AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 hvordan forholde meg til bedrift som ikke sender ut faktura? Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Her fra lovdata (bokføringsloven): § 5-2-1.Utsteder av salgsdokument Salgsdokumentet skal utstedes av selger, med mindre annet er bestemt i lov eller forskrift. I §5-1 er det beskrevet hva salgsdokument skal inneholde. Jeg hadde skrevet til daglig leder i bedriften og gjort oppmerksom på at jeg ikke hadde fått faktura i utgangspunktet. Hvis daglig leder hadde påstått at det ikke var nødvendig så hadde jeg sagt at det så ut som et brudd på bokføringsloven. Anonymkode: 53fc2...320
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Har du betalt da? Anonymkode: 0e214...357
kar90 Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 De sender vel faktura. Etterlys fakturaen. Det er mulig de har sendt den feil eller du har oppgitt feil info. Er jo ingen grunn til å sitte å vente på at den skal dukke opp, eller at det blir uenighet rundt et inkassovarsel fordi opprinnelig faktura aldri kom. Det er jo ikke noe å sitte å lure på det her
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Leieinntekt kan bokføres ut fra innbetaling og kontrakt, da trenger de ikke faktura. Anonymkode: 3f568...8ef
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leieinntekt kan bokføres ut fra innbetaling og kontrakt, da trenger de ikke faktura. Anonymkode: 3f568...8ef det er leie forhold, men ikke lagd kontrakt på leie forhold. Kun sendt ut faktura på første leie. Jeg har ikke visst hvordan forholde meg til det siden jeg aldri erfart det. Jeg har ment jeg trenger faktura. Og jeg har henvendt meg til daglig leder vedrørende det. Det er flyttelass jeg har der. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 kanskje jeg skal kun betale leieforholdet, selv om det ikke foreligger kontrakt, for jeg leier jo fortsatt, men har virkelig blitt usikker hvordan forholde meg til det siden jeg ikke får sendt ut faktura. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 Foreldelsesfristen er 3 år. Anonymkode: bfdc8...82d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det er leie forhold, men ikke lagd kontrakt på leie forhold. Kun sendt ut faktura på første leie. Jeg har ikke visst hvordan forholde meg til det siden jeg aldri erfart det. Jeg har ment jeg trenger faktura. Og jeg har henvendt meg til daglig leder vedrørende det. Det er flyttelass jeg har der. Anonymkode: e4857...0c0 Du har leid lager? Du inngikk vel en avtale når du fikk lagerplassen? Anonymkode: b51c3...68c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har leid lager? Du inngikk vel en avtale når du fikk lagerplassen? Anonymkode: b51c3...68c nei, kun muntlig, men fikk tilsendt faktura rett etterpå. Den har jeg betalt. Men så trodde jeg at jeg fikk tilsendt hver måned deretter... men det gjorde jeg ikke. Det er ett år siden nå. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har leid lager? Du inngikk vel en avtale når du fikk lagerplassen? Anonymkode: b51c3...68c jeg prøvde å ringe banken. Men fikk beskjed det er ikke vår kompetanse. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): nei, kun muntlig, men fikk tilsendt faktura rett etterpå. Den har jeg betalt. Men så trodde jeg at jeg fikk tilsendt hver måned deretter... men det gjorde jeg ikke. Det er ett år siden nå. Anonymkode: e4857...0c0 Men du trodde vel ikke at du fikk leien gratis? Det som er normalt er å etterlyse fakturaen etter max et par måneder, ikke etter et år. Her har du vært sløv, HI. Kan ikke prøve å lure deg unna med å si at du fikk flere fakturaer. Anonymkode: e4380...e07 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du trodde vel ikke at du fikk leien gratis? Det som er normalt er å etterlyse fakturaen etter max et par måneder, ikke etter et år. Her har du vært sløv, HI. Kan ikke prøve å lure deg unna med å si at du fikk flere fakturaer. Anonymkode: e4380...e07 jeg etterlyste etter fire måneder. Anonymkode: e4857...0c0
Belima Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Sjekk kontoutskriften din og se om det er fast trekk på beløpet. Det å få giro i posten er dyrt. Endret 9. februar 2022 av Belima La til mer informasjon.
Hedda-78 Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Hvor lang periode var den fakturaen for, da? Kanskje den var for et helt år?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Belima skrev (Akkurat nå): Sjekk kontoutskriften din og se om det er fast trekk på beløpet. nei, det er ikke fast trekk på beløpet. Men den første fakturaen gjaldt for 3 måneder i strekk. Jeg har betalt for 4 måneder. Anonymkode: e4857...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Hvor lang periode var den fakturaen for, da? Kanskje den var for et helt år? jeg blir veldig glad om dere kan hjelpe meg til å gjøre det riktig. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Hvor lang periode var den fakturaen for, da? Kanskje den var for et helt år? den var for tre måneder. Det stod i fakturaen. Dermed savnet jeg fornyelse på faktura. Men det kan være det ble 3 måneder siden jeg sa jeg ønsket å leie i 3 måneder, men så har det blitt utsatt. Anonymkode: e4857...0c0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 Hedda-78 skrev (3 minutter siden): Hvor lang periode var den fakturaen for, da? Kanskje den var for et helt år? kanskje jeg skal bare starte å betale selv om jeg ikke får faktura? jeg trodde alle bedrifter sendte automatisk faktura. Så denne er ny for meg. Anonymkode: e4857...0c0
Hedda-78 Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): jeg blir veldig glad om dere kan hjelpe meg til å gjøre det riktig. Anonymkode: e4857...0c0 Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å henvende deg skriftlig til firmaet og opplyse om at du ikke har mottatt faktura for periode <sett inn datoer>, og at du ønsker å få på plass en skriftlig kontrakt da dette heller ikke eksisterer. Ta vare på svaret du får. Det vil være bevis på at du har informert dem. Du kan ikke klandres for å ikke ha betalt en faktura som de ikke engang har sendt. De har ikke noe signert kontrakt å vise til, så de kan heller ikke hevde at det er avtalt at du skal innbetale noe uten faktura. De kan ikke sende noe krav til inkasso, for de har ikke noe skriftlig dokumentasjon på at de har rett til å kreve noe av deg. De må kunne vise til det opprinnelige kravet, altså fakturaen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå