Gå til innhold

Hvorfor hetses familier som reiser på all inclusive ferie til «syden»?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av de som velger å reise på all inklusive ferier, gjerne til «syden». Vi er to voksne og to barn på 7 år og 4 år . Vi har ikke hytte, velger derfor å reise vekk i vinterferien og påskeferien, i tillegg til sommerferien. Nå er det endelig lov å dra på tur igjen, og vi skal ha en etterlengtet ferie i «syden» på flott hotell, all inklusive og bare kose oss. Når jeg reiser vekk liker jeg å ha det behagelig og kose meg. Det siste jeg vil er å bo på ett sted med lavere standard enn hjemme, må jeg lage mat selv er deg også nedtur. Ferie for meg er avslapning, kos og å nyte livet. Da må 5 -stjerners, sol og varme til. 

Både jeg og mannen har mastergrader og gode jobber. Vi har vært på mange fine storbyturer, reist til Asia og Afrika, den gangen vi var barnløse. Nå er det ikke mulig for oss å reise på den måten lenger, med barn. Som barnefamilier velger vi all inklusiv, da vet vi at det er buffet der ungene garantert finner noe de liker å spise. Vi velger også barnevennlige hoteller med bamseklubb og aktiviteter for barn. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal hetses for å dra på sånne ferier! Vi tørr nesten ikke å si det høyt til familie og venner, før lav kulturell kapital og «hvite trash» stemplet kommer på banen. Hvorfor kan vi ikke selv velge hva vi velger å gjøre? En vanlig hyttetur/campingferie for oss er mer straff enn ferie. 

Anonymkode: fbc7b...efa

Familiene på Charterfeber har dessverre gitt folk et inntrykk av hvilke mennesker som velger å reise charter med all inclusive. Derfor.

Anonymkode: c5291...eb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvordan har det å reise bort sommer, påske og i vinterferien noe med verdier å gjøre? De fleste reiser vel bort så sant de har mulighet

Anonymkode: 52607...b44

Greit å reise bort, men å ta fly 6 ganger i året når klimaet går til helvete er rimelig selvopptatt. Det går ut over kloden barna skal leve på. 

• Liker 8
Skrevet

Aldri hørt om denne hetsingen mot all inclusive jeg heller. 

Anonymkode: 61cd2...55f

• Liker 1
Skrevet

Tror det gjelder for de uten barn, før jeg fikk barn kunne jeg aldri tenkt meg å bo på all inclusive og skjønte ikke helt de som dro på slike ferier. Etter jeg fikk barn derimot så kunne jeg ikke tenkt meg å bo uten det, da det må gjøre ferie med barn mye lettere 

Anonymkode: cd076...ddf

• Liker 1
Skrevet

Folk får gjøre som de vil, men jeg foretrekker mye bedre å ikke dra på all inclusive sydentur eller til steder med mye turister, fordi alt er "for-norska" og man får ikke oppleve noe av maten/kulturen eller noe nesten, uansett hvilket land man drar til så er all inclusive helt likt alle plasser jeg har vært 

Anonymkode: a43c3...404

• Liker 3
Skrevet

Har reist til syden med all inclusive mange ganger, og har stort sett vært fornøyd. Har opplevd stor forskjell på all inclusive - ikke alle plasser har så stor variasjon i maten eller utvalget. Har også reist uten noe mat/drikke inkludert og synest det er stress å skulle finne restaurant hver dag, ikke alltid det man bestiller er særlig godt - og så ender det med at man må innom super’n på veien tilbake å handle. Det blir ikke ferie for meg dersom alle måltid må planlegges og det må lages mat. 

Anonymkode: af5e8...4f0

Skrevet

Familien må dere vel leve med, men jeg ville skiftet venner. De høres ut som om de mener de er en bedre type mennesker enn folk flest

Anonymkode: cc71b...2c6

Skrevet

Hetses dere pga all inclusive, eller er det alle flyturene som er problemet? Seks ganger i året er ganske heftig.

Anonymkode: 76dca...d78

• Liker 4
Skrevet

Med små barn er det helt perfekt! Dog skjønner jeg ikke folk uten barn som gjør det. Da ville jeg heller spist på et nytt sted hver kveld og fått litt mer følelse av stedet og kulturen.

Anonymkode: 1e53e...88b

• Liker 1
Skrevet

Flyskam dere hetses for? 🤔 

Anonymkode: 8e99c...993

• Liker 4
Skrevet

Jeg har som de fleste her inne heller aldri hørt om noen som hetser de som drar på all-inclusive-ferier. Det er populært og som du sier enkelt og praktisk.

Men jeg tror noen selv foretrekker andre ferier, at de enten synes det er kjedelig eller at de ønsker å støtte mer lokale hoteller og restauranter. Mange reiser for å se og oppleve helt nye ting. Da er jo ikke all-inclusive-ferier perfekt. Jeg er av denne gruppen og de fleste jeg kjenner drar heller på litt dyrere og mer "luksusferier". Men jeg snakker virkelig ikke stygt om de som drar på all-inclusive-ferier og tror ingen i min krets gjør det heller. De feriene jeg drar på har også sine negative sider, ofte mer slitsomme, krevende, dyrere. 

Anonymkode: ae3ab...645

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har det å reise bort sommer, påske og i vinterferien noe med verdier å gjøre? De fleste reiser vel bort så sant de har mulighet

Til utlandet. Må ha fem stjerner. Camping er straff. Trenger jeg si noe mer? 

Anonymkode: 164e0...22e

• Liker 2
Skrevet
Duff skrev (2 timer siden):

Hva har mastergrad med dette å gjøre? 

At mange forventer mer kulturell kapital fra noen med høy utdanning.

TS og andre blir selvsagt ikke hetset, men mange ser litt ned på de som reiser på all inclusive. Spesielt til Tyrkia. Selv er jeg ikke spesielt begeistret for slik ferie, men har vurdert det. Men da må det være på et bra hotell. Og da blir det veldig dyrt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hetser ikke slike som TS, men undrer meg ofte litt over de som reiser på ferie uten å ha opplevd noe mat og kultur. Uten å ha lagt igjen ei krone nærmest hos lokalbefolkningen. Det er for meg rart. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som velger å reise på all inklusive ferier, gjerne til «syden». Vi er to voksne og to barn på 7 år og 4 år . Vi har ikke hytte, velger derfor å reise vekk i vinterferien og påskeferien, i tillegg til sommerferien. Nå er det endelig lov å dra på tur igjen, og vi skal ha en etterlengtet ferie i «syden» på flott hotell, all inklusive og bare kose oss. Når jeg reiser vekk liker jeg å ha det behagelig og kose meg. Det siste jeg vil er å bo på ett sted med lavere standard enn hjemme, må jeg lage mat selv er deg også nedtur. Ferie for meg er avslapning, kos og å nyte livet. Da må 5 -stjerners, sol og varme til. 

Både jeg og mannen har mastergrader og gode jobber. Vi har vært på mange fine storbyturer, reist til Asia og Afrika, den gangen vi var barnløse. Nå er det ikke mulig for oss å reise på den måten lenger, med barn. Som barnefamilier velger vi all inklusiv, da vet vi at det er buffet der ungene garantert finner noe de liker å spise. Vi velger også barnevennlige hoteller med bamseklubb og aktiviteter for barn. 

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal hetses for å dra på sånne ferier! Vi tørr nesten ikke å si det høyt til familie og venner, før lav kulturell kapital og «hvite trash» stemplet kommer på banen. Hvorfor kan vi ikke selv velge hva vi velger å gjøre? En vanlig hyttetur/campingferie for oss er mer straff enn ferie. 

Anonymkode: fbc7b...efa

Hets? Vi reiser på all inclusive med barna årlig (før pandemien). Aldri blitt hetset.

Er dette et skryteinnlegg? Tror du at dere er «upper class» bare fordi dere reiser på all inclusive.

Jeg å mannen har «bare» vgs utdanning, men vi har fortsatt råd til å reise på en slik ferie. Så forstår ikke helt dette med mastergrad og gode jobber? Hva har det med saken å gjøre? 

Anonymkode: 07e5b...baf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan folk slutte å misbruke ordet hets. Det er ikke hets bare fordi noen er uenige i ens valg. Vi er alle forskjellige og har ulike måter å se ting på. 

Anonymkode: 0dd3f...0d6

Jeg er helt enig i at ordet hets misbrukes generelt.

Men uansett hvilken ferieform andre velger, er det helt unødvendig å uttrykke sin mening om det, så sant ts ikke eksplisitt har bedt om den. Hvis noen venner av meg vil tilbringe sine ferier på en hytte på 20 m2 uten strøm og vann, eller dra til «syden», har ikke jeg behov for å uttale meg om dette. Jeg forstår ikke hvorfor min mening skulle være relevant, all den tid jeg ikke skal være med?

Anonymkode: 82d6b...0ac

Skrevet
-venter- skrev (6 minutter siden):

Jeg hetser ikke slike som TS, men undrer meg ofte litt over de som reiser på ferie uten å ha opplevd noe mat og kultur. Uten å ha lagt igjen ei krone nærmest hos lokalbefolkningen. Det er for meg rart. 

Da kan du like greit undre deg over folk som bare er i Norge. Eller folk som bare ferierer samme sted hvert år. Eller folk som helst er på hytta.

Vi er forskjellige.

Personlig samler jeg land, kultur, og opplevelser. Men evner å se at alle ikke er lik meg. Og at ferie ikke er bortkastet bare fordi du ikke opplever ny mat og kultur. 

Men for meg er det ikke rart at ikke alle andre ser likt på det. Fordi jeg forstår vi er forskjellige. 

Anonymkode: dac52...d93

• Liker 1
Skrevet

Vil gjerne at TS kommer med eksempler på at de blir hetset. 

Kritikk er ikke hets (eller hat). Begynner å bli drittlei at folk slenger rundt seg med begrepene hets og hat. 

Så TS: Eksempler på hets? 

Anonymkode: 3f595...8da

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan du like greit undre deg over folk som bare er i Norge. Eller folk som bare ferierer samme sted hvert år. Eller folk som helst er på hytta.

Vi er forskjellige.

Personlig samler jeg land, kultur, og opplevelser. Men evner å se at alle ikke er lik meg. Og at ferie ikke er bortkastet bare fordi du ikke opplever ny mat og kultur. 

Men for meg er det ikke rart at ikke alle andre ser likt på det. Fordi jeg forstår vi er forskjellige. 

Anonymkode: dac52...d93

Det forstår jo jeg også, at vi er forskjellige. Undring betyr nemlig ikke at man ikke ser to sider av saken. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De fleste gjør forhåpentligvis ikke det. Iallfall ikke med fly til syden på all inclusive. Veldig! lite bærekraftig. Med der sagt: Ser absolutt at det er behagelig, og forstår at det er fullt mulig å ha både utdannelse og kulturell kapital samtidig som en kan se nytten i bamseklubb og oppvarmet basseng.  Vurderer å ta med barna selv, fordi vi lengter etter avslapping og sol. Men ikke tre ganger per år. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...