Sermina Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Veldig mange har håpt på at ny oppdatert vaksine skulle stoppe pandemien, men modernas nye vaksine mot omikron viser seg i forsøk å ikke være mer effektiv enn den eksisterende boosterdosen. De gjorde et lignende forsøk med beta varianten som ga lignende resultat. Det ser derfor ikke ut som vaksiner er veien ut av pandemien. FHI skriver også i risikorapporten sin i dag at de regner med vi får en ny smittebølge med omikron i høst, og med en mulig ny variant i sommer. Det blir 3 smitterunder på 1 år hvor vi ikke har noen vaksine i sikte som hjelper bedre enn de vi allerede har. Dette blir gøy! https://www.nettavisen.no/nyheter/modernas-omikron-vaksine-skal-vare-bedre-dette-viser-en-fersk-studie/s/12-95-3424242240?fbclid=IwAR3TajIjmdEdOdCl471_WhFEfpLgd3E5WbLNERaFKtjRmqKhGVP3Bydovo8#Echobox=1644328907 2
J.E Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Sermina skrev (12 minutter siden): Veldig mange har håpt på at ny oppdatert vaksine skulle stoppe pandemien, men modernas nye vaksine mot omikron viser seg i forsøk å ikke være mer effektiv enn den eksisterende boosterdosen. De gjorde et lignende forsøk med beta varianten som ga lignende resultat. Det ser derfor ikke ut som vaksiner er veien ut av pandemien. FHI skriver også i risikorapporten sin i dag at de regner med vi får en ny smittebølge med omikron i høst, og med en mulig ny variant i sommer. Det blir 3 smitterunder på 1 år hvor vi ikke har noen vaksine i sikte som hjelper bedre enn de vi allerede har. Dette blir gøy! https://www.nettavisen.no/nyheter/modernas-omikron-vaksine-skal-vare-bedre-dette-viser-en-fersk-studie/s/12-95-3424242240?fbclid=IwAR3TajIjmdEdOdCl471_WhFEfpLgd3E5WbLNERaFKtjRmqKhGVP3Bydovo8#Echobox=1644328907 Ja nå begynner jo FHI i hvert fall å bli ærlige på dette med at det mest sannsynlig ikke er over etter Omicron. De ga jo først et inntrykk av hvis «alle « smittes så får vi immunitet og pandemien blir over. Men når ser de vel at danskene begynner å smittes igjen med BA2 selv om mange av de nylig har vært smittet med BA1. Det er ugunstig å bli smittet igjen og igjen når man vet hvor mange som får senvirkninger, og siden vi uansett ikke blir immune. Nå er det på tide å høre på WHO og følge deres råd med at man må begrense hvor mange som smittes selv om samfunnet er åpent. Veldig synd at vaksinen mot Omicron ikke ser ut til å gi ønskelig virkning. Endret 9. februar 2022 av J.E 3
Example Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 J.E skrev (25 minutter siden): Ja nå begynner jo FHI i hvert fall å bli ærlige på dette med at det mest sannsynlig ikke er over etter Omicron. De ga jo først et inntrykk av hvis «alle « smittes så får vi immunitet og pandemien blir over. Men når ser de vel at danskene begynner å smittes igjen med BA2 selv om mange av de nylig har vært smittet med BA1. Det er ugunstig å bli smittet igjen og igjen når man vet hvor mange som får senvirkninger, og siden vi uansett ikke blir immune. Nå er det på tide å høre på WHO og følge deres råd med at man må begrense hvor mange som smittes selv om samfunnet er åpent. Veldig synd at vaksinen mot Omicron ikke ser ut til å gi ønskelig virkning. Kilder på dette?
Anonymus1986 Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Det er ikke over, men at dette året kan bli det beste på lenge er det liten tvil om. Over et halvt år med frihet og muligheter frem til det kan smelle på høsten igjen. 1
Sermina Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2022 J.E skrev (40 minutter siden): Ja nå begynner jo FHI i hvert fall å bli ærlige på dette med at det mest sannsynlig ikke er over etter Omicron. De ga jo først et inntrykk av hvis «alle « smittes så får vi immunitet og pandemien blir over. Men når ser de vel at danskene begynner å smittes igjen med BA2 selv om mange av de nylig har vært smittet med BA1. Det er ugunstig å bli smittet igjen og igjen når man vet hvor mange som får senvirkninger, og siden vi uansett ikke blir immune. Nå er det på tide å høre på WHO og følge deres råd med at man må begrense hvor mange som smittes selv om samfunnet er åpent. Veldig synd at vaksinen mot Omicron ikke ser ut til å gi ønskelig virkning. Ja, det er bare et par uker siden FHI lovet at hvis vi alle fikk omikron så skulle vi få superimunitet og pandemien skulle være over. Folk tror jo på dette også. 5
Sermina Skrevet 9. februar 2022 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2022 Anonymus1986 skrev (13 minutter siden): Det er ikke over, men at dette året kan bli det beste på lenge er det liten tvil om. Over et halvt år med frihet og muligheter frem til det kan smelle på høsten igjen. Tja, om FHI sin spådom med ny variant innen sommeren så blir det ikke så mange måneder det er rolig før det smeller igjen. 4
J.E Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Example skrev (På 9.2.2022 den 18.37): Kilder på dette? https://www.nrk.no/norge/nakstad-om-viruset_-_-vi-blir-ikke-immune-mot-omikron-1.15827638?fbclid=IwAR3V0FtD4XTI1VxNQB-buZP1LTQ9s34IvDWrLdsZ62NL3-6O_gt95MVPavQ Det er studie som viser at immuniteten ikke er varig og regner med det er derfor FHI også går ut med dette. Angående dansker som er resmittet med Omicron så leste jeg antallet i en rapport i et annet forum, og det var link. Jeg får prøve og finne det igjen. Du får ta mitt ord på det foreløpig, men det er ikke noe jeg slang ut som en påstand. Danskene sekvenserer mange tester og har nok kontroll. Det står flere steder nå om du googler at immuniteten antas være kortvarig. BA2 er jo også veldig forandret i forhold til BA1 at WHO vurderer å gi den et eget navn. Det opprinnelig viruset ga ikke immunitet for Alpha, Alpha ga ikke for Delta ga ikke for OmIcron. Da var det vel overoptimistisk av mange å tro at Omicron skal gi immunitet for nye varianter. Omicron BA2 har som sagt store endringer å da er det sikkert ikke så rart at noen uheldigvis risikerer å bli smittet med begge på kort tid, selv om det antas nå immuniteten varer noen måneder i hvert fall. Endret 1. april 2022 av Lomvi fjernet innhold KG ikke vil assosieres med 2
Example Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 (endret) J.E skrev (På 9.2.2022 den 19.58): https://www.nrk.no/norge/nakstad-om-viruset_-_-vi-blir-ikke-immune-mot-omikron-1.15827638?fbclid=IwAR3V0FtD4XTI1VxNQB-buZP1LTQ9s34IvDWrLdsZ62NL3-6O_gt95MVPavQ Det er studie som viser at immuniteten ikke er varig og regner med det er derfor FHI også går ut med dette. Angående dansker som er resmittet med Omicron så leste jeg antallet i en rapport i et annet forum, og det var link. Jeg får prøve og finne det igjen. Du får ta mitt ord på det foreløpig, men det er ikke noe jeg slang ut som en påstand. Danskene sekvenserer mange tester og har nok kontroll. Det står flere steder nå om du googler at immuniteten antas være kortvarig. BA2 er jo også veldig forandret i forhold til BA1 at WHO vurderer å gi den et eget navn. Det opprinnelig viruset ga ikke immunitet for Alpha, Alpha ga ikke for Delta ga ikke for OmIcron. Da var det vel overoptimistisk av mange å tro at Omicron skal gi immunitet for nye varianter. Omicron BA2 har som sagt store endringer å da er det sikkert ikke så rart at noen uheldigvis risikerer å bli smittet med begge på kort tid, selv om det antas nå immuniteten varer noen måneder i hvert fall. Tipper du viser til den danske forskeren som spekulerte i dette, men han hadde egentlig ingen holdepunkter for å mene dette. Egentlig vet man lite om hvor lenge omikronsmitte beskytter mot reinfeksjon. Det man kan regne med er at ny mutant trolig vil komme fra omikronviruset. Vi vet også at omikron-infeksjon gir beskyttelse mot delta-smitte. Dog er det lite som tilsier at ikke infeksjon med omikron vil beskytte mot ba2-varianten. Personlig synes jeg det er interessant å se hvordan viruset sprer seg på min arbeidsplass, som er en skole. Elever blir smittet I hopetall, men kun én gang. En liten prosentandel av elevene slipper unna. Jeg og andre som har vært smittet før ser ut til å være bedre beskyttet. Selv om det er av tidligere varianter. Endret 1. april 2022 av Lomvi
Anbefalte innlegg