AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Fikk akutt lyst på potetgull med ost og løksmak, og bestemte meg for å unne meg et par never etter middag. Første gang jeg spiser dette i graviditeten (er uke 5+6), og har for øvrig et helt normalt kosthold. Bare for moroskyld googlet jeg "potetgull gravid", og leser da masse om hvor skadelig dette er for gravide. Har nå verdens verste samvittighet. Er det noen som kan avkrefte at moderate mengder potetgull er farlig å spise for gravide? Eventuelt at små mengder (tok kanskje to-tre "klyper") ikke er farlig? Anonymkode: ffaa9...4fe
mereo Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Eh hæ? Tviler på at det er skadelig. Hvor leste du det? Forhold det til matportalen så er du trygg. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Spis med god samvittighet Anonymkode: 61731...3c8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Er potetgull farlig? Link? Det er jo generelt råd om å "spise sunt" men har ikke hørt noe om at det er farlig med potetgull.. (Er dette en tulletråd for å henge ut folk som blir bekymret over ting de har spist i graviditeten?) Anonymkode: ccd69...89e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 Takk for beroligende svar. Men feks: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/gravide-advares-mot-potetgull/62508503 Googlet på engelsk også, og fant det samme Anonymkode: ffaa9...4fe
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Jobber i bup, gjort i mange år. Hittil aldri konkludert med at vanskene kan ha sammenheng med potetgull i svangerskap for å si’re sånn😂 Anonymkode: 742fc...356 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for beroligende svar. Men feks: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/gravide-advares-mot-potetgull/62508503 Googlet på engelsk også, og fant det samme Anonymkode: ffaa9...4fe Artikkel fra 2003 så vil tro at hvis dette var forsket mer på og bevist så ville det blitt inkludert i norske helsemyndigheters råd til gravide som du finner på helsenorge.no Jeg har spist potetgull og pomfri som vanlig i svangerskapet og kjenner ingen andre som har droppet det heller 🙈 Anonymkode: ccd69...89e 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 Oi, visste ikke at det var farlig jeg, her ble det spist potetgull og brus daglig i hele svangerskapet og ut kom en sunn og frisk baby 😂 Anonymkode: 29289...33e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk for beroligende svar. Men feks: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/gravide-advares-mot-potetgull/62508503 Googlet på engelsk også, og fant det samme Anonymkode: ffaa9...4fe Ååååå.... Det er fra acrylamid-hysteriet for rundt 20 år siden... Var mye som var helt livsfarlig husker jeg. Alt mulig frityrstekt og skorpa på brød husker jeg. Og grillmat og annet med stekeskorpe osv osv. Anonymkode: 6db71...2c9 1
mereo Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Takk for beroligende svar. Men feks: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/gravide-advares-mot-potetgull/62508503 Googlet på engelsk også, og fant det samme Anonymkode: ffaa9...4fe Foreslår at du holder deg unna Google resten av svangerskapet. Forhold deg til matportalen, fhi, nhi, fastlege og jordmor, eventuelt også fødeavdelingen på sykehuset. Så slipper du å tro at alt går dritt hele tia. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Men kjære vene ❤️ Pust ut og slutt å Google. Spis potetgull når du vil, jeg spiser det akkurat nå 🙂 du skal leve litt de neste 8 mnd også, ikke bare være en rugemaskin Anonymkode: 56cca...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Den artikkelen der burde de slette. Den skremmer så mange gravide hvert år. Potetgull er et av de vanligste lørdagsgodteriene vi har. Hvis det var farlig hadde det vært mte mer informasjon om dette. Oppdatert infirmasjon. Anonymkode: fa926...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 mereo skrev (1 time siden): Foreslår at du holder deg unna Google resten av svangerskapet. Forhold deg til matportalen, fhi, nhi, fastlege og jordmor, eventuelt også fødeavdelingen på sykehuset. Så slipper du å tro at alt går dritt hele tia. Dette! Hold deg til disse kildene og spar deg for enormt mye unødvendige bekymringer i graviditeten. Anonymkode: ea37f...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Potetgull er jo selve klassikeren for å døyve svangerskapskvalme. Sier som hun over her - hadde det gjort utslag hadde BUP journalført det til nå. Anonymkode: 623a1...0df 2
Amatariel Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Tror jeg spiste potetgull nesten hver dag i siste svangerskap nå 😶 Skikkelig saltcraving på kvelden så det var alt jeg hadde lyst på... Vil nå si at det gikk bra med både meg og babyen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå