Gå til innhold

Kan hvite mennesker oppleve rasisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følger man samfunnsdebatten i USA er det stadig et argument som går igjen fra liberale, wokere og fargede: hvite mennesker kan ikke utsettes for rasisme. 

Dette begrunnes med at rasisme er systemisk, det vil si at bare de som er undertrykte kan oppleve rasisme. Videre hevdes det at det at når hvite utsettes for hatkriminalitet, så er det begrunnet i diskriminering, ikke rasisme. 

Hva mener dere, kan hvite oppleve rasisme? 

Anonymkode: 95d4b...764

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ja, men det snakkes ikke høyt om. 

Skrevet

Spør en polakk.

• Liker 11
Skrevet

Ja. Leste nettopp en eldre tråd her der en dame spøy ut masse hat mot hvite menn.

Anonymkode: 94d35...f02

• Liker 5
Skrevet

Nei, vi hvite skal gå på nåler for alle svarte, gule, rød og brune må vite. Så vi hvite kan ikke oppleve noe sånt, er du gal. 

Anonymkode: 7d2c3...da3

• Liker 11
Skrevet

Per definisjon, ja, men mange bruker sin egen definisjon som er at man må være en minoritet for å oppleve rasisme

Anonymkode: f427b...f65

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Per definisjon, ja, men mange bruker sin egen definisjon som er at man må være en minoritet for å oppleve rasisme

Og ja, som du sier så bruker mange bare definisjonen for systematisk rasisme, men det er forskjell på "vanlig" rasisme (noe alle kan oppleve), og systematisk rasisme 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var i Zimbabwe, vil si 99% av afrikanere der er imøtekommende og hyggelig, men jeg opplevde at 2 stk bare såg på meg med avsky og fnyste

Anonymkode: 2bb3e...ce4

• Liker 2
Skrevet

Spør en tilfeldig blond jente som går på en ungdomskole hvor det også går mange innvandrergutter. 

• Liker 25
  • Nyttig 5
Skrevet

Selvsagt. Man kan oppleve rasisme på grunn av både hudfarge, nasjonalitet og etnisitet. Men i USA har de bare ett fokus, og det er rase. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
Miranda Bailey skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Man kan oppleve rasisme på grunn av både hudfarge, nasjonalitet og etnisitet. Men i USA har de bare ett fokus, og det er rase. 

Godt sagt!👍👍

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Selv om noen mennesker påstår at man ikke kan det, så betyr det ikke at det ikke er sant. Akkurat som at ikke alle kvinner er horer, menn er incels, trygdede er svindlere og muslimer er terrorister.

Anonymkode: 67fec...42a

• Liker 7
Skrevet

Javisst, om de VIL la seg krenkes kan de jo det. Har da fått slengt etter meg ting og tang i sydligere strøk, men jeg lar meg ikke krenkes.

Kommer veldig langt om man ikke tar til seg alt mulig som blir sagt og gjort i verste mening.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Blomsterpotta said:

Javisst, om de VIL la seg krenkes kan de jo det. Har da fått slengt etter meg ting og tang i sydligere strøk, men jeg lar meg ikke krenkes.

Kommer veldig langt om man ikke tar til seg alt mulig som blir sagt og gjort i verste mening.

Men det betyr fortsatt ikke at ikke hvite kan utsettes for rasisme.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det betyr fortsatt ikke at ikke hvite kan utsettes for rasisme.

Er ikke det jeg skrev heller.

Skrevet

Spør norsk romfolk, reisende ( tater). De der ut som deg og meg, men det er ikke mange generasjoner siden de  ble tvagssterilisert

Anonymkode: 0054e...ded

• Liker 4
Skrevet

BlmW.jpg.b534f9bef225b31b1a3ce3b4b5947929.jpg

Anonymkode: 87bfa...4b5

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Absolutt!! Mine barn opplevde mye rasisme på barneskolen fra muslimske elever. Årsaken var alltid at de var «kristne» og hvite. 
De ble mobbet for at de var «Haram». Fikk ikke delta i bursdager, ble mobbet for maten de spiste, for at sønnen min ikke var omskåret, de ble kaldt «poteter» osv osv. 

fullstendig uholdbart og frustrerende! 
islam var alltid årsaken 😡

Anonymkode: aafb4...21a

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Følger man samfunnsdebatten i USA er det stadig et argument som går igjen fra liberale, wokere og fargede: hvite mennesker kan ikke utsettes for rasisme. 

Dette begrunnes med at rasisme er systemisk, det vil si at bare de som er undertrykte kan oppleve rasisme. Videre hevdes det at det at når hvite utsettes for hatkriminalitet, så er det begrunnet i diskriminering, ikke rasisme. 

Ja 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

islam var alltid årsaken 😡

Anonymkode: aafb4...21a

Sikker på at det ikke var barna som mobbet, som var årsaken, eventuelt deres foreldre? Eller mener du at religionen mobbet dine barn?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...