Noen sånne kommentarer som har kommet inn her har virkelig bare gjort det verre... Anonymkode: ec629...161
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 https://www.statped.no/autisme/autisme-og-inkludering-i-barnehagen/ Det er vanlig å ta ting som oppstår fortløpende opp med barnehagelærer, spesialpedagog, og event videre til PPT, foreldre og HABU. Alle barn med autisme er forskjellige og ulike utfordringer vil oppstå. Eksempel på ting jeg tok videre for råd: Barnet kastet opp all mat som ikke hadde en viss konsistens. Hva var lurt/riktig å gjøre? Står du fast og ikke finner veien videre selv, så kan du søke råd. Du har vel fått lese sakkyndig vurdering fra PPT, utredning fra HABU og Individuell Opplæringsplan? Dette bør du lese flere ganger i oppstarten. Mye nyttig informasjon om "ditt" barn. IOPen er jo også ditt arbeidsverktøy, der finner du informasjon om hva du skal jobbe med halvår for halvår. Men, dette visste du jo sikkert. Anonymkode: be32e...c55 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå